|
|
|
19-09-2008, 07:38
|
|
Medlem
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Nordvestlandet
Meldinger: 463
|
Vi trenger litt hjelp her...
|
|
Jenta vår har nå blitt 5 månder. Vi sliter masse med å få henne til å sove om kvelden. Hun er lys våken og veldig klar for "gøy" når klokka nermer seg 20 og 21. I går kveld begynte vi å legge henne i 22-tida. Det ender bare med at hun skriker til hun hikster og er helt blå i ansiktet. Det hjelper ikke at jeg er i rommet, stryker på henne, synger for henne osv. Hun vil rett og slett ikke ligge i senga si. Tar jeg henne opp er hun stille med en gang. Så det er ikke noe som plager henne, kun at hun ikke "vil".
Så når jeg går å legger meg, som oftest rimelig sliten etter "sovekampen", tar jeg henne ofte opp i min seng. Der ammer jeg henne, og hun sovner ofte etter det. (nei, det er ikke pga sult hun skriker...) Jeg må være helt sikker på at hun sover veldig godt før jeg legger henne over i senga si, ellers er det full rulle igjen...
Så hva gjør vi?
HS sier at vi godt kan tåle at hun skriker litt før hun sovener. Og hadde det vært mer "sutreskriking" skulle jeg tålt det. Men hun skriker så hun blir blå i ansiktet og hikster etter luft. Det greier jeg ikke høre på.
So, Wath to do???
|
19-09-2008, 07:51
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,872
|
Sv: Vi trenger litt hjelp her...
|
|
Jeg er kanskje ikke rette til å svare, for det er mulig du ikke vil like "vår erfaring".
I mange perioder gjennom podens tre år, så har jeg følt at han har trengt nærhet for å sovne. Han ble veldig kontaktsøkende når leggetid nærmet seg, og han ble hysterisk av å bli lagt alene i sengen.
Jeg tror ikke slike ting er noe babyer gjør for å "være vanskelige", så da har han fått nærhet. Det vil si at vi har latt ham sovne i armene våre, og så lagt ham i sengen. Det gjaldt det aller meste av første leveår. Å la ham skrike i sengen var ikke aktuelt, han skrek til han omtrent ikke pustet.
Noen vil kanskje tenke på dette som veldig slitsomt, men for oss ville det vært mye mer slitsomt å høre ham gråte hysterisk, og aldri være helt sikre på om han faktisk trengte den nærheten han ønsket. Det har alltid vært viktig for oss at han tydelig var trygg.
I løpet av disse årene har han gått fra å alltid sovne i armene våre, til at vi satt ved siden av sengen, til at vi var i rommet, og nå som treåring sovner han stort sett alltid selv. Vi synger litt, prater litt, sier god natt, og går ut. Noen kvelder ønsker han at vi sitter litt lenger, og da gjør vi det.
Jeg synes ikke tre år er lenge. De har flydd! Det har stort sett vært slik at når vi har begynt å lure på om det er på tide med "neste trinn", så har han tydelig blitt klar selv. Som da han fremdeles sovnet i armene våre, og jeg synes han begynte å bli klar for å sovne uten, så ba han plutselig selv om å bli lagt i sengen.
Hvis dere som foreldre ønsker at hun skal sovne selv i sengen, så tror jeg gjerne ikke at det er noen vei utenom gråt, for det er jo tydelig ikke det hun ønsker...?
|
|
19-09-2008, 08:01
|
|
Medlem
|
|
|
Når hun våkner midt på natta for mat, tar jeg henne opp i vår seng for amming. Men senga vår er smal, 150 cm. så da ender det med at jeg ligger med "halve skinka" utenfor sengekanten for at mannen skal få sove godt før han skal på jobb samt at jenta ikke skal bli overoppheta. Har samsovet mange ganger, da ender det med at jeg ikke sover, og er helt maroder i kroppen neste dag...
Så for at ikke mamma skal gå helt på veggen av søvnmangel, bør jenta ligge i egen seng. Det er i alle fall det som er ønsket å få til...
|
19-09-2008, 08:07
|
|
Æresmedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av LeneV
Når hun våkner midt på natta for mat, tar jeg henne opp i vår seng for amming. Men senga vår er smal, 150 cm. så da ender det med at jeg ligger med "halve skinka" utenfor sengekanten for at mannen skal få sove godt før han skal på jobb samt at jenta ikke skal bli overoppheta. Har samsovet mange ganger, da ender det med at jeg ikke sover, og er helt maroder i kroppen neste dag...
Så for at ikke mamma skal gå helt på veggen av søvnmangel, bør jenta ligge i egen seng. Det er i alle fall det som er ønsket å få til...
|
Men kan du ikke legge henne tilbake i sin seng etter amming? Evt. at mannen din sover et annet sted de nettene det er vanskelig å få til?
|
|
19-09-2008, 08:13
|
|
Medlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Niobe
Men kan du ikke legge henne tilbake i sin seng etter amming? Evt. at mannen din sover et annet sted de nettene det er vanskelig å få til?
|
Jo, av og til går det bra, av og til er det full rulle. Men det er kveldene som er problemet da. Er hun for liten til å begynne med faste rutiner? Skal vi la henne vær oppe til hun sovner i armene våre i 23-tiden?
|
19-09-2008, 08:14
|
|
Æresmedlem
|
|
|
Sitat:
Jo, av og til går det bra, av og til er det full rulle. Men det er kveldene som er problemet da. Er hun for liten til å begynne med faste rutiner? Skal vi la henne vær oppe til hun sovner i armene våre i 23-tiden?
|
Hvor mye sover hun på dagtid? Har dere prøvd å legge henne før 20-21? Det er godt mulig hun når å bli overtrett.
Vi har forsåvidt alltid hatt faste leggerutiner for poden, men han har fått "medbestemmelsesrett" på innholdet.
|
|
19-09-2008, 08:21
|
|
Medlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Niobe
Hvor mye sover hun på dagtid? Har dere prøvd å legge henne før 20-21? Det er godt mulig hun når å bli overtrett.
Vi har forsåvidt alltid hatt faste leggerutiner for poden, men han har fått "medbestemmelsesrett" på innholdet.
|
Hun sover veldig lite. Det har hun gjort hele tiden, og vi har snakket med helsesøster om det. Hun sa at alt mellom 12 og 20 timers søvn var normalt. Men jeg kan ikke sjønne at jenta sover så mye som 12 timer i løpet av et døgn. Hun har en kort lur på formiddag, en halvtimes tid, og det samme på ettermiddag. Har prøvd å få henne til å sove i vogn ved å trille osv, men hun våkner alltid etter en liten stund selv om vi triller. (og hun er veldig glad i vogna si)
I går bestemte vi oss for å prøve å legge henne tidlig. Kledde på henne pysjen osv i 18-tida. Hadde et par rolige kosetimer med henne før vi la henne i 20-tida. Men da vi la henne, startet samme historien all over again....
|
19-09-2008, 08:28
|
|
Æresmedlem
|
|
|
Sitat:
Hun sover veldig lite. Det har hun gjort hele tiden, og vi har snakket med helsesøster om det. Hun sa at alt mellom 12 og 20 timers søvn var normalt. Men jeg kan ikke sjønne at jenta sover så mye som 12 timer i løpet av et døgn. Hun har en kort lur på formiddag, en halvtimes tid, og det samme på ettermiddag. Har prøvd å få henne til å sove i vogn ved å trille osv, men hun våkner alltid etter en liten stund selv om vi triller. (og hun er veldig glad i vogna si)
I går bestemte vi oss for å prøve å legge henne tidlig. Kledde på henne pysjen osv i 18-tida. Hadde et par rolige kosetimer med henne før vi la henne i 20-tida. Men da vi la henne, startet samme historien all over again....
|
Men kanskje dere ventet for lenge? Hva med å prøve å legge henne i 18-19 tiden? Hvorfor venter dere til 20?
Poden sov nok aldri så mye som 12 timer i døgnet det første leveåret. Han har muligens aldri vært oppe i 12? Han har alltid trengt lite søvn ( ), så selv om jeg synes han sover lite så er han blid og opplagt når han er våken. Så tydeligvis får han nok søvn...
|
|
19-09-2008, 08:32
|
|
Medlem
Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 276
|
|
|
Siden hun er glad i vogna si, kanskje du kan prøve å legge henne i bagen en kveld?
Vi hadde hylskriking også, men så fikk vi tips om å sette på radioen..
Det funket!!! Etter en uke med radio gikk alt så mye bedre og vi trengte heller ikke å ha den på lenger...
Får håpe du finner en god løsning så du får litt godt med søvn snart!!
Vi har forresten lagt sønnen vår på 3 mnd fast hver kveld de siste 2-3 ukene, og vært konsekvente på det hver kveld - han sovner med engang for egen maskin nå Før han gjorde det, gikk vi inn til han, tok han opp, vugget og la han igjen.. Gjentatte dette til han sovnet.
Men, om bebisen din HYLER er det jo ikke så lett.. Lar du hun hyle et minutt eller tar du henne opp med engang?
|
|
19-09-2008, 08:41
|
|
Medlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Karette
Vi hadde hylskriking også, men så fikk vi tips om å sette på radioen..
Det funket!!! Etter en uke med radio gikk alt så mye bedre og vi trengte heller ikke å ha den på lenger...
Vi har forresten lagt sønnen vår på 3 mnd fast hver kveld de siste 2-3 ukene, og vært konsekvente på det hver kveld - han sovner med engang for egen maskin nå Før han gjorde det, gikk vi inn til han, tok han opp, vugget og la han igjen.. Gjentatte dette til han sovnet.
Men, om bebisen din HYLER er det jo ikke så lett.. Lar du hun hyle et minutt eller tar du henne opp med engang?
|
Når på kvelden legger dere gutten deres da? Tror kansje det er faste rutiner som er løsningen. Vi har også prøvd radio, men vi gav oss kansje for fort?
Jeg lar henne hyle noen få minutter, men jeg hører fort at hun ikke kommer til å gi seg. Så da tar jeg henne opp og vugger henne.
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:15.
|