|
![Svar](http://forum.nybaktmamma.com/images/buttons/reply.gif) |
|
29-04-2008, 11:34
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 1,348
|
Søvnrutiner for veldig små barn?
|
|
Er det mulig å prøve å innføre en slags søvnrutine for 2 uker gamle barn? Jenta vår har sovet bra helt til for noen dager siden. Helt fra fødselen til for 3 dager siden sovnet hun ca kl 22-23 og sov sammenhengende til kl 4 da ammet jeg og skiftet (tok ca 1,5 timer). Etter stell sovnet hun og sov til ca kl 8. Nå sovner hun kl 22-23 og våkner igjen etter ca 1-2 timer. Da er det amming og iblandt bleieskift. Så sover hun i ca 3 timer og våkner for mating igjen. Etter dette er det lite sammenhengende søvn helt til morgenen (ca kl 8). Idag sovnet hun heldigvis igjen kl 8.30 og sov til kl 10.30.
Jeg er helt utslitt etter 3 dager med maks 4-5 timers søvn ![trøtt](http://forum.nybaktmamma.com/images/smilies/overtrettnisse.gif) Jeg er alt for dårlig til å sove på dagen... Jeg burde kanskje bare bli vant med slike dager og heller lære meg å sove på dagen?
29-04-2008, 11:47
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Jevnaker
Meldinger: 1,674
|
Sv: Søvnrutiner for veldig små barn?
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Lykkelig77
Jeg burde kanskje bare bli vant med slike dager og heller lære meg å sove på dagen?
|
Samme hva noen tror så er det ikke mulig å innføre søvnrutiner for babyer før de har blitt ca 3 mnd gamle. Spedbarn danner ikke søvnhormonet melatonin før de er 3 mnd gamle, og først ved produksjon av melatonin vil de bli naturlig trøtte om kvelden. Det er melatonin som regulerer døgnrytmen, og dette hormonet produseres om kvelden og gjør at vi blir trøtte. Noen vil alltid hevde at det er faste rutiner som har gjort at deres noen-uker-gamle baby sovner greit om kvelden og sover hele natta... FLAKS mener nå jeg.
Takk til Together for info om melatonin stjålet fra en annen tråd.
|
|
|
29-04-2008, 11:56
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 618
|
|
|
Du bør nok prøve å legge deg nedpå litt om dagen ja. I tillegg til det Kattrine sier om melatonin, så er det også slik at nyfødte i perioder vil ha behov for mer mat og dermed vil våkne oftere. Det er egentlig bare til å la kaoset råde de første par månedene. Sov når ungen sover og la oppvasken flyte.
|
29-04-2008, 12:51
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 794
|
|
|
Du må lære deg å sove på dagen når bebisen sover..
Det er nok normal rutine og vil spise hver 3-4 time. Bebisen vokser jo
|
|
29-04-2008, 13:10
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 1,996
|
|
|
Det er veldig slitsomt å ikke få sove om natta, men sånn er det bare med de knøtte-små.
Mitt råd er at du ammer i senga. Det gjør ingenting om dere sovner begge to, bare babyen ikke ligger for nær sengekanten, og du har egen dyne over henne.
Jeg forsøkte å sitte i en stol og amme med mitt første barn, men ble kald og utslitt og holdt på å sovne med henne i armene. Det var så mye bedre å legge seg ned. Barna mine har spist annenhver time døgnet rundt i flere måneder, dumt, men sant.
![lykkelig](http://forum.nybaktmamma.com/images/smilies/lykkelig.gif)
|
|
|
29-04-2008, 13:24
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 3,237
|
|
|
Jeg er selv dårlig på å sove om dagen og det er jaggu ikke lett heller med en baby og en gutt på ett år som krabber rundt..
Gleder meg til vi får noen bedre rutiner ja..
Mellomsten kom på eget rom da han var tre mnd, da begynte ting å komme på plass og det var deilig!!!
Lykke til Lykkelig77! Man blir faktisk vandt med lite søvn helt til de sover rundt, hvertfall jeg.. ![:)](http://forum.nybaktmamma.com/images/smilies/smilenisse.gif) Det er da man skjønner hvor trøtt man egentlig har vært.. Hehe
|
29-04-2008, 13:28
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 632
|
|
|
Høres egentlig ganske så normalt ut. Men vil råde deg til å skifte bare bæsjebleier. Bleiene holder natta gjennom i de fleste tilfeller, og du slipper å vekke babyen for mye. Sov om dagen om du kan!
|
29-04-2008, 13:57
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 672
|
|
|
Det er klart det går an å ha søvnrutiner for så små barn også, men det er nok ikke alle barn det er like enkelt med. En får kanskje ikke så mye hjelp av biologien, men det går an å gjøre ting med omgivelsene. Sove i lys og bråk/stua (vogn/vogge) om dagen, om natta i mørket og stillheten i senga. Prøve å gjøre det samme til samme tid hver dag, dvs stå opp samme tid, våken til ca samme tid.
Det er ikke alltid så enkelt, men vi har en storesøster som hjelper oss med dette (hun bråker sånn at lillebror oftest er våken når hun er hjemme og våken). Storesøster kommer opp i vår seng kl 7.30 og da våkner også lillebror for sin frokost. Så er han våken i 1-2 timer før han sovner i det storesøster går ut døra. Så sover han i 2-3 timer før han skal ha lunsjen sin, og er våken i 1-2 timer i forbindelse med det. Så sover han i 2-3 timer igjen og da kommer storesøster hjem fra barnehagen, og fører med seg en del ståk og tjohei som han våkner av. Sulten er han også, og holder seg som regel våken mens vi andre lager og spiser middag og leker med storesøster. Etter 1-2 timer er han utslitt og sovner igjen omtrent i det storesøster skal legge seg. Om nettene spiser han som regel en gang før jeg legger meg, og to-tre ganger i løpet av natten. Han er kun våken for maten om natta (vi samsover foreløpig mest) og jeg er knapt våken selv når han spiser.
Når det er sagt; det er ikke like enkelt med alle barn og jeg innser at vi nok er ganske heldige. Det var ikke like greit med storesøster da hun var liten. Det har nok litt med flaks å gjøre også ja, og det er ikke sikkert at man gjør noe galt hvis man har en baby som sover til ulike tider hver dag.
For mange blir det lettere når babyen nærmer seg 3 mnd, og inntil det må man nesten bare la ting flyte og sove når babyen gjør det.
|
|
29-04-2008, 14:06
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 1,348
|
|
|
Tusen takk for gode svar dere ![grouphug](http://forum.nybaktmamma.com/images/smilies/gruppeklem.gif) Jeg må nok bare lære meg å sove litt på dagen ja.. Merker at jeg trenger mindre søvn nå men 4-5 timer per natt går bare i en kort periode så stopper det seg selv.
Vi sover som regel i samme seng men jeg har sprinkelsenga hennes stående inntill vår uten vegg på den siden som er in mot oss sånn at jeg prøver å skyve henne over i egen seng etter at hun har sovnet. Men jeg merker at hun sover lenger hvis hun får ligge inntill meg.
Jeg skifter kun bleie hvis hun har bæsjet men det har hun som regel så det blir som regel skift minst en gang hver natt. Jeg skulle ønsker jeg klarte å sovne mens hun spiser men jeg ligger som regel våken helt til hun har sovnet igjen.
29-04-2008, 22:23
|
|
Medlem
Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 87
|
|
|
Bare artig å bli sitert ![klemme](http://forum.nybaktmamma.com/images/smilies/klemme.gif) og at det er nyttig info for flere, og så slapp jeg å skrive det selv nå
|
|
|
![Svar](http://forum.nybaktmamma.com/images/buttons/reply.gif) |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:09.
|