+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7

Diskusjon: Blir snart sprø...

  1. #1
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Milja sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    844

    Blir snart sprø...

    Jeg har en nydelig jente på 9 mnd. Hun er blid og fornøyd gjennom hele dagen og vi koser oss mye. MEN hver gang hun skal sove enten på dag eller natt,så strever hun fælt med å sovne inn.Det har alltid vært vanskelig å få henne til å sovne, men det har blitt verre de siste 6 ukene.
    Det kan gå alt fra 45 min til 2 timer. I sengen blir hun helt "vill" og skal bare sette seg opp/reise seg. Da gråter hun og sutrer og greier ikke finne roen selv. På kveldstid ammer jeg henne i en stolen ved siden av senga, men når jeg skal legge henne oppi, sutrer hun og vrir seg så fælt,så det ender opp med at jeg lar henne sovne på fanget mitt. (Ja, jeg vet dette ikke er lurt, men når det går 45 min og hun ikke sovner selv om jeg sitter ved siden av senga,så gir jeg opp).

    Hun bruker også lang tid på å sovne i vogna på dagtid. Jeg må gå eviglange turer og det er ikke alltid hun sovner. Hun gjør alt får å ligge i sittende stilling i vogna, altså drar seg opp slik at hun får se ut. Samtidig er hun så trøtt at hun legger seg forover og nesten sovner sittende. Så problemet er ikke at hun ikke er trøtt(for hun gnir seg jo i øynene og gjesper), men det kan virke som hun gjør alt for å holde seg våken.

    Den siste tiden har jeg også lagt merke til at hun svelger ganske høylytt under leggingen. Flere ganger. Så jeg tenkte på refluks, at det kunne være derfor hun vegrer seg fra å ligge. Men vi har aldri slitt med gulping eller oppkast.

    Noen andre som har erfaringer med barn som bruker laaaang tid på å sovne. I natt når hun våknet tok d halvannen time før hun sovner igjen, bare vrir seg og sutrer. Natta før brukte hun 2 timer. Blir snart sprø av for lite søvn, føler jeg bruker halve døgnet på å prøve å få henne til å sove.

  2.  
  3. #2
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

    Sv: Blir snart sprø...

    Sånn er min om han blir overtrøtt. Han må legges før vi ser han er trøtt en gang
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

  4. #3
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Milja sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    844

    Sv: Blir snart sprø...

    Sitat Opprinnelig postet av Ariadne Vis post
    Sånn er min om han blir overtrøtt. Han må legges før vi ser han er trøtt en gang
    Njaaa, har tenkt tanken,men hun kan begynne å gnikke seg i øynene og gjespe 1-2 timer etter at hun våkner om morgenen. Og da prøver jeg å legge henne, men det funker ikke. Nå nettopp var hun stuptrøtt, ammet henne i stolen og hun sovnet, men med en gang jeg la henne i senga våknet hun til og skulle sette/reise seg. Jeg skjønner det ikke, nå har hun ligget en halvtime i senga og bare kaver. Frustrerende...

  5. #4
    Juniormedlem
    Rykte
    FruV sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Meldinger
    1

    Sv: Blir snart sprø...

    Har dessverre ingen løsning til deg, men vet hvordan du føler det.
    Min 9 mnd gamle sønn klarer heller ikke fine roen selv. Han bruker lang tid på å sovne, og jeg har prøvd det meste ( bortsett fra gråtekurer).
    Prøvde Karin Naphaugs hysj teknikk, med det resultatet at jeg hadde en illsint, hikstende unge.
    Så akkurat nå velger jeg letteste løsning med å la han sovne skikkelig i armene mine før jeg legger han ned.
    Av og til tar det flere amminger og flere forsøk på å legge han ned.

    Skulle gjerne hatt noen tips slv
    Lille Karl Åke ble født 10.10.11

  6. #5
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    83

    Sv: Blir snart sprø...

    Kan jo virke som om hun har problemer med liggestillingen? Dette kan jo komme av flere ting, deriblandt stille refluks. Det er også en type refluks, men uten de store og tydelige symptomene. Det kan også være at hun er stiv i nakken/ryggen. Jeg har en sønn på 20 mnd som alltid har hatt såkalte soveproblemer, men har blitt friskmeldt av fysioterapeuten på helsestasjonen. Legen mente det var natteskrekk. Jeg tok han derimot med til en manuellterapeut, som fant stivheter i nakke og rygg. Vi har nå vært der to ganger på 1,5 mnd, og merker allerede at gutten sover anerledes. Kan varmt anbefale deg å sjekke ut dette!
    Lille persille f. november '10

  7. #6
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Blir snart sprø...

    Mine tre har alltid vært et evigvarende prosjekt å få til å sovne slik det "passer oss voksne". Det har vært små, små skritt hele veien og lave forventninger da kun et fåtall barn er født inn i denne verden til å passe inn i hva mange av vi voksne ønsker oss av sovevaner på barna. Å få de til å sovne raskt selv og å sove hele natta er noe som har tatt år her, og et barn på 9 mnd som bruker lang tid på å sovne er slettes ikke uvanlig. Istedenfor å ha på fanget eller amme i søvn, kan du legge deg ned ved siden av senga da, holde i handa el? Det blir garantert protester med en gang, men dette er en mild måte å lære barnet å sovne delvis selv - det er jo tungt å ha et barn på 9 mnd som ammes i søvn, sovner på fanget og bruker 2 timer på å sovne.

    Evt kan du skaffe Brio vuggeknotter som du monterer på sprinkelsenga og så kan du rugge litt på den mens du ligger ved siden av.

  8. #7
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Milja sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    844

    Sv: Blir snart sprø...

    Takk for tips!

    Har tenkt på dette med refluks som sagt og hun har i et par mnd nå ligget med hodeenden hevet, i vognen ligger hun også i halvt sittestilling, uten bedring. Hun hadde fra hun var ca 2-3 mnd vært plaget med skjeivhet i rygg og nakke. Vi gikk flere ganger til kiro,fysio og prøvde også manuell terapeut. Etter noen ganger hos kiro, ble hun "friskmeldt", og hun er ikke lenger så skeiv i ryggen.Men hun kan jo selvfølgelig kjenne på noe likevel. Vi skal til utredning for astma/eksem på onsdag, så jeg skal få en grundig sjekk av henne der.
    Idag feks holdt jeg på i nesten en time for å få henne til å sove. Da hun endelig hadde sovnet våknet hun etter 10 min og nektet å sove mer. Prøvde igjen etter et par timer og da sov hun kun 25 min. Dette var rundt 13.30 og hun har vært våken siden da. Sovnet i kveld rundt kl 19, blir spennende å se hvordan natta blir. Jeg tror definitivt at det er noe som plager henne, men aner ikke hva...

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Jeg blir snart sprø!
      Av elmar i forum August
      Svar: 6
      Siste melding: 15-04-2008, 19:35
    2. Jeg blir sprø snart!
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 3
      Siste melding: 22-09-2006, 18:13
    3. Nå blir jeg snart sprø
      Av Massi i forum September
      Svar: 5
      Siste melding: 11-08-2005, 16:41
    4. Jeg blir sprø snart!
      Av LilleLeo i forum Søvn
      Svar: 9
      Siste melding: 12-05-2005, 23:54
    5. Jeg blir snart sprø =)
      Av thinkerbell i forum Lover, regler og rettigheter
      Svar: 1
      Siste melding: 28-03-2003, 01:09

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine