+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 5 av 5

Diskusjon: Søvnløse barn og vugger

  1. #1

    Søvnløse barn og vugger

    Hei

    Vi er et team fra NTNU som utvikler en vugge som skal avlaste foreldre ved å løse søvnproblemer hos barn, spesielt egnet for barn med kolikk. Vuggebevegelsen vil være i barnets lengderetning og vil ha en pendelkarakteristikk som om vuggen henger i taket, selv om den står på bakken. Den vil ha en vuggefrekvens som forskning viser er søvndyssende, litt som om barnet sitter i en bil som kjører.

    En mulig løsning er å lage en vuggende rammer som kan brukes med avtagbare bager fra barnevogner. Alternativt lage en egen vugge med et pent utseende.

    Ser brukerne av Nybakt Mamma et behov for et slikt produkt?

    Vil det være en god løsning å bruke de avtagbare bagene fra barnevognene i en ramme med vuggemekanisme, eller ville dere helst kjøpt en fullverdig vugge til et slikt formål?

  2.  
  3. #2
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

    Sv: Søvnløse barn og vugger

    Hva skiller deres konsept ut fra andre vugger og hengevugger på markedet?

    Å bruke baggen fra vogna på en vuggeramme er nyttig, men hvilke vogner vil passe? Må det brukes adaptere? Hvordan vil utseende være?

    Vanskelig å svare konkret når en ikke vet mer om produktet, men alt som "kurerer kolikk" lokker de som har hatt barn som skriker av smerte hele natten..
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Banan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    2,526

    Sv: Søvnløse barn og vugger

    Jeg er alltid redd for å legge til barna en vane, slik at det ikke får sove om det ikke er den faste plassen og rutinen, men så har jeg aldri hatt et kolikkbarn.
    Å ha en bagramme kommer helt an på hvor jeg skulle. Er vognen med, så kan jo den kjøres.
    Nei, jeg vet ikke.
    Kan jo stille meg bak spørsmålene til lucifine.
    Split -07

  5. #4

    Sv: Søvnløse barn og vugger

    Erfaringsmessig :
    til foreldre som har kolikkbarn kan du selge hva som helst til nesten ubegrenset beløp bare at det finnes smule håp at det virker
    du vil aldri vite med sikkerhet om det er vugge som virket eller andre faktorer eller gikk det over av seg selv

    Hos oss og mange mange andre vi snakket med fungerte bare å bære i bæresele tett til kroppen, helst av meg(mamma), helst hud til hud kontakt og i verste perioder måtte vi gå trapper for å få ungen til å roe seg ned. I tillegg hadde vi en sang rekefølge som vi brukte hver gang og det fungerer fremdeles når ungen har voksesmerte på natta så singer jeg de samme sangene i samme rekefølgen så roee han seg ned.

  6. #5
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Søvnløse barn og vugger

    Vi har tre barn som fra fødselen av har vært alt annet enn sovebarn. Vi har forsøkt tradisjonell vogge, bærebag som holdes i håndtakene og slenges mellom beina og hengevugge som kan vugges akkurat den veien vi ønsket. Vi har bygd bosoe til barnet, lagt i pose, bruke lukt av mor, lys, mørke, spesiell musikk/lyder, u name it. All mulig type vugging alle mulige retninger er med andre ord forsøkt uten hell, barna har rett og slett trengt å ta tiden til hjelp for å endre det søvnmønsteret de har brukt 9 mnd på å bygge opp og som dessverre ikke snus så enkelt som ved å bruke en bestemt vugge.

    En vuggefrekvens som forskning viser er søvndyssende, litt som om barnet sitter i en bil som kjører, skriver du. Dette forstår jeg ikke helt: Når man er ute og kjører bil, har bilen bevegelse mange veier, humping, dumping, lys, mørke, svinger, spesielle omgivelser og ikke minst lyd av bil. Kan en vugge virkelig erstatte dette og hva sier egentlig forskningen som påstår at er søvndyssende? Og er denne forskningen også krysset opp mot tester som viser at barna sover ok ellers også, eller har man da virkelig forsøkt søvnløse barn? Mange søvnløse barn sover heller ikke godt i bilen

    Vi har også tre barn med kollikk og den som har slitt med flere barn med kollikk, veit at det skal langt mer til enn en vugge for å få barnet til å sove godt. Når barnet har vondt, roer det seg som regel litt av nærhet og menneskelig bevegelse og noen ganger må det bare bæres og gjennom bæring få nærheten og tryggheten det trenger som helt basale behov til skrikinga tar slutt. En kjøretur i bil kan virke, men gjerne svært kortvarig.

    Jeg kjenner jeg blir skeptisk av påstandene her, nettopp fordi dette er noe jeg har mye erfaring med, både gjennom mine tre barn, venner og kjente og ikke minst mine 10 år på dette forumet og mitt engasjement i søvnutfordringer. Det har gjennom årene kommet mye som lover både det ene og andre, men som dessverre ikke holder på langt nær halvparten av hva produktene lover. Tanken er for all del god (!!) men ja, skeptisk til det du skriver.

    Og ja, med virkelig søvnløse barn og/eller kollikk, kan du få foreldre til å kjøpe nesten hva som helst pga rein desperasjon... Vi slukte alt rått ved første barnet og sleit oss helt ut på det. Ved andre og tredje barnet hadde vi mer ro og tro på oss selv og taklet det mye bedre fordi vi visste at ingen hokus pokus vogge eller lignene kunne løse det, men heller omsorg, nærhet, små skritt og ikke minst: Tid og en aksept av at sånn var situasjonen og dermed mer ro og trygghet.

    Men er det rett å selge til desperate foreldre og så stiller jeg meg undrende til den forskningen du snakker om?

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. For oss søvnløse...
      Av jippijaja i forum August
      Svar: 5
      Siste melding: 20-12-2008, 03:12
    2. Vugger i lekegrind?
      Av Pearly i forum Klær og utstyr
      Svar: 6
      Siste melding: 17-10-2006, 23:53
    3. For oss søvnløse (og dere andre også da)
      Av Tittei i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 8
      Siste melding: 27-03-2006, 12:51
    4. trenger råd for søvnløse netter
      Av heidihs i forum Oktober
      Svar: 11
      Siste melding: 03-02-2006, 17:54
    5. søvnløse kjærester
      Av tink i forum Familierelasjoner
      Svar: 4
      Siste melding: 13-06-2005, 12:49

    Stikkord for denne diskusjonen

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine