Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Spørsmål fra SnartMammaer

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 12-04-2009, 21:41   #1
Medlem

lilleliselotte sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Drammen
Meldinger: 171
MP Rating: 0% (0)
lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.
Question Polihydramnion (for mye fostervann), erfaringer?

Jeg legger denne her fremfor på SM, da det er såpass sjeldent at vi ikke er så mange som har det "akkurat nå".

I påvente av utvidet kontroll på Riksen, så hadde jeg satt pris på om dere som har fått påvist dette i deres svangerskap vil dele deres erfaring. Det er så lite informasjon å finne på nett (og ikke minst fra sykehuset!), det er litt sånn at det ikke er noe, til rene dommedag.

Mine 4 lommer ble i uke 25+5 målt til:
6,7,7 og 8 cm, noe som tilsvarer en amniotic fluid index (AFI) på 28.

Jeg vil høre alt dere har opplevd, også de gangene det ikke var rosenrødt..

Går å er redd for at vannet skal gå når som helst (legen sa at det var det all grunn til å være, selv om livmorhalsen var fin), fødte dere for tidlig?

Klem fra lilleliselotte (som er litt i villrede nå ja...)
lilleliselotte er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-04-2009, 13:06   #2
Medlem

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 196
Finnbekk har mye å være stolt av.Finnbekk har mye å være stolt av.Finnbekk har mye å være stolt av.Finnbekk har mye å være stolt av.Finnbekk har mye å være stolt av.Finnbekk har mye å være stolt av.Finnbekk har mye å være stolt av.Finnbekk har mye å være stolt av.Finnbekk har mye å være stolt av.Finnbekk har mye å være stolt av.Finnbekk har mye å være stolt av.
Sv: Polihydramnion (for mye fostervann), erfaringer?

Så trist at du må gå å bekymre deg for dette når du er gravid . Jeg har ingen erfaring å dele siden jeg hadde det motsatte problemet. Håper alt går bra med deg og babyen din. Jeg fant dette på nett:

For mye fostervann (polihydramnion)

Maren Eriksen, redaktør Babyverden

Hva hvis det er for mye fostervann?
Det er noe vanligere med for lite enn for mye fostervann. For mye fostervann, eller polihydramnion, oppstår ifølge nettstedet ”March of Dimes” i ca. 2 % av alle svangerskap.
I de fleste tilfellene er det kun snakk om mild polihydramnion (kun litt for mye fostervann) etter en gradvis økning gjennom andre halvdel av svangerskapet. Enkelte kan imidlertid oppleve en kraftig økning så tidlig som 16 uker, noe som kan føre til prematur fødsel.

Tegn på for mye fostervann:
  • Vondt i magen.
  • Pustevansker.
Svært mange opplever ingen symptomer på polihydramnion.
Ved mistanke om for mye fostervann, gjøres gjerne en ultralydundersøkelse hvor lommene med fostervann måles. Dybden i fire lommer måles. Lommene skal være mer enn 1 cm i diameter. Det vanlige målet i tredje trimester er mellom 5 og 25 cm. Målingen kalles amniotic fluid index (AFI).

Årsakene til at det er for mye fostervann kan være mange, og i to tredjedeler av tilfellene finner man ikke ut av årsaken. Noen mulige årsaker er:
  • Misdannelser hos fosteret (særlig som påvirker fosterets evne til å svelge, som er viktig for stabil mengde fostervann, men også hjertefeil kan føre til polyhydramnion).
  • Rhesus-inkompatibilitet – at mor og barn har forskjellig Rheus-faktor kan spille inn.
  • Tvilling-til-tvilling transfusjonssyndrom, hvor den ene tvillingen får for mye og den andre for lite fostervann.
  • Diabetes hos mor.
  • Flere enn ett foster.
Hva for mye fostervann kan føre til, varierer sterkt. Man må se på hva som forårsaker problemet, hvor langt ut i svangerskapet du er, og hvor mye fostervann som finnes. For mye fostervann kan føre til:
  • Komplikasjoner i svangerskapet.
  • Tidlig vannavgang (fostervannet ”går” for tidlig).
  • Prematur fødsel.
  • Navlestreng-komplikasjoner.
  • Morkaken løsner for tidlig.
  • Dårlig vekstøkning hos fosteret.
  • Dødfødsel.
  • Keisersnitt.
  • Alvorlig blødning etter fødselen.
Behandling:
  • Grundig ultralydundersøkelse av fosteret for å utelukke misdannelser.
  • Fostervannsprøve tas ofte også for å utelukke misdannelser.
  • Mor testes for diabetes.
  • Hyppige kontroller og ultralydundersøkelser.
  • I enkelte tilfeller kan det være aktuelt å gi et medikament som reduserer urinproduksjonen hos fosteret.
  • Gjentatte fostervannsprøver kan også brukes for å redusere fostervannsmengden.
Dersom det først i slutten av svangerskapet er for mye fostervann, kan det hende behandling ikke er nødvendig, men risikoen forblir likevel høy for at barnet må forløses ved keisersnitt.
I omtrent halvparten av tilfellene går polihydramnion over av seg selv. I andre tilfeller kan behandling av for eksempel diabetes justere fostervannsmengden slik at den forblir normal gjennom resten av svangerskapet.
Gammel 13-04-2009, 17:35   #3
Supermedlem

emma71 sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Follo
Meldinger: 1,395
emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har ikke så "lang" erfaring med for mye fostervann, det ble oppdaget hos meg for ca. 4 uker siden. Min største lomme er på 13 cm, og legen er ved hver ultralyd-kontroll like "fascinert" over hvor mye vann det er.
Årsaken til så mye vann hos meg er at jeg har fått svangerskapsdiabetes. Babyen er målt til nesten å ha +40% vekstavvik, og ved den første kontrollen der det ble oppdaget fikk jeg beskjed om at jeg kom til å gå til max. uke 36. Med kostendring og insulinbehandling har veksten på babyen stagnert, og det er ikke kommet mer vann, så jeg får gå til uke 38 i stedet.
Babyen har veldig god plass inne i maven så h*n turner rundt hele tiden. Vanskelig å ta ctg-registreringer siden den flytter seg så mye. Er også vanskelig å kjenne liv pga alt vannet og den ofte rare stillingen til babyen (hodet på skrå ned i bekkenet mitt bl.a).
Jeg er til målinger på ultralyd hver uke, både av babyen og fostervannet. Har også fått beskjed om at det er en økt fare for spontan vannavgang pga det store trykket, men ellers ingen forhåndsregler. Dersom vannet skulle komme til å gå fikk jeg beskjed om å legge meg ned siden det er så mye vann foran hodet slik at risikoen for navlesnorsframfall er stor.

Spør om det er noe mer du lurer på som jeg kan fortelle om
Har du fått noen pekepinn på hvorfor du har så mye vann?
Gammel 13-04-2009, 20:29   #4
Medlem

lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.lilleliselotte har en strålende fremtid.

Tusen takk for din støtte Finnbekk

emma71:
Ser du skal ta KS snart, lykke til!
(kan jeg spørre om dette er pga. fostervannet?)
Så fint at du/de har klart å stagnere veksten slik den lille har fått ruget lengst mulig!

"Vanskelig å ta ctg-registreringer siden den flytter seg så mye."
Her tyder det på at de ikke har godt nok utstyr altså (akkurat dette kan jeg mye om )

"Har du fått noen pekepinn på hvorfor du har så mye vann?"
Nei, men jeg fått vite litt og litt hva det ikke skyldes
Jeg har ikke svangerskaps diabetes, det skal ikke være noen Rhesus-inkompatibilitet og det er bare et barn (så alt som har med tvillinger å gjøre faller fra).

Sitter da igjen med to alternativer i følge det jeg kan finne på nettet:
a. Ingen grunn som man kan finne
b. Misdannelser hos fosteret

De er bekymret for at det ble oppdaget så mye hos med allerede i uke 25, dette vil jo sannsynligvis bare øke i ukene fremover.

Det som er positivt er at barnet følger vekstkurven fint og har gode bevegelser (kontrollerte, ikke bare ufrivillige).

Huff, liker ikke å gå i uvisse jeg
lilleliselotte er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-04-2009, 20:52   #5
Supermedlem

emma71 sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Follo
Meldinger: 1,395
emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.emma71 har et ubeskrivelig bra rykte.

Skjønner godt at det er en påkjenning å ikke vite. Jeg fikk jo vite med en gang at det skyldtes diabetesen, og de har utelukket andre grunner. Det med misdannelser har jeg lest at har med svelgeevnen til barnet å gjøre, og det vil de jo se raskt; ser om barnet har væske i mavesekken som den skal.
Når skal du til videre utredning? Du er jo ikke kommet så langt at det er sikkert viktig å få sjekket det raskt så du får gå så lenge som mulig

Jeg vet ikke om ctg-utstyret jeg har vært borte i er bra eller dårlig, det har vært sånn at 2 minutter etter de har funnet hjertelyden og startet registreringen har h*n snudd på seg igjen så de må søke inn på nytt. I tillegg har babyen de siste gangene ligget på skrå nede i bekkenet, med hodet inn i høyre "hoftebein". De har til slutt gitt opp registreringene.

Keisersnitt ja. Det er pga størrelsen på babyen at de vil sette igang før termin. Og siden sukkersyke hos mor ofte fører til dårligere pusteevne, lavt blodsukker og høyt bilirubin hos barnet vil de ikke stresse h*n med å sette igang fødselen på vanlig måte, men heller få h*n raskt ut og sette igang behandling. Det var også et poeng at jeg har et keisersnitt bak meg.
Gammel 13-04-2009, 21:05   #6
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av emma71 Vis post
Skjønner godt at det er en påkjenning å ikke vite. Jeg fikk jo vite med en gang at det skyldtes diabetesen, og de har utelukket andre grunner. Det med misdannelser har jeg lest at har med svelgeevnen til barnet å gjøre, og det vil de jo se raskt; ser om barnet har væske i mavesekken som den skal. Tja, de har sett at barnet svelger og det er væske både i magesekk og urinblære. Det er allikevel problemer med svelget de har nevnt som en mulig årsak, uten at jeg forstår så mye om hvorfor de mener det.
Når skal du til videre utredning? Har tre timer denne uken, det lokale sykehuset, legen og Riksen (kan ikke si at vi ikke blir tatt godt vare på!)
Du er jo ikke kommet så langt at det er sikkert viktig å få sjekket det raskt så du får gå så lenge som mulig

Jeg vet ikke om ctg-utstyret jeg har vært borte i er bra eller dårlig, det har vært sånn at 2 minutter etter de har funnet hjertelyden og startet registreringen har h*n snudd på seg igjen så de må søke inn på nytt.
De nye transduserene nå "låser" inn kontakten med fosteret og opprettholder kontakt selv når det er i mye bevegelse.
I tillegg har babyen de siste gangene ligget på skrå nede i bekkenet, med hodet inn i høyre "hoftebein". De har til slutt gitt opp registreringene.

Keisersnitt ja. Det er pga størrelsen på babyen at de vil sette igang før termin. Og siden sukkersyke hos mor ofte fører til dårligere pusteevne, lavt blodsukker og høyt bilirubin hos barnet vil de ikke stresse h*n med å sette igang fødselen på vanlig måte, men heller få h*n raskt ut og sette igang behandling. Det var også et poeng at jeg har et keisersnitt bak meg.
Høres fornuftig ut med KS da ja
Tusen takk for at du tar deg tid til å dele din erfaring!
Gammel 13-04-2009, 22:59   #7
Seniormedlem

Medlem siden: May 2003
Sted: Vestfold
Meldinger: 1,650
Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg hadde polihydramnion med storebror. Kjenner godt igjen bekymringene du føler nå. Da det ble oppdaget hos meg, i uke 35 (rapporten min om det ligger her), ble jeg sendt til Riksen til kontroll, akkurat som du blir. Da det ble oppdaget var største lomme på 8,5. AFI fikk jeg ikke.
Riksen valgte i mitt tilfelle å tappe fostervann da de ikke ønsket at jeg skulle gå i fødsel slik tilstanden var. Rapporten min fra den undersøkelsen kan du lese her. Jeg ble tappet den 8/7, for ca 800 ml da de måtte avbryte siden barnet kom i veien, og ved kontroll den 16/7 hadde vannmengden økt til større enn før tapping. Jeg husker ikke eksakte mål på lommene, men AFI mener jeg å huske var 32. Jeg fikk også streng beskjed om å legge meg ned dersom vannet gikk pga høy risiko for navlestrengsfremfall. I uke 38, 3 dager etter kontrollen, gikk vannet tidlig på morgenen og det kom enorme mengder med et smell. Jeg lå heldigvis i sengen og fikk slengt rumpa opp på dyna i tillegg. Ble fraktet liggende fra sengen ut i ambulanse og til Riksen, hvor vi ventet på fødsel. Veene kom aldri skikkelig hos meg, og utpå kvelden ble jeg veldig dårlig med magesmerter og oppkast. Gutten min sin hjertelyd sank til 40 slag i min og det ble såkalt katastrofesnitt. Alt gikk bra og han ble født frisk og rask. De fant aldri ut hvorfor jeg hadde for mye vann og sønnen min var (og er) det i alle fall ikke noe i veien med.

Jeg bekymret meg mye i siste svangerskap om dette skulle skje igjen, men alle legene jeg snakket med sa det ikke var øket risiko. Denne gangen gikk jeg tvillinggravid og hadde normale mengder vann.

Lykke til videre med deg. Det er en øket risiko for at vannet kan gå, så du bør nok passe litt på tempo/aktivitetsnivå. Jeg erfarte også at vannet var årsaken til at jeg hadde sinnsykt med kynnere. De kom hyppig, regelmessig og var kraftige nok til at jeg måtte stoppe og puste meg gjennom.

Ang problemer med spiserør, så stemmer det at det kan være en misdannelse der. Innsnevring, tror jeg de snakket om, slik at barnet ikke får i seg maten normalt? I alle fall, dette følger de nøye med på etter fødselen og det kan opereres dersom det viser seg at dette er problemet. Jeg husker de fulgte veldig nøye med på sønnen min og det var et fryktelig pes meg veiing før og etter amming for å se at han fikk i seg normale mengder melk.

Elsie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-04-2009, 00:09   #8
Supermedlem

Rosin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 1,021
Rosin har et ubeskrivelig bra rykte.Rosin har et ubeskrivelig bra rykte.Rosin har et ubeskrivelig bra rykte.Rosin har et ubeskrivelig bra rykte.Rosin har et ubeskrivelig bra rykte.Rosin har et ubeskrivelig bra rykte.Rosin har et ubeskrivelig bra rykte.Rosin har et ubeskrivelig bra rykte.Rosin har et ubeskrivelig bra rykte.Rosin har et ubeskrivelig bra rykte.Rosin har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg hadde mye fostervann, men fikk ikke noe oppfølging pga dette. Det ble bare konstantert på UL at det var mye fostervann, og SF-målet mitt var veldig høyt, særlig på slutten. Barnet ble født med en misdannelse i spiserøret og ble straks operert for dette, så i mitt tilfelle var nok det årsaken til den store fostervannsmengden. Denne misdannelsen ble forresten ikke oppdaget på de 2 UL jeg var til i svangerskapet, men ble oppdaget straks etter fødsel.

Godt at du får god oppfølging! Håper du ikke bekymrer deg for mye! Forresten så er barnet mitt i dag friskt og raskt og har lite problemer med spiserørsfeilen

+ + des -06

Sist endret av Rosin; 14-04-2009 kl 00:10. Begrunnelse: skriveleif...
Rosin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-04-2009, 09:41   #9
Seniormedlem

Medlem siden: May 2003
Sted: Vestfold
Meldinger: 1,650
Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Rosin Vis post
................... Barnet ble født med en misdannelse i spiserøret og ble straks operert for dette, så i mitt tilfelle var nok det årsaken til den store fostervannsmengden. Denne misdannelsen ble forresten ikke oppdaget på de 2 UL jeg var til i svangerskapet, men ble oppdaget straks etter fødsel.

.......................

I følge dr Henriksen, som var legen jeg hadde på Riksen da jeg hadde for mye vann, var dette en feil man ikke kunne se på UL. Det var nok derfor de hadde så streng kontroll på sønnen min etter fødselen.

Elsie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-04-2009, 10:05   #10
Supermedlem

Karette sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 1,176
Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.

For det første får du en for det er ikke noe moro å kjenne på disse følelsene av uvisshet!

Jeg hadde for mye fostervann.
Merket selv noe var i veien, men ble desverre ganske dårlig oppfulgt på det lokale sykehuset.

Enden på visa er vannavgang i uke 32, lå til observasjon på sentralsykehuset i fylket i 3 dager i påvente av fødsel da det ble bestemt akutt keisersnitt pga forhøyet hjerterytme hos bebisen.

Vi lå 1 mnd på sykehuset i etterkant, for spisetrening. Gutten min sliter fortsatt litt med å spise, men dette har ingenting med fostervannsmengden å gjøre, men heller hans prematuritet.

Jeg har ikke fått noe annen forklaring på fostervannsmengden enn at dette kunne skje, det var ingenting galt med hverken meg eller bebisen.

---

Jeg forstår virkelig din frykt nå!
Du sier du er 25 uker og ejg vil tror kroppen din takler den store mengden fostervann noen uker til, men sannsynligvis får du barn før uke 40 - og kanskje med keisersnitt. (jeg er ingen lege, så dette tar du med en klype salt)

Dette er fryktelig individuelt, men jeg vil hvertfall råde deg til å gjøre alt klart, ha alt det praktiske i orden slik at du får mindre å tenke på når det skjer.

Styr unna tunge løft, mye bevegelse som kan sette trykk på magen. Feks. kjøre bil på en humpete grusvei.

Forsøk å slappe av, selvom det er vanskelig!

---

Det høres ut som om du får masse oppfølging, og det er kjempebra!
Du må gjerne rapportere hvordan det går her inne

Lykke til, dette kommer til å gå bra!!!!
Svar

Stikkord
polihydramnion

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:05.