+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22

Diskusjon: Avspasering når man er sykemeldt?

Uregistrert
    Gjest

Avspasering når man er sykemeldt?

Jeg hadde planlagt en dag med avspasering. Så ble jeg syk og ble sengeliggende i en måned, dvs full sykemelding og skikkelig dårlig.
    På tampen av sykemeldingsperioden skulle jeg hatt denne avspaseringsdagen, så nav betalte sykepengene.

Nå sier mellomlederen min at jeg må trekke avspas av lista likevel?

Jeg jobber i privat barnehage, så vi får avspasering istedenfor lønn ved overtid.

2.  

Sv: Avspasering når man er sykemeldt?

Nei, det skal du ikke. Jeg er selv leder med parsonalansvar og slik fungerer ikke avspasering, ei heller ferie dersom du var syk med dokumentasjon før du skulle tatt ut ferie.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ritamor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2002
    Sted
    Finnmark
    Meldinger
    4,874
    Blogginnlegg
    1

Så lenge avspaseringa var planlagt før du ble sykemeldt må du nok regne med at den blir trekt. En annen ting er at det går ann å søke om å få den tilbake og da bør man ha en god grunn, og jeg vil si at sykemelding med sengeligge er en god grunn.
    Ritamor
    Hestejenta -99 og Prinsessa -04

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

Både i stat og kommunen jeg jobbet i blir avsp. trukket om det var avtalt
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

Uregistrert
    Gjest

Men da vil jo bedriften tjene godt på dette?

Jeg jobber gratis overtid, de får betalt av nav den dagen jeg skulle avspasert, fordi jeg lå nede for telling med sykemelding på 4. uka.
    Jeg var veldig syk og dugde ikke til noe som helst.

Ferie får vi alltid tilgode om vi er fullt sykemeldte.

Uregistrert
    Gjest

Litt på siden: Jeg hadde søkt om en avspas dag. Den visste jeg strengt tatt ikke om jeg fikk da jeg ble sykemeldt en måned før. Men da turnuslista kom, så var den oppsatt. Jeg regnet med å få dagen forsåvidt, da jeg søkte.

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av minimum
    Nei, det skal du ikke. Jeg er selv leder med parsonalansvar og slik fungerer ikke avspasering, ei heller ferie dersom du var syk med dokumentasjon før du skulle tatt ut ferie.
    Er dette deres egne regler eller hvor har du det fra? Jeg har også jobbet som leder med personalansvar og dette er ikke noe jeg har funnet i de sentrale retningslinjene. Om noen arbeidsplasser lager sine egne regler som faller de ansatte til gode, er en helt annen sak.

Avspasering kan man ikke kreve å trekke tilbake om man blir sjuk eller sjukemeldt. Ferie er noe annet, om man blir sjukemeldt en viss grad og av en viss varighet, kan man kreve å få ferien tilgode for seinere.

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    Litt på siden: Jeg hadde søkt om en avspas dag. Den visste jeg strengt tatt ikke om jeg fikk da jeg ble sykemeldt en måned før. Men da turnuslista kom, så var den oppsatt. Jeg regnet med å få dagen forsåvidt, da jeg søkte.
    Du hadde søkt om den før du ble sykemeldt, ergo får du ikke timene dine til gode. Om søknaden din imildertid IKKE kom din nærmeste leder i hende før ETTER at du ble sykemeldt, er saken en annen.

Jeg jobber gratis overtid, de får betalt av nav den dagen jeg skulle avspasert, fordi jeg lå nede for telling med sykemelding på 4. uka.
    Jeg var veldig syk og dugde ikke til noe som helst.
    De tjener ikke nødvendigvis godt på dette. I mange tilfeller har arbeidsgiver satt inn vikar når noen avspaserer, og om du skal ha igjen avspaseringen når du blir sjuk, får de dobbelt utlegg. Når du er sjukemeldt, får de etter hvert igjen utgiftene fra NAV, det får de ikke ved avspasering.

Og om de ikke har satt inn vikar, tilrettelegger jobben ofte sånn at det gjør det mulig å avspasere. Noen ganger vil de "tjene" på det, andre ganger ikke. Et sted må grensa gå og sånn er det nå engang.

Uregistrert
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Ariadne Vis post
    Både i stat og kommunen jeg jobbet i blir avsp. trukket om det var avtalt
    Jepp!

Uregistrert
    Gjest

Lista med ønsker om desemberfri ble tatt inn etter jeg ble sykemeldt. Og jeg satte opp ønsket noen dager før jeg ble sykemeldt.
    Det ble ikke satt inn vikar. Det gjør det aldri ved avspasering.

Jeg regner nesten med at styrer vil være litt smidig mtp dette. Jeg vet med sikkerhet at flere ikke har trukket avspasering av lista si om de er sykemeldte på avspaseringsdagen.

Vi er en liten bedrift, med tett samarbeid og samhold. Vi som ansatte strekker oss langt og gir mye, og jeg vet at arbeidsgiver liker at det går begge veier.

Det er mellomlederen som er veldig på hugget. Til syvende og sist har hun dog ingenting å si.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    2,491

Hos oss ville de ikke trukket fra avspasering om vi var blitt sykemeldte istedet. Dette er timer som vi har jobbet ekstra, det skulle bare mangle at en skulle bruke en sykemeldingsdag og avspasering i tillegg. Dette vil jo bli 15 timer på en dag, eller?

HUSK: En dag av gangen er nok. Ikke se deg tilbake - fortiden er forbi. Ikke la den tære men la deg lære. Og ikke vær bekymret over fremtiden for den har ikke kommet enda... Lev nå og gjør det så vakkert at Livet blir verdt å huske!

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Slottet
    Meldinger
    537

Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    .
    Hvordan får du det til at bedriften tjener på at du er syk???
    Private bedrifter må somregel betale de første 2 ukene selv, i tilleg til å lønne vikar eller betale overtid til kolegaer, så om nav da skulle betale den ene avspaseringsdagen, så sliter jeg med å skjønne regnestykket ditt...

Uregistrert
    Gjest

Det ble ikke satt inn vikar i mitt fravær.

Men det føles som å jobbe gratis. Jobbe på kvelden, spør om avspasering, som jeg ikke vet om jeg får, og så mister jeg de timene jeg har jobbet ekstra fordi jeg blir sengeliggende.

Uregistrert
    Gjest

Er det noen som kan vise til noe skriftelig? Står dette noen sted?

Arbeidsgiver var usikker og skulle høre med PBL. Jeg har mailet fagforbundet for å høre hva de sier.

Jeg har aldri lest noen steder at man blir trukket avtalt avspasering dersom man blir syk. Avspasering er en avregning på + og - timer. Kan virkelig ikke se logikken i at man skal trekkes for det når man er syk.

Man får jo heller ikke godskrevet timer man avtalt skulle jobbe overtid dersom man blir syk og likevel ikke jobber overtid. Det regnes på faktisk ekstra timer jobbet/timer tatt fri.

Uregistrert
    Gjest

Vi får ikke timer tilgode om vi er syke på avtalt overtidsdager.
    Jeg venter på svar fra fagforbundet.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bea81 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    2,129

Avspasering er en ordning som ikke er lov eller tariffregulert. Det betyr at avspasering og hvordan dette skal være må avtales mellom de ansatte og arbeidsgiver.
    Dersom en arbeidstaker blir syk på en dag hvor det allerede er avtalt avspasering har hun ikke krav på å få denne dagen til gode.
    Selv om arbeidsgiver juridisk sett ikke er pliktig å gi arbeidstaker en ny avspaseringsdag, står arbeidsgiver selvsagt fritt til selv å bestemme at arbeidstaker skal få en ny avspaseringsdag.

Hentet fra: http://www.pbl.no/no/Ofte-stilte-spo...lg%2BUndertema

Men det er dersom man blir syk den dagen.

Dersom du skulle tatt ferie og ble syk den dagen hadde du ikke fått feriedagen tilbake. Hadde du derimot blitt syk før avtalt feriedag ville du ha rett på å få dagen tilgode dersom du hadde lagt frem legedokumentasjon på sykefraværet.

Her praktiseres samme retningslinjer ved avspasering som ved ferie. Du må ha blitt syk før avspaseringsdagen og dokumentere det. Ergo skal ikke HI måtte trekkes i avspasering.

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av minimum Vis post
    Men det er dersom man blir syk den dagen.

Dersom du skulle tatt ferie og ble syk den dagen hadde du ikke fått feriedagen tilbake. Hadde du derimot blitt syk før avtalt feriedag ville du ha rett på å få dagen tilgode dersom du hadde lagt frem legedokumentasjon på sykefraværet.

Her praktiseres samme retningslinjer ved avspasering som ved ferie. Du må ha blitt syk før avspaseringsdagen og dokumentere det. Ergo skal ikke HI måtte trekkes i avspasering.
    Dette blir feil av deg å si fordi dette praktiseres ulikt fra arbeidssted til arbeidstted og ikke er underlagt arbeidsmiljøloven på samme måte som ferieavvikling og andre saker.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bea81 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    2,129

Sitat Opprinnelig postet av minimum Vis post
    Ok, i min kommune får man ferien tilgode dersom man blir syk under ferien også, så lenge man kan fremlegge dokumentasjon på at man har vært syk.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. Pappermn og avspasering
      Av pusi1 i forum Lover, regler og rettigheter
      Svar: 3
      Siste melding: 14-12-2009, 00:49
    2. IA-bedrift-tapt avspasering?
      Av Merete79 i forum Lover, regler og rettigheter
      Svar: 6