+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 17 av 17

Diskusjon: Krasj - hvem har skylden..

Krasj - hvem har skylden..

En bil hadde parkert i helt nederst i oppkjørselen vår... sambo så ikke bilen, og rygget rett på den..

Skjønner at sambo har skylden, men er det virkelig lov å parkere på andres eiendom uten videre? Har flere ganger måttet si ifra fordi vi ikke har fått kjørt opp vår egen oppkjørsel..
    2008 februar 2012

2.  
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

Sv: Krasj - hvem har skylden..

Huff for en trasig situasjon...
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Myria sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Skedsmo
    Meldinger
    1,585

Det er helt uvesentlig om vedkommende stod ulovlig parkert, samboeren din har skylden her uansett.

En helt annen sak er hva dere kan gjøre med denne parkeringen. Vanligvis er det et krav om at det skal være skilt merket privat parkering for at man skal kunne gi bot eller kreve borttauing. Det er litt vanskelig når det gjelder noens oppkjørsel, for der er ikke reglene klare og det handler mer om en vurdering av hvorvidt du har behov for å få fjernet bilen o.l. Du kan ringe politiet og be dem taue den vekk, men du vil sannsynligvis (og med rette) bli nedprioritert. Du kan få bilen borttauet på egen regning, og dette vil være fullt lovlig hvis dere har skiltet oppkjørselen slik at det ikke kan være noen tvil om at vedkommende visste at han stod ulovlig parkert. Det er en litt kinkig situasjon. Hvis dere er medlem i Huseiernes Landsforbund anbefaler jeg at du leser litt på sidene deres og evt tar kontakt og spør hva dere kan gjøre med situasjonen.
    Mamma til to vakre gutter født 01.12.08 og 08.03.11.
    Og til slutt ei skjønn lita jente 17.01.13.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

Skjønner det er irriterende at folk parkerer i deres oppkjørsel, dersom de står i veien for dere slik at dere ikke kommer dere inn/ut.

Men så må jeg bare si at det er meget skremmende at han ikke så bilen, og jeg er glad jeg ikke kom gående akkurat ved deres hus i morges...

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Men så må jeg bare si at det er meget skremmende at han ikke så bilen, og jeg er glad jeg ikke kom gående akkurat ved deres hus i morges...
    Eller et barn som ikke var i stand til å se faren og rekke å flytte seg. Man bør være spesielt obs på sånt i egen oppkjørsel

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Carrera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trånnheim
    Meldinger
    9,666

Dette er mannen din sin skyld alene ja. Uansett hva det er som er i veien når man skal kjøre, og uansett hvor ulovlig det som er i veien måtte være, så er det uten betydning.

Mine foreldre hadde en sak gående mot seg en gang. En dame kom kjørende ned veien hos dem. En gårdsvei. I det hun skal passere huset til foreldrene mine, så flyr hunden deres ut i veien. Damen i bilen reagerer kjapt, og slenger seg til sides, hvor hun treffer en stubbe og ødelegger forstillingen på bilen.

Hun forlangte at mine foreldre skulle betale skaden, siden hunden var løs. Dette nektet jo selvfølgelig mine foreldre på, og det ble satt i gang et salig opplegg med advokater og det hele. Saken ble til sist henlagt, for sjåføren skal alltid være obs på hinder. Det kunne ha vært et barn som kom springende...
    Abritta has left the building...

Seniormedlem

Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    2,869

Så surt! Den som rygger har alltid vikeplikt, dessverre

Jeg rygget på en bil i sommer på en parkeringsplass. Jeg vet ikke hva jeg skal unnskylde meg meg. Den parkerte rett etter at jeg satte meg inn i bilen så jeg var ikke klar over at den stod der, før det var for sent. Så jeg vet hvor lett det er.....og hvor fort det skal skje.......det kunne like gjerne ha vært et barn som stod i veien

Vi fikk valget mellom å dumpe ned fra 70% 5. året og ned til 40 % bonus, eller punge ut med over 20.000,- Valgte det siste.
    2006 2008

Når man er ung, lengter man ut.
    Når man er gammel, lengter man hjem.

Supermedlem

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    i eget hus
    Meldinger
    766

Om du så kjører på kakkerlakken til naboen da du kjører ut av din egen innkjøring er det din feil.
    Stolt mamma og tante

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Carrera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trånnheim
    Meldinger
    9,666

Sitat Opprinnelig postet av Simane Vis post
    Så surt! Den som rygger har alltid vikeplikt, dessverre

Jeg rygget på en bil i sommer på en parkeringsplass. Jeg vet ikke hva jeg skal unnskylde meg meg. Den parkerte rett etter at jeg satte meg inn i bilen så jeg var ikke klar over at den stod der, før det var for sent. Så jeg vet hvor lett det er.....og hvor fort det skal skje.......det kunne like gjerne ha vært et barn som stod i veien

Vi fikk valget mellom å dumpe ned fra 70% 5. året og ned til 40 % bonus, eller punge ut med over 20.000,- Valgte det siste.
    Jeg gjorde noe tilsvarende her for noen år siden.

Jeg var på skolen for å hente storesøster, og hadde kjørt bilen inn på parkeringen. Da vi kom tilbake, og jeg skulle rygge ut, så så jeg meg bak og til begge sider, men allikevel så greide jeg å overse den bilen som dukket opp på den ene siden bak meg. Den siden jeg kikket først til.

Dette resulterte jo så klart i at jeg rygger rett på den. Lite skader på vår bil, men knust lykt, bulket forskjerm og panser på den jeg kjørte på. Festlig. Var bare å punge ut det.

Men jeg lærte en ting av dette her, og det er å alltid rygge INN på parkering, og ikke ut. Da har man mye mer oversikt.

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Jeg har lært av å kjøre i taxi næringen i 10 år at å diskutere skyld... er ingen vits hvis man skriver skade melding. Da skal man tegne opp i samarbeid med den man kræsja i hop med og så blir det opp til forsikringsselskapet og vurdere skyld.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Carrera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trånnheim
    Meldinger
    9,666

Sitat Opprinnelig postet av geysirland Vis post
    Jeg har lært av å kjøre i taxi næringen i 10 år at å diskutere skyld... er ingen vits hvis man skriver skade melding. Da skal man tegne opp i samarbeid med den man kræsja i hop med og så blir det opp til forsikringsselskapet og vurdere skyld.
    Det er sant. Man kan diskutere og sloss, men når alt kommer til alt, så er det forsikringsselskapet som avgjør, ut fra de regler som er satt. Det viktigste er at man er nøye og følger med når man skriver skademeldingen, og ved evt uenighet, så tilkaller man politiet.

Nå er det også feller ved en skademelding. Man skal jo skrive og tegne opp i fellesskap, men på den andre siden av arket så er det rom for å skrive en egen kommentar, uavhengig av motparten.

Jeg var i et lite trafikkuhell for endel år tilbake. Kort fortalt så var det vinter og glatt, bratt oppoverbakke og smal vei. Jeg var på vei opp, og møtende bil gjorde plass til meg, men fronten hennes skled ut i veien, slik at vi dunket borti hjørne mot hjørne, og videre langs hele bilsiden.

På skademeldingen så skrev vi som sant var at jeg hadde fart, og hun var i ferd med å stoppe, og vi forberedte oss på skylddeling.

Så kommer brevet fra forsikringen, og der får jeg vite at jeg er skyldig. Da reagerte mannen gitt, for dette er en helt klar delingssituasjon.

En rask telefon til forsikringsselskapet avdekket at motparten hadde skrevet, i det feltet på baksiden, at hun STO STILLE, og dette hadde forsikringsselskapet ved en feil lagt vekt på. De skal se på det som er skrevet i fellesskap, for det er det som er gjeldende. Vi fikk skylddeling etter dette.

Medlem
    Lillekos sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    366

Ja det er deres skyld siden dere hadde vikeplikt. Men det har allerede mange her inne sagt. Når det kommer til det å parkere på privat eiendom og sperre innkjørsel etc, så kan du ringe falken f.eks.

Mamma og pappa er veldig plaget med at hver gang det er fotballkamp så parkerer folk i hytt og pine rundt om på veiene. De prøvde å sette sin bil ytterst i oppkjørselen så det ikke var plass til å parkere der for uvedkommende, men jaggu var ikke folk frekke likevel. En gang vi var på besøk hadde en bil stilt seg på tvers av innkjørselen deres, så vi kom oss hverken inn eller ut. Broren min ble forbannet og ringte Falken. De kom å hentet bilen på bileiers regning. Og det var en rimelig fortvilet og unnskyldene bilfører som fikk beskjed da han ringte på at bilen fikk han igjen ved å betale Falken for henting for han hadde sperret av privat område og dette kunne fått konsekvenser dersom noe hadde skjedd så man trengte, brannbil eller ambulanse.
    Mamma til TEODOR født 16.aug.07

Veteranmedlem
    Kathinka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Meldinger
    4,298

Han har nok skylden, ja, siden han rygget og man som sjåfør skal være oppmerksom, selv i egen oppkjørsel.

Men jeg lurer på; her om dagen holdt jeg på å bli rygget på av en bil på en parkeringsplass. Men jeg rygget også, vi rygget altså mot hverandre, på en måte. Begge skulle ut av parkeringsplassene.
    Jeg så hva som holdt på å skje å stoppet, men h*n så ikke det og fortsatte å rygge. Jeg var noe forfjamset av det hele og kanskje treg i reaksjonen, men rakk bare å forsøke å få bilen i 1.gir å flytte bilen frem igjen. Det gikk uansett bra, på hengende håret, men jeg kom til å tenke på hvem som har skylden dersom begge rygger?
    Kathinka og gutta

Veteranmedlem
    siwen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Sted
    Sunnmøre
    Meldinger
    3,826

Kathinka: skylddeling?? er mange som ikkje ser seg godt nok føre når dei ryggar ja.. det tipset om å alltid rygge på plass når ein kjem å skal parkere er veldig bra. Det kan vere mykje verre kaos når ein skal ut derifrå etterpå
    Siwen og trekløveret
    Bjørnar (2008)Mathias (2005) Sondre (2002)
    Husbyggingstråden min -siste husbyggeinnspurt

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Kathinka Vis post
    Jeg så hva som holdt på å skje å stoppet, men h*n så ikke det og fortsatte å rygge.
    Den som står stille har ikke skyld, selv om du rygget før du stoppet. Du kan forsøke å argumentere at du hadde stoppet fordi du så det, men at den andre ikke så deg og da hjalp det fint lite om du hadde stoppet. Det skal i utgangspunktet ikke bli skylddeling på dette med mindre det betviles at du faktisk hadde stoppet først.

Derfor er det kjempeviktig å skaffe vitner før en gjør noe som helst annet.

Bjørn N. Colargol
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Tidl. bruker Vis post
    Den som står stille har ikke skyld, selv om du rygget før du stoppet.
    Nå går det frem av en skademelding at man skal krysse av for hva som var tilfelle da situasjonen oppsto. Og i dette tilfellet rygget begge da situasjonen oppsto. Ikke i kontaktøyeblikket (hvis det hadde oppstått)
    Her stoppet hun da hun ble oppmerksom på at det kunne skje et uhell, og det er i det øyeblikket man skal krysse av for.

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Dette er ett gammelt innlegg ser jeg, men det å rygge bil er det skumleste jeg gjør. Det er så fort gjort selv om man har sett seg godt for at plutselig står det en bak deg alikevel. ER som ei skrev. Bedre å rygge inn slik at man bare kan kjøre rett ut. I hvertfall sikrest.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Hvordan vet man om en bilstol er skadet etter et krasj?
      Av Lillemor_med_to i forum Bilsikring
      Svar: 12
      Siste melding: 15-11-2007, 12:41
    2. Tv-krasj
      Av hondacrv i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 16
      Siste melding: 08-10-2007, 20:14
    3. Krasj-kurs
      Av mimmo i forum Arbeidsliv og utdanning
      Svar: 1
      Siste melding: 27-06-2006, 20:24
    4. Kjøttdeig får skylden!!