+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7

Diskusjon: Beregning av feriepenger

  1. #1
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

    Beregning av feriepenger

    Jeg begynte i ny jobb 10.april i fjor. Hvordan kan jeg beregne hvor mye jeg får utbetalt i juni?

    Har forsøkt å beregne, men er jammen meg ikke sikker på om jeg har regnet rett.

    Opererer med litt runde tall for at det skal bli enklere, men tenker jeg rett nå?

    Feriepengegrunnlag 200 000kr. Vi har 5 uker ferie ved full opptjening. Da skal feriepengene utgjøre 12% av grunnlaget = 24000kr.
    Vår ferie beregnes ut fra 6 dagers uke, og 5 uker gir da 30 dager. Jeg har opptjent 20 dager.

    Si at lønn utgjør 20 000 kr brutto. Feriepengene blir da:

    20 000 + 24000 - (20 000/30*20)= 30667
    Blir dette riktig tankegang? Og siden jeg da ikke har full feriepengeopptjening, blir jeg da skattet av differansen mellom månedslønn og det jeg faktisk blir trukket av feriedager? I dette tilfellet 6777kr.

    Pleier vanligvis å ha stålkontroll på dette, men når jeg har brukt de riktige tallene, så synes jeg utbetalingen ble mye høyere enn jeg hadde trodd, så jeg kan ikke ha beregnet dette riktig.

    Noen som kan si om jeg er helt på viddene her??
    Snuppa 04
    Lillemann 07

  2.  
  3. #2
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    333

    Sv: Beregning av feriepenger

    Varierer litt hvordan bedriftene gjør det.

    Et sted jeg har jobbet fikk jeg feriepenger fra fjoråret samt månedslønn utbetalt i juni, og så ble jeg trekt for feriedagene jeg tok ut i ettertid.

    Der jeg jobber nå fikk jeg et regnestykke som likner på ditt:
    Opptjente feriepenger + månedslønn - lønn for 5 uker,

    Og så kunne jeg selvfølgelig velge å ikke ta ut alle fem ukene i ferie men få penger i stedet. Det fikk jeg da i januar i stedet.
    ---
    Tøffingen er født sept-07
    Prinsessa er født juni-09
    Minstemann er født april-13

  4. #3
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Leaena sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    706

    Sv: Beregning av feriepenger

    For meg skurrer regnestykket ditt. Hva mener du med "Si at lønn utgjør 20 000 kr brutto"? Hvis du har en bruttolønn på 20 000 på fem uker, blir det muligens riktig. Men ikke dersom 20 000 er brutto månedslønn - husk at 5 uker er mer enn en måned. Som Mamianne sier varierer det litt hvordan de ulike arbeidsgiverne gjør det. Hos oss ville siste del av regnestykket blitt slik: Trekk 20 dager ferie: (månedslønn i juni*12mnd*20dager)/(6dager*52uker)

    Normalt trekkes det skatt av det du får utbetalt som lønn og ikke feriepenger. (Men egentlig skatter man også av feriepengene, trekket blir bare fordelt utover resten av året - eventuelt at du får restskatt året etter.
    Leaena, L -03 og M -09

  5. #4
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

    Sv: Beregning av feriepenger

    En månedslønn utgjør 20 000kr. Jeg har ikke opptjent full ferie, derfor jeg ble usikker på hvorfan det skal beregnes. Eller, jeg har jo full ferie, men ikke betalt for mer enn 2/3 av den.

    Fullstendig klar over at man skatter av feriepengene. Jeg forsøker bare å komme frem til hbor mye jeg får utbetalt i juni.

    Jeg vet ikke om heg har brukt riktig regnestykke. Er jo derfor jeg spør. Ved full opptjening vet jeg hvordan utbetalingen beregnes, det er med delvis opptjening heg blir usikker.
    Snuppa 04
    Lillemann 07

  6. #5
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Leaena sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    706

    Sv: Beregning av feriepenger

    Med 20000 i brutto månedslønn, ville beregningen med våre regler blitt:
    20000+24000-(20000*12*20)/(6*52) = 20000+24000-15385 = 28615
    (Forklaring: 12/(6*52) gir månedslønn omregnet til dagslønn. *20 for antall dager du skal ha ferie og dermed trekkes i lønn.)
    Av disse blir du trukket skatt for 20000-15385 = 4615
    Dette gjelder altså dersom du bare tar ut 20 dager ferie.

    Men det enkleste er vel å spørre arbeidsgiver hvordan de gjør det? Der jeg jobbet før sendte lønningskontoret rutinemessig ut beskjed til ansatte med mindre enn full opptjening om hvor mye de ville få i feriepenger, og spørsmål om de ønsket å jobbe noe i stedet for å ta ut full ferie.

    Du skriver at du begynte i ny jobb 10. april i fjor - jobbet du hos annen arbeidsgiver før det? I tilfelle har du feriepenger som dekker mer enn 20 dager, og plikt til å ta ut så mye du har feriepenger for.
    Leaena, L -03 og M -09

  7. #6
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

    Sv: Beregning av feriepenger

    Nå har jeg forsøkt å regne på dette med riktige tall på din og min måte, og kommer til forskjellige resultater uansett. Om jeg hadde hatt full feriepengeopptjening, så hadde utregningen blitt med 25 dagers ferie. (hvertfall sånn jeg har regnet det tidligere):
    20 000 + 24000 - (20000/21,67)*25 = 20000 + 24000 - 23073 = 20927 kr utbetalt.

    Hvis jeg regner om mine 20 feriedager (6 dagers uke), så har jeg 17 feriedager (5 dagers uke). Da skulle samme utregningen bli:
    20 000 + 24000 - (20000/21,67)*17= 20000+24000-15689 = 28311. Da må jeg også skatte av differansen på 4311kr.
    Det er sånn jeg har beregnet feriepenger tidligere. Har aldri vært borti at det skal regnes på 6 dagers uke, når jeg faktisk bare jobber 5-dagers uke.

    Hadde annen arbeidsgiver tidligere, men de gjorde opp alt da jeg sluttet i fjor. Ferie utover de dagene jeg har opptjent tar jeg ut uten lønn eller avspaserer.

    Jobber i en ganske stor organisasjon hvor lønningskontoret er på et annet sted av landet, så ikke bare å finne riktig person.

    Ikke at jeg er nødt til å vite det helt nøyakig heller, bare greit å vite sånn ca.
    Snuppa 04
    Lillemann 07

  8. #7
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Leaena sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    706

    Sv: Beregning av feriepenger

    Sitat Opprinnelig postet av Tuppesjura Vis post
    Hadde annen arbeidsgiver tidligere, men de gjorde opp alt da jeg sluttet i fjor. Ferie utover de dagene jeg har opptjent tar jeg ut uten lønn eller avspaserer.
    Ferie du har opptjent hos annen arbeidsgiver i fjor skal også tas ut som ferie (og ikke avspasering) i år - og dermed trekkes i lønn i år, enten i juni eller når ferien faktisk tas ut.

    Sitat Opprinnelig postet av Tuppesjura Vis post
    Ikke at jeg er nødt til å vite det helt nøyakig heller, bare greit å vite sånn ca.
    Det blir jo ikke veldig stor forskjell, dersom du sammenligner din og min beregning? Med 20000 i månedslønn kom jeg frem til 28615, mens du kom frem til 28311. En usikkerhet på 304kr (minus skatt av dette beløpet) er kanskje til å leve med?

    God ferie
    Leaena, L -03 og M -09

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Beregning av feriedager og feriepenger
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 7
      Siste melding: 10-05-2007, 23:19
    2. dåp - beregning av kaker
      Av gla'mamma i forum Januar
      Svar: 3
      Siste melding: 12-04-2007, 11:52
    3. dåp - beregning av mat
      Av frk.X. i forum Januar
      Svar: 6
      Siste melding: 11-04-2007, 21:11
    4. Beregning av karakterer
      Av nre i forum Arbeidsliv og utdanning
      Svar: 8
      Siste melding: 20-07-2006, 10:27
    5. Beregning av bidrag?
      Av Tidl. bruker i forum Lover, regler og rettigheter
      Svar: 5
      Siste melding: 17-11-2005, 21:54

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine