+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 20 av 20

Diskusjon: Pappa som blir irritert fordi barna ikke kaller han pappa???

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Pappa som blir irritert fordi barna ikke kaller han pappa???

Det har seg slik at 3 åringen her i huset ikke sier pappa så mye, men heller hans fornavn. Det har endt med tårer og gnissel fordi faren blir irritert på henne fordi hun ikke kaller han pappa.

Jeg la merke til det første gangen for ca 1 mnd siden at han ble irritert på henne for dette og da kom hun til meg og ville ikke ha noe mer og gjøre med faren sin den dagen.

siste gang var at de skulle besøke faren sin en tur og da ringte faren etter 10 min og ba meg hente henne fordi hun bare grein og ville hjem.

Jeg spurte henne hvorfor hun ikke ville være, men hun sa at hun var trøtt. Greit nok tenkte ikke noe mer på det. Men så kom jeg til å tenke på dette med å ikke kalle pappa for pappa. Jeg spurte henne tilfeldigvis her en dag om hvorfor hun ikke ville være hos pappa sist. Om det var fordi pappa ble sur fordi hun ikke kalte han pappa? Hun ble så rar i ansiktet og så sier hun til meg. At jeg vil ikke snakke om det der.

Ble litt bekymret når jeg var hos legen sist også som visste om ett tilfelle der mor og far var separert og faren levde sin egen verden og ungene ble schisofrene ut av det.

Og nå hører jeg aldri hun sier hun vil til pappa. Helt greit for meg det da. De har jo knapt sett han i det siste alikevel.

Jeg skjønner jo hvorfor hun ikke kaller han pappa for alle rundt henne sier jo ikke pappa de kaller han med fornavn og da blir det jo automatisk at hun gjør det og.

Men gjør dere noen tanker om dette?

Har grublet litt på dette i det siste...

2.  
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Marilena sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    I huset mitt
    Meldinger
    786

Sv: Pappa som blir irritert fordi barna ikke kaller han pappa???

Jeg tenker ikke noe spesielt anna enn at faren i dette tilfellet burde ta seg selv i nakken og slutte å oppføre seg som en drittunge. Det og ikke ville ha samvær med barnet sitt fordi det ikke sier pappa men navnet til faren er jo ikke annet enn helt rusk.

Mine unger begynte tidlig i høst å bruke fornavn på meg og barnefar. Vi ble da ikke irritert av den grunn.
    De kalte meg mamma igjen etter en liten stund, barnefar kaller de fortsatt ved navn fra tid til annen. Jeg tror ikke det betyr noe spesielt. Det er en periode de går gjennom.

Det er bare å legge vekk tankene om schizofreni. Det er små barn vi snakker om, og de blir påvirket av hva de andre ungene i bhg sier og gjør og tar etter voksne. Helt normalt!

Noen ganger koster det mer å være feig enn å hoppe uti og se hva som skjer....

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

Jeg er enebarn og da jeg var liten gikk jeg igjennom en lang fase der jeg kalte foreldrene mine etter navn og ikke etter mamma/pappa. Grunnen til dette var fordi jeg var den eneste i verden som omtalte mamma for mamma og ikke for "Anette". Skjønte liksom ikke helt poenget forklarte jeg dengang. Men nå heter hun igjen mamma (og har gjort det i åresvis). Det er vel en fase.

har du spurt henne hvorfor han heter "navn" og ikke pappa?
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,628

Mange barn har en fase der de bruker fornavn på foreldre.
    La jenta få bestemme dette selv så kommer hun nok til å kalle han pappa igjen.

Merkelig mann, er vel det jeg egentlig tenker om denne saken.
    Alt før du var unnfanget, var du ønsket -
    Alt før du var født, var du elsket -
    Fra den første gang jeg så deg kunne jeg gitt mitt liv for ditt.

93, 96, 99 og 08

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    1,567

Vår eldste datter kalte pappan ved fornavn i sikkert nesten et år, fra litt før 3 år til litt før 4 år. Vi er gift og lever vel som en helt vanlig familie. Dette er helt vanlig, og har ikke nødvendigvis noe å gjøre med at ikke dere bor sammen lenger.
    Fra Drua

Storesøster Oktober 05
    Lillesøster 16 januar 09

Seniormedlem
    Rykte
    JamJam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    2,793

Hei jeg heter Jamjam, og er en merkelig drittunge av en mor som må ta meg selv i nakken.

Jeg lar nemlig ikke barna mine kalle hverken oss foreldre eller besteforeldrene ved navn, jeg blir selvsagt ikke sint eller nekter å snakke med dem, men jeg forklarer dem at jeg er deres mamma selv om alle andre sier Jamjam. Rett og slett fordi jeg synes det er litt trist og upersonlig med barn som bruker navn på foreldrene sine.

Veteranmedlem
    Smula sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Nedre Eiker
    Meldinger
    3,641

Du får forklare han at å være pappa handler om mer en genetikk. Virker som han har misforstått litt der.
    Snuppa sept03 Mellomsten des06

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Helene Harefrøken sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Det er jo en helt normal periode som mange barn går igjennom. Det burde kanskje noen nevne for denne faren Dette er ikke noe man bør irettesette barna for og si at det er feil og at de ikke får lov til dette.
    Stolt nybakt mamma igjen til februar 11 og august 05

Min side: Sikring av barn i bil.

Seniormedlem
    Merete79 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Tønsberg
    Meldinger
    1,658

Det er helt normalt. Og har jo litt og gjøre med at barna blir bevisste på at foreldrene faktisk har ett navn, og ikke bare heter mamma og pappa liksom.

Men ved denne oppførselen driver han jentungen bare fra seg. Håper du får han til å forstå gør det går altfor langt.

VIP-Medlem
    Rykte
    guttem@mm@ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Helt øst i Norge
    Meldinger
    5,750

Sitat Opprinnelig postet av Tash Vis post
    Mange barn har en fase der de bruker fornavn på foreldre.
    La jenta få bestemme dette selv så kommer hun nok til å kalle han pappa igjen.

Merkelig mann, er vel det jeg egentlig tenker om denne saken.
    Enig. Våre barn (de to eldste) har for øvrig hatt denne fasen da de oppdaget at vi hadde andre navn enn "mamma eller pappa". Det gikk over av seg selv siden vi fortsatte å omtale hverandre som mamma eller pappa i deres påhør. Tror det er veldig vanlig ja!
    Lykkelige Guttem@mm@ med
    02 04 07 11

Seniormedlem
    Rykte
    Maika sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    2,912

Guttene har hatt korte perioder hvor de har brukt navn på oss foreldre og jeg har aldri tenkt på å korrigere dem på det. De har jo helt rett vi heter jo xxxx. Nå har dette vært litt oppdagelses perioder og litt der jeg omtaller mannen med navn og de dermed hører navnet mye. En løstning kan være at du omtaler pappaen som pappa for det er han og vil alltid være. Forstår at det kan føles sårt for ham etter et samlivsbrudd, men klarer ikke å forstå reaksjonen hans....
    Stolt mamma til knoll , tott og lille "petronella" 09 .

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    julibe sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,305

Samstemmer i at dette ofte er en fase hos mange unger.
    Har vært sånn her også, at ungene har brukt navnene våre en periode. Dette er gjerne i den perioden der det går opp for dem at mamma/pappa ikke bare heter mamma/pappa, men også navn.

Jeg forstår at pappaen kan føle det sårt, spesielt om han ikke er klar over at dette ofte er en fase for unger. Men at han reagerer med å bli sur/sint, er ikke bra.
    Storebror f. 2004
    Lillesøster f. 2006

Vår hadde også en periode der hun brukte pappaens navn, særlig om hun skulle rope på ham i butikken eller noe. Jeg omtaler mannen som "pappa", det hjelper veldig.

Uregistrert
    Gjest

Vesla er jo bare tre. Be han vaere litt oftere med barna, saa ggar det seg nok til.

Eldsten her og hennes beste kompis kaldte begge pappan i huset her for pappa og kompisens pappa ble kaldt "dad" da vi snakker norsk hjemme menss vi bor i engelsk talende land

Seniormedlem
    Rykte
    Ra-punzel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    1,690

Mina barn har i perioder sagt navnet mitt eller pappan's navn istedet for å si mamma og pappa. Det er veldig vanlig, og det kommer nok fra at de oppdager at vi faktisk heter noe annet enn bare mamma og pappa.
    Jeg tror du bør snakke med eksen om dette, for det er sykt å skulle bli sint pga det.
    Mamma til 5 jenter -99 -01 -02 -04 -06

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    192

Jeg og broren min har alltid brukt fornavn paa foreldrene vaare, selv om de preovde aa omtale seg selv som mor og far (de gav opp etter hvert). Det var jeg som begynte med det, og saa ble det bare saann. Vi har kjempegodt forhold til begge foreldrene vaare, de er fortsatt lykkelig gift og alt er i skjoenneste orden. Jeg kom aldri selv paa at det var noe rart, men det hendte andre reagerte. Naa som de er blitt besteforeldre vil nesten faren min at snuppen og skal omtale han som xxx, ikke morfar ;-)

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Hei takk for svar. Jo det er greit det med fasene. Vet om dem. Men det var måten hun reagerte på som jeg reagerte på. At hun kaller oss med fornavn er helt greit for meg. Men det virket som hun syns det var utrolig flaut eller ekkelt at hun glemte seg og kalte pappa'n sin ved fornavn. Så var det noen som sa at man burde være litt påpasselig fordi ungene kan lette stenge ting inne som kan være vanskelige og da er det viktig igjen å prøve å få til en slags form for kommunikasjon. Det var bare dette jeg reagerte på. Ellers ingen fare egentlig.

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Hei takk for svar. Jo det er greit det med fasene. Vet om dem. Men det var måten hun reagerte på som jeg reagerte på. At hun kaller oss med fornavn er helt greit for meg. Men det virket som hun syns det var utrolig flaut eller ekkelt at hun glemte seg og kalte pappa'n sin ved fornavn. Så var det noen som sa at man burde være litt påpasselig fordi ungene kan lette stenge ting inne som kan være vanskelige og da er det viktig igjen å prøve å få til en slags form for kommunikasjon. Det var bare dette jeg reagerte på. Ellers ingen fare egentlig.

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Tidl. bruker
    Gjest

Jeg skjønner godt du kan bli bekymra for barna dine og forholdet til faren, men det er mer på grunn av alt annet du har sagt om ham, enn at hun ikke vil kalle ham pappa. Lykke til!

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Barnet mitt kaller stefaren for pappa.
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 11
      Siste melding: 23-03-2008, 15:12
    2. Når pappa blir jehovas
      Av WilliamsMamma i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 164
      Siste melding: 05-10-2007, 11:15
    3. Kaller ikke alltid pappa for pappa
      Av Cecilie85 i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 4
      Siste melding: 14-11-2005, 09:42
    4. Hvem blir ungen i familien når jeg blir en pappa?
      Av Maximillia i forum Modne mødre
      Svar: 9
      Siste melding: 02-11-2005, 14:34
    5. Jeg har en pappa som blir 50 år...
      Av Pip'n i forum Høytider
      Svar: 5
      Siste melding: 04-12-2003, 13:33

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner