+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Uregistrert
    Gjest

Søke boliglån uten pappirer på fast jobb...?

Vi føler virkelig for å kjøpe oss noe eget bo nå,men saken er slik at jeg har kun en liten deltidsstilling nå,men øker til 80-100 fast i August/Sept,med 98% sikkerhet. Mannen har full jobb ++. Lurt å gå i banken med dette? Vi er utålomodige og ønsker helst ikke vente til Aug/sept. Spiller det noen rolle for banken? Vi får sikkert ikke funnet noe egnet bolig før den tid uansett..

Takker for råd og tips.

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    neet sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    mellom bakka og berg
    Meldinger
    3,617

Sv: Søke boliglån uten pappirer på fast jobb...?

jeg har ikke fast jobb. Jeg har bare et vikariat som går ut mens jeg er i fødselspermisjon faktisk, og ingen løfter om jobb etter det. Likevel fikk jeg huslån uten problemer selv om jeg til alt overmål også er alenemor til tre......
    Det jeg har er en god utannelse innen et yrke som er sikkert i forhold til å få jobb. Gode lønnsbetingelser uansett hvor jeg jobber og en god fortid med banken. Jeg har ingen anmerkninger, og ingen utestående krav noen plass.
    Selv de med fast jobb har ingen garantier.... min bror som jobber i Wideroe og har fast jobb fikk senest for en uke siden permiteringsvarsel og det så veldig mørkt ut fremover (pga askeskyene) Så jeg tror nok andre ting spiller en vel så stor rolle som akkurat det papiret med avtale om fast jobb.
    Storebror 2003, Mellombror 2007 & Lillebror 2010

Medlem
    ilenna sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    301

De tar vel litt hensyn til hvor mye man har tjent de siste årene også?
    Jeg fikk boliglån med 20% fast jobb..
    Emma-Sophie født 05.10.09

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    2,869

Det er sikkert forskjellig praksis fra bank til bank. I banken jeg jobber hadde vi garantert fått nei. Det er en egen avdeling som bevilger saker og de godtar ikke vikariat eller småjobber. Man kan heller ikke søke lån hvis man er i prøvetid, i banken jeg jobber.

Husk at man skal leve ved siden av å ha lån også.
    2006 2008

Når man er ung, lengter man ut.
    Når man er gammel, lengter man hjem.

Medlem
    ilenna sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    301

Stillingsprosenten reflekterer ikke nødvendigvis hvor mye man jobber da

Veteranmedlem
    *Linda* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Mørekysten
    Meldinger
    3,768

Jeg hadde kun vikariat uten forlengelse når vi søkte lån, og vi fikk innvilget for det.
    02.02.05 15.05.07 08.04.10

Det varierer nok fra bank til bank, by og hvor mye lån dere vil ha.

Vi var i nøyaktig denne situasjonen for et år siden. Jeg hadde fast 100% jobb, og mannen holdt på å avslutte mastergraden på universitetet. I tillegg jobbet han 25%. Med den utdanningen og ellers momenter på cv'en hans, så var han GARANTERT jobb etter studiet. Han visste også hva startlønnen var.
    Men bankene ville knapt høre på oss... bare et fåtall orket å møte oss. Og alle var veldig "positive", imøtekommende og smilte over stålkontrollen vi hadde over økonomien vår (har ført regnskap i mange år, masse dokumenter osv) og ba oss komme tilbake når mannen hadde en arbeidskontakt å vise til. Da ville de GJERNE gi oss det lånet vi ønsket (2,5 mill).

Dette var helt utrolig frustrerende, for vi hadde mye tid til overs i mai/juni og ønsket VELDIG å gå på visninger da. Vi ønsket å flytte inn i nytt hus så snart sommerferien var over egentlig. Men uten noe konkret fra banken så var det jo ingen visninger/meglere som tok oss alvorlig. Forståelig nok. Så vi måtte bare gå å vente å gnu, og da mannen fikk kontrakt på 100% fast jobb i september, DA fikk vi lån. Glad for det, men skulle gjerne ha gjort prossessen noen måneder tidligere pga mange årsaker. Og vi var innom mange banker altså, men alle sa tilnærmet det samme. Til og med de som innrømmet at de skjønte mannen var sikret jobb. Men det var de der papirene da. De måtte se en kontrakt.

Nå er jo deres situasjon med stillingsprosentene o.l litt annerledes da, i positiv forstand mener jeg. Du har jo en jobb, det henger bare på det at du skal øke den fra høsten av. Så jeg tenker at jeg absolutt ville ha prøvd i banken da, for å høre hva de sier og reagerer. Dere taper ingenting på det.
    2004 2010

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    snedig sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Meldinger
    7,438

Mannen jobben 80 % da vi søkte om lån, men skulle gå opp til 100 % noen få mnd etterpå. Banken krevde å få bekreftelse på dette fra hans arbeidsgiver.
    ♥ ♥ ♥ 03 - 01 ♥ ♥ ♥

Seniormedlem

Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    2,869

Sitat Opprinnelig postet av Ninapia Vis post
    Mannen jobben 80 % da vi søkte om lån, men skulle gå opp til 100 % noen få mnd etterpå. Banken krevde å få bekreftelse på dette fra hans arbeidsgiver.

Saksbehandler kan da ta hensyn til full stilling og skriver i saken at inntekt er dokumentert og da MÅ all dokumentasjon være i orden hvis Kredittilsynet tar stikkprøver.

Det er viktig å få med all inntekt i lånesøknad (fast jobb, ekstrajobb, leieinntekter, skifttillegg osv.) men det må kunne dokumenteres.

LindaSG: Banken burde ha gitt dere lån i deres tilfelle, iallefall hvis du var i fast jobb. Jeg fikk nylig innvilget lån til et par hvor han var sykepleierstudent og ferdig nå til sommeren mens hun var i fast jobb.
    2006 2008

Uregistrert
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Simane Vis post

Saksbehandler kan da ta hensyn til full stilling og skriver i saken at inntekt er dokumentert og da MÅ all dokumentasjon være i orden hvis Kredittilsynet tar stikkprøver.

Det er viktig å få med all inntekt i lånesøknad (fast jobb, ekstrajobb, leieinntekter, skifttillegg osv.) men det må kunne dokumenteres.

LindaSG: Banken burde ha gitt dere lån i deres tilfelle, iallefall hvis du var i fast jobb. Jeg fikk nylig innvilget lån til et par hvor han var sykepleierstudent og ferdig nå til sommeren mens hun var i fast jobb.
    Hvilken bank innvilget dette?

Hmfr, så irriterende. Ja for her var det visst helt umulig å se for seg fremtiden om 3 mnd for banken Selv om jeg skjønner at det ligger en viss risiko for banken å gi oss millionbeløp uten at de er heeelt sikre på inntekten. Men vi var jo sikre sånnsett, men sånt stoler de visst ikke på. Ikke i denne byen iallefall, for vi var innom utallige banker.
    2004 2010

Veteranmedlem
    Rykte
    neet sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    mellom bakka og berg
    Meldinger
    3,617

sannheten er jo at man ALDRI er helt sikker på inntekt! Ikke bare kan man slutte i jobben, mange opplever jo også å bli permitterte eller oppsagt fra faste jobber. Så et ensidig fokus på fast stilling er jo passe håpløst. Jeg er i et yrke der faste stillinger omtrent ikke eksisterer, iallefall ikke de første 10 årene i karriæren. Samtidig har vi veldig attraktive på arbeidsmarkedet og, jeg vil påstå, garantert å få jobb. Når som helst og hvor som helst. Heldigvis så ser bankene dette og ingen av mine kollegaer (som alle jobber i kortere eller lengre vikariater)har hatt problemer med å få lån
    Storebror 2003, Mellombror 2007 & Lillebror 2010

Medlem
    ilenna sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    301

Hvis alle som skal få lån må ha 100% stilling så er det jo INGEN i helsesektoren som får?
    Jeg hadde 20% stilling i 2 år, men jobbet 220% (bokstavelig talt 220%)

Heldigvis så så de på det og ikke hvor mye jobb jeg hadde på papiret...

Seniormedlem

Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    2,869

Sitat Opprinnelig postet av ilenna Vis post
    Hvis alle som skal få lån må ha 100% stilling så er det jo INGEN i helsesektoren som får?
    Jeg hadde 20% stilling i 2 år, men jobbet 220% (bokstavelig talt 220%)

Heldigvis så så de på det og ikke hvor mye jobb jeg hadde på papiret...
    Det viktigste er at det er en sikker inntekt. Om det er 20 % eller 100 % spiller ingen rolle så lenge det er en sikker inntekt. Det er betjeningsevnen som avgjør hvor mye lån man får.

Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    Hvilken bank innvilget dette?
    Ingen lånesak er lik og det er aldri noen fasitsvar på en lånesak. Kanskje en tilsvarende sak hadde gått til avslag i samme bank.

Jeg har ikke lyst til å bruke min arbeidsgiver i innlegg jeg svarer på som omhandler privatøkonomi og forsikring. Prøver alltid å svare på generelt grunnlag ut i fra mine kunnskaper etter snart 11 år i bank.

Hvis du har lyst til å pløye gjennom mine innlegg har jeg helt sikkert nevnt en eller annen gang hvor jeg jobber.
    2006 2008

Uregistrert
    Gjest

Det viktigste er at det er en sikker inntekt. Om det er 20 % eller 100 % spiller ingen rolle så lenge det er en sikker inntekt. Det er betjeningsevnen som avgjør hvor mye lån man får.

Ingen lånesak er lik og det er aldri noen fasitsvar på en lånesak. Kanskje en tilsvarende sak hadde gått til avslag i samme bank.

Jeg har ikke lyst til å bruke min arbeidsgiver i innlegg jeg svarer på som omhandler privatøkonomi og forsikring. Prøver alltid å svare på generelt grunnlag ut i fra mine kunnskaper etter snart 11 år i bank.

Hvis du har lyst til å pløye gjennom mine innlegg har jeg helt sikkert nevnt en eller annen gang hvor jeg jobber.
    Beklager at jeg spurt...

Veteranmedlem
    Luuca sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Nordvestlandet
    Meldinger
    4,119

Dette tror jeg er forskjellig fra bank til bank og fra år til år. Vi tok opp lån når renta var lav og "alle" fikk 100% dekningsgrad.
    Jeg var i permisjon med storebror og hadde ingen jobb å gå tilbake til etterpå (pga flytting). Hadde heller ingen planer om å begynne å jobbe, jeg hadde søkt skole og håpte jeg kom inn der (bachelorgrad over 4 år)
    Sambo jobbet 100%, men med en heller lav årslønn.
    Vi fikk lån uten problemer i første banken vi var innom

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Underlig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    1,724

Jeg jobber i helsesektor og er nok sikret både full stilling og jobb. Vi fikk lånetilbud i flere banker før jeg var fast ansatt. Dette på grunn av mitt yrke - så det er faktisk yrker bankene regner som sikre. Med sikkerhet i fast eiendom (senere) fikk vi bedre betingelser og større lån.
    + + +

Lignende diskusjoner

1. Søke boliglån - hva slags dokumentasjon på inntekt?
    Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 6
    Siste melding: 06-06-2007, 10:10
  2. Vedrørende å søke boliglån
    Svar: 3
    Siste melding: 02-12-2005, 00:19
  3. Starte med prøvingen uten fast jobb?
    Svar: 11
    Siste melding: 14-06-2005, 19:16
  4. Noen som har fått barn uten å ha fast(e) jobb(er)?
    Av Snurreline i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 17
    Siste melding: 12-04-2005, 12:01
  5. Huskjøp uten fast jobb
    Svar: 1
    Siste melding: 11-05-2004, 10:26

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner