Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Spørsmål fra SnartMammaer

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-11-2006, 09:47   #1
VIP-Medlem

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 8,738
MP Rating: 0% (0)
Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.
Hvor mye/hvor harde kynnere er det normalt og ok å ha??

Nå har jeg så mye kynnere at jeg blir helt satt ut av dem. Jeg hadde en del sist også, men senere, og jeg kan ikke huske at det var så mye.

Det blir verre når jeg blir sliten, men selv etter en deilig, ganske rolig helg nå, så har jeg masse. Typisk er at det er lite om morgenen, så kommer de hvis jeg går fort. Så hvis jeg går i det hele tatt. Så når jeg står. Så hvis jeg sitter rett opp og ned. Så så godt som hele tiden hvis jeg ikke ligger flatt ut. De blir også hardere og hardere utover dagen. Hver uke er litt verre enn den forrige. I dag har jeg reist med fly, og de første kom da jeg gikk i helt normalt tempo på Gardermoen i dag morges. Nå, klokka snart 10, er de kontinuerlige, også når jeg sitter rett opp og ned i en sofa som nå (behagelige møte/arbeidsromrom hos denne kunden i det minste! ). En ting er at de er såpass harde at de er lett ubehagelige der og da, en annen ting er at jeg blir jo så sliten av det! De som er på kvelden er såpass tøffe at det blir vanskelig å holde på meg ting, og jeg må stoppe og puste/støtte meg. Det er jo som å ta 600 sit-ups om dagen eller noe. Så store, kraftige muskelsammentrekninger er jo slitsomme i lengden!

Og så blir jeg litt engstelig: Er det bra, egentlig? Jeg vet at det er finfin trening for livmoren, så det er jo en trøst. Men hvis det ikke er bra for barnet? Sist gang så ble jeg sykemeldt da jeg var ca. 7 måneder på vei, for mistanke om negativt vekstavvik. Da fikk jeg også en del kynnere, og jordmor sa at akkurat under en kynner så ble næringstilførselen til barnet dårligere. Hjelp! Jeg har jo kynnere over 50% av tiden nå! Stakkars liten hvis det er sant!

Råd, please!

Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-11-2006, 10:12   #2
Supermedlem

Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 677
Edine er fantastisk mot andre.Edine er fantastisk mot andre.Edine er fantastisk mot andre.Edine er fantastisk mot andre.Edine er fantastisk mot andre.Edine er fantastisk mot andre.Edine er fantastisk mot andre.Edine er fantastisk mot andre.Edine er fantastisk mot andre.Edine er fantastisk mot andre.Edine er fantastisk mot andre.
Sv: Hvor mye/hvor harde kynnere er det normalt og ok å ha??

Har ikke noe svar til deg, men lurer på det samme!

Er mye plaget med kynnere. Jobber ikke pga. 2 tette svangerskap (eldstemann er bare 1 år), men kynnerne starter ofte rett etter at jeg har stått opp!
"Attpåklatten" 11.08
Edine er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-11-2006, 11:38   #3
Æresmedlem

Happy sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 10,070
MP Rating: 100% (2)
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.

I siste svangerskapet mitt hadde jeg MYE og harde, vonde kynnere fra uke 15. Fra jeg var 25 uker på vei var jeg til tider helt handlingslamma og fikk ikke tattmeg av ungee jeg hadde fra før . Forferdelig for meg, men ikke farlig for babyen, var det jeg fikk beskjed om. Kynnerene roa seg ca 14 dager før fødselen. Fødselen var lik de jeg hadde fra før, ikke noe hjelp i masse kynnere, mao
Gammel 27-11-2006, 12:00   #4
Seniormedlem

Baobab sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Meldinger: 1,921
Baobab har en strålende fremtid.Baobab har en strålende fremtid.Baobab har en strålende fremtid.Baobab har en strålende fremtid.Baobab har en strålende fremtid.Baobab har en strålende fremtid.Baobab har en strålende fremtid.Baobab har en strålende fremtid.Baobab har en strålende fremtid.Baobab har en strålende fremtid.Baobab har en strålende fremtid.

Jeg tror ikke det er så bra å ha mer enn ca 4 kynnere i timen. De bør ikke være vonde, og de bør ikke være regelmessige.

Jeg ble sykemeldt for kynnere i ca uke 24. Jeg har et stressende yrke, og når jeg var på jobb fikk jeg så mye som 4 kynnere på 10-15 minutter, og de var ganske vonde. Det var jordmor som fikk siste ordet, hun ville ikke at jeg skulle jobbe mer overhodet i svangerskapet. Da jeg sluttet å jobbe roet kynnerne seg, de var ikke like vonde, og mindre hyppige.

Jeg våknet også av kynnere om natta i de periodene jeg jobbet, og det betyr jo at de kjentes ganske godt!

At du har såpass mye kynnere selv når du slapper av og er i ro er ikke helt bra. Det er slitsomt som du sier - og selv om kynnere er god trening for livmoren så er for mye, for mye.

Mine uttalelser må tas med en klype salt, litt sitron og en stor Tequila.
Baobab er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-11-2006, 21:55   #5
Supermedlem

Fairytale sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 863
Fairytale har en strålende fremtid.Fairytale har en strålende fremtid.Fairytale har en strålende fremtid.Fairytale har en strålende fremtid.Fairytale har en strålende fremtid.Fairytale har en strålende fremtid.Fairytale har en strålende fremtid.Fairytale har en strålende fremtid.Fairytale har en strålende fremtid.Fairytale har en strålende fremtid.Fairytale har en strålende fremtid.

Jeg hadde også mye kynnere fra ca. uke 26 i svangerskapet; hadde store problemer med å røre meg, vondt å gå, kjøre bil på ujevn vei (ble virkelig klar over hvor dårlige veiene er..)
Hadde det helt fram til fødselen, men lillemor var i toppform da hun kom 14 dager før tiden!
Jeg var sykemeldt, ble kjempesliten. På sykehuset sa de at hvor mye og harde kynnere man hadde var veldig individuelt, men at jeg hadde i ovarkant mye av det . Merket faktisk ikke at jeg hadde rier de to første timene av fødselen, det føltes jo helt likt
Gammel 28-11-2006, 10:15   #6
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg hadde veldig mye kynnere med førstemann, til tider regelmessige (som jeg senere har skjønt at de ikke skal være). På det verste begynte neste kynner med det samme den forrige hadde sluppet taket, og slik fortsatte det, med relativt kraftige kynnere. Gutten såg ikke ut til å ha hatt problemer med næringstilførselen, han var 3,5 kg da han ble født, 3 uker før termin.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-11-2006, 13:28   #7
Medlem

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 294
Jambo er et navn alle kjenner.Jambo er et navn alle kjenner.Jambo er et navn alle kjenner.Jambo er et navn alle kjenner.Jambo er et navn alle kjenner.Jambo er et navn alle kjenner.Jambo er et navn alle kjenner.Jambo er et navn alle kjenner.Jambo er et navn alle kjenner.Jambo er et navn alle kjenner.Jambo er et navn alle kjenner.

Dette hørtes slisomt ut Ville helt klart snakket med jordmor/lege om det.
Jambo er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-11-2006, 21:05   #8
VIP-Medlem

Polyanna sin avatar

Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har fått time på poliklinisk på torsdag.

Takk for alle svar!

Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-11-2006, 21:24   #9
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,427
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har problemer med dette i mine svangerskap, og ble fulgt opp på dette på føden. Både med CTG målinger og måling av livmorhals for å se om den hadde blitt påvirka.

Med Krølle begynte det da jeg var 30 uker på vei
Med Tulla begynte det da jeg var 25 uker på vei

Begge gangene har jeg blitt sjukemeldt med beskjed om å ta det med ro. De kom når jeg var sliten. Noen ganger trodde jeg at jeg skulle føde! De var smertefulle innomellom.

Hva som er hyppig og hva som er for sterkt, er veldig vanskelig å si. Dette er veldig forskjellig fra person til person. Det eneste man kan gjøre, er å få oppfølging av gynekolog for å sjekke om de har noen innvirkning. Og tilbud om å komme på føden for sjekk de gangene man opplever at man har mye og/eller vonde kynnere. Altså, tettere oppfølging enn hva som er vanlig.

Hvor langt på vei er du nå? Ca 20 uker eller så?
Gammel 28-11-2006, 22:59   #10
VIP-Medlem

Polyanna sin avatar

Jeg er 22 uker. Det er mye bedre i dag, faktisk. Fortsatt mange, men ikke så tøffe, ikke når jeg sitter, ikke så vonde.

Jeg fikk et tips på SM om at trange klær over magen kunne gjøre det verre, og i går hadde jeg ved et ulykkestilfelle tatt på en ganske tight truse. Kanskje noe så banalt som det hjelper på?

Vi får høre hva de sier på torsdag.

Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:38.