+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8

Diskusjon: Barnebidrag?

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Barnebidrag?

Hvordan beregnes barnebidrag?
    Far betaler 2660 kr for to barn i mnd. Nav bidrar med 220 kr. I flg. skattelisten har far tjent over 800.000 kr i fjor og jeg har tjent 50.000 kr. Jeg har fått jobb og vil tjene 390 000 kr per år fra og med januar. Ut fra bidragsveilederen skal far betale over 7000 kr ved at jeg har inntekt på 390 000 kr. Tenkte at da skulle jeg vel ha snakket med Nav om ny beregning, men så sier ei venninne av meg på skatte etaten at det ikke er sikkert de går ut fra inntekten i fjor, men det han har per idag. Han sendte jo ett bilde en penge haug tilsvarende over 7 mill norske kroner og regner med pengene er ute av landet. Men alikevel. Syns det blir vanskelig for meg som mor og følge med hele tiden hva han har i inntekt hvis jeg ikke skal gå ut i fra inntekten i fjor.

2.  

Sv: Barnebidrag?

Bildet med pengehaugen får du nok gjort veldig lite med, men dersom du mener at han ikke betaler det han skal i barnebidrag kan du ta kontakt med NAV, og så beregner de det for dere, og det er også de som står for innkreving av pengene, slik at dersom han lar være å betale blir det NAV og ikke deg han skylder penger. Det virker ikke som om du føler at du kan stole på far, og da er vel det den beste løsningen.
    Mirra og -08

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Hei takk for svar. Mulig jeg forklarte meg klønete. Det er igjennom nav vi har bidragsordning fra før. Han fikk satt ned bidraget for 2-3 år siden med å dokumentere liten inntekt. Nå viser det seg jo at han har tjent grovt i fjor og dermed så vil jeg igjen gå igjennom nav for å få hevet bidraget. Syns han har sluppet alt for billig unna.

Jeg ville ha snakket med NAV igjen jeg. Dersom han tjente godt i fjor, men tjener mindre igjen i år vil de nok gå ut fra hva han tjener nå. Men dersom du mener at han tjener mer nå enn når dere beregnet bidraget sist så har du ikke noe å tape på en ny beregning, selv om han ikke skulle tjene like mye som i fjor.
    Mirra og -08

Uregistrert
    Gjest

Hei HI her.
    Jeg har sendt ny søknad om barnebidrag. Forrige gang sto jeg med 180.000 kr i inntekt, mens jeg nå har bare 1/3 del. Nav mente jeg måtte søke ut fra det jeg hadde nå og ikke det jeg kom til å få. Fordel for meg. Så blir det opp til han å dokumentere at han ikke har tjent så mye eller få endret det igjen.

Uregistrert
    Gjest

Dersom far kan dokumentere lavere inntekt, vil bidraget bli satt ned. Men NAV godtar heller ikke uten videre at folk går fra 1 million til ingenting i inntekt. Dersom f.eks. en lege vil utdanne seg som jurist, og dermed slutte i jobben og leve på studielån noen år, er det ikke gitt at NAV godtar dette. Dersom inntekten er vesentlig lavere enn det vedkommende burde ha, og han/hun ikke har rimelig grunn til å ha så lav inntekt, kan NAV skjønnsfastsette inntekten. Dette gjelder begge parter.

Husk at far får fradrag for samvær (4 ulike klasser). Dersom dere har delt bosted vil bidraget settes til et nettobidrag. Den som tjener mest, betaler til den som tjener minst.

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Jeg har fått svar. De har gått ut i fra ligning for 2012. Fordi far ikke har gitt noe tilsvar eller kommet med noen form for dokumentasjon. Så ja bidraget ble vesentlig mye høyre. Selv om jeg tjener 390.000,-

Uregistrert
    Gjest

Så bra for deg! Denne gladmeldingen fortjente du

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. barnebidrag
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 3
      Siste melding: 05-09-2013, 18:20
    2. barnebidrag