Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Søvn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-05-2008, 13:26   #1
Veteranmedlem

Phoeebee sin avatar

Medlem siden: Jul 2002
Sted: Hillbillyhelvete
Meldinger: 3,499
MP Rating: 0% (0)
Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.
Sove på magen

Babyer skal jo helst ikke sove på magen pga faren for krybbedød, det er jo noe vi alle vet nå. Men hva om man har en baby som nekter å sove for seg selv (i vogn) på dagtid? Han sover på rygg i vognen så lenge den er i bevegelse, og han sover godt på rygg om natten. Nå prøvde jeg å legge ham på magen i vognen, og han sover som en stein! Han foretrekker å ligge i mageleie på brystet mitt når han skal sove om dagen, og gråter etter max ti minutter på rygg i vogna. Kun på dagtid, av en eller annen merkelig grunn.

Er jeg megasuperduper uansvarlig mor om jeg lar ham sove slik en soveperiode om dagen, slik at jeg får armene litt fri til å få tatt oppvasken og hengt ut litt klær? Jeg sjekker ham jo selvsagt med jevne mellomrom, og passer på at han ikke blir for varm/kald. Han ligger også med nesen fri, uten koseklut. (Muligens en hånd foran munnen, men ikke noe mer.)
Gammel 11-05-2008, 13:53   #2
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Nøtterøy
Meldinger: 6,286
MP Rating: 100% (1)
silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Sove på magen

Jeg har ingen betenkeligheter med å la denne snuppa sove på magen heller. Så lenge det foregår på dagtid, og du sjekker med jevne mellomrom, ser jeg personlig ikke noen fare forbundet med dette.

Men du kan jo evt snu ham rundt på ryggen etter at han har sovnet godt inn da. Da merker han kanskje ikke at du snur han.

.........................
silkepels er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-05-2008, 15:38   #3
Supermedlem

LynxLynx sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 766
LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.

Personlig ville jeg ikke ha latt ungen sove på magen hvis ikke jeg var i nærheten hele tiden. Hva med å legge h*n på siden?

LynxLynx er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-05-2008, 15:50   #4
VIP-Medlem

snuppa sin avatar

Medlem siden: May 2002
Sted: Hjemme
Meldinger: 8,497
snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.

Barn dør ikke av krybbedød kun på natten.
Gammel 11-05-2008, 16:25   #5
Veteranmedlem

Phoeebee sin avatar

Medlem siden: Jul 2002
Sted: Hillbillyhelvete
Meldinger: 3,499
Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av LynxLynx Vis post
Personlig ville jeg ikke ha latt ungen sove på magen hvis ikke jeg var i nærheten hele tiden. Hva med å legge h*n på siden?
Har prøvd alle varianter på siden, men det funker ikke. Går max tyve minutter før han gråter, og de minuttene ha sover er han urolig. Har også prøvd å snu ham på rygg etter at han har sovnet godt inn, men det gikk femten minutter, så våknet han.
Gammel 12-05-2008, 13:10   #6
Supermedlem

LynxLynx sin avatar

LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.

Hm.. tricky.... Hadde det ikke vært for at han sover godt på ryggen om natta så kunne det jo ha vært at han rett og slett fikk vondt...

Har du prøvd bæretøy?

Tror jeg ville tatt han med til manuellterapaut eller kiropraktor og undersøkt om han hadde noen låsninger eller slikt i rygg/nakke. LilleLynx sov i alle fall bedre både dag og natt etter at vi var til kiropraktor med han.

Sitat:
Opprinnelig postet av snuppa
Barn dør ikke av krybbedød kun på natten.
sant...

LynxLynx er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-05-2008, 15:05   #7
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av LynxLynx Vis post
Personlig ville jeg ikke ha latt ungen sove på magen hvis ikke jeg var i nærheten hele tiden.
Selv om hun ikke har barnet 10 cm foran seg, så er hun jo i nærheten hele tiden da.

Gjør som magefølelsen din sier du, Phoeebee. Det er det tryggeste og beste, uansett

silkepels er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-05-2008, 16:49   #8
Supermedlem

LynxLynx sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av silkepels Vis post
Selv om hun ikke har barnet 10 cm foran seg, så er hun jo i nærheten hele tiden da.

Gjør som magefølelsen din sier du, Phoeebee. Det er det tryggeste og beste, uansett

Dette må jeg bare kommentere. Mageleie er ikke trygt, uansett hva magefølelsen skulle si! Babyer som sover på magen har 14 ganger større risiko for krybbedød enn babyer som sover på ryggen.

Jeg vil ikke definere ta oppvasken og henge ut litt klær som rett i nærheten. Hvis babyen slutter å puste mens den sover så oppdager du det ikke med en gang når du er ute i hagen og henger opp klær.

Gammel 12-05-2008, 20:32   #9
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

Bare for å kverulere litt her (vil ikke starte noen opphetet diskusjon altså), men krybbedød skjer vel ikke bare i mageleie?

Og vogna kan hun jo ta med seg ut når hun henger opp klær?

PS, du kan jo også rådføre deg med helsesøster. Kanskje hun har noen gode råd

Sist endret av silkepels; 12-05-2008 kl 20:38.
Gammel 14-05-2008, 18:29   #10
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 34
sologmåne er som en lysfontene.sologmåne er som en lysfontene.sologmåne er som en lysfontene.sologmåne er som en lysfontene.sologmåne er som en lysfontene.sologmåne er som en lysfontene.sologmåne er som en lysfontene.sologmåne er som en lysfontene.sologmåne er som en lysfontene.sologmåne er som en lysfontene.sologmåne er som en lysfontene.

Tuppa vår har sovet på magen siden hun var 5 uker... Hadde det samme problemet som deg at hun våknet så ofte når hun lå på ryggen. Nå er hun over 1 år og sover fortsatt på magen så det er jo det hun vil.
Jeg hadde også litt betenkeligheter med å la henne sove på magen men angrer ikke.. jeg tenker slik at en utslitt unge har større sjanse for å dø av krybbedød enn et barn som kan sove slik den vil og faktisk blir uthvilt Og så lenge de klarer å snu på hode så ser jeg ikke noe problem.

Jenta vår kom den 22 Mars
sologmåne er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:38.