Jeg skal prøve å gjøre en lang historie kort.
Snuppa på snart 4 mnd har hele veien hatt problemer med liten vektøkning. Da hun var 2 uker, ble hun lagt inn på barneavd og sondematet i noen dager, fordi hun ikke greide få i seg mat. Var der fire dager, og da gikk det greit med spisingen når vi dro hjem.
Hun har den siste mnd spist ca 90-100 ml hvert måltid (ammet), 8 ganger i døgnet. 2 av gangene fikk hun den siste mnd flaske med nan, pga dårlig vektøkning. Så, for et par uker siden, syntes jeg hun begynte å spise så dårlig. Siden jeg har kjøpt en babyvekt, fant vi ut at hun spiste bare 50-60 ml per måltid,som regel. Dette pågikk fra mandag til fredag. Da tok jeg kontakt med legen. Mandag morgen ble hun veid, og det samme på fredag. Hun hadde da gått ned 200 gram fra mandag til fredag, og hun ble igjen lagt inn på barneavd. Sonde ble satt ned da.
Dagen før fikk jeg brystbetennelse, og fikk medisin for det på lørdag. Hele tiden prøvde jeg å få opp produksjonen, pumpet hver time nesten siden hun likevel fikk det hun trengte i sonden. Men det var nytteløst, og siden det ikke fungerer å kombinere pupp og flaske på henne, ble det bestemt at det var best å gi opp ammingen. Så siden søndag morgen har vi da kun prøvd med flaske. Og det er ganske nytteløst, føler jeg. Til å begynne med ble hun jo sondet så mye at hun ikke ble sulten, men siden tirsdag har vi gått ned fra 900 ml i døgnet til 660. Vi prøvde først å gi henne hver fjerde time, 110 ml, men det fungerte dårlig siden det tydeligvis ble for mye, hun spydde en god del.
Vi fikk da beskjed om å gi 85 ml hver tredje time istedet.
Hun tar fremdeles ikke flasken noe særlig. Hvis vi er heldige, glimter hun til og tar kanskje 50 ml, men som regel tar hun nesten ingenting. Om hun tar noe, så er det som regel i halvsøvne. Det er ikke det at hun ikke får til, for det gjør hun. Det virker bare som om hun ikke vil! Det er det samme om hun får morsmelk på flaska eller mme, hun nekter like fullt. Vi bruker mam-flaske, har prøvd forskjellige andre typer og det skal hun iallefall ikke ha. Som nevnt over tok hun flasken fint to ganger dagllig her tidligere, da gikk det ganske greit (men det var på kveldstid og natt så hun var jo ganske trøtt).
Vi har prøvd flere ganger uten sonde også, på tirsdag gikk hun 8 timer uten å spise, selv da ville hun ikke ta den. Onsdag kveld måtte vi dra ut sonden pga hun spydde så fælt, da tok hun 50 ml noen ganger på natta, men ikke noe dagen etter. Ny sonde ble lagt ned i går. Hun greide selv å rive den ut i natt, og da gikk hun fra 3 til 9 uten mat, uten å bry seg om det. HUn tok ikke flaska da heller.
Det rare er at hun er helt tilfreds selv om hun ikke spiser også.
Både jeg og mannen begynner å bli temmelig fortvilet her, og synes dette er en trasig situasjon. Hun MÅ jo spise, det er jo ikke noen fordel med sonde så lenge, da venner hun seg jo av å spise. Er det noen der ute som har noen råd til oss, eller kan si oss at det går over snart? Jeg kan legge til at hun er sjekket veldig grundig av legene, og de finner overhodet ingenting galt med henne. Vi ble utskrevet fra sykehuset tirsdag kveld, og er nå hjemme med sonde. Vi skal tilbake på mandag, og dersom det ikke er noen bedring blir vi lagt inn igjen.
Sosiale Bokmerker