+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 11 av 11

Diskusjon: Han vil ikke sykle

  1. #1
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    *Linn* sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    354

    Han vil ikke sykle

    Kanskje eg poster dette på feil plass (er litt usikker), men eg prøver

    Min sønn på snart åtte år vil ikke sykle. Han har sykkel (har til og med valgt den selv), men vil ikke. Han virker usikker når han kommer opp på setet. Ført tenkte eg at det var det at han ikke gadd, sø eg har prøvd med belønning (klistremerker) hver gang han prøver og til slutt skal han få kjøpe seg noe på lekebutikken, selv det hjelper ikke.

    Har dere noen gode råd, me prøver ALT

  2.  
  3. #2
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Han vil ikke sykle

    Kan han sykle da? Om han kan eller ikke kan er jo nokså relevant

    Om han ikke kan, har dere prøvd med stang? Kanskje han er flau over å være 8 år om han ikke kan sykle? Kanskje dere skal sykle et sted andre ikke ser dere?

    Naboen her kunne og ville ikke sykle og naboungen var 8 år før det overhodet var aktuelt å prøve, men en dag satt det bare. Barnet er imidlertid ikke spesielt glad i å sykle nå heller, noen er jo bare sånn.

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

    Sv: Han vil ikke sykle

    Snart 7åringen her måtte presse en del før hun sykla. Ikke verdens beste løsning, men hun er en slik unge som ALDRI gjør ting hun ikke kan. Skulel vi ha føyd henne i ett og alt hun ikke vil prøve, hadde hun ikke gjort mye - pluss at hun hadde gått glipp av mange fine opplevelser.

    Vi trente sykling dag etter dag etter dag (og vi voksne måtte overtale henne for å få henne med,) og vi pressa henne litt mer for hver gang. Til slutt satt det, og nå er det aldri noe problem å få henne med på sykkeltur. HUn tar ofte initiativ selv også.

    (Vi hadde selvfølgelig ikke gjort det slik hadde vi ikke visst det var for hennes frykt til å prøve nye ting.)

  5. #4
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Wit sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    På landet....
    Meldinger
    3,588
    Blogginnlegg
    6

    Sv: Han vil ikke sykle

    Vår datter ville heller ikke lære seg å sykle tidligere. Og etterhvert ville hun ihvertfall ikke lære det heller siden mange som var både ett og to år yngre enn henne kunne dette og "ertet" henne for at hun ikke klarte å sykle. Alternativet ble at vi trente på å sykle med å bruke stang når det ikke var andre barn ute. Etter veldig kort tid behersket hun sykkelen uten problemer. At hun ikke tør å sykle i nedoverbakke enda (hun er 8 år), er noe vi må få løst opp nå i sommer... Hun klarer å bremse, og sykler slake, korte bakker, men ikke hvis det blir litt bratt.

    Usikkerheten gjør mye med barn, og det er viktig at de får ro til å lære disse ferdigheten som jo "alle" skal kunne.
    Wit
    med ICSI-prinsessa Ida født i 2003

    Min blogg

  6. #5

    Sv: Han vil ikke sykle

    Må han? Jeg likte aldri det. Jeg kan teknisk sett sykle men jeg trives ikke med det . Aldri likte det og hadde aldri lyst å lære det bedre. Må alle sykle? Må alle like å sykle? Jeg tror ikke det.

  7. #6
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    smbr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Bergen! :-D
    Meldinger
    3,208

    Sv: Han vil ikke sykle

    Min 8-åring kom seg heller aldri opp på sykkelen før i fjor sommer. I likhet med en som har skrevet over her, så HATER hun å øve på ting hun ikke kan; hun vil bare kunne det av seg selv. I tillegg er hun litt "pysete" med alle fysiske ting, så det satt langt inne for henne.

    Løsningen hos oss ble at lillebroren fikk en ballansesykkel/løpesykkel. Da brukte hun den (selv om hun egentlig var "for stor" for den), og i løpet av kort tid fikk hun så god ballanse at hun turte å prøve seg på vanlig sykkel også.

    Men hun er vel fremdeles ikke veldig glad i å sykle. Hun ber aldri om å få frem sykkelen. Nå når snøen forsvant var lillebroren snar med å spørre etter sykkelen, mens 8-åringen ennå ikke har vært interessert. Så det har nok med interesse å gjøre også.

  8. #7
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Erika sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    969

    Sv: Han vil ikke sykle

    Vår 8-åring er akkurat på samme måte når det gjelder fysiske aktiviteter. I fjor lærte han å sykle, og det skjedde etter at vi fant fram en altfor liten sykkel. Han følte seg veldig trygg på denne lille sykkelen, og da tok det ikke lange tiden før han også syklet. Jeg var også slik da jeg var liten. Jeg var nødt til å føle at jeg hadde kontrollen, ellers lot jeg være å øve.

  9. #8
    Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,482

    Sv: Han vil ikke sykle

    Sitat Opprinnelig postet av Pepper77 Vis post
    Må han? Jeg likte aldri det. Jeg kan teknisk sett sykle men jeg trives ikke med det . Aldri likte det og hadde aldri lyst å lære det bedre. Må alle sykle? Må alle like å sykle? Jeg tror ikke det.
    Jeg synes barn bør kunne sykle, ja, absolutt. Det er utrolig viktig å kunne det andre barn kan, generelle ting tenker jeg.

    Eldste har var siste jente på sin alder i nabolaget som lærte å sykle uten støttehjul. Hun syntes det var litt sårt, så jeg tok henne med på to korte turer ut i veien og vips, så kunne hun også. Nå elsker hun å sykle.
    05
    08

  10. #9

    Sv: Han vil ikke sykle

    Begge mine gutter har vært sene med å lære seg å sykle:
    men vi måtte regelrett tvinge dem til slutt...
    Og ja: jeg mener at dette er noe de har godt av å bli presset på.
    For ofte vet ikke barn sitt eget beste, og dette handler om mestring.
    Å tvinge dem ut og sykle når de har lært det - er noe annet.
    Men å ikke la dem ha valget på å sykle pga lyst, men fordi barnet mangler kunnskapen/evnene er to forskjellige ting i mine øyner.


  11. #10
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Didi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    2,343

    Sv: Han vil ikke sykle

    Har dere sjekket synet hans? Balanseproblemer kan i noen tilfeller skyldes samsynsproblemer. Ikke lett å være trygg motorisk når man ikke klarer å beregne avstander
    Mamma`n til Apebarnet "Bertram" 17.03.06
    Krapylet "Berthold" 17.04.08
    og Lilletulla "Berte" 15.08.11
    Didis verden

  12. #11
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    *Linn* sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    354

    Sv: Han vil ikke sykle

    Han er nok en gutt som må presses litt, slik har han alltid vært med ting han ikkje har lyst til.
    Han kan sykle, han sykler med støttehjul. Men han blir veldig usikker / redd når underlaget blir ujevnt eller han sykler i en hump (han føler nok at sykkelen velter), vi har snakka om at vi kanskje kan prøve å ta av støttehjulene en gang snart, men da får han nesten panikk. Så det har vi ikkje gjort

    Eg er nok enig med millact, eg syns og de bør kunne sykle. Og som Maya1972 sier, så er det noe annet å tvinge de til å sykle når de har lært det.

    Synet hans er også sjekka, å han ser det han vil se

    Me får bare øve, øve og øve denne sommeren også og se hvordan det går. Men det er godt å høre at han ikkje er den eneste 7 åringen som ikkje sykler. For en stund så trodde eg nesten det... Men tusen takk for svar alle sammen

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Kan man sykle med barnet i mei tai?
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 25
      Siste melding: 25-10-2007, 15:35
    2. Sykle
      Av Electronica i forum Mai
      Svar: 2
      Siste melding: 07-09-2005, 09:02
    3. Kan smårollingene sykle?
      Av ElinMarie i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 14
      Siste melding: 16-08-2005, 09:53
    4. Sykle?
      Av Dings i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 14
      Siste melding: 16-06-2005, 22:04
    5. når kan han sykle?
      Av Unregistered i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 7
      Siste melding: 07-04-2004, 14:59

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine