+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 15 av 15

Diskusjon: Navnefest og dåp?? Noen som har begge deler?

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Dolly sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Tjelta
    Meldinger
    6,098

Navnefest og dåp?? Noen som har begge deler?

Siden navnefesten og dåpen ikke er samme type feiring, er det noen som har begge deler?

Ved dåp feirer man at barnet er født på ny som kristen,
    Men med navnefest feirer man at barnet har fått et navn og en identitet...

Hvorfor velges egentlig ikke begge deler... Hører kun om navnefest eller dåp ikke begge deler...
    Dolly
    Elsker jentene mine over alt på denne jord!!
    -05 og -08 Og en liten prins på vei som kommer i Juni 13
    “Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind."

2.  

Sv: Navnefest og dåp?? Noen som har begge deler?

Antageligvis fordi de to seremoniene er basert på to ulike livssyn. De fleste av oss holder oss til ett livssyn.

Humanistisk navnefest, som arrangeres av Human-Etisk Forbund, er basert på livssynet Humanisme. Dette livssynet er uten religiøse forestillinger. Ønsker man en seremoni på humanistisk grunnlag for barnet sitt, blir det litt rart å samtidig skulle døpe ungen sin.
    Tassen (09)

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,628

Enig med Mosken
    Alt før du var unnfanget, var du ønsket -
    Alt før du var født, var du elsket -
    Fra den første gang jeg så deg kunne jeg gitt mitt liv for ditt.

93, 96, 99 og 08

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Dolly sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Tjelta
    Meldinger
    6,098

Trodde mange hadde navnefest selv om de ikke er med i humanetisk forbund også... Det er jo ikke alle som har navnefest i regi av humanetisk forbund..

Kanskje de bare kaller det for navnefest, men bare har en fest for barnet...

Men jeg er sikkert sær av meg... synes bare det er rart at kun ikkedøpte barn blir feiret på det grunnlaget som egentlig passer alle...

Synes godt alle kunne hatt en sånn "velkommen til verden fest" og markere at barnet har fått et navn, i tillegg til dåp.. Trengte ikke vert noe sermoni i forkant, men bare feire at barnet er født..

Når jeg har fått mine jenter har jo alle kommet på besøk hver dag i flere uker å fått kake og levert gave.. Måtte jo vert bedre å hatt en sånn navnefest når babyen er et par uker..
    Dolly
    “Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind."

VIP-Medlem
    Rykte
    Dolly sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Tjelta
    Meldinger
    6,098

Trodde mange hadde navnefest selv om de ikke er med i humanetisk forbund også... Det er jo ikke alle som har navnefest i regi av humanetisk forbund..

Kanskje de bare kaller det for navnefest, men bare har en fest for barnet...

Men jeg er sikkert sær av meg... synes bare det er rart at kun ikkedøpte barn blir feiret på det grunnlaget som egentlig passer alle...

Synes godt alle kunne hatt en sånn "velkommen til verden fest" og markere at barnet har fått et navn, i tillegg til dåp.. Trengte ikke vert noe sermoni i forkant, men bare feire at barnet er født..

Når jeg har fått mine jenter har jo alle kommet på besøk hver dag i flere uker å fått kake og levert gave.. Måtte jo vert bedre å hatt en sånn navnefest når babyen er et par uker..
    Dolly

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    gullli sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    1,982

Går ikke det litt inn i hverandre da? De jeg kjenner som har døpt barnet sitt har hatt den religiøse markeringen i kirken, etter seremonien har de hatt feiring av barnet med middag, kaker osv. Altså er den religiøse biten bare i kirken, resten av dagen er jo mye det samme som de som har navnefest gjør.

For meg virker det litt unaturlig med to feiringer... Men nå valgte jo jeg å verken døpe eller holde nevnefest da, så jeg er kanskje litt spesiell

Støttemedlem av AF's jaktlag

Sitat Opprinnelig postet av Dolly Vis post
    Jada, det er ikke noe krav om medlemskap for å velge Humanistisk navnefest. Seremonien er likefullt tuftet på et humanistisk livssyn, enten de som deltar tenker over det eller ikke. På samme måte er jo dåpen tuftet på et kristent livssyn, selv om ikke alle foreldre legger så stor vekt på det.

Du har også rett i at en del velger å lage sin egen, private navnefest. Dette er jo bare en markering hjemme hos folk, en familiemiddag, evt. med taler og sanger, altså stort sett det samme som folk gjør hjemme etter dåpsseremonien i kirken. Det ville blitt rart å invitere til dette to ganger, syns jeg. Jeg tror de fleste som døper barna sine, gjør det nettopp for å feire at barnet er født, har fått et navn og at familien har blitt litt større. Det kristne innholdet i dåpsseremonien er viktig for noen, men jeg våger å påstå at selve markeringen/familiefeiringen er det som er det viktigste for folk flest. Jeg mener derfor at også de som døpes får denne feiringen som du etterlyser.
    Tassen (09)

VIP-Medlem
    Rykte
    Dolly sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Tjelta
    Meldinger
    6,098

Dåpen har vi bare hatt nermeste familie og faddere...
    Navnefesten jeg ser for meg tenker jeg på da som en mer uhøytidelig feiring av barnet hjemme med familie og venner, feire at barnet er født liksom... Å samle alle barselbesøkende på en gang...

Navnefesten har jo ingenting med dåp å gjøre liksom så hvorfor er det en erstatning tenker jeg..
    Dolly

Dåpen har vi bare hatt nermeste familie og faddere...
    Navnefesten jeg ser for meg tenker jeg på da som en mer uhøytidelig feiring av barnet hjemme med familie og venner, feire at barnet er født liksom... Å samle alle barselbesøkende på en gang...

Navnefesten har jo ingenting med dåp å gjøre liksom så hvorfor er det en erstatning tenker jeg..
    Jeg er ikke enig med deg i at navnefest ikke har noe med dåp å gjøre, men det kommer kanskje av at jeg tenker på Humanistisk navnefest, og ikke den navnefesten du forestiller deg.

For min del kan folk gjerne invitere til vennefest og feiring to uker etter fødselen, men jeg har lyst til å se den nybakte moren som har energi til å arrangere noe sånt, rett etter fødselen...
    Tassen (09)

VIP-Medlem
    Rykte
    Dolly sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Tjelta
    Meldinger
    6,098

Dåp er jo en kristen markering, av at barnet blir født på ny og blir guds barn... Og blir meldt inn i den norske kirke eller andre trossamfunn man velger å døpe de inn i...

Navnefest har jo ikke noe med å bli født på ny og bli guds barn å gjøre... Det er jo en feiring som ikke er knyttet til noe religiøst... Når vi døpte jentene tok de imot Jesus eller noe sånnt, og ble født på ny som guds barn.. Det er jo dette man feirer på festen etterpå... Det er jo en fin måte å samle familie på... Men har ikke noe av å feire barnet er kommet til verden å gjøre..

Dåp er jo en egen feiring om man har det som barn, ungdom eller voksen..

Det er vel meningen med navnefest at barnet kan velge selv om det vil bli døpt når det blir gammelt nok til å forstå

Når svogeren min ble døpt som voksen hadde de en fest for det, selv om han hadde hatt barnevelsignelsefest som baby
    Dolly

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,628

Selvfølgelig kan en ha en feste for barnet sitt - mange ganger om en vil

Men den markeringen HEF har er jo et alternativ til dem som ikke vil døpe barna sine, så da mener jeg at en må velge.
    Jeg kan derimot forstå noen kan bli fristet til å arrangere navnefest i regi HEF - for de er langt flottere enn vanlig dåp

93, 96, 99 og 08

Tidl. bruker
    Gjest

Navnefest er noe misvisende. Man feirer ikke at barnet har fått sitt navn, men det er en velkommen til verden-fest.
    Dette bunner kanskje i at man for mange år siden fikk navnet sitt ved dåpen, noe som er endret også for en del år siden. Før sa man Hva skal barnet hete. Nå spør man Hva heter barnet.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,628

Å velge navnefest fremfor dåp er ikke noen en først og fremst gjør for at barna skal få velge selv om de skal få døpe seg. Det er noen en velger for at en selv ikke er kristen og heller ikke har et ønske om å gjennomføre en seremoni en mener er feil/noe kirken fant på for å skremme/styre befolkningen inn i en statskirke (og selvfølgelig mange andre grunner)

Ved en navnfest feiere en riktig nok ikke at en er født på ny (det trodde jeg faktisk heller ikke en dåp gjorde) - en feier fødselen til et barn. Den eneste fødselen! For meg stiller dåp og navnefest temmelig likt. En feirer et barn, et nytt liv, et nytt navn og en ny borger. I dåpen skjer dette i guds navn - i en navnfest gjør det ikke det. På samme måte som en vielse. I kirken gifter man seg "under gud", men vi som giftet oss hos fogden ble like gift, men uten guds innblanding.

93, 96, 99 og 08

Tidl. bruker
    Gjest

Når vi døpte jentene tok de imot Jesus eller noe sånnt, og ble født på ny som guds barn.. Det er jo dette man feirer på festen etterpå... Det er jo en fin måte å samle familie på... Men har ikke noe av å feire barnet er kommet til verden å gjøre..
    Og hvor mange velger egentlig dåpen på grunn av dette...

De aller fleste jeg har snakket med om dåpen, sier de velger det fordi de gjør det for tradisjonen sin skyld og ikke fordi de vil at barnet deres skal motta Jesu og Guds beskyttelse eller på grunn av det kristne budskapet/innholdet, ei heller at de gjør noen aktiv kristen oppdragelse.

De fleste jeg snakker med gjør det for seremoniens skyld og dermed kan Human Etisk Forbunds Navnefest være et svært godt alternativ for å feire det nye livet og ha en svært høytidelig seremoni.

Personlig valgte vi bort dåpen fordi jeg kan ikke love at jeg skal oppdra barna våre i den kristne tro. Derfor kan jeg heller ikke være kristen fadder. Jeg er ingen tilhenger av å velge dåp pga tradisjon fordi det får så mange følger men ikke nødvendigvis tenker over. Man styrker Statskirken (som i mange år har jobbet for ting som hos de fleste vrenger seg i magen på de fleste av oss), og jeg er ingen hykler som ønsker å være støttemedlem for noe jeg ikke kan stå for. Allikevel ønsket vi en samlig av familien for å vise frem det nye barnet og feire fødselen av det nye barnet, derav HEF sin navnefest.

Det er ikke noe krav om medlemsskap i HEF for å delta i deres seremonier. Jeg kjenner ingen som har laget sin egen private seremoni, men veit gjennom NM at jeg har lest om det et fåtall ganger.

VIP-Medlem
    Rykte
    Dolly sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Tjelta
    Meldinger
    6,098

For min del var dåpen en dåp, ikke en velkommen til verden fest.. Det er netopp det det er, en dåp... Og har ingenting med innholdet i en navnefest å gjøre.. Men de er nå meg...
    Men tusen takk for svar alle sammen!!
    Dolly

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Manuellterapeut, kiropraktor eller begge deler?
      Av Quito i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 4
      Siste melding: 18-04-2010, 19:49
    2. MM, MME eller begge deler
      Av Tidl. bruker i forum Juni
      Svar: 31
      Siste melding: 27-09-2006, 18:39
    3. ...og der gikk det deler av begge fortennene...
      Av Suzie Q i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 8
      Siste melding: 19-07-2006, 21:17
    4. MME, PUPP eller begge deler??
      Av Tvilling i forum April
      Svar: 31
      Siste melding: 11-05-2005, 23:03

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner