|
 |
|
23-05-2006, 08:12
|
|
Gjest
|
å gi bud under prisantydning
Bare lurer. Er på husjakt og syns det er litt vanskelig å vite hvor man skal legge seg i forhold til en prisantydning. Har sett på et hus men vi mener det er så mye og gjøre der at prisantydningen ikke er aktuell. Det har stått i noen måneder og ikke særlig mange interessenter. Hvor langt ned er det greit å begynne en budrunde, uten at eieren skal tenke at hun der får i alle fall ikke tilslag. Huset står til 1650000,- og det må påberegnes utbedringer for i hvertfall 150000,-
Noen med erfaring fra kjøp og salg her?
|
|
|
23-05-2006, 08:21
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Dec 2003
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,180
|
Sv: å gi bud under prisantydning
Jeg har ikke så mye erfaring, da...men har inntrykk av at det ikke er så uvanlig at budrunden begynner under takst.
Dersom dette huset har stått til salgs en stund, så hadde jeg nok lagt inn et bud under taksten. Du kan jo f.eks. trekke i fra de 150 000 som trengs til oppussing og by 1500000. Så kan det være et utgangspunkt for en forhandling med selger.
Hvis huset har stått lenge, kan det jo godt hende de selger til under takst!
Lykke til!
|
|
|
23-05-2006, 08:25
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 3,838
|
Hvis huset har stått i mange måneder syns jeg man kan gi et bud som er ganske betydelig lavere enn prisantydning. Da vi kjøpte vårt første rekkehus for noen år siden, så var situasjonen veldig lik den du beskriver. Alt måtte byttes ut og pusses opp grundig, og rekkehuset hadde stått til salgs i mange måneder. Prisen var da allerede redusert ut fra første prisantydning. Vi la inn bud på 100 000 under prisantydning - og fikk tilslaget.
Det går også an å begynne med en sum som er litt lavere enn dere er villig til gi, og så øke til "deres" sum hvis selger avslår budet.
Det er ingenting i veien for å legge inn bud som er under prisantydning, det eneste som kan skje er at selger avslår. Når huset har stått til salgs i mange måneder så skulle man jo tro at prisantydningen er for høy i utgangspunktet - særlig med det boligmarkedet vi har i dag.
|
|
|
23-05-2006, 09:12
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,668
|
oppussingsbehover er jo antakelig lagt inn i prisantydningen opprinnelig. samtidig er det ingenting i veien for å by under takst. men man bør ikke gi "skambud" (så langt under takst at det bare er irriterende).
at det ikke er solgt er ikke det samme som at det ikke har kommet inn bud. min siste eiendom sto til salgs lenge, men underveis avviste jeg flere tilbud. det kan dere evt spørre eiendomsmegler om.
til prisen her synes jeg det er greit å by 150' under takst hvis det har stått til salgs lenge.
|
|
|
23-05-2006, 09:24
|
|
Gjest
|
Sitat:
Opprinnelig postet av charlie
oppussingsbehover er jo antakelig lagt inn i prisantydningen opprinnelig. samtidig er det ingenting i veien for å by under takst. men man bør ikke gi "skambud" (så langt under takst at det bare er irriterende).
at det ikke er solgt er ikke det samme som at det ikke har kommet inn bud. min siste eiendom sto til salgs lenge, men underveis avviste jeg flere tilbud. det kan dere evt spørre eiendomsmegler om.
til prisen her synes jeg det er greit å by 150' under takst hvis det har stått til salgs lenge.
|
Det er ikke kommet inn noen bud, og det har stått i 7 mnd. De tingene som må gjøres er bla. isolering, koble septiktank til offentlig kloakk, el-anlegget bør skiftes etterhvert, kjøkken bør byttes ut.
|
|
|
23-05-2006, 09:32
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2002
Meldinger: 1,172
|
Vi kjøpte et lite hus for ett år siden og la faktisk inn et bud 250 000 under takst. Det var fordi vi ikke syntes det var verdt den opprinnelige taksten. Her er det masse som må gjøres og det er veldig lite, men med en kjeller som kan pusses opp til boareal. Faktisk så satte de selv ned prisantydingen 100 000 uka etter at det var lagt ut. Å da tenkte vi at de veldig gjerne ville ha solgt dette FORT. Vi endte opp med å få huset 200 000 under takst  . Nå skal det sies at vi var de eneste som var på visning.... Og vi brukte tre uker og mange besøk på å bestemme oss.
|
23-05-2006, 10:12
|
|
Medlem
Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 311
|
Et hus er ikke mer verdt enn det den som er mest interessert i huset er villig til å betale for det. Prisantydning og takst er bare veiledende tall som megler ofte sjonglerer med for å få mest mulig for huset.
Hvis huset har ligget ute lenge ville jeg gått ut lavt. By for eksempel 1.3'' for huset. Da får du sannsynligvis et motbud fra selger og så pruter dere dere frem til en pris som begge syns er ok. Akkurat som du er veldig opphengt i verditaksten på 1,6 nå, vil du ved å legge inn bud skape et psykologisk forankringspunkt for selger. Det er viktig at du legger inn budet litt lavere enn det du er villig til å betale for huset slik at dere har litt forhandlinsrom.
Husk at megler blir betalt av selger og at megler får prosentvis provisjon av salgssummen. Ergo må du ta alt h*n sier med en klype salt!
|
|
|
23-05-2006, 10:14
|
|
Gjest
|
Vi sitter i noenlunde samme situasjon. Huset har prisantydning 150.000,- over vår finansiering. Fagfolk som har tittet på det mener det er priset for høyt og at vi bør legge inn bud vi mener er det som er aktuelt å gi for huset. Men så er det jo det da, hva er et skambud? Her må det også påberegnes endel kostnader i løpet av et par år.
Hvor langt under prisantydning kan man gå før det blir "skammelig"?
|
|
|
23-05-2006, 11:12
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Apr 2003
Sted: Vestfold
Meldinger: 5,002
|
Jeg tror ikke det er noe bud som er skammelig, det er bare å by det dere mener er riktig. Det værste som kan skje, er at dere får et "nei".

|
|
|
23-05-2006, 11:16
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 4,004
|
by det dere føler huset er verdt/det dere har råd til. Det verste som kan skje er ett "nei" tilbake og da kan dere stige litt i summen. Venninna mi bydde 200000 under takst, fikk nei, bydde 150000 under og da sa han ja
det er jo prisantydning, ikke fastsatt pris liksom
|
 |
|
Stikkord
|
Ingen Tags registrert Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden. Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.  |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 06:36.
|