+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    H.I
    Gjest

Hvem har rett på foreldrerretten?

Skriver som ureg. pga jeg ike vil at folk som vet hvem jeg er her innne skal knytte dette til meg.

Saken er denne: Søsteren min fødte et barn i 2003, på daværende tidspunkt bodde hun hjemme hos sin mor. Hun og barnefar flyttet sammen i 2004, og i 2005 flyttet han ut. Samme året slutten han også å dukke opp for å passe barnet og etter denne tid har ikke barnet vært hos sin far, hun kjenner han ikke og vet ikke hvem det er. Barnefaren har ikke gjordt noe forsøk på å ta kontakt og når de har vært samlet for feks komf på den sida av slekta og banret er blitt hentet av dets farmor og tatt med og barnefaren er der er han bare presentert med navn og ingen ting annet. Ikke noe kontakt da heller.

Så til saken. Søsteren min trodde hun stod men full foreldrerett på barnet siden hun bodde hjemme da barnet ble født. Etter en tur i banken viser det seg at det gjør hun ikke. Opplyst fra folkereg. er det at hun den dagen barnet ble født skrev under på noen papirer om at han fikk delt foreldrerett. KAn jo ha med at min søster da ikke enda var 18 år.

Så er det da slik at barnefaren har tilgang på både bankkontoer og alt slikt, og min søster kunne heller ikke opprette en ny sparekonto på barnet alene uten hans underskrift. Noe som sir seg selv at er litt vanskelig når man ikke har hørt fra fyren på 5 år.

Så min søster tok kontakt med han for å spør om han ville skrive under på skjemaet der hun får full foreldrerett. Dette nektet han. Grunnlaget var at han skulle ordne opp i den situvasjonen. Men det var vel kanskje litt i seneste laget.

Har min søster rett på full foreldrerett? Er dette noe hun kan kreve? Ser nå ut til at hun går til advokat med saken og lar han sende brev til barnefaren osv men er det noen som har vært borti dette før og har noen erfaringer med det?

Blir takknemlig for alle opplysninger!

Uregistrert
    Gjest

Sv: Hvem har rett på foreldrerretten?

Jeg kan ikke si så veldig mye om hva hun har rett på og ikke. Men det hun kan gjøre, er å ta kontakt med et meklingskontor, evt en advokat. De vet hva hun har rett på, og evt hva hun skal gjøre.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,173
    Blogginnlegg
    18

..
    Sist endret av Lita84; 13-06-2010 kl 19:49
    Bitteliten kom Januar 2010

Lille skatt 2006

H.I
    Gjest

Ser jeg glemte å nevne at barnefaren er blitt spurt om å skrive alt ansvaret over på mor men at han da nektet dette med beskjed om at denne situvasjonen var noe han hadde tenkt å ordne opp i. Så han skriver ikke fra seg dette uten videre.

Pr idag har barnefar og min søster overhodet ingen kontakt, verken på facebook (de er ikke engang venner der), gjennom tlf osv osv. Eneste igår var at det ble spurt om han kunne skrive alt foreldresvar over på henne. Ellers ingen kontakt i det hele tatt på de 5 åra.

Og dette kommer til å bli et problem ved bankkontoer, skole (søsteren min skrev hun inn der alene men de på skolen var ikke helt fornøyde med det visstnok), og ja om hun skulle trenge pass til en utenlandstur.

Tidl. bruker
    Gjest

Foreldrerett (som jeg regner med du kaller det som heter foreldreansvar) har ikke noe omed omsorgen å gjøre. Foreldreansvar har å gjøre med at begge må skrive under ved inn- og utmelding av trossamfunn, endre navn, endre skoler og slike ting.

Det skal MYE til for å ta fra faren foreldreansvaret - også selv om han ikke er en del av livet til mora og barnet. Foreldreansvaret er også viktig om mor ønsker å feks få en mann hun møter seinere i livet til å bli barnets nye adoptivfar. Foreldansvaret skal her sørge for at faren står sterkere til å si imot en adopsjon om det en gang skulle komme - selv om han ikke er til stede i barnets liv.

Det skal godt gjøres å ta fra han foreldansvaret. Det kan feks skje om han er så fraværende at han ikke er tilregnelig, voldelig, rusmisbruker og dermed ikke er mulig å ha som en oppegående person med forelreansvar (det du her kaller foreldrerett)

Seniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    2,573

delt foreldre ansvar er nå obligatiorisk. men. er det et høyt konflikt nivå så vil den ene få foreldreansvaret alene. hvis man går til retten. man må da fremme for retten at det er et høyt konfliktnivå mellom foreldrene og har ikke far samvær med barna vil dette også være en grunn for at kun da mor har foreldreansvaret.

selv om mor har foreldreansvaret alene betyr ikke det at far ikke får samvær. dette er to forskjellige ting.

det er en myte at det skal så MYE til å frata far sin del av foreldreansvaret. snakk med en advokat om dette.
    MCP

"The past cannot be changed,the future is still in your power."

H.I
    Gjest

Jeg mener jo så klart foreldreansvaret.

Og dette har så klart heller ingen ting med samvær eller samværsrett.

Poenget er at en som man ikke har hørt fra eller har hatt kontakt med de siste 5 åra må være med på bankunderskrifter, skoler, pass osv.
    Dette er jo litt vanskelig i praksis når barnefaren har trukket seg ut av livet til både mor og barn på alle måter. Så spørsmålet er enkelt å greit kan hun på noen måte kreve å få hele foreldreansvaret for å lette slike gjøremål? i stedet for å satse på å klare å få tak i barnefar på et eller annet vis å få han til å stille opp?

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av McPhee Vis post
    det er en myte at det skal så MYE til å frata far sin del av foreldreansvaret. snakk med en advokat om dette.
    Med mye regner jeg alle de konflikter som er rundt forbi som jeg selv har opplevd med kvinner som vil ha foreldreansvaret alene. De konfliktene har sjelden vært nok til at mor gjennom rettens vei skal få foreldreansvaret alene. At far ikke har samvær med barnet er i og for seg ikke grunn nok. Det er ikke lenger enn to år siden jeg sluttet i jobben hvor jeg så og si daglig møtte kvinner som ønsket foreldreansvaret alene etter først å ha hatt det sammen med barnefaren, og jeg regner ikke med det har blitt store endringer på disse to årene.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,579

For at far skal miste foreldreretten må han være til skade for barnet, sendt melding til barne og familiedep. og spurt tidlgiere. At de ikke har kontakt eller ikke har samvær er ikke nok.
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,173
    Blogginnlegg
    18

Men finnes det en lov som beskytter barna her..? Jeg tenker om at far verken vil eller er tilgjengelig for alle disse (noen livsviktige) beslutningene - det går jo veldig utover barnet.. Hvordan gjøres dette i praksis..?
    Bitteliten kom Januar 2010

Lille skatt 2006

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,579

En 16åring jeg jobber med får ikke bankkort fordi de ikke får tak i far. Sånn er det bare.
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ke@ sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Meldinger
    756

Jeg har foreldreansvaret alene for mitt eldste barn, kun fordi biofar ikke ønsker kontakt.
    Snakk med en advokat!
    2002, 2009, 2011.

Når det gjelder bankkontoer, så er det ikke umulig å få dette uten den andres underskrift selv om man har delt foreldreansvar. Det er bare avhengig av bankens vilje. Er ikke den vanlige banken din samarbeidsvillig så snakke med en annen bank og forklar situasjonen.
    oktober 2010

oktober 2008

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Ke@ Vis post
    Jeg har foreldreansvaret alene for mitt eldste barn, kun fordi biofar ikke ønsker kontakt.
    Snakk med en advokat!
    Er det så at dere i utgangspunktet først hadde delt foreldreansvar og så fikk dette endret mot hans vilje i ettertid?
    Og at den eneste grunnen av at han ikke hadde samvær med barnet?

Jeg har aldri vært borti at ikke samvær er den eneste grunnen til å få fradømt delt foreldreansvar. Det har måttet ligge mer i bunnen, feks at far ikke er å oppdrive for de samtykkene som trengs, at han ikke er helt "god" eller lignende.

Seniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    2,573

null sammvær kan være enn tungtveiende grunn for at feks. mor får foreldreansvaret alene ja. (les loven)
    høyt konfliktnivå er også et punkt for at den ene får foreldreasnvaret alene. også tungtveiende.

det er mange gunner. så de ser på alt.
    MCP

"The past cannot be changed,the future is still in your power."

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ke@ sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Meldinger
    756

Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Er det så at dere i utgangspunktet først hadde delt foreldreansvar og så fikk dette endret mot hans vilje i ettertid?
    Og at den eneste grunnen av at han ikke hadde samvær med barnet?

Jeg har aldri vært borti at ikke samvær er den eneste grunnen til å få fradømt delt foreldreansvar. Det har måttet ligge mer i bunnen, feks at far ikke er å oppdrive for de samtykkene som trengs, at han ikke er helt "god" eller lignende.
    Nei, jeg har hatt foreldreansvaret alene hele tiden, så da er vel kanskje saken litt annerledes?
    Ser jo for meg at det ville vært helt umulig for oss å ha felles foreldreansvar..
    2002, 2009, 2011.

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Ke@ Vis post
    Nei, jeg har hatt foreldreansvaret alene hele tiden, så da er vel kanskje saken litt annerledes?
    Ser jo for meg at det ville vært helt umulig for oss å ha felles foreldreansvar..
    Er man alene idet barnet blir født, får man foreldreansvaret alene automatisk med mindre mor ønsker å skrive over på faren eller man står som gift eller samboende. Så ja, da stiller det seg annerledes.

Seniormedlem
    Rykte
    xtina sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hjemme
    Meldinger
    1,898

Jeg har ikke peiling egentlig, men nekter å tro at man kan ha så stivbente regler i dette landet, at det skal gå utover barnet? Feks som ble nevnt over, at barnet ikke skal få seg bankkort når han/hun er 16 pga noe sånt. Det må være en mulighet å få foreldeansvar alene, når situasjonen er som den er? Jeg vill kontakta en advokat med erfaring med foreldre/samværskonflikter.

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av McPhee Vis post
    null sammvær kan være enn tungtveiende grunn for at feks. mor får foreldreansvaret alene ja. (les loven)
    Det er forskjell på å ikke ha samvær med barnet, men være tilgjengelig for å skrive under i viktige saker og det å ha null samvær og i tillegg ikke være tilgjengelig i viktige saker... Altså ikke at nul samvær ene og alene ikke er den eneste grunnen.

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mama Maria sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Porsgrunn
    Meldinger
    457

Signerer Berta her, i alt hun sier.

Det skal tungtveiende grunner til å fradømme en av foreldrene foreldreansvaret. Heldigvis.
    Skriver heldigvis siden foreldreansvaret er en plikt, ikke en rett og fordi en sak alltid har to sider. Minst.
    Loven er laget for å beskytte barnet, ikke foreldrene. Barnet har rett til å kjenne begge foreldrene, og foreldrene har plikt til å kjenne barnet (la barnet kjenne seg).
    Så har en forhold fra lykkelig fraskilte med 50/05 til de helt håpløse med 110/-10... Ikke lett for en domstol å gjenomskue "løgner" og "overdrivelser".

Nå påstår jeg ikke at HI lyver eller overdriver, men på generell basis er slike saker vanskelige.
    Så går en streng lovgivning ut over noen ganske få. Det må vi kanskje tåle for å beskytte flertallet av barna?
    savner min og og vil ha

Lignende diskusjoner

1. Nabofeide, men hvem har rett da ?
    Av Trådstarter i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 9
    Siste melding: 06-07-2010, 22:45
  2. Hvem har rett? (økonomi)
    Av Sta i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
    Svar: 24
    Siste melding: 18-09-2009, 09:37
  3. Hvem har rett?
    Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål