+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 5 av 5

Diskusjon: Når noe forsvinner i barnehagen,-hvem er ansvarlig?

  1. #1
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Sep 2012
    Meldinger
    2

    Når noe forsvinner i barnehagen,-hvem er ansvarlig?

    Hva tenker dere om følgende:

    Hentet barnet mitt på 2,5 år i barnehagen og oppdager at det mangler 2 par sko. Ute møter jeg et av personalet som forteller at det var veldig travelt og mitt barn, sammen med 2 andre hadde hentet flere par sko i garderoben og kastet over et gjerde mens personalet var opptatt med andre gjøremål (Gjerdet er satt opp for å avgrense mot et område med kratt og elv -og det som kommer over der er å anse som tapt. Jeg gjorde et forsøk, men måtte gi opp før jeg var halveis).

    Jeg får beskjed om å gå hjem og snakke med mitt barn om at slikt skal en ikke gjøre og jeg kjenner at jeg blir veldig opprørt. Først og fremst fordi de har latt barna være uten tilsyn, og det fort kunne blitt mer enn materielle tap. 3 barn har ubemerket klart å gå inn i garderoben og hentet med seg flere par sko som de deretter har kastet over dette gjerdet -og dette uten at noen av de voksne har registrert det. Jeg vil anta at de trengte 10-15 minutter for å gjøre dette. Hva om de feks hadde funnet et hull i gjerdet -da kunne det fort gått veldig galt. Er det greit å la et barn på 2,5 år være uten tilsyn i 10-15 minutter ?

    I tillegg mener de at de ikke har noe ansvar for klær/ting som blir tapt i barnehagen. Jeg har hatt barn til og fra i barnehage siste 15 år, og har selvsagt opplevd at klær forsvinner og at de blir ødelagt i lek. Det er slikt som skjer.

    Men når noe forsvinner fordi de voksne ikke gjør jobben sin, da mener jeg at de har et visst ansvar. Hva tenker dere?

  2.  
  3. #2
    Hjelpeadmin
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Stine-mor sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    12,942

    Sv: Når noe forsvinner i barnehagen,-hvem er ansvarlig?

    Barn på 2.5 år skal ha tilsyn til enhver tid. Er det ting som må gjøres og det betyr at barna blir alene, må gjøremålene utsettes. Barna kommer alltid først, uten unntak.

    Barnehagen har vel i utgangspunktet ingen erstatningsansvar, men jeg hadde uansett tatt en prat med styrer i dette tilfelle.
    06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09

  4. #3
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Når noe forsvinner i barnehagen,-hvem er ansvarlig?

    Jeg har ingen problemer med å se at barn kan være uten direkte tilsyn i barnehagen i flere minutter selv om det er en forsvarlig drift. Om barn skal kunne ses hvert minutt, måtte man hatt 1-1 bemanning. Jeg har tre barn og alle har gått i barnehagen, det er feks ikke uvanlig at et barn på eget initiativ går inn på avd på do alene og deretter kommer ut igjen uten at noen merker det. Personalet har oversikten mesteparten av tiden, men det sier seg selv at man ikke kan vite 100% hele tiden hvor barna er hvert minutt. Derav grinder som er godt lukka og gode gjerder. Og jeg vil også påstå at barn kan gjøre noe sånt på langt kortere tid enn 10-15 minutter. Tapet er leit ja, men du kan nok regne med at dette må du dekke selv. Jeg vil også være forsiktig med å påstå at de ansatte ikke har gjort jobben sin - barn i barnehage har alltid flere minutter gjennom dagen hvor de ikke har 100% tilsyn.

    Jeg kan mao forstå at barna har fått til dette uten at noen har sett det før det er for seint, men jeg ville som Stine, allikevel tatt en prat med personalet om det da dette er på grensen. Det var ikke bare et barn, men tre barn.

  5. #4
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Sep 2012
    Meldinger
    2

    Sv: Når noe forsvinner i barnehagen,-hvem er ansvarlig?

    Takk for svar Jeg skriver 10-15 minutter basert på distansen barna har gått og på antall sko som var kastet, -her snakker vi 10 par sko! Et av skoparene lå sammen med skifteklær, og står så høyt at barnet ikke kan nå det uten å klatre opp.....og da må de ha hentet stol i et annet rom. Forventer virkelig ikke at noen skal stå og se på mitt barn hele tiden, men forventer at den voksne som har ansvar skal vite hvor barnet er. Dette er 3 barn under 3 år.

    Så at et barn går på do uten tilsyn er greit, men da vet en i det minste hvor barnet er. Og så regner jeg med at en faktisk ser etter det om det ikke dukker opp innen normert tid.

  6. #5
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Når noe forsvinner i barnehagen,-hvem er ansvarlig?

    Det at barn går på do alene betyr ikke at en i det minste veit hvor barnet er. Når det gjelder å se etter barnet om det ikke dukker opp innen en viss tid - hvordan veit du at de ansatte i barnehagen ikke hadde gjort det om barnet/barna ikke var sett på en liten stund?

    Men igjen, dette synes jeg ikke er noen åpenbar sak, men på grensen. Er de på småbarnsavdeling eller storebarn/mellomavd? En småbarnsavd kan man kreve mer av enn en mellom/storebarn avd.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Svar: 40
      Siste melding: 07-03-2010, 13:42
    2. Bilsikring i Taxi. Hvem er ansvarlig?
      Av Gelé-dama i forum Bilsikring
      Svar: 3
      Siste melding: 14-07-2008, 17:46
    3. Klær og sko som forsvinner i barnehagen:(
      Av Rille i forum Barnepass
      Svar: 34
      Siste melding: 23-05-2008, 23:29
    4. Hvem leverer i barnehagen?
      Av Luuca i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 24
      Siste melding: 15-10-2006, 02:45
    5. Ansvarlig VS Hysterisk
      Av HuMor i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 136
      Siste melding: 22-04-2006, 22:36

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine