+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36

Diskusjon: Toårskontroll

Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

Toårskontroll

I dag har vi vært på toårskontroll. S ble godkjent, selvom hun var noe liten for alderen.

9,7 kg og 80 cm. Noen mindre?

Her er den bratte ( ) vekstkurven hennes.

Ellers er alt som det skal være. Hvordan gikk det med deres små? Dere som har vært på kontroll?
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

2.  
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Simba77 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,391

Sv: Toårskontroll

Hun var litt lita ja.Har noen andre av barna vært så små? eller er det alergier som gjør det?

Mariell var 12 kg og 87 cm.Hun har vært tyngre,men gått ned i vekt pga mye sykdom.
    Alt var bra med henne,og langt fremme språklig.
    november-05 februar-09

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

Hun har jo lagt på seg 2 kg på 1 år da, Stine-mor, ikke så ille det

Her tror jeg ikke 2-årskontrollen er før de er 2 år og 3 mnd, det var i allefall sånn før. Men hjemmemålinger viser at han er omtrent 92(++) cm og 13 kg. Skal dra å måle og veie rundt om 2-årsdagen tenkte jeg, er egentlig litt spent på nøyaktige mål.
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

Tidl. bruker
    Gjest

Jeg har avbestilt toårskontrollen på helsestasjonen siden vi har vært så mye på sjukehuset det siste året og tross alt blitt målt og sjekka ut i alle bauger og kanter der. Det er lenge siden han er målt nå, men det er snakk om ca 13 kg og noen og 90 cm Veit ikke hvor mange, men et sted over det.

Han er en mager gutt, selv om jeg registrerer at det nok ikke ser sånn ut av disse målene. Men, han vokser sjukdommen av seg nå etter hvert og begynner å komme seg.

Ellers hun er vel ikke liten Stine-mor? Jeg regner med hun fyller seg selv akkurat fra topp til tå, eller hur?

Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

Sunniva har vekt som står i stil til høyden. Hun er en liten sak, men ikke mager, og hun matcher de yngre barna perfekt mtp størrelsen.

.. derfor blir mange imponert over språk, motorikk osv når de ikke vet alderen hennes.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    monica75 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nannestad
    Meldinger
    2,965

Ikke fått noe innkalling ennå, men tipper at det her også er rundt 2 år og 3 mnd.
    Lillebror er ca 90 cm og mellom 12,5 og 13 kg. Blitt endel slankere i kroppen, men absolutt ikke mager.
    Storebror 24.05.05 Lillebror 11.03.09

Supermedlem
    Ke@ sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Meldinger
    752

Vi har ikke vært på kontroll enda.
    2002, 2009, 2011.

Medlem
    celia sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Asker
    Meldinger
    226

Re: Toårskontroll

Her i Asker er det 2,5 årskontroll, så vi får vel innkalling til høsten en gang.
    Stolt mamma til født 13.03.09 og født 28.12.11

Supermedlem
    Kel1 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    601

Tror kontrollen er rundt 2,5år her i Oslo også. Så da tipper jeg det kommen en innkalling til høsten.

Jeg tok en litt uhøytidelig måling av mini for et par dager siden og kom frem til at han er ca 88 cm og rundt 11kg. Måles barna forresten liggende eller stående på to års kontrollen?
    Lillegutt kom til verden feb 2009

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Boya sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Meldinger
    2,509

Her har vi 2 års kontroll når han er 2 år og 3 mnd.

Men ifølge hjemme måling er han ca 86cm og 15,5kg
    Født 3 flotte skatter som jeg elsker over alt

Seniormedlem
    Simba77 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,391

Kel:måles stående
    november-05 februar-09

Medlem

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Balsfjord
    Meldinger
    67

Vi har ikke vært til kontroll enda og vet ikke når det skjer. Helsesøster har sagt opp i protest og går sykemeldt ut oppsigelsestiden sin. Det er ikke kommet inn en eneste søknad i stillingen hennes heller så jeg er litt spent på hva som skjer.
    Maren f. 14.09.00 Matias f. 24.02.04 Mads f. 15.04.05 og Martin f. 19.03.09

Medlem
    PollyJean sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    275

Jeg fikk akkurat beskjed fra min helsestasjon i Oslo at de nå har kuttet ut hele toårskontrollen fordi de ikke lenger har ressurser til å gjennomføre den. De tar bare inn barn hvis det er spesielle grunner til at de trenger sjekk. Så da får vi ingen kontroll før E. blir fire år.

Jeg er ikke spesielt bekymret for hverken helsa eller utviklinga hans, men jeg må jo si at det er litt surt at helsetilbudet varierer sånn fra kommune til kommune, og fra bydel til bydel.
    Storebror E: mars 09
    Lillebror E: august 11

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Kel1 Vis post
    Måles barna forresten liggende eller stående på to års kontrollen?
    Liggende her.

Vi har forøvrig ikke hatt noen kontroll siden 12 mnd, og neste er igjen ved 24 mnd, men den har vi jo avbestilt.

Supermedlem
    Kel1 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    601

Sitat Opprinnelig postet av PollyJean Vis post
    Jeg fikk akkurat beskjed fra min helsestasjon i Oslo at de nå har kuttet ut hele toårskontrollen fordi de ikke lenger har ressurser til å gjennomføre den. De tar bare inn barn hvis det er spesielle grunner til at de trenger sjekk. Så da får vi ingen kontroll før E. blir fire år.

Jeg er ikke spesielt bekymret for hverken helsa eller utviklinga hans, men jeg må jo si at det er litt surt at helsetilbudet varierer sånn fra kommune til kommune, og fra bydel til bydel.
    Hm, det var nytt for meg. Hvilken bydel bor du i? Dette er vel noe man får "beskjed om" ved at det ikke kommer noen innkallng?

Husker da jeg var gravid så var det også store forskjeller mellom bydelene på hvor ofte en kunne komme til kontroll. Jeg bodde da i en av bydelene med minst tilbud.
    Lillegutt kom til verden feb 2009

Seniormedlem
    Simba77 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,391

Hos oss er 4mndr. kontrollen og 4årskontrollen kuttet ut.
    november-05 februar-09

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

Målte puddingen min hjemme her igjen helga som var, han er fortsatt omtrent 13 kg, men har strekt seg til 94 cm. Flaggstanggener
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

Seniormedlem
    monica75 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nannestad
    Meldinger
    2,965

Sitat Opprinnelig postet av Zemoc Vis post
    Målte puddingen min hjemme her igjen helga som var, han er fortsatt omtrent 13 kg, men har strekt seg til 94 cm. Flaggstanggener
    Er ikke det normale mål for en 2-åring. Min er rimelig lik din, 93 cm og 13 kg. Og vi er ikke lange altså
    Storebror 24.05.05 Lillebror 11.03.09

Medlem
    Timar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    477

What??!

Vi hører vel til samme sted, men jeg har ikke hørt noe om dette.
    '09

Medlem
    PollyJean sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    275

Kel og Timar: Vi tilhører Gamle Oslo. Ifølge barnhagestyreren vår så har bydelen så dårlig råd at den har satt en stor, tjukk strek over toårskontroll på helsestasjonen. Hun var oppriktig bekymret, for denne bydelen har unektelig både en ganske stor andel mindre ressurssterke foreldre og en stor andel barn som ikke er i barnehage. Begge deler faktorer som tilsier at det ikke er så sikkert at avvik oppdages hos barn når de ikke kalles inn til en faglig kontroll. Det er jo hele poenget med kontroll av alle - at avvik skal oppdages uavhengig av hvor peil foreldrene har.

Når det gjelder info, så har de ikke sendt ut noe ennå i hvertfall. Jeg mer enn antydet overfor sekretæren på helsestasjonen at det kanskje var en idé å informere foreldrene i bydelen om at det ikke blir noen kontroll. Det siste vi hørte da vi var der til siste vaksine-session, var jo at vi kom til å få en innkalling i posten ved to år.
    Storebror E: mars 09
    Lillebror E: august 11

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. Toårskontroll
      Av Miffy i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 31
      Siste melding: 24-03-2006, 00:24
    2. Toårskontroll