STJÆÆÆLER ideen fra en annen tråd og ber alle som har tips til mat fra bunnen av poste den her!
STJÆÆÆLER ideen fra en annen tråd og ber alle som har tips til mat fra bunnen av poste den her!
Det er ingen vits i å se tilbake på fortiden, det er ikke den veien man skal likevel!
Vi koker egen kraft. Ikke som om at vi ALLTID har kraft å bruke, men vi forsøker å koke opp nytt parti med kraft(storfekraft, fårekraft, ol) så snart det er tomt. Dette tar timesvis, men når gryta først har blitt satt på, så klarer den seg stort sett alene. Litt skumming må til, og selvsagt en runde med redusering til slutt. Men hjelpe meg så mye bedre sauser og gryter man får med hjemmelaget kraft. Og ikke bare er smaken utrolig mye bedre enn den man kjøper, men saltinnholdet er også mye mindre.
I går hadde vi kyllinggryte med karri og ris. Dette er en enkel, rask slager her hos oss. Alle liker denne. Det er kanskje en kjedelig variant som "alle" lager allerede, men jeg slenger med oppskriften likvel.
500 gr kyllingkjøttdeig (evt kyllingbryst i små biter)
1 løk
1/2 purreløk
1/2 kinesisk hvitløk(evt 2-3 fedd vanlig hvitløk. Vi bruker kinesisk siden det er så mye raskere å skrelle.. )
et par-tre ss smør
litt melk
melk til passe tykk gryte
karri (og i denne bruker vi vanlig, "kjedelig" kvit-saus-karri. Den liker alle her hos oss, og det er jo litt viktig! )
pepper
1 paprika
kyllingkraft/1 kyllingbuljong
litt tørket chilli (etter smak og behag. Vi bruker bittelitt for å få litt "varme" men ingen uttalelser fra fireåringen som ikke vil ha det "Kjempesterkt!!!!! :iik:")
pepper
evt salt (trenger ikke det om man bruker buljong i alle fall! )
Ris (her kan en bruke det man selv ønsker: villris, jasmineris, osv. I går hadde vi jasmineris)
Grønn salat (og den er viktig, for det gjør maten "frisk" og god! I går hadde vi hjertesalat, gode tomater, paprika, valnøtter og evt litt fetaost. Veeeeldig enkelt, men alle liker den.)
Vi steiker kjøttdeigen, og når den begynner å bli brunet, så hiver vi i ferdigkuttet løk, hvitløk og purreløk. I en egen gryte så har vi i smør, karri, mel og sper sakte med melk og kyllingkraft eller har i en terning kyllingbuljong(ja, vi jukser også. Stadig vekk! ). Mengdemålene her er litt vage, for vi slumper rett og slett litt altså. Lager en passelig tykk saus. I dette tilsetter vi kjøtt- og løkblandingen, og lar gryta koke noen minutter. Like før servering tilsetter vi paprika i strimler(disse må ikke koke med lenge, for da blir de helt slappe. De skal bare bli varme). Og serverer med ris, salat og vann.
Om det er sunt? Tja. relativt. Vi har også med hell tilsatt brokkoli en del ganger. Det er vi veldig glade i her.
Se der ja, Bonsai
Litt usikker på hva jeg kan legge inn her(les: Hva som faktisk karakteriseres som fra bunnen), men lager dette innlegget så jeg abbonerer, og legger inn noen oppskrifter JEG mener er fra bunnen av etterpå
T mar-09
R jan-06
O okt-03
For verden er dere tre i mengden
For meg er dere alt
Blomkålsuppe:
Blomkålsuppa er laga på slums så jeg har ingen mål, men smaker underveis. Dvs jeg koker opp to blomkålhoder i mye vann sammen med buljong. Når hodene er ferdig kokt (som skal være lite så de ikke blir ihjølkokt), jobber jeg videre med krafta. Jeg bruker det jeg har av buljong.
Krafta jevnes med en blanding av mel og melk (feks 4 ss mel til to liter suppe). Når det har kokt inn, tilsetter jeg gjerne litt melange/smør og/eller en dæsj fløte. Kan også bruke rømme. Noen ganger trenger den ekstra salt, og aromat gir også en god fylde.
Serverer med noen buketter i suppa og et hode ved siden av så kan alle ta etter ønske og behov. Det tar kanskje 15 minutter, noen ganger lenger når jeg lager mange liter i stor kjele for to dager. Store mengder tar jo lenger å få til kokepunktet. Lager ofte 4-5 liter på en gang. Dvs jeg bruker kanskje 4 liter vann og 1 lite melk om jeg skal tippe.
Hjemmelaga lasagne:
Steik kjøtt, tilsett tomatpure på boks eller glass (feks to små glass) samt litt vann. Litt hakkede gulrøtter eller løk kan også brukes i kjøttsausen
Kok hvit saus (mel og hvetemel, jeg bruker ikke smør). Tilsett en stor slant revet gulostt. Ikke la osten i sausen kokes, røres bare inn.
Legg lagvis med kjøtt, hvit saus, plater, kjøtt, hvit saus og plater. Masse ost på toppen. Stekes i ovnen ca 200 grader, 20-30 minutter. La hvile noen minutter før den serveres. Kan også lages kvelden i forveien og oppbevares ustekt.
Jeg pleier å lage ca 600 gram kjøtt og 1,5 liter melk i ostesausen for en familie på 5. Jeg bruker tomatpure istedenfor hermetiske tomater fordi det kreves en sterk smak opp mot den milde ostesausen.
Abonnerer på denne tråden jeg også .
Augustgutten ble juligutt! Lillegull kom til verden den 18.07.07!
Abonnerer
Hjemmelaget tomatsuppe, har ingen oppskrift men tar det på slump
1 finhakket rødløk freses i en kasserolle sammen med olje(kan også ha i finhakket hvitløk sammen med rødløken)
1-2 bokser grovhakkede tomater(hermetiske) eller man kan bruke vanlige tomater og hakke de opp selv.
Tomatpure
Væske, feks vann med utblandet buljong(har ikke helt snøring hvor mye væske, men muligens opp mot en liter)
Fløte
finhakket skinke fra slik hermetikkboks
Ferskhakket basilikum
salt/pepper etter smak
Evt makaroni
Kok egg vedsiden av , del i båter og tilsett suppen før servering.Også bruker vi å ha i ei ss med rømme midt i fatet når det skal spises.
For ekstra smak på den kan man finhakke litt chilli å ha oppi
Også elsker alle i familien denne kyllingsuppen/gryten. Den er mild og god på smak og passer for både små og store
10 ss olivenolje
4 ss finhakket løk
2 fed finhakket hvitløk
200 gram langkornet ris
Fres dette i pannen i 3-4 min uten å brune det.
Tilsett så:
1 ts tomatpurre
2/3 ts karri
2 liter hønsebuljong
Kok så i min 20 min
Stek 1 kg kyllingfilet med salt og pepper, tilsett det i resten av suppa.
4 dl kremfløte
4 eggeplommer
Saft av 1 sitron
8 ss hakket persille
Piskes sammen, og has i suppen på slutten sammen med 1 boks cherrytomater som er delt i to.
Server sammen med hvitløksbaguetter og evt salat.
Vi lager også feks Biff stroganof fra bunnen av. Etter oppskrift fra http://www.matprat.no/rask/raske-opp...ff-stroganoff/
Men vi dropper rødbetter og sylteagurk, også serverer vi med ris, brød og salat. Veldig godt og veldig enkelt å lage. Hadde dette i går kveld når vi hadde noen venner med barn på middag
Grove horn som jeg lager som matpakker til barna Lager opp i store porsjoner, fryser ned og tar ut hver morgen og lekker i matboksene til barna. Helt supert synes de, det er sunt, metter og man slipper tørre kjedelige brødskiver.
2,5 liter grovbakstmel evt blandet 1/2 om 1/2 med fiberbakst mel.
2 ts salt
100 gram tørrgjær
3 ts oregano
2 dl olje
8 dl vann
2 dl youghurt naturell/ matyoughurt el. Jeg har også brukt Tine ja vaniljeyoughurt(den lettyoughurten)
4 gulrøtter revet.
Blandes/eltes sammen. Deigen hever ikke før utkjevling , men heves ca 45 min etter at hornene er ferdig fylt og laget.
Fyll: der har jeg prøvd mye forskjellig, så kan skrive flere forslag her.
1 pk Kyllingkjøttdeig
1 boks hakkede hermetiske tomater
2 fedd hvitløk
3 dl cottage cheese el kesam
4 ts basilikum el 30 friske blader med basilikum
2 dl hakkede pinje el solsikkekjerner
4 dl ost.
Alt 2:
1 pk karbonadedeig
1 glass tomatpurre
1 boks grovhakkede tomater
Stekes, blandes sammen, strø på ost tilslutt
Alt 3
Bland tomatpure og hakkede tomater sammen
smør litt på hver bit , legg på ei skive skinke og ost, rull sammen
Eller bruk grillpølser/kyllingpølser el.
Bruker å lage litt forskjellig fyll, så blir det litt variasjon.
Og inspirert av dere kjøkkendamer, ble det middag her hjemme i dag i stedet for ute på restaurant som jeg egentlig hadde tenkt. Det vil si...småtten ville heller gå hjem og spise, så da gjorde vi det.
I og med at vi ikke hadde planlagt å lage middag hjemme, tenkte jeg at det kanskje måtte bli ostesmørbrød eller frossenpizza eller noe annet lettvint på oss. Men da jeg stod på hue i fryseren, fant jeg en pose med ferdigrensket kalkun fra kalkunmiddagen vi hadde for et-par måneder siden.
Og uten hvitsaus fra Toro i skuffen, ble det laget sausejevning av melange, mel og vann. Dytta oppi et-par blokker med hønsebuljong som jeg fant i skuffen, og lagde saus som jeg tinte den frosne kalkunen i. Helte i en boks hermetiske erter, litt blomkål jeg tilfeldigvis hadde i kjøleskapet + at jeg skivet opp tre gulrøtter og hadde i.
Kokte ris til og vips hadde vi en kjempegod og lettvint kalkunfrikasse. Og det beste av alt var at det smakte nesten like godt som når jeg bruker ordentlig kraft + at dette kun tok en halvtime.
Så dette skal vi nok ha oftere, men da med ferdig grillet kylling som jeg av og til kjøper på tilbud og som jeg renser fritt for bein og skinn og fryser.
Augustgutten ble juligutt! Lillegull kom til verden den 18.07.07!
Ovnsbakt laks er favoritten her i huset. Kutt opp grønnsaker pakk grønnsaker og laks sammen med en dæsj olje og det kryddeter du måtte ønske. Kan også gjøres klart kvelden før.
Wok er også raskt å lage. Jeg pleier å kjøpe frosne wokblandinger. Steker først kjøtten/fisken jeg skal ha oppi og tømmer posen med wokblanding oppi. Serveres emd nudler eller ris. Tar ikke mer enn 10 min og er sundt og godt
Må vel bidra litt selv også. Vet ikke helt om alle ser på denne retten som sunn, men
Stek godt krydret kylling eller svinekjøtt i en panne samtidig som du koker opp vann til pasta. Ta kjøttet til side og kok ut pannen med litt vann. Ha deretter i en god klatt med smøreost (f.eks. tine krydder) og litt melk. La dette koke inn. Smak til med salt, evt. litt parmesanost (det er vi veldig glad i).
Når vannet koker ha i den pastaen du ønsker. Skjær kjøttet i strimler (jeg liker best å steke det stykker og skjære opp etterpå). Bland sammen den ferdigkokte pastaen og ostesausen. Anrett på tallerkener og strø strimlet kjøtt over. Har du soltørket tomat er dette og digg strimlet over. Server med en grønn salat.
Og det er dagens middag hos oss.
Det er ingen vits i å se tilbake på fortiden, det er ikke den veien man skal likevel!
Sterk tomatsuppe
Jeg har dilla på denne og den er enkel å lage. Kutter du ut buljongen kan den brukes som f.eks pizzasaus, pastasaus etc.
1 finhakket rød chilli
2 hvitløksbåter
1 rødløk
2 bokser hakket tomat
1 terning grønsaksbuljong (løses opp i 5 dl kokende vann)
2 tomater finhakket
Fres chilli, hvitløk og løk i litt olje. Tilsett de to boksene med tomat og kok opp. Ha så i buljongen og de hakkede friske tomatene. Smak til med salt og pepper. Kokes i ca 15 minutter. Mos det godt med en mixer.
Mamma til TEODOR født 16.aug.07
Salatmiddag:
Ferdiglagde baguetter eller rundstykker som tilbehør.
Lag salat med feks isberg, paprika, agurk, avocado, pastaskruer, revet ost, smårettskinke og annet godt du liker å ha i den. Ha dressing etter ønske.
Her i huset er dette favorittmiddagen om dagen og vi lager en så stor bolle at de har hatt til lunsj på skolen dagen etterpå og gjerne to middager ut av denne salaten med rundstykker ved siden av.
Fiskesuppe:
Jeg lager mye når jeg først lager, og fryser ned i posjonspakker.
1 blomkål
1 brokkoli
1-2 purre
2 gulrøtter
1 sellerirot
1 fennikel
Fiskekraft og fisk etter ønske, gjerne både hvit og rød
Skjær vekk de pene bukettene av blomkål og brokkoli og legg til side. Del opp stilkene i biter, del opp sellerirot og fennikel i biter og det samme med purren (jeg koker inn all purren siden barna tror de ikke liker det, men du kan gjerne holde unna noen ringer) kok alt sammen godt mørt i fiskekraft (jeg bruker gjerne tre liter, da fylles ti liters kjelen..)
Bruk stavmikser og lag en jevn suppe. Ha oppi bukettene og gulrøtter i ganske små biter (og evnt purren). Kok opp, ha oppi fisken i biter, varm den opp, og server. (smak evnt til med krydder/salt/urter)
MymlenOpprinnelig postet av Pipling
Snusmumrikken født mai 1990, Sniff født november 2004 og LilleMy født 3. februar 2008
Husk i disse trange tider, bruk på papiret på begge sider.
Tenk også på din venn, og heng papiret opp igjen
Sosiale Bokmerker