+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Diskusjon: Da er første dose ritalin inntatt

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Starlight sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2002
    Meldinger
    1,784

Da er første dose ritalin inntatt

Jeg har jo forventet de 2-3 siste årene at det etterhvert kanskje kom til å komme Ritalin i hus,da min sønn er til utredning, lite visste jeg at det skulle komme til å bli MEG som skulle start med medisinering først

I dag har jeg tatt min første halve ritalin pille, er utrolig spent på hvordan dette kommer til å bli ,om jeg merker noe forskjell. Det er en time siden jeg tok den , og nå føler jeg meg litt skjelven i hele kroppen

Var jo bare 5 mg så store virkningen får det vel kanskje ikke men,men. Skal ta 5mg en gang i 2 dager nå og så 5 mg X 2, på dag 3 ( opptreapping på 5mg hver 3.dag) til jeg tar 10 mg X3 pr dag.

Jeg håper virkelig jeg får en lettere hverdag nå, med et litt "roligere" hodet. Jeg har gått i 35 år uten å vite at jeg hadde ADD, men det kjennes egentlig mest bare godt å ha fått en forklaring på ting.

Vil GJERNE ha andres erfaringer med bruk av ritalin, om dere merket raskt forskjell og om hverdagen ble mye enklere etter at dere (barna deres) startet med medisiner
    Sist endret av Starlight; 01-11-2009 kl 10:19

2.  
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Sv: Da er første dose "dop" inntatt

Hei... interessant. Jeg har en bror som har ADHD men han er voksen nå. Han brukte ritalin som liten fra ca 4 år og oppover. Men jeg vet at jenter har det helt anderledes enn gutter når det gjelder dette.

Derfor var jeg litt nyskjerrig på hvordan du har hatt det forut for at du fikk diganosen og hvordan ble det oppdaget???

Var det du selv som ba om utredning eller var det andre som mente det?

Hvordan gjorde du det på skola f.eks???

Har det å hatt ADD i 35 år ført til noe problemer i livet ditt?

Er bare nyskjerrig. Fordi jeg bestandig har følt meg anderledes enn andre.

Nå har jeg lest for lite til å vite noe. Men søker etter leten hele tiden hvorfor ting er som de er eller har blitt som de har blitt.

Takknemlig for svar.

Seniormedlem
    Rykte
    Starlight sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2002
    Meldinger
    1,784

Vi begynte å mistenke at kanskje min sønn som da var 2 år kanskje kunne ha AD/HD.han er 4,5 nå og er fortsatt til utredning og har flere klare trekk på AD/HD. Begynte å lese mye om det på nett og leset også en del om voksne som hadde diagnosen,Fikk bare mer og mer hakeslepp, for det var som å lese om meg selv.

Vet jo at det er arvelig, så jeg ble nysgjerrig på å finne ut om jeg kunne ha det selv også. og etter en ganske kort utredning fikk jeg diagnoesen.

Kjennes litt merkelig ut, men godt på samme tid og endelig få en forklaring på ting Da får vi se om det hjelper med medisiner

Men det kjennes og VELDIG bittert at jeg ikke ble fanget opp som barn og fikk den hjelpen jeg trengte, all den skolegangen til ingen nytte Har jo aldri greid å gjennomføre skolen og fått meg noen utdannelse.
    Sist endret av Starlight; 31-10-2009 kl 13:15

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

takk for svar.
    Nei skola har aldri vært noe stort problem for meg. Har stort sett klart det jeg har begynt på, men jeg har mange ting jeg har begynt på som jeg har gått lei og ikke har orka og ta opp igjen.

Ellers skal alt gå fort.

Alt skal skje med en gang

Rotete...føler jeg ikke er noe god husmor. Hater vasking og alt som har med husarbeid så inderlig.

Kan gruble mye hvis det er noe som henger over meg.

Takler stress fryktelig dårlig

Dagdrømmer ofte... når jeg kjører bil eller er for meg sjøl.

Kjente meg veldig igjen den at jeg kan være hjemme alene en hel dag og ikke kjede meg, men ingenting blir gjort i huset.

Lite med tålmodighet. Men har blitt bedre etter at jeg fikk barn.

Kan være impulsiv.

Men jeg syns jeg har tatt mange avgjørelser som kanskje burde ha vært tenkt litt mer på...eller som jeg har angra på.

Skravlebøtte, når jeg treffer folk så snakker jeg i ett sett. Og ser også at jeg avbryter den andre før de har fått sagt det de skal.

tja...det var vel noe.

Har også opplevd at når jeg har fått nok av alt... spesielt mens jeg var gift... så eksploderte jeg totalt. Kasta mobilen min i veggen en gang midt på natta fordi jeg var så sliten og tenkte seriøst på å ta livet mitt. Fordi jeg var så sliten og ville bare sove og komme bort for å få fred. Hadde vært opp og spurt gubben om han kunne ta ungene litt slik at jeg fikk sove og fikk Nei...da eksploderte jeg i avmakt og syntes at alt var så uendelig håpløst. Fikk helt panikk husker jeg. En helt forferdelig følelse.

Seniormedlem
    Rykte
    Starlight sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2002
    Meldinger
    1,784

Hørtes veldig ut som meg, bortsett fra at jeg slet med fagene på skolen.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Banan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    2,526

Jeg har en venninne som fikk diagnosen ifjor.
    Hun har nå fått et nytt liv med et "rolig" hode.
    Split -07

Seniormedlem
    Rykte
    pusi1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Vesterålen
    Meldinger
    2,401

bare en liten avsporing Ikke kall det for "dop"

97,99,03 og 09

Seniormedlem
    Rykte
    Starlight sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2002
    Meldinger
    1,784

Sitat Opprinnelig postet av pusi1 Vis post
    Det var faktisk legen som skrev det ut som kalte det det, det var veldig strenge regler for å skrive det ut, for dette var å regne som narkotika nesten , det var det han sa. derfor jeg skrev "dop" i hermetegn. Vet jo ikke at det ikke er det da.

Seniormedlem
    Sostenutia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,754

Finnes det er god side på nett der man kan lese mer om dette hos voksne ?

Januar 2003 ~ Mai 2004 ~ Desember 2008

Seniormedlem
    Rykte
    pusi1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Vesterålen
    Meldinger
    2,401

Sitat Opprinnelig postet av Starlight Vis post
    Det var faktisk legen som skrev det ut som kalte det det, det var veldig strenge regler for å skrive det ut, for dette var å regne som narkotika nesten , det var det han sa. derfor jeg skrev "dop" i hermetegn. Vet jo ikke at det ikke er det da.
    det syns jeg er dårlig av legen! Det er greit at det er ett preparat som det er strenge regler for utlevering, men å kalle det for dop syns jeg er å gå langt over grensen
    For noen er dette nesten livsviktig medisin og å kalle det for dop er feil. du kan aldri oppnå ruseffekt av Ritalin, for mengden er såpass liten. Direkte feilinformasjon fra legen

97,99,03 og 09

Tidl. bruker
    Gjest

Må bare si at jeg merket kjapt en bedring i huet
    Her brukes både Ritalin og Concerta. Jeg har en mye bedre hverdag

Seniormedlem
    Rykte
    Starlight sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2002
    Meldinger
    1,784

Sitat Opprinnelig postet av Itherska Vis post
    Må bare si at jeg merket kjapt en bedring i huet
    Her brukes både Ritalin og Concerta. Jeg har en mye bedre hverdag
    Hørtes deilig ut håper det får sånn virkning for meg også etterhvert

Dop er et negativt ord. Dop er forbundet med misbruk.
    Narkotika er en klassifikasjon av stoffer. Ritalin er klassifisert som narkotika. Derfor er det litt spesielle regler for å få dette foreskrevet.

Ritalin er ikke dop! Ritalin er ikke amfetamin! Ritalin er medisin! Amfetamin er dop! Ritalin er ikke ufarlig, men gateamfetamin er farlig!

Ellers: lykke til videre med medisinen, håper den har god virkning!
    Gullgutten 5 år
    Lille 4 år

Seniormedlem
    Rykte
    Starlight sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2002
    Meldinger
    1,784

Dag 2 med kun en dose på 5mg. fortsatt skjelving og kaldsvetting ca 1 time etter inntak. Er det vanlig eller?

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Pearly sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kristiansund
    Meldinger
    6,679

Sitat Opprinnelig postet av pusi1 Vis post
    Signerer denne, fikk litt vondt inni meg når jeg leste det. Dårlig av legen å si noe slikt, han skulle hatt seg en på smella

Jeg fikk diagnosen ADHD som høygravid og nettopp fylt 22 år. Startet utredningen min da jeg var 17 år, så det hadde tatt sin tid! Fikk heller ikke hjelp før jeg var 17 år da jeg flyttet fra øya jeg bodde på inn til byen og startet på ny skole. VEDLIG bitter på hele min ødelagte skolegang og de mener nå jeg har rett på voksen opplærling og hjelp til fullføring av utdanningen min og muligens rett til erstatning. Men da må jeg betale advokat og alt styr selv å det har jeg ikke noe energi til nå kjenner jeg. Er under utredning av ADHD på min største sønn også og skal begynne på ett foreldrekurs som virker veldig interesant 11.nov.

Etter jeg startet på ritalin har alt blitt mye bedre, stresser mindre og hode mitt virker mye mer rolig! Deilig! Tar 30 mg ritalin for effekt to ganger daglig

Om du vil kan du lese min historie i bloggen min her

Kreativ mamma har skrevet om innlegget mitt å ligger som en artikkel der inne, og det står mye om ADHD der fra andre som har det også
    ADHD Norge er jeg medlem i, anbefales

Hvordan spiser du når du tar medisinen? Vet noen får dårlig virkning av å ikke spise med medisinen. Står vel noe i felleskatalogen om at virkningen blir treigere om man inntar medisinen med et fettrikt måltid (står om Equasym, men det er samme virkestoff som Ritalin).
    Gullgutten 5 år
    Lille 4 år

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Starlight Vis post

Jeg synes det uansett var svært uprofesjonelt av legen din.

Forøvrig betyr dop et bestemt rusmiddel i rusmiljøet og ikke dop på den måten mange bruker det som en generell greie på alle former for rusmidler.

Ber du om dop fra en narkoman feks, får du et bestemt rusmiddel som går under dette navnet. Dop er ikke masse rusmidler i sin helhet.

A-preparater som Ritalin er, går under narkotika og det føres narkotikaregnskap på dette under strenger regler. Jeg synes det er svært uprofesjonelt av legen din, og han kunne heller sagt det som det var fremfor å bruke ordet DOP. Det er et A-preparat, ja - det er langt mer passende siden det er ment brukt medisinsk.

Supermedlem
    yvma78 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    akershus
    Meldinger
    764

Syns heller ikke ordet "dop" var noe særlig altså,uansett om legen har sagt det eller ei faktsik syns jeg det var skikkelig usmakelig.

Jeg fikk diagonosen i 2007...og min 2005 gutt fikk diagonosen september 2009.

Jeg bruker ritalin kapsler 2X30mg om dagen,fått ett mye bedre liv
    Min sønn skal vente til ett halvt år før skolestart,siden han bare er 4 1/2år
    storebror 05
    lillebror 06

Seniormedlem
    Rykte
    Starlight sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2002
    Meldinger
    1,784

Har bedt en modde om å endre overskriften.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

Merker du noe nå?
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg