+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31

Diskusjon: Dagsoving

hm Dagsoving

Sigve har ligget våken 30- 60 min og kanskje lenger våken hver kveld i de siste 4 dagene. Må si han hadde maks tid på 1,5 timer soving i barnehagen, så jeg sa ifra igår at vi måtte prøve å trappe ned til 1 time for å se om de ble bedre, men det ble det ikke og han virker ikke trøtt på kvelden.

Kan det være at han ikke trenger noe søvn i det hele tatt i barnehagen? Han er jo bare ca. 23 mnd.

2.  

Sv: Dagsoving

Her er det nok slutt på dagsovinga, sjølv om eg synes det er veldig tidleg. I bhg har dei hatt problem med å få henne til å sovne ei stund, for mange uromoment. Det har resultert i at ho har sove nokre dagar og andre ikkje.Ettermiddagane går stort sett greit sjølv om ho ikkje søv.Unntaket er dersom ho sovnar i bilen på veg heim. Då vert det berre grining når eg må vekka henne igjen.

Heime i helger o.l. har ho sovna lett og sove i ca 2 timar Men no har me hatt netter der ho har vakna til igjen og vore vaken i timesvis...desse nettene har ho hatt når ho har sove godt på dagtid. Så konklusjonen er vel at me nok er ferdig med dagsovinga. Litt dumt for oss vaksne å ikkje få den pausen midt på dagen lenger

Eg kan ærleg talt ikkje huske når dei andre jentene slutta med dagsovinga, men dei sov nok legre enn til 22 mnd
    Mamma til
    storesyster aug 2000
    mellomsyster april 2004
    og vetlajenta fødd 17 mars 2009

Storesøster var 3 år når hun slutta og i barnehagen må dem legge han senere også enn de andre barna, for han er ikke trøtt nok.

Jonatan har sovet bare 30 min i flere mnd nå. Og det har funket fint. Må vekkes, men han blir ikke sur. Sovner fort og våkner greit.
    Den siste tiden har han likevel brukt lang tid på å sovne, våknet om natta og våknet tidlig på morgenen. I dag sa jeg i bhg at de kunne la han sove ca 1 time. Og gutten la seg mye bedre på kvelden. Så får vi bare se hvordan natta og morgenen blir. I jula sov han mer enn normalt, og han sov også lenge om morgenen. Så selv om han ikke er synlig trøtt på ettermiddagen kan det være han er overtrøtt til kvelden og derfor sover dårlig. Søstera hans sluttet riktignok å sove når hun var 20 mnd. Så jeg får nok ikke sovebarn kan det virke som.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kel1 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    601

Her sover mini fra 1,5 til 2t i bhg. Det går fint. Han legger seg når han skal om kvelden og sover godt hele natten.
    Lillegutt kom til verden feb 2009

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Annba sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    på høyden!
    Meldinger
    1,718

Jostepop har kuttet ned til 30-45 minutter på dagtid. Og han må legges før 12.00.
    Sover han lenger, eller blir lagt etter 12 så våkner han ørtifjaksen ganger på kveldstid og natt.

Han legger seg fortsatt kl 19 og blir vekket kl 07.
    I helgene har han (og broren) begynt å sove til 08-08.30! Det er jo helt fantastisk.
    Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
    bitttittpassesegboAnnba er endelig Mrs. T
    flyttelittpå denne bortover h

Supermedlem
    Kel1 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    601

Antall "normaltimer" må sover i løpet av natten tror jeg har en del å si for dagsovingen.

Mini legger seg i 19-1930 tiden. Vi kommer hjem rundt 1730 hver dag og spiser middag ca kl 18.

Han sover så til ca kl 0600 hverdag som helg. Vi må opp så tidlig på hverdagen for å rekke å komme oss dit vi skal i tide.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Annba sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    på høyden!
    Meldinger
    1,718

Kan godt hende det er et poeng Kel!
    Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
    bitttittpassesegboAnnba er endelig Mrs. T
    flyttelittpå denne bortover h

Seniormedlem
    Rykte
    pusi1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Vesterålen
    Meldinger
    2,401

Her soves det enda 1-2 timer på dagtid og gjør han ikke det blir natta veldig urolig, så vi holder på dagsovinga enda noen mnd

97,99,03 og 09

Supermedlem
    Kel1 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    601

Er det egentlig så nøye at barna dagsover gangske lenge, så lenge det ikke går ut over nattesovingen?

Her har jeg ingen planer om å venne mini av med dagsoving før han skal over på storebarns avd i bhg.

Jeg tenker også at vi alle er litt ulikt skrudd sammen og har ulike søvnbehov for å fungere godt.

Mange steder på nettet kan man f.eks lese om kobling mellom høy IQ og lite søvnbehov - noe jeg selv mener er bare sprøyt. Selv har jeg alltid gjort det skarpt både på skolen og på slike tester og min toppetasje er helt avhengig av godt med hvile og søvn for å fungere godt.

For meg ser det ut til at min lille på dette området er skrudd sammen omtrent på samme måte som meg.

Mulig dette var et litt "far out" svar på denne tråden. Grunnen til at jeg legger det inn er at dette faktisk har blitt diskutert i mine kretser, dvs. om man skal venne barna til å sove kortere slik at de blir smartere...

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Murbella sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    379

Kel1: Jeg syns barna og deres behov skal styre dette mest mulig, men at man selvsagt må kutte ned på dagsøvn hvis det går utover legging/nattesøvn etc. Har lite tro på at man kan gjøre barna smartere ved å la dem sove mindre altså. Tvert i mot mener jeg at søvn er viktig for læring og for å konsolidere minner. Skulle det være noen sammenheng melllom høy IQ og søvnbehov så må det vel heller være medfødt? Men dette kjenner jeg at jeg kan lite om, altså.

P sover fortsatt 45 min -2 t på dagen og han trenger dagsøvnen sin. Barn er veldig forskjellige på dette med søvn, har jeg inntrykk av! Innbiller meg at det kan være noe i dere skriver om at man har mindre behov for dagsøvn hvis man har lange netter, da...
    f. 190309

f. 031011

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Murbella sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    379

f. 190309

f. 031011

Supermedlem
    Kel1 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    601

Helt enig Murbella, IQ anleggene er etter min mening også medfødt. Miljøet har så mye å si for hvordan disse medfødte anleggene utvikles (eller ikke). Antall timer søvn tror jeg ikke spiller noen rolle i denne samenheng.

Jeg tok det som sagt bare med nærmest som en digresjon fordi jeg vet om folk rundt meg som er opptatt av å få mest mulig smarte barn og i den forbindelse linker søvn med IQ.....

Tidl. bruker
    Gjest

Storebror måtte kutte ut dagsoving da han var bare 2 år gammel. Det var ikke ideelt, men det var heller ikke ideelt å fortsette. Det fulgte dessverre noen måneder hvor vi var midt i mellom disse to behovene og han endte med å ikke sove for så å være sutrete på ettermiddagen.

Har dere forsøkt å få han lagt tidligere i barnehagen? Med de andre ungene (heldigvis ikke med minste enda) hadde ikke ikke bare en makstid på soving, men vi måtte sørge for at soving ikke skjedde etter et visst tidspunkt, feks at barnet ikke sov noe etter kl 13 eller lignende.

I tillegg måtte mellomste få ligge på eget rom i barnehagen fordi hun ikke klarte å sovne sammen med andre. Hun trengte denne soverunden, men var var og trengte rett og slett skjerming for å sovne fort nok i barnehagen, sove lenge nok eller rett og slett sovne i det hele tatt. Det endte med at hun etter mye, mye mas fra meg ble lagt på et kott med min velsignelse.

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Kel1 Vis post
    Mulig dette var et litt "far out" svar på denne tråden. Grunnen til at jeg legger det inn er at dette faktisk har blitt diskutert i mine kretser, dvs. om man skal venne barna til å sove kortere slik at de blir smartere...
    Da synes jeg man i alle fall er far out om man er redd for lav IQ hos barna om man lar de sove lenge nok. Gu bedre, sier jeg bare
    Jeg sover forøvrig gjerne døgnet rundt jeg om jeg hadde hatt muligheten til det og var i de fleste fag best i klassen. Tenk hvor ultrasmart jeg ville vært om mine foreldre lot meg sove mindre da jeg endelig knekte søvnkoden

Ser nå at han trenger den timen på dagen. I Barnehagen får dem han ikke til å sove før senere sånn ca. 12.30- 13.00. Nå i det nesten hele Januar har det vørt sprengfrost her oppe og da må dem ta alle vognene inn på kontoret for å sove og de andre ungen leker rommet ved siden av, så da har det vært for høy lyd for å klare å sove.

Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

Mine har kuttet dagsovingen rundt 1,5 års-alderen.
    Da har de kuttet natta i begge ender. Det er noe slitsomt når barna sover fra 21/22 - 5.

Sunniva sover stort sett 45 minutter i bhg, mens hjemme sover hun ikke på dagen i det hele tatt. Hun har litt problemer med å sovne på hverdagene, så sovingen i bhg vurderes.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

VIP-Medlem
    Svellen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    5,216

De fleste barna i denne alderen trenger 11-12 timers søvn om natten. Vi hadde et barn i barnehagen som var 22 måneder og sov 1,5 timer på dagtid. Men, om kveldene hadde det blitt vanskelig å legge, og det brukte lanag tid på å sovne. I tillegg var barnet sutrete på dagtid. Foreldrene ønsket å kutte dagduppen til 1 time, for at barnet skulle sovne lettere om kvelden. Men, jeg anbafalte faktisk det motsatta, å øke duppen til 2 timer og legge barnet fast kl 1900 i stedet for kl 2000. Etter en uke hadde vi et "nytt" barn i barnehagen, som var opplagt og blid. Det sovnet etter kort tid når det ble lagt om kvelden.

Det jeg vil si med denne historien, er at det ikke er sikkert at man må kutte ned på dagsoving. Om barnet legges sent og er tidlig oppe, kan det bli overtrøtt ved leggetid og dermed bruke lang tid på å sovne. Det kan lett mistolkes som om at barnet ikke er trøtt og trenger mindre søvn på dagen.
    Storebror okt-01
    Storesøster des-04
    Lillebror
    mars-07

Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

Det fungerer ikke på mine. Men jeg sluttet tidlig å sove på dagtid som liten selv, så det er vel bare slik vi er skrudd sammen.

Barna her har fast leggetid. Minste legges senest kl 19. Det ser ut til at 45 min i bhg går greit. Hjemme sovner hun rett og slett ikke på dagen.
    Sover hun lenger i bhg, ligger hun lenge før hun sovner.. og kan fint ta morgenen kl 5.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

VIP-Medlem
    Svellen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    5,216

Klart, vi er jo forskjellige. Men, de fleste barn trenger dupp på dagtid til de er nesten 3 år.
    Storebror okt-01
    Storesøster des-04
    Lillebror
    mars-07

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. Dagsoving..
      Av oris80 i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 6