Noen her som er gift med kurdere?hvordan gjør dere med barneoppdragelse,religion,språk?hade vaert hyggelig at høre fra andre i samme situasjon.Vi har en datter på 6 mnd.
Noen her som er gift med kurdere?hvordan gjør dere med barneoppdragelse,religion,språk?hade vaert hyggelig at høre fra andre i samme situasjon.Vi har en datter på 6 mnd.
Hei.. Jeg er gift med en kurder fra irak og vi venter vårt første barn nå... lurer veldig på hvordan det blir med barneoppdragelse... Er enige om at vi skal følge hans religion siden jeg også respektere den til stor grad og synes det er sunt å ha en tro, sterkere enn det jeg hadde i min "barndom". Og som alle andre håper jeg at barnet velger å lære begge språk.. men er bekymret for dette med tradisjoner å kultur forskjeller... merker alt at det er store forskjeller.. særlig vis det blir en jente.. er redd for at han blir veldig streng... Hvordan er det hos dere?? noen tips??
Hei.
jeg har vært gift med en fra egypt. Det er vel islam dere tenker på.
Vel ungene her i gården har hans etternavn. For det var ikke noe spørsmål. Og ikke svin i maten. Det var visst det eneste han holdt seg hard på. og ja at mor skulle ha alt ansvar fra barna var 1 dag til de var 3 år ..da skal lissom pappa'n komme på banen. Det endte med at jeg ble utslitt og deprimert så jeg orka ikke det kjøret der. Har ikke sovet 1 natt på 3 år så langt og det er nok det mest slitsomme jeg har vært borti i mitt liv.
Ikke for å være negativ, men jeg orka ikke det min eks gjorde..var oppe halve natta og sov til kl 13- 14 hver dag og jeg var oppe så og si 24/7... Jeg tror i etterkant at han aldri har vært særlig glad i meg. Noen som er glad i deg hjelper deg når man er så sliten...men ikke han..derfor tviler jeg på at han noen gang har vært glad i meg...
Jeg håper inderlig deres menn er anderledes for deres del. Min var vel ekstrem da. ....
jeg vil gjerne advare dere mot å la islam være viktig og den eneste religionen dere skal følge når dere får barn med en muslim. Ikke la det skje, for for en muslim er relgionen mye mere enn en religion... den er en livsstil, og sier dere ja til det så sier dere også ja til at mannen bestemmer og er bedre enn kvinnen, og da sitter dere virkelig i saksa en dag da dere innser det.
En stor og en liten.
Jeg tenker sånn at da jeg ble sammen med mannen min, senere forlovet meg med han viste jeg om religionen hans og jeg respekterer den..Spiser heller ikke svin selv å synes det er naturlig å ta mannens etternavn..
Men tror det kommer til å bli vanskelig!! merker alt nå at det er endel forskjeller som vi må jobbe med.. Særlig forhold til familien hans ol. Men Håper vi kan bli den familien vi ønsker å være , men for gudsskyld klart det blir hardt... men da man først har bestemt seg for å sette et barn til verden vil jeg gjøre alt for at det skal ha det bra å føle seg tryggt!!
Død tråd kanskje, men jeg har ikke vært her på lenge.
Alle de tingene der, er jo ikke fra islam. Det er ingenting i islam som tilsier at far skal komme inn når barna er tre. Ingenting sier at man skal være oppe halve natta, sove halve dagen, og ikke hjelpe til heller. Hvorfor tror enkelte mannfolk at de er BEDRE enn Profeten vår egentlig? Han hjalp jo til hjemme, og når HAN, som var Profet, kunne gjøre det, hvorfor kan ikke menn av i dag gjøre det?
Nabbe: det er vel fordi islam tolkes forskjellig. Det er jo en kjennsgjerning at enkelte tolker islam dithen uten at det er mer rett, eller at "alle" muslimer tenker slik. Er vel det Strikkis mener.
Det kan godt hende det, men man ser jo klart at noen menn mener de er bedre enn kvinnene. Være seg det at de ikke får prate når han er der, at han bestemmer hva og hvordan hun skal kle seg, at han slår henne (og barna forsåvidt)
Ikke for å være frekk eller noe, men vi har hatt store problemer med kurdere her vi bor. (ikke VI, men samfunnet generelt) Med ungdommer med kniv (og fedre og onkler som kommer og skal delta med å "ta" ungdommer) Flere har startet bråk med andre flyktninger (de som er svarte), mennene trakkaserer de som jobber på uteplassene (ja i edru tilstand, de kommer bak disken og tar på de) Barna deres slår andre barn for det lærer de hjemme..
Jeg sier IKKE at alle kurdere er sånn, men dette er desverre min erfaring...
Da må man jo heller si det at "menn fra land x eller land y mener at...." istedenfor at "islam sier at....".
Du aner ikke hvor mye rart jeg har hørt oppigjennom, fra kvinner gift med eller som har vært gift med muslimer, som de presenterer som islam "fordi mannen sa at det er sånn".
En kvinne syntes vi var så tøffe som fikk så mange barn. Hun orket aldri mer å få flere barn med mannen sin, og spiste p-piller i sjul av frykt for å bli gravid. Fordi hvordan "orker dere ni måneder med kun analsex". Mannen hadde sagt at sex var forbudt under svangerskapet, og hadde kun analsex, hver dag omtrent, gjennom hele svangerskapet.
En annen fikk presentert at hun ikke hadde rett på medgift siden hun hadde ett barn fra før, og trodde på det...
Så det er jo ikke som om jeg aldri har hørt eventyrene, liksom
Som om det var tillatt..........
Ellers så må jeg si at jeg ikke synes det er rart at kvinner får sine erfaringer og kunnskaper gjennom mennene og drar slutninger til islam av den grunn. Det er ikke lett for utenforstående å skille mellom kultur/religion - og ikke alltid for den troende selv heller
”Lik som et ansikt speiler seg i vannet, så finner det ene mennesket sitt hjerte igjen hos det andre."
Nei, men man bør heller ikke være redd for å lese kildene, og be om beviser. Jeg sier alltid til de som kommer og spør meg, om at de må BE OM BEVISER, og SJEKKE KILDENE SELV! Der ligger mye av nøkkelen.
Bruk gjerne Google, fordi det går faktisk å finne ok svar om man googler litt også.
Alle religioner kan og blir misbrukt, men når man er fra en religion eller kultur, bør man være ekstra oppmerksom og ettertenksom når man blir sammen med noen fra annen religion eller kultur, uansett hva det er. Man er jo ofte blind av forelskelse om det gjelder personlige egenskaper eller kultur, og ser ikke feil eller konflikter som kan komme. Hvis man skal stifte en familie bør man være litt ekstra forsiktig synes jeg, men ofte kommer vel ikke slike ting fram før man sitter der med barn og ser hvor stor forskjellene er... håper det ordner seg for dere! Husker jeg leste en novelle av en muslimsk kvinne på videregående, hvor hennes syn på hvor godt det var at foreldrene ordnet ekteskapet og at mannen var ansvarlig og hvor forferdelig vi i vesten hadde det hvor forelskelse og brutte løfter og ekteskap var vanlig, da forstod jeg at noen virkelig tenker anderledes enn hva vi er vant til, og at noen faktisk synes synd på oss som lever på vår måte. Er selvfølgelig ikke enig i det, men forstår at noen tenker anderledes og ikke ser vår måte og leve på som bra i det hele tatt. Finnes faktisk lykkelige kvinner i andre religioner også.
I am so poor, I can´t even pay attention!
2005 2008
det er jo ingen hemmelighet at menn som er muslimer har et elendig kvinnesyn.. selvfølgelig gjelder det ikke alle muslimer.. alle mennsker er jo forskjellig og det finnes vel sikker mange fantastiske muslimer også.. men det er jo ganske tydelig at kvinner er dårligere enn menn i muslimske land... det ser man jo bare på eksempler som tvangsekteskap, burka, kvinnen må være hjemmeværende, får ikke ta skole, mannen bestemmer det meste og bare se på historien til geysirland. her inne.. ikke bare det hun skriver her i tråden, men alle trådenene hennes..
uansett. du har kanskje funnet drømmemannen som er muslim du Nabbe, men slett ikke alle muslimer er sånn. og siden du har satt deg inn i islam, eller om du er muslim selv så burde du jo vite dette.
En stor og en liten.
Joda, jeg er enig i det. Men jeg kan samtidig forstå at ikke alle er like interesserte i å sette seg inn i en annen religion mer enn på grunnleggende nivå.
For vår del har vi aldri hatt slike problemer, men jeg forventer heller ikke at andre i flerkulturelle forhold forsøker så hardt å sette seg inn religion, kultur, levemåte og språk til partneren når de foreksempel bor i Norge. Men om jeg tror det er en fordel? Absolutt
Som det sies under her - flerkulturelle forhold kan være krevende. Det kreves en god dose tålmodighet og forståelse til tider, mens det andre ganger er utrolig givende og lærerrikt og gir livet mye. Det kreves noen ganger at man løser andre problemer og forhandler om andre problemstillinger, enn hva man kanskje gjør i typisk norske forhold. Det handler om å forstå hverandres synspunkter og der de kolliderer, finne en løsning man begge kan leve med
”Lik som et ansikt speiler seg i vannet, så finner det ene mennesket sitt hjerte igjen hos det andre."
Nå er vel ikke akkurat geysirland sin historie representativ for millioner av menn, heldigvis
Som sagt tidligere i tråden - det er enorme forskjeller blant muslimer. De er ingen ensartet gruppe, det varierer i fra folk i Asia,til europeere, til arabere, til afrikanere, osv. Kulturen er til de grader forskjellig fra et land til et annet, og tolkningen og betydningen av religion likedan
Når det er sagt, så er det ikke tvil om at det er en lang vei å gå for kvinners rettigheter og syn på kvinner når man sammenligner med europeiske samfunn, i mange av landene som er dominert av en muslimsk befolkning. Om det skyldes kultur, religion eller en salig blanding er forsåvidt i denne diskusjonen mindre viktig synes jeg. Der vil neppe alle noen gang bli enige
Dette handler ikke om å ha funnet "drømmemannen som er muslim", fordi jeg var gift i syv år med det som absolutt ikke var drømmemannen på så mange måter, så det er jo som sagt ikke noe jeg sier fordi jeg ikke vet bedre...
Tvangsekteskap er ikke lov i islam. Burka er ikke påbudt. Kvinner skal oppfordres til å ta utdanning. Mannen bestemmer ikke bare. Man er ett team. Som jeg sa tidligere, hvorfor kan ikke våre menn leve etter Profetens eksempel, det er akkurat som om de føler seg bedre enn han, og ikke kan gjøre det han gjorde...
Jeg både er muslim, og har satt meg inn i islam JEg har vært muslim i 16 år, valgte å fortsette å være muslim etter at jeg ble skilt fra min første ektemann, jeg ble muslim før jeg traff han, og fortsatte å være muslim etter at det ble over.
Nå er jeg gift med en norsk muslim, som nok er drømmemannen, men det er fordi han er muslim, uten kultur, og som går tilbake til kildene hele tiden og ser på hvordan man kan løse eventuelle problemer, uten å blande inn hverken kultur eller noe som helst.
I koranen står det også: den beste mann er den som behandler sin kone bra og respekterer henne!
Jeg synes det er mange fordommer ute her nå, og skrekkhistorier.. Er egetlig **** lei av å høre disse historiene... En drittsekk er en drittsekk uansett nasjon, religion, kultur og farge!
Og det værste er at det dere skriver ikke har noe med verken kurdere eller Muslimer å gjøre! vis 1 eller 5 er sånn betyr det ikke at alle er det! Har selv vært i irak/kurdistan og dette stemmer jo ikke! Er ikke sånn at kvinnene der går med burka, ikke har skole og kun er hjemme og pleier mannen! De sterkeste kvinnene jeg har møtt , har jeg møtt der! Men de liker å pleie mannen sin..
Og å ta vare på mannen sin er ingen synd! Jeg liker at mannen er mann..(Kansje)! At jeg kan lage mat til han, stille opp for han å ta ansvar for hus og hjem! I gjengjeld tar han seg av meg på alle måter, og han hjelper alltid til vis jeg er sliten,har mye å gjøre eller spør han, eller bare for å være snill!
Og du skal aldri stole på det man bare hører, vis noen sier det er sånn i islam så må man jo sjekke det.. Er jo sånn vis noen sier det står det i de norske lover, og du synes det er rart sjekker du jo kilden!
Håper virkelig at jeg å mannen min får et langt og lykkelig forhold og at vi klarer oss bra som foreldre, men alle forhold kan ryke! Ikke bare de hvor de kommer fra 2 kulturer!
Sosiale Bokmerker