|
|
15-04-2008, 21:14
|
|
Juniormedlem
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 39
|
Gutten vår på 10 uker har aldri klart å sove på ryggen i mer enn max. 30 minutter av gangen. I desperasjon prøvde jeg å legge ham på magen for noen dager siden, og han sov så lenge. Klarte til og med å sovne selv, uten byssing! Han er en helt ny baby når han får sove slik, han er blidere og sutrer mye mindre, kanskje fordi han er uthvilt for første gang. Må legge til at han bare har fått lov til å ligge sånn på dagtid når jeg kan sitte helt inntil og høre at han puster til enhver tid. Har forresten prøvd sideleie også, men han sov ikke lenge på den måten heller.
Noen med samme erfaring? Og som kanskje har tips til hvordan vi kan få ham til å sove godt på ryggen?
Jeg er så livredd for krybbedød og da er det jo uholdbart å la ham fortsette å sove på magen, dessverre...
|
15-04-2008, 21:19
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2003
Sted: østfold
Meldinger: 2,282
|
Hva med å heve hodeleie litt? løfte litt på madrassen eller senge slik at den skrår.
Kan være han har sure oppstøt/refluks.
|
|
15-04-2008, 21:24
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Vestlandet
Meldinger: 3,319
|
Har ingen råd, vet bare at min bror var sånn. han nektet å sove på ryggen uansett hvor mye de prøvde.. han sov så utrolig godt på magen. En sjanse å ta ja, men hva skal man gjøre hvis de ikke klarer å sove på ryggen???
|
|
|
15-04-2008, 21:31
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 973
|
Min nr 2 er en magesover og har sovet på magen siden hun var 2 uker. Da var det pga rs og pust og at hun rett og slett kun sov på magen.
Siden hun hadde RS observerte jeg henne natt etter natt siden hun var så tett, så når hun ble frisk stolte jeg på at hun klarte å bikke hodet rett når hun lå på magen.
Det går jo ann å ha sånn pustemonitor om du er nærvøs da.
|
|
15-04-2008, 21:36
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jul 2006
Sted: Østlandet
Meldinger: 582
|
Min lillemor sov ALDRI på ryggen. Det varte bare noen minutter før hun skrek på nytt. Hun fikk aldri hvile, spiste dårlig og la dårlig på seg. Vi hadde ikke noe annet valg enn å la henne sove på magen. Hun hadde kolikk de første 10-12 ukene, og da bysset jeg hele natten. Men selv etter at dette ga seg, var det umulig å få henne til å sove på ryggen. Først fikk hun bare sove på magen på dagen, så etterhvert på natten også. Vi fikk faktisk støtte av både barnelege og helsesøster til å la henne sove på magen. Hun hadde da selvfølgelig ingen pute, lammeskinn, etc - bare rent og støvfritt laken, og vi passet veldig godt på at hun ikke ble for varm, fikk dynen over seg, etc. Jeg var ikke bekvem med dette, men hun hadde det langt bedre, spiste bedre og vokste bedre. Først når hun var 1 år og 3 mnd fant vi ut at hun ikke tåler melk... Hun skrek om natten, hver natt, helt til en uke etter at vi kuttet alt av melk. Men hun sov uansett mange ganger bedre om hun fikk sove på magen. Nå (22 mnd) spiser hun fortsatt ikke mat som inneholder melk, hun sover bedre og hun har tippet (hele...) 9 kg. Det går i hvertfall fremover!
Jeg tør ikke annbefale deg å la barnet ditt sove på magen, for ja - det er en langt høyere risiko for krybbedød ved mageleie. Det finnes en type monitor som registerer bevegelser i madrassen når barnet puster, og som alarmerer dersom barnet får en pustestopp. Dette kan gi deg litt avslapning, om ikke annet! Og søvn er veldig viktig for god helse, så det gjelder å finne en løsning som fungerer!
Det jeg derimot tør gi deg råd om, er at du i et par-tre uker unngår alt med melk i. Dette betyr i praksis at du må sjekke absolutt alle matvarer du spiser, nesten alle blandingsvarer inneholder melk, melkepulver, melkesukker eller melkeprotein. Spis masse rent kjøtt/fisk (stekt i olje) pasta, grønnsaker, etc. Kanskje også din baby har vondt i magen og ikke sover godt på ryggen av den grunn?
Jeg kuttet melk i noen dager, men så ingen forandring og ga opp når hun var liten. Jeg ser med vondt hjerte tilbake og tenker at jeg skulle holdt meg unna melk mye lenger i påvente av resultater, så kanskje jeg hadde spart jenta mi for et år med magevondt...
|
|
|
16-04-2008, 12:16
|
|
Juniormedlem
|
Jeg tror jeg må prøve med puste-monitor, ja. Noen som vet hvor jeg får tak i det?
Det kan jo være både refluks og melke-intoleranse, men jeg tror kanskje det største problemet her er at han har noen skjevheter i nakke og rygg (får behandling for dette), som gjør at han er svært urolig og liksom aldri kommer helt ned på madrassen. Han ruller fra side til side og klarer aldri å roe seg ned. Han har også sterk moro-refleks, så armene slår ut stadig vekk, og spesielt når vi legger ham ned i senga. Har prøvd å pakke ham godt inn i helseteppe, men det ser ikke ut til å gjøre noen forskjell.
Skal uansett teste ut forslagene deres, tusen takk for svar!
|
16-04-2008, 22:27
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jul 2006
Sted: Østlandet
Meldinger: 582
|
Hvis ingenting hjelper, kan du sende ham til meg så skal jeg bysse ham en natt eller to. Trenger å kurere litt seriøs babysyke her.... ;-)
|
|
|
16-04-2008, 22:43
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 4,231
|
Husk på at mageleie alene ikke er skyld i krybbedød. Ingen vet med sikkerhet hva det skyldes. Mine har fått ligge slik de sov best. En sov best på siden og en sov best på siden og magen. Når de er store nok til å snu seg selv i senga så trenger man ikke styre med å snu dem tilbake.
|
|
16-04-2008, 22:46
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 4,231
|
|
|
17-04-2008, 16:30
|
|
Juniormedlem
|
Sitat:
Opprinnelig postet av turbo76
Hvis ingenting hjelper, kan du sende ham til meg så skal jeg bysse ham en natt eller to. Trenger å kurere litt seriøs babysyke her.... ;-)
|
Litt byssing hadde vært fantastisk, ja
For det er jo så lenge til han kan snu seg selv...
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:36.
|