+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 6 av 6

Diskusjon: Gut som ikkje bablar

  1. #1
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Mar 2013
    Meldinger
    2

    Gut som ikkje bablar

    Hei.

    Som pappa er eg vel kanskje ikkje velkomen her inne, men eg veit det er så mykje kompetanse hjå medlemmane, og sambuaren min er ikkje så interessert i dette, så eg prøver meg likevel...

    Eg har ein gut som er 9 mnd.
    Han har aldri babla, og lagar stort sett aldri andre lydar enn "æææ".
    Innimellom har det kome ein "da", "ba" og muligens ein gong ein "baba", men det ser ikkje ut som det er bevisst kommunikasjon frå den vesle. Etter å ha sagt dette går det igjen dagar før neste lyd som ikkje er den vanlege "æææ".

    Han er elles i rute motorisk; han kjem seg opp i ståande åleine, med støtte. Han kjem seg raskt fram med åling, og han har nett lært å sitja sjølv. Det verkar også som han er med elles også; han ler og gret, han er veldig oppmerksom på kva som skjer rundt han, og smiler alltid til storebror sin på 2.

    Likevel bekymrar det meg med den totale mangelen på andre lydar. Når broren var 2 mnd, sa han "a-di" og laga mange god-lydar som "a-ooo" og liknande. Det har aldri den minste gjort.

    Håper det er nokon der ute som har hatt same opplevinga og kan fortelje meg korleis det gjekk, både dei som det har gått bra merd og evt om det er nokon som i ettertid har sett dette som eit teikn på at noko var gale. Fekk de hjelp? (På helsestasjonen er dei (som vanleg) avventande...)

  2.  
  3. #2

    Sv: Gut som ikkje bablar

    Snur han seg etter lyder, om du eks. står bak ham og snakker til ham?

  4. #3
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Mar 2013
    Meldinger
    2

    Sv: Gut som ikkje bablar

    Ja, ser ut til at hørselen er som den skal...

  5. #4
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

    Sv: Gut som ikkje bablar

    Om du er oppriktig bekymret kan du ta hanmed til HS og høre hva de syntes, men jeg hadde prøvet å ikke stresse med det enda. Jeg har nemlig hørt nok av historier her inne om småfolk som ikke prater før de plutselig kunne prate (om du skjønner?) Kanskje din lille herremann lytter og tenker og så kommer ordene ut når han selv er klar for det? Om du føler at alt er i rute kan dere gjøre gøye ting sammen med munnen (strekke ut tunga, lage tullelyder, synge, og bare kose dere sammen med lyd) og prøve å slappe av mens du venter på at han skal bli klar, men om magefølelsen din sier det er noe mer som ligger bak ja da er HS stedet å starte.
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

  6. #5

    Sv: Gut som ikkje bablar

    Så lenge du ikke mistenker nedsatt hørsel, ville jeg slappet av enn så lenge og gjort som lucifine sier.

    Forøvrig tror jeg du er minst like velkommen som hvem som helst andre her inne, altså.

  7. #6
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

    Sv: Gut som ikkje bablar

    Har han øyekontakt, smiler og følger med?
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. ikkje så lætt
      Av morwen i forum Mai
      Svar: 4
      Siste melding: 13-10-2006, 11:54
    2. Glad det ikkje er meg...
      Av Lykkelig_85 i forum September
      Svar: 7
      Siste melding: 25-02-2006, 02:32
    3. Ikkje nok med at..
      Av Mambo i forum Desember
      Svar: 10
      Siste melding: 18-08-2005, 23:37
    4. Ikkje noe gøy.
      Av Ville bare vere annonym i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 19
      Siste melding: 13-09-2004, 09:28
    5. Ka e det æ ikkje skjønne???
      Av Høst i forum Forumhjelp og datahjelp
      Svar: 4
      Siste melding: 28-04-2004, 11:46

    Stikkord for denne diskusjonen

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine