Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Spørsmål fra SnartMammaer

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-02-2008, 20:29   #1
Medlem

Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 473
MP Rating: 0% (0)
kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.
Ultralyd for å sjekke nakkefolden med tanke på Downs?

Hei, hei!

Lurer på om man får ultralyd ca uke 12-13 her i Norge for å sjekke bl.a. nakkefolden med tanke på kromosonfeil (downs) eller om man må gjøre det privat hvis man ønsker dette?

Vennlig hilsen
Kath
kath er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-02-2008, 20:33   #2
Supermedlem

Elinblu sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,379
Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.Elinblu har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Ultralyd for å sjekke nakkefolden med tanke på Downs?

Dette dekkes av det offentlige hvis den gravide har passert 38 år, så vidt jeg vet. Ellers må man nok betale for undersøkelsen selv (med mindre man får svangerskapsoppfølging hos en lege med innvendig UL-apparat, da).

Elinblu er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-02-2008, 09:14   #3
Seniormedlem

c3po sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 2,869
c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har fått nakkefolds-UL i Norge. Det er ikke hvis den gravide har passert 38, men hvis hun blir 38 innen barnet blir født (jeg var 37 da jeg tok den). Med mindre de har endret reglene de siste 3 årene, er det slik at man får tilbud om enten nakkefolds-UL eller fostervannsprøve. Jeg valgte nakkefolds-UL. Da jeg gikk gravid med storebror i England tok man også blodprøve i forbindelse med nakkefolds-UL, som økte nøyaktigheten av prøven.

Jeg vet ikke om denne UL kan ordnes privat hvis man er yngre enn 37/38.
Gammel 22-02-2008, 09:45   #4
Veteranmedlem

charlie sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,668
charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.

jeg har tatt det. man får tilbud over 38 år, sies det, men jeg ba legen om det - han hadde aldri hørt om det.

det er todelt; først tas du inn til genetisk veiledning og blodprøve, og så tas du inn noen uker senere for UL. dvs jeg måtte til oslo to ganger, ullevål først og deretter riks'en (mulig de gjør det andre steder også, bla. trondheim?)

du får IKKE vite om barnet har downs. du får vite om det er sannsynlig. det er noe helt annet. den avdekker også bare noen genetiske feil, ikke alle.

enkelte av de feilene den avdekker kan det hende du ikke ville vite, fordi barnet kan virke helt normalt med disse feilene (det kan f.eks. være en feil som gjør at de er litt sene ,eller ikke mer enn at de blir sterile når de blir voksne). dvs kanskje ville det vært en mindre belastning å ikke vite, for du ville ikke merket det selv, antakelig. det er derfor tror jeg, de syns det er viktig at det gis genetisk veiledning før du tar testen.

jeg var "heldig", og fikk sannsynlighet for downs som om jeg var en 15 år gml. jente (dvs lite sannynlig ,men ikke umulig). problemet er såklart hvis man får et ullent svar av undersøkelsen. så man bør tenke igjennom på forhånd hva man vil med det, tror jeg.

lykke til, hvertfall!!

Charlie & Prinsessen, født 2003 og Tingeling, født 2006

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Alfacharlie
charlie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-02-2008, 11:15   #5
Medlem

Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 473
kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.kath er fantastisk mot andre.

Tusen takk for svar!

Hmmm, ja må nok tenke litt mer på dette!

-Kath
kath er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 12:13.