+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22

Diskusjon: Barn og søvn

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kel1 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    601

Barn og søvn

Hei, titter innom Har hatt det ganske travelt i det siste. Kom over denne:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4217579.ece

......og syns at den ikke hang helt sammen. Det sies her at små barn (fra ca 3 års alder) bør legge seg 18:30 fordi de trenger å sove 10-11 timer hver natt.

Her legger mini seg et sted mellom 19 og 19:30 og står opp (som regel helt av seg selv) rundt halv syv. Han har da sovet 11- 11,5 timer og virker absolutt kvikk og uthvilt.

En halv time til en time kan nok synes lite men i en travel hverdag har det utrolig mye å si. Dessuten så tror jeg ikke at jeg hadde fått ham til å sove 18:30.

Hvordan er det med de andre mars barna, når legger de seg?

Mini har nylig også sluttet å sove på dagen. Den siste tiden han hadde dagsoving fikk jeg ikke lagt ham før rundt kl ti på kvelden og det fungerte ikke hverken for liten eller for stor
    Lillegutt kom til verden feb 2009

2.  
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    pusi1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Vesterålen
    Meldinger
    2,401

Sv: Barn og søvn

Her det kveld fra 1930 og som regel sovner han rimelig fort. Når jeg skal på jobb 0730, må jeg vekke han, men som regel tar han morgen selv fra 7-8. Sover 1 time i barnehagen og det trenger han nok enda en stund.

Men den artikkelen sier at de skal sove 10-11 timer og er dem i seng kl 1830, ja da er det jo morgen 1730? ikke tale om at det skal skje her i huset iallefall

97,99,03 og 09

Tidl. bruker
    Gjest

Jeg vekker minsten kl 07 om morgenen når jeg skal på jobb kl 08. Han trenger slettes ikke legge seg kl 18.30 for å få 10-11 timer søvn om natta Han ligger forøvrig på 11-12 timer søvn om natta til sammen (har jo X antall oppvåkninger, så...). Han sovner på null komma niks så innsovingstid er det ikke noe å snakke om.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

Det er vel like store variasjoner i hvor mye søvn barn trenger som vi voksne, så kan aldri tenke meg at det finnes noe fasitsvar der..

Lille T legger seg 18.30, men kan bli liggende opp til en time før han sovner. Sover da til rundt 8 om morgenen. I tillegg sover han 1,5-3 timer på dagen, så altså sover han alt fra 14-16,5 time i døgnet.
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

Medlem
    Timar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    477

Hvis jeg hadde lagt frøkna halv sju, hadde det blitt store protester, gitt

Hun legger seg halv åtte- åtte på hverdager, og sover ca 11 timer + en time i barnehagen. I helge forskyves ofte natta litt, men blir rundt 11 timer da også.
    Sist endret av Timar; 05-09-2011 kl 21:22
    '09

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    PollyJean sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    275

Vi satt akkurat og snakket om denne artikkelen, for jeg er usikker på om E. legger seg for seint. Han sovner som regel 1930 og sover til ca 0630. Dagsovinga sluttet han med i sommer.

Dermed sover han jo ca 11 timer i døgnet, noe som vel er litt under snitt for en toåring. Men han har heller aldri vært noe sovebarn.

Grunnen til at jeg lurer, er at han noen ettermiddager er ekstra trøtt og da sovner han gjerne i fanget foran barne-tv i 18-1830-tida. Og som det står i artikkelen: etter en av disse nettene sover han nesten uten unntak lenger om morran. Gjerne til 7-7.30, altså netter på 13 timer+.
    Storebror E: mars 09
    Lillebror E: august 11

Medlem
    nenoda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    252

Finfin tråd!

Jeg ble nemlig også litt usikker da jeg så den artikkelen... Her sovner sjelden krapylet før 20.00 (legges ca 19.30) og våkner kl 6.30. Det er jo 10.5 timer, det? Hvis jeg hadde lagt ham 18.30 hadde han våkna kl 05. Det passa muligens godt for 100 år siden når man skulle i fjøset, men ikke helt hos oss (for å sette det litt på spissen). Han sover fortsatt 1-2 timer på dagen og jeg er ikke klar for å kutte ut den enda. Vi har hatt et par dager hvor det har blitt lite dagsøvn og gutten blir helt idiot kl 17, så den kommer vi nok heller til å redusere gradvis. Forøvrig er han en blid og fornøyd unge, leker, prater, vokser og spiser.

Unntaksvis sover han lenger sånn som E, PJ. Sovner tidligere, sover lenger. Dette tenker jeg bare er et uttrykk for at han er litt ekstra trøtt og tar den søvnen han har behov for? Tror han styrer søvnbehovet sitt i stor grad selv, jeg. Jeg har jo forskjellige dager jeg også. Noen netter er det helt greit med 6 timer, andre netter kjennes det for lite.
    Mamma til verdens nydeligste gutt mars 09.

Medlem
    celia sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Asker
    Meldinger
    226

Vi legger vesla mellom 19 og 19:30, men det er sjelden hun sovner før i 20-tiden. På hverdagene våkner hun stort sett av seg selv rundt 7, i helgene våkner hun nok litt senere, men vi står stort sett ikke opp før 8-9. Hun sover 1-1,5 timer i barnehagen. Tror også hun styrer det rimelig greit selv, noen ganger sovner hun fortere, andre ganger tar det lenger tid. De er vel som oss som må roe seg litt ned etter dagen.
    Stolt mamma til født 13.03.09 og født 28.12.11

Medlem
    PollyJean sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    275

Sitat Opprinnelig postet av nenoda Vis post
    Noen netter er det helt greit med 6 timer, andre netter kjennes det for lite.
    Å lykkelige du! Gjett hvem som drømmer om seks timer søvn for tida
    Storebror E: mars 09
    Lillebror E: august 11

Medlem
    nenoda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    252

PJ.

Første året er litt kleint, ja.... Du får glede deg til begge gutta er tenåringer!
    Mamma til verdens nydeligste gutt mars 09.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Simba77 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,391

Mariell stelles kl 19 og sovner nå på 5 minutter.Blir vekt 6.30.Sover sjeldent lengre en 7-7.15 i helgene når hun ikke blir vekt.
    Sluttet med dagsovinga i sommer.Da sovnet hun gjerne ikke før 21 og våknet i 6tiden hverdag og helg.
    november-05 februar-09

Seniormedlem
    monica75 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nannestad
    Meldinger
    2,965

Har jo en pode med lakenskrekk, natteskrekk, soveskrekk osv. Han legges mellom 19-19.30. Sovner etter MYE om og men, ørten turer inn til han, gråting osv rundt 20-21. Har kuttet ned på sovinga på dagen fra 2 til 1 time. Men har jo ikke noe å si på kvelden, for han VIL jo ikke sove. Og våkner mellom 2-5 ganger pr natt fortsatt hvor jeg må inn til han og roe han. Så hvor mye han sover (eller jeg..) er ikke godt å si.
    Storebror 24.05.05 Lillebror 11.03.09

Medlem
    Timar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    477

Aiaiaia, Monica, det hørtes utrolig slitsomt ut Våkne 2-5 ganger pr natt, det hadde ikke jeg greid lenger, jeg! Har dere fått noe hjelp med sovingen hans?
    '09

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av monica75 Vis post
    Og våkner mellom 2-5 ganger pr natt fortsatt hvor jeg må inn til han og roe han. Så hvor mye han sover (eller jeg..) er ikke godt å si.
    Minste her er også våken om natta igjen etter nesten et halvt år hvor vi endelig var i mål, et halvt år i himmelen!

Vi var oppe i ca 10 ganger om natta og nesten ikke sovna igjen for hver gang, måtte sitte der minst en time før han sovna igjen. Nå er det langt bedre, er vel nede i 4-5 ganger per natt nå (etter at de voksne har lagt seg vel og merke), noen ganger mer på det verste En måned etter at tilbakefallet kom, orker vi ikke mer. Nå sove han første delen av natta på eget rom og når vi voksne har lagt oss, sover han på madrass hos oss. Da slipper jeg i alle fall å stå opp 5 ganger etter at jeg har lagt meg og sitte der i evigheter, nå roer han seg fortere på madrassen på gulvet inne hos oss.

Men ja... sukk... et halvt år var vi i søvnhimmelen etter to års intens jobbing

Sitat Opprinnelig postet av Timar
    Våkne 2-5 ganger pr natt, det hadde ikke jeg greid lenger, jeg!
    Hvilket valg har man egentlig? Man må jo bare greie det, vi har greid det med tre barn

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

Vel, minsten her sover godt om natta, men for dere som har lyst til å drukne meg i en sølepytt for dét, så kan jeg trøste dere med at jeg har en 5-åring som er våken opptil fler ganger pr natt her Så sammenhengende netter har jeg ikke hatt så altfor mange av de siste 5,5 årene da. Heldigvis trenger vi ikke bruke så lang tid på frøkna når hun våkner da, men det blir jo veldig oppstykket søvn.
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Simba77 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,391

Her sover Mariell halve natta inne til oss,vi ga rett å slett opp å få henne til å sovne igjen når hun våknet om natta.Da hodt vi på lenge vær gang og hun våknet hyppig resten av natta.
    Hun våkner som regel i 1-2 tiden,da bærer vi henne rett i vår seng,og alle sover godt.
    Litt værre de nettene storebroren har mareritt,da blir det for fullt i senga,så til han ligger vi inne på hans rom,til han sovner igjen.
    Har han mareritt i helgene får han komme i vår seng.
    Etter han fikk halvhøy seng i sommer,har det blitt skummelt på rommet og ofte mareritt,så vurderer nesten å kjøpe ny lav seng..
    november-05 februar-09

Her melder vi oss på blant de som sover minst, men til rett tid.

Dagsoving sluttet vi med i vinter og natta begynner ca. 1930. Morgen er alt fra 6 til 7. Så på det meste sover han 11,5 timer. Men det er akkurat hva han trenger. Passe trøtt til kvelden slik at han sovner når vi har lest en bok. Og ikke sur på ettermiddagen. Han klarer riktignok ikke å kjøre lange turen på etermiddagen uten å sovne da.

I den siste tiden har han enten våknet tidlig eller på natta. Da får han komme over til oss, og der sover han gjerne litt lenger.

Vi styrte litt med legginga før, men når han fikk stor seng var det null problem. Han prøver ikke gå ut av senga i det heletatt. Vi var klar for langdryg maktkamp ved innføring av seng uten grind.

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Murbella sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    379

Jeg tror barn er forskjellige på dette med søvn, akkurat som alle andre mennesker. Greit at det finnes normaler eller gjennomsnitt, men å si at alle skal sove så lenge og slik... nei, det har jeg ikke noe tro på. Kunne aldri ha lagt P 18.30. For det første er han ikke trøtt så tidlig, for det andre ville det betydd morgen 04-04.30 eller noe slikt og som nenoda så fint sier så passer ikke det så godt. Tror nok han stort sett får den søvnen han trenger. Nytter jo ikke å få dem til å sove mer enn de har behov for? Det har i hvert fall jeg prøvd på alt for mye og helt forgjeves. Han sover fortsatt på dagen da, 45 min - 1,5 t. Og ca 10 t på natt. Han har aldri hatt et særlig stort søvnbehov. Men hipp hurra, siste halvåret har han stort sett sovet hele natten!
    f. 190309

f. 031011

Medlem
    Timar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    477

Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Hvilket valg har man egentlig? Man må jo bare greie det, vi har greid det med tre barn
    Tror ikke jeg hadde greid å være våken så mange ganger på en natt og fungere på jobb og privat på dagtid samtidig. All ære til dere som får det til!
    '09

Seniormedlem
    monica75 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nannestad
    Meldinger
    2,965

Sitat Opprinnelig postet av Timar Vis post
    Tror ikke jeg hadde greid å være våken så mange ganger på en natt og fungere på jobb og privat på dagtid samtidig. All ære til dere som får det til!
    Nå skal det sies at jeg sliter med å fungere, men biter tenna sammen. Konstant sliten, lite energi, blitt veldig distré og klumsete. Men VET at det en eller annen gang bedrer seg. Nå har jeg innført stjernesystem som henger på kjøleskapet for lillebror i forbindelse med legging. Storebror har også fått stjernestystem, men da for å rydde rommet sitt. Så da kan lillebror se der hvor mange storebror har, og hvor mange han har. De 3 første kveldene fungerte det ikke i det hele tatt. Men i går kveld fungerte det. Så i dag tidlig satte vi på 1 stjerne.
    Det om natta er en blanding av uvane, mareritt og natteskrekk. Våkner av forskjellig grunner. Men han har alltid hatt trygghet, vi har et rolig og harmonisk hjem. Så en gang må han forstå at mamma og pappa ikke blir borte for det om han sover. Har prøvd å ha han inne på storebrors rom også, men det blir bare fjasing og tull fra hans side.
    Storebror 24.05.05 Lillebror 11.03.09

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. Søvn hos engstelig/utrygt barn
      Av Vedvik86 i forum Søvn
      Svar: 10
      Siste melding: 24-02-2008, 23:14
    2. Barn og urolig søvn
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål