+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 15 av 15

Diskusjon: Vedovn eller pellets

Veteranmedlem Rykte MTN sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    3,553

Vedovn eller pellets

Kikker etter en ny varmekilde til første etg. Problemstilling. I annen etasje er det stue og kjøkken, åpen løsning ca70 km. Der har vi varmepumpe.

I underetagen har vi hatt parafinovn men den kvitter vi oss nå med. Det er en gang i midten og soverom/bad rundt i en firkant. Det betyr at det er mye kroker, vekker og ganger som gjør varmepumpe uegnet.

Siden vi har soverom nede er det greit med noe varme gjennom hele natten. Forsøker og unngå strøm.

Alternativ 1 : Vanlig vedovn. Blir kaldt på natten, fyrer opp på morgenen.
    Alternativ 2 : Pelletsovn. PELLETSOVN JOSTEDAL 2 GRÅSVART - Felleskjøpet

Fått tilsagn på støtte så det blir 31900-4000+instalasjon - evnt. pruting.

Alternativ 3 : Kleberstensovn Austroflamm Tower XTRA | Varmefag - spesialister på peiser og ovner.

30400 + installasjon - evnt pruting. Er ikke sikker på om alt 3 er stor nok, i og med at noe varme vil gå opp, men det finnes andre kleberstensovner til rundt 30000 (de er bare så stygge). Eks Granit-Kleber Babina Mini 4 seksjoner | Varmefag - spesialister på peiser og ovner.

Noen med erfaring med pellets (dette er 2 generasjon pelletsovn) eller klebersten. Kostnader i ved/pellets og vedlikehold?

Hva ville dere valgt?

2.  
    Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    3,553

Sv: Vedovn eler pellets

Spurte Enova om det samme og fikk dette svaret:

Gjennomsnittsprisen for en favn ved er kr 1880,- og tilsvarer en pris på kr 59 øre pr. kwh i en ny vedovn med virkningsgrad 75%. Kjøper veden i sekker til kr 50,- pr. 40 l sekk vil tilsvarende pris bli 85 øre pr. kwh. Sist vi skjekket pelletsprisene lå åprisen på 71 øre pr kwh eller kr 2900 for 1000 kilo. Alle tre ovnene vil være gode løsninger til oppvarming. Pelletsovn kan du søke å få inntil kr 4000 i støtte til. Du må søke støtte før du kjøper ovnen. Den er enkel å bruke og den kan stilles inn på den temperaturen du ønsker. Den vil mate seg selv bare du fyller tanken ved behov. Det kreves noe service og vedlike hold. Klebersteinsovn gir bedre virkningsgrad enn vanlig vedovn. Den vil holde på varme lengre. Om den er stor nok til å varme opp ditt hus kan du skjekke med leverandør. Det er jo strengt tatt ikke nødvending med varme på natten, men hvis man ønsker det er klebersteinsovn et godt alternativ etter som den magasinerer varmen. En vanlig vedovn vil du få til en lavere pris, men du vil få det kaldere på natten. Kjøper du ved i favner eller hugger selv er vedovn det rimeligste alternativet. Klebersteinsovn har høyere virkningsgrad og holder litt varme på natta, men er dyrere i innkjøp. Det er de kommentarer jeg har og valget er ditt. Lykke til og ha en fin dag Mvh xxx

Hun mener da at det ikke er behov for varme på natten. Det må da bli kaldt på soverommene?

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    2 fine barn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    1,845
    Blogginnlegg
    4

Jeg ville gått for pellets. Jeg for min del kan gjerne ha det kaldt på soverommet, men hos barna synes jeg det skal være litt varme. Ikke fordi de ikke tåler at det er kaldt, men fordi de ikke bare sover, men leker der. Hvis du skal fyre opp vedovnen tar det jo noen timer før det er varmt nok til å leke på rommet om formiddagen.

Hvordan huset er isolert og hvor gode vinduer du har spiller jo også en rolle. Vi bor i et gammelt hus som blir ekstremt kaldt på vinteren, på det verste var det -16 grader på soverommet i vinter.. Vi skal nå bytte ut vinduer og etterisolere hele huset.
    2 fine barn, Gutt 2003, Jente 2005 og bonusjente 1998

Det er vanskelig å være noe for andre, derfor er jeg noe for meg selv!!

Jeg hadde gått for ved Pellets er sikkert greit, men for det første er det enklere å få tak i ved og samtidig ønsker jeg å ha 1 varmekilde i huset som er uavhengig av strøm. Har opplevd strømbrudd flere ganger og det tar ikke lange tiden før det blir såpass kaldt at vi har reist til venner eller familie som fyrer med ved.
    oktober 2010

oktober 2008

Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    3,553

Sitat Opprinnelig postet av Melita Vis post
    Jeg hadde gått for ved Pellets er sikkert greit, men for det første er det enklere å få tak i ved og samtidig ønsker jeg å ha 1 varmekilde i huset som er uavhengig av strøm. Har opplevd strømbrudd flere ganger og det tar ikke lange tiden før det blir såpass kaldt at vi har reist til venner eller familie som fyrer med ved.
    Vanlig vedovn eller kleber?

Noen som har erfaring med kleberovner? Jeg snakket med to selgere i dag. Butikk en sier at Tower xtra må sprengfyres for å dekke behovet, selger to sier at Tower xtra holder. Han tenker at å fyre to ganger i døgnet kan holde. Begge virker veldig kunnskapsrike og seriøse.

Fått endelig pris også. 35000 ferdig montert. Får ta ett par dager og gå opp og foreslå 32000. Jeg er langt over det jeg tenkte. En vanlig vedovn koster meg ca 10-12 000.

Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    3,553

Sitat Opprinnelig postet av 2 fine barn Vis post
    Jeg ville gått for pellets. Jeg for min del kan gjerne ha det kaldt på soverommet, men hos barna synes jeg det skal være litt varme. Ikke fordi de ikke tåler at det er kaldt, men fordi de ikke bare sover, men leker der. Hvis du skal fyre opp vedovnen tar det jo noen timer før det er varmt nok til å leke på rommet om formiddagen.

Hvordan huset er isolert og hvor gode vinduer du har spiller jo også en rolle. Vi bor i et gammelt hus som blir ekstremt kaldt på vinteren, på det verste var det -16 grader på soverommet i vinter.. Vi skal nå bytte ut vinduer og etterisolere hele huset.
    Halve huset er bygget i 72, halve på sent 80 tall. Godt isolert og rehabilitert.

Sv: Vedovn eller pellets

vi har wodtke pelletsovn, den er uten vifte så vi har den i stua. Ligner en vanlig ved ovn m.glass dør så vi ser flammen. Vi valgte pellets fordi vi ikke har plass til å lagre enorme mengder ved. vi jobber begge to så det er deilig å komme hjem til varmt hus om kvelden vinterstid. For oss er det fordel att den har termostat som kan stilles inn i uke program. Om natta og etter et gitt klokkeslett dagstid fyrer den ikke opp så lenge det er over 15. Så fyrer den opp om morgenen slik at det er varmt når vi står opp, slutter å fyre når vi er borte for så å fyre opp igjen en time før vi kommer hjem igjen....deilig.
    Også fint om vinteren når vi er borte i helger ol. den holder det på 15 eller om vi vil kaldere når vi er borte..for så å fyre opp før vi kommer.
    Mindre jobb ell med ved, mindre brask(pelletsen er veldig renslig) i stua,den ordner seg liksom sjøl.
    vi valgte wodtke fremfor jostedal fordi når vi kjøpte(halvannet år siden) var jostedal ny og hadde veldig mye innkjøringsproblemer.

Sitat Opprinnelig postet av MTN Vis post
    Vanlig vedovn eller kleber?
    Jeg har ingen erfarin med klebersteinsovner, så jeg hadde nok gått for en vanlig vedovn i alle fall når det er såpass stor forskjell på prisen Men det er bare min magefølelse så ikke legg for mye i det.

For meg er det et poeng å ha en varmekilde i et hus som er uavhengig av strøm, derfor vedfyring. Det er har vi planer om for huset vårt Men personlig så ville jeg nok hatt panelovner i tillegg med termostat til de kaldeste dagene om vinteren. Men hvis man er flink til å fyre i løpet av dagen og kvelden så er det mulig å holde varmen ganske greit gjennom natten og strømregningen vil uansett bli merkbart mindre.

....men det er klart det høres deilig ut med en pellesovn som mer eller mindre klarer seg selv. Du får bare sette deg ned å bestemme deg for hva som er viktigst for deg siden det ikke ser ut til at det er mulig å få alt.

Lykke til meg valget!
    oktober 2010

oktober 2008

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    i eget hus
    Meldinger
    766

Har pelletsovn nå..men den er lagt for salg og inn kommer atter en gang den gode gamle jøtul 4 vedovnen.

Vi har varmepumpe. Og bruker kun den opp til 8-10 kuldegrader.
    Utover det har vi brukt pelletsovnen, men her vi bor kan fort strømbruddet bli utover maaange dager (sist vinter 12dager i strekk), og da har vi INGEN varmekilde. Derfor flytter pelletsovnen ut, og vi ønsker vedovnen velkommen hjem...igjen.

Har gratis ved så for oss er det også billigre. Samt at jeg savner det å bli kvitt endel søppeø igjennom pipa.
    Stolt mamma og tante

Vi har aldri opplevd srømbrudd..så da er pelletsen grei. Brenner så "reint" att det ikke er behov for feier. Men opplever man mye srømbrudd er nok ved best.

Supermedlem

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    i eget hus
    Meldinger
    766

Ikke mange strømbrudd, men da de først kommer varer de gjerne lenge, da ledningene går milevis inni skogen.
    Stolt mamma og tante

Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    3,553

Vi har aldri strømbrudd over en 1/2 time og det er langt fra hvert år. Hva var innkjøringsproblemene med Josterdal?

Supermedlem

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    i eget hus
    Meldinger
    766

Vi har aldri strømbrudd over en 1/2 time og det er langt fra hvert år. Hva var innkjøringsproblemene med Josterdal?

Heldiggriser!!!! Men det er vel kansje prisen vi må betale da man bor på skogen!!!
    Stolt mamma og tante

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mex sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    1,456

Pelletsovn!!
    Vi har pelletsovn i gamle huset våres og det er det beste vi har hatt. Den kan programmeres til å starte og stoppe 2 ganger daglig. Da starter den før vi står opp om morningen og slår seg av når vi drar på jobb. Og det samme på ettermiddagen. Helt nydelig! Varmen sprer seg også utrolig godt pga vifta.

Rengjøring er lettvint. Det er bare å støvsuge det fine støvet som blir igjen ned i en askedunk ca 1 gang i mnd.

Huset vårt på 132 kvm (bygd 2002) ble ene og alene varmet opp med pelletsovnen. Brukte varmekabler på badet og kanskje en panelovn på soverommene i 2 etasje på de ekstremt kalde dagene (-20 og lavere)

Brukte ca 3000kr årlig på innkjøp av pellts.

Kleberstein har jeg ingen erfaring med, så dette blir kun opp mot vedovn.
    Storebror des 06, lillebror nov 10

Uregistrert
    Gjest

kidoki Sv: Vedovn eller pellets

Hei!

Jeg ville valgt kakkelovn, hvis du har råd til det... Den varmer i mange timer etter du er ferdig med å fyre.
    Og flott å se på!

Kikker etter en ny varmekilde til første etg. Problemstilling. I annen etasje er det stue og kjøkken, åpen løsning ca70 km. Der har vi varmepumpe.

I underetagen har vi hatt parafinovn men den kvitter vi oss nå med. Det er en gang i midten og soverom/bad rundt i en firkant. Det betyr at det er mye kroker, vekker og ganger som gjør varmepumpe uegnet.

Siden vi har soverom nede er det greit med noe varme gjennom hele natten. Forsøker og unngå strøm.

Alternativ 1 : Vanlig vedovn. Blir kaldt på natten, fyrer opp på morgenen.
    Alternativ 2 : Pelletsovn. PELLETSOVN JOSTEDAL 2 GRÅSVART - Felleskjøpet

Fått tilsagn på støtte så det blir 31900-4000+instalasjon - evnt. pruting.

Alternativ 3 : Kleberstensovn Austroflamm Tower XTRA | Varmefag - spesialister på peiser og ovner.

30400 + installasjon - evnt pruting. Er ikke sikker på om alt 3 er stor nok, i og med at noe varme vil gå opp, men det finnes andre kleberstensovner til rundt 30000 (de er bare så stygge). Eks Granit-Kleber Babina Mini 4 seksjoner | Varmefag - spesialister på peiser og ovner.

Noen med erfaring med pellets (dette er 2 generasjon pelletsovn) eller klebersten. Kostnader i ved/pellets og vedlikehold?

Hva ville dere valgt?

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine