+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7

Diskusjon: Tisser i senga så og si hver natt

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Tisser i senga så og si hver natt

Sikkert ikke noe nytt spørsmål her inne men gutten min som starter på skole nå til høsten har slitt med lenge at han tisser i senga om natta. Brukte bleie lenge, men sluttet for ett par måneder siden for å se om han kunne lære å gå på do. Det skjedde ikke. I tillegg har han vondt når han tisser, det er så han gruer for å gå på do og det ender med at han tisser i buksa. Var på legevakta sist lørdag i tilfelle det kunne være UVI, men ikke noe utslag på sticks der. Han undersøkte "tisseluren" men fant ikke noe feil. Mente at det kom til å gå over av seg selv, men jeg vet sannelig ikke. Har bestilt ny legetime, men kom ikke inn før 23 juni. Da har jeg tenkt å høre om hjelp for denne natte tissingen, som f.eks få resept på tisse laken å legge i senga slipper at senga er full av urin støtt. Skal kaste hele senga så fort den tissinga opphører. Han ligger i min dobbelseng så derfor jeg ønsker å kaste skiten når han er ferdig. . Han vil ikke ligge på eget rom så da så. Men er det flere som har vært borti det her? Hva slags hjelp fikk dere? Hva gjorde legen? Har hørt om mirin smelte tablettter, men i utgangspunktet så tror jeg at han kommer til å vokse det av seg men at det tar litt ekstra tid, men for å gjøre nettene litt mer komfortable så hadde ett liggeunderlag vært tingen.

2.  
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    smbr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Bergen! :-D
    Meldinger
    3,208

Sv: Tisser i senga så og si hver natt

Vi fikk sånne tisseunderlag/"kladder" på resept da vår yngstemann var sengevæter. Vi valgte i tillegg å begynne på Minirin smeltetabletter til han, siden han selv begynte å plages med det å ikke holde seg tørr. Har hørt ulike erfaringer om Minirin, men for han så fungerte det veldig bra. Han fikk effekt med en gang, og har holdt seg tørr helt fra første kur var gjennomført. Han trengte ikke flere. Han drev i tillegg og "skvettet" mye i trusen på dagtid, og det sluttet han også med etter kuren, så vi var veldig happy med det valget.

Nå ser dette ut som en reklame for Minirin, og det er selvsagt ikke meningen, men svaret er altså at ja - det går an å få tisseunderlag på resept.

VIP-Medlem
    Rykte
    guttem@mm@ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Helt øst i Norge
    Meldinger
    5,750

Siden han har smerter ved vannlating ville jeg ventet på legetimen. Det kan være trang forhud som forårsaker smerter. I tillegg bør utinprøven stå til dyrking. Har du fått legetime hos en barnelege? Hvis ikke ville jeg bedt om henvisning dit. Og når det er sagt er sengevæting hos 5-6 åringer ikke helt uvanlig så ingen grunn til panikk selv om jeg forstår det kan være frustrerende.

Lykke til!
    Lykkelige Guttem@mm@ med
    02 04 07 11

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Hei takk for svar. Var hos legen forrige fredag men de så ikke noe galt, ikke noe utslag på UVI, fikk antibiotika kur som han er ferdig med i morgen. Men ingen bedring så langt. Like vondt enda. Skal sende inn ny urinprøve i morgen for å se hva vi gjør videre. Virket som de ikke helt visste hva de skulle gjøre.

Er det mulig han har kommet inn i en ond sirkel der han holder seg så lenge at det gjør vondt? Om man holder seg for lenge kan det gjøre temmelig vondt akkurat i det man slipper.

Seniormedlem
    Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

Hei igjen. Nei han er ikke typen til å holde seg lenge. Han tisser ganske ofte i forhold til søstra si f.eks. Var hos legen igjen idag og urinprøven var fortsatt negativ. Legen ringte barnelege på et sykehus og de igjen hadde diskutert seg i mellom, men også de visste ikke hva det kunne være. Så skal levere ny urinprøve i morgen til dyrking i tilfelle det er bakterier som ikke syns på UVI sticks. I tillegg skulle jeg få henvisning til barnelege. Så får vi se da. Har gått med dette i 3 uker nå. Ikke rart om man gruer til å gå på do. Han gråter fortsatt når han tisser, men har også lagt merke til at penisen er stiv når han pisser hver gang. Kan det ha noe med dette å gjøre at det blir vanskelig å tisse, hvis den blir erigert hver gang han skal tisse??? Jeg aner ikke.

Uregistrert
    Gjest

Uff, stakkars gutt.
    Dette må bli undersøkt ordentlig av en lege som virkelig har greie på slike lidelser.
    Ikke gi deg på det kjære deg.
    Den stakkars gutten må bare få hjelp for dette.
    Vi har hatt barn som var sengevætere til tiårsalder, men de hadde aldri vondt når de tisset, så det er klart det må være en forklaring på hvorfor gutten din har det sånn.
    Føler med både ham og deg.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Gutten min på snart 7 tisser seg ut hver natt
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 12
      Siste melding: 16-06-2011, 22:38
    2. snart 4 åringen tisser på seg HVER natt !
      Av jeanett i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 4
      Siste melding: 28-09-2008, 09:22
    3. Tisser igjennom hver natt! Hjelp!!
      Av Pusa i forum Januar
      Svar: 23
      Siste melding: 31-05-2008, 21:35
    4. Tisser i senga..
      Av Skulpe i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 1
      Siste melding: 03-02-2006, 22:27
    5. Svar: 4