+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 3 av 3

Diskusjon: Det er så jævlig nå

  1. #1

    Det er så jævlig nå

    Vi har en gutt på 20 mnd. som er vanskelig å få til å legge seg om natten. For noen mnd tilbake hadde vi en grei rutine ved at vi koste litt og la han ned og holdt litt lett på han før vi slapp han helt. Noen ganger måtte vi holde litt på han igjen. Vi stod ved sengen så han kunne se at vi var der og så gikk vi ut etter en stund når han hadde sovnet eller nærmet seg søvnen. Nå er rutinen den samme, og vi står der enda, men han reiser seg opp hele tiden og sier mamma og pappa. Vi koser litt igjen, legger han ned og så reiser han seg igjen. Da går vi ut og han må skrike litt. Han slutter ikke å skrike, har skreket opptil 15 min ca, om ikke lenger. Men vanligvis ikke mer enn 5 min. Leggingen tar alltid hvertfall en time, og det innebærer at vi står stiv som en stokk på gulvet til han sovner. Ett lite knirk fra gulvet og han reiser seg... Og det innebæerer alltid mange tårer. Tenker daglig på å gjennomføre ferber metoden, men blir aldri noe av. Aner ikke hva vi skal gjøre og vi er ganske desperat. Om en stund kommer det en til baby, og da bør han kunne legge seg greit ned uten hyling og skriking. Ikke minst bør han tåle knirking og skriking ellers i huset når han skal legge seg. Han har begynt i barnehage, men han begynte faktisk med denne uvanen en liten stund før han begynte i barnehagen.

    Ikke nok med det, han våkner om natten, og det hele må gjentas for å få han til å legge seg, bortsett fra at det ikke er mulig å få han til å legge seg. Har jo kanskje ikke like lang lunte på natten når det er kaldt og en er trøtt til å stå rett opp og ned så lenge, så jeg tar han som regel inn i gjestesengen med meg. Der sovner han som regel greit, men ikke alltid jeg sovner pga lugging og at han flytter en del på seg om natten. Vi pleide å gå i samme seng i 4- tiden på natten, nå er det bare noen dager siden han begynte å hyle i 23 tiden og dumme meg har tatt han inn i samme seng da og. Jeg ser at det er et stort problem at han får sove med meg på natten, for det er kanskje det som utløser skrikingen på kvelden.

    Jeg tar imot alle råd! Jeg trenger ikke kritikk, for jeg vet vi har feilet på alle punkter i oppdragelsen og at det er vår egen feil og lagt han til vaner. Neste barn skal vi være mer bestemte med fra starten.

    Hadde satt pris på svar nå, for han står og hyler nå...

  2.  
  3. #2
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Paddington sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    168

    Sv: Det er så jævlig nå

    Jeg har ikke noe svar på dette, men abonnerer herved på tråden, siden vi sliter selv.

    Jeg tror ikke dere har feilet i oppdragelsen. Barn er forskjellige, og noen er rett og slett bare veldig mye enklere å legge enn andre. Mine to barn er veldig forskjellige, og det skyldes ikke at vi har gjort ting så veldig forskjellig.
    To jenter, 2008 og 2010. Xeni på SM.

  4. #3

    Sv: Det er så jævlig nå

    Det første jeg vi kommentere er at du innrømmer at du feilet osv. Du trenger ikke å tenke på denne måten. Det du har gjort hittil fungerte for deg og ditt barn og var dermed riktig. Du vet best hva som er rett for deg og din familie og ingen andre bøker og helestasjoner skal kunne komme med kritikk.

    Du høres slitten ut og desperat. Jeg håper det jeg skriver vil hjelpe deg. Den første regelen om barn jeg har lært er :"alt går over". Barn sover bra i perioder og sover dårlig i perioder. Disse perioder oppleves som evighet når det ikke fungerer.

    Vi hadde vært og er i det fremdeles. I går brukte jeg 2,5 timer for å legge sønnen min og ga opp. Tok ham opp og trillet en tur i butikken istedenfor så kom vi hjem og han la seg da. De var for varmt for han før (tror jeg).

    Det som absolut ikke hjelper er Å BLI SINT, hjelper ikke + du får dårlig samvitighet etterpå. Når jeg føler at jeg begynner å bli sint så slutter jeg å gjøre det jeg gjør ( i går ) eller går vek fra situasjon - andre kan ta over. Jeg hadde mine frustrasjoner og måneder med dårlig samvittighet.

    Er du sikker at han er frisk? Veske i mellomøret er en sykdom som kommer bare på natta (behøver ikke å ha feber). Dette kan måles hos fastlegen.

    Vi hadde en runde med det å stå stille uten å knirke osv ( laaaang runde). Det som hjalp oss var å ha bestemt om å gå ut. Vi ble enige om at vi ikke skal sitte /stå /holde han. Den første dagen satt vi litt ved siden og ventet til han roet seg ned men ikke begynte å sovne dvs. pusten er rolig, barnet er godt instalert i sengen og korppen er avslappet. Da fortalte jeg at jeg går ut snart og jeg ønsker han god natt, stå opp rolig og gikk ut. Han hoppet jo selvfølgelig opp med en gang og skreik, jeg kom tilbake , roet, ventet til han ikke er stresset mer og gjorde det samme igjen og igjen og igjen. Føste gangene tok det meg en halv time til å komme til døren. Gråt han, kom jeg tilbake, men sutringen er det låv å ignorere. I begynnelsen trodde jeg at det ville aldri fungere men det tok litt tid og så var det greit å gå ut fra rommet med en gang han har lagt seg. Vi får ikke dessverre lese ved sengen eller singe fordi da starter historien på nytt og han vil ha mer og mer så vi har lesing og singing før vi går til selga. Vi brukte aldri gråtemetoden og jeg vil ikke tro at denne ville ha fungert men er du sint og ikke har noen å overta , er det best å vente til du roer deg ned. Barnet føler seg ikke bedre med å ha en rasende foreldre som står ved sengen.

    Vi har en "pendler" vi også og det fungerer fint for meg. Jeg var plaget av lugging tidligere men inførte bamsen (måte læres inn) og nå er håret mitt i fred. Jeg tror ikke pappen her er happy med oppleget men så lenge han ikke vil stå opp om natta og lære om barnet så fungerer det som det gjør og jeg har ikke den minste dårlig samvitighet for det. Det kan kanske være en utfordring men nr 2 hos dere men det er bare å finne en teknisk løsning for å ha begge i sengen (min menning) . Jeg ville ha kjøpt en sån babybay for minsten.

    Jeg har også merket at vi har større problemmer med leggin på vår-sommer delen av året. Dett gjenter seg nå i to år og det føles at barnet ble ladet av sol og han er rett og slett ikke trøtt. Det er ikke noe å gjøre med det men bare akseptere. en kan jo ikke tvinge barne i søvn. Så er det litt mindre voksen tid for oss men vi inkludere han mer i våre kveldsaktiviteter og så må han være litt mer selvstendig på kvelden hvis han vil være lenge opp - leke selv, ikke mase så mye, fordi da er kvelden slutt.


    Spør hvis du lurer på noe, jeg svarer gjerne.
    Lykke til

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Jeg har det helt jævlig!
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 5
      Siste melding: 22-10-2008, 21:19
    2. En jævlig dag på jobben...
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 5
      Siste melding: 06-12-2007, 18:48
    3. har det helt jævlig nå
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 20
      Siste melding: 03-02-2007, 12:24
    4. jeg har det helt jævlig!
      Av @llimaC i forum Seksualitet og samliv
      Svar: 19
      Siste melding: 08-06-2005, 18:01

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine