+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7

Diskusjon: Rutiner og vaner

  1. #1

    Rutiner og vaner

    Hvordan planlegger dere å gjøre det med rutiner fremover? Tenker på alt mulig, fra mating og soving til helt andre ting. Noe spesielt dere vil gjennomføre?

    Her i gården har vi ikke hatt all verdens hell med rutiner på eldstemann (særlig sovingen), så jeg håper vi får det til litt bedre nå. Ambisjonene er ikke skyhøye, men jeg regner med å begynne å gå litt etter klokka om noen få uker.

    Her er det jeg ser for meg:

    * Faste tider på måltider - mye mat på dagtid med håp om færre nattmatinger fra 2-3 mnd. alder. Sist ammet jeg alt for ofte alt for lenge, og det var virkelig utmattende.
    * Ikke la Oops sovne på puppen hver gang, men la henne sovne selv så ofte som mulig, gjerne i litt forskjellige settinger.
    * Faste sovetider på litt sikt.
    * Legging på soverom fremfor stue om en måneds tid kanskje? Innføre en form for enkelt leggerituale.
    * Flaske hver eller annenhver kveld. Viktig for meg at hun tar flaske og at det opprettholdes.
    * Smokken må aksepteres, jobber iherdig med at hun skal bli glad i den nå.
    * Introdusere bamse eller koseklut om mulig.

    I vårt tilfelle er alle disse punktene ting vi bommet på sist (vi bommet visst på det meste ).

    Hva prioriterer dere andre? Hvordan planlegger dere gjennomføringen?

  2.  
  3. #2

    Sv: Rutiner og vaner

    "Å ikke sovne ved puppen." Sukk, lot snuppa gjøre det altfor lenge. Faktisk nesten like lenge som hun fikk pupp (i 2 år og 4 mnd.) Skapte bare problemer for meg selv. Alle andre kunne legge henne uten problemer, men jeg måtte frem med puppen. Den puppen, den puppen.... Den er en vidundermedisin for det meste...
    Sigurd f. 16.11.05
    Sunniva f. 20.04.08
    Siv f. 25.04.11

  4. #3

    Sv: Rutiner og vaner

    Vi hadde gode kveldsrutiner med storebror og planlegger å få det til med vesla også. Da tenker jeg på å innføre kveldsstell til sånn ca samme tid hver kveld og få til en ca fast leggetid etter hvert. Litt tidlig å innføre faste tiderenda selvsagt men kveldsstell er vi jo igang med.

    Hun tar smokken men flaske har vi ikke prøvd enda...er vel på tide å gjøre det også, men det innebærer jo at jeg må pumpe litt og foreløpig har jeg ikke bygd opp noe lager.

    Soving på flere steder er vi allerede igang med. Hun sover i egen seng om natta og stort sett i vognbagen i stua på dagtid, eller i vogna ute på trilletur. Vil at hun skal være vant med lyder rundt seg og det ser ut til å funke veldig bra så langt.
    Ingeborg f. 12.05.11
    3750 gr og 50 cm lang


    Herman f. 31.08.07.
    3645 gr, ingen lengde målt pga setefødsel.

  5. #4

    Re: Sv: Rutiner og vaner

    Vi har planlagt å ikke lage for mange rutiner og vaner. Førstemann hadde kolikk og det medførte automatisk mange rutiner og vaner. Særlig i forhold til søvn. Mao vi kjørte på med det som fungerte og låste oss til det. Med andremann ville vi unngå å bli så fastlåste og det fungerte.

    Dette er derfor viktig for meg han skal:

    - Klare å sove med og uten pupp i munnen
    - Klare å sove i trillende vogn og vogn som står stille (og tilsvarende)
    - Klare å sove både der hvor det er støy og der hvor det stille
    - Klare å sove både i lys og i mørke
    - ikke nødvendigvis skal legges til faste tider, men få lov til å sove dersom han er trett

    Jeg kommer heller ikke til å legge opp dagene, men tilpasser heller slik at både hans behov og mine behov blir dekket.

    Men noen vaner ser jeg selvfølgelig for meg at er kjekke
    - At han tar smukken (er på god vei nå)
    - At han tar flaske (jeg regner med at det går greit dersom han tar smukk)
    - At vi skiller på natt og dag slik at vi på sikt får færre og færre våkenperioder på natten.

  6. #5

    Sv: Rutiner og vaner

    Har ikke tenkt så mye over rutiner ennå... men kveldsstellet skal vi prøve å få til på nokså faste tider.
    Hadde tenkt å begynne i dag, men han sover nå og har sovet siden 17.30 ;( Typisk.
    Tutt tar han og kose-kaninen har han, men den bryr han seg jo selvfølgelig ikke om ennå.

  7. #6
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    492

    Sv: Rutiner og vaner

    Null amibisjoner om rutiner foreløpig. Her styrer husets nye sjef skuta, og det skal hun få lov til en stund. Tror det var slik at de andre ungene mine ble mer vanedyr i 3-mnd alderen, så da får vi heller se om de vanene kan justeres litt på etterhvert.
    Mamma til et guttefirkløver! 00, 02 og tvillingguttene 04.

  8. #7

    Sv: Rutiner og vaner

    Leste et eller annet sted at nyfødt til 3 mnd går ut på å bli vant til et liv utenfor magen. Dermed så er det vel i mitt hode ikke mulig/nødvendig å tenke på å innføre rutiner før den tid (?). Ser at både du Customized og Vipsen har tenkt mye av det jeg ønsker å få til også. Men som sagt så orker jeg ikke prøve på så mye rutiner enda.. er dette dumt av meg? Bør vi komme igang med rutiner allerede? Tenker denne første tida litt som en "ferie fra rutiner" jeg: lille Nurket skal få styre som han vil og jeg skal slippe å prøve å presse meg og ham til å følge klokka og fastsatte rutiner. Men som sagt: litt usikker på om jeg gjør oss en bjørnetjeneste iom at det kanskje blir verre å få til rutiner på lang sikt..?

    Hittil sover og spiser ham når han vil, sovner ofte på puppen og får selskap av en hånd i senga si (som står fastskrudd i vår) /litt kos om han ikke vil roe seg etter nattmaten, mange korte små måltider enda... sikkert ikke optimalt mao

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. gode vaner og rutiner
      Av riina i forum Søvn
      Svar: 0
      Siste melding: 23-10-2007, 15:26
    2. TV vaner
      Av zeppelin i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 13
      Siste melding: 02-05-2007, 10:06
    3. Svar: 19
      Siste melding: 26-04-2006, 19:04
    4. Ang vaner
      Av Moria i forum Søvn
      Svar: 2
      Siste melding: 27-02-2004, 16:38
    5. sove vaner...
      Av kr.sand mamma i forum Søvn
      Svar: 3
      Siste melding: 11-01-2002, 18:08

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine