Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 07-05-2008, 21:11   #21
mlf
Seniormedlem

mlf sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Sted: Litt utenfor Arendal
Meldinger: 1,916
MP Rating: 100% (1)
mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.
Sv: Hvordan lærer man barnet å si R?

Sitat:
Opprinnelig postet av hondacrv Vis post
Men er ikke det hyggelig da? Ja, jeg har skarre-r. Skarre-ren er på fremmarsj! Men dette var jo HELT på siden av tema.... :unnskyld:
Liker ikke ordentlig skarre r jeg.
mlf er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 21:39   #22
Veteranmedlem

Medlem siden: May 2002
Meldinger: 4,085
MP Rating: 0% (0)
Itherska har et ubeskrivelig bra rykte.Itherska har et ubeskrivelig bra rykte.Itherska har et ubeskrivelig bra rykte.Itherska har et ubeskrivelig bra rykte.Itherska har et ubeskrivelig bra rykte.Itherska har et ubeskrivelig bra rykte.Itherska har et ubeskrivelig bra rykte.Itherska har et ubeskrivelig bra rykte.Itherska har et ubeskrivelig bra rykte.Itherska har et ubeskrivelig bra rykte.Itherska har et ubeskrivelig bra rykte.

Logopeden vi har brukt sier at man helst ikke gjør noe med dette før etter at barnet har begynt på skolen. jenta mi er 7 år og har akkurat lært det. Hadde to-tre timer med logopeden og da satt den! Men 3,5 år er for tidlig å søke logoped hjelp. Så langt det ikke er noe problem og andre lyder enn R som også uttales ukorrekt
Itherska er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 21:47   #23
Seniormedlem

Blånn sin avatar

Medlem siden: Mar 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 1,893
Blånn har et ubeskrivelig bra rykte.Blånn har et ubeskrivelig bra rykte.Blånn har et ubeskrivelig bra rykte.Blånn har et ubeskrivelig bra rykte.Blånn har et ubeskrivelig bra rykte.Blånn har et ubeskrivelig bra rykte.Blånn har et ubeskrivelig bra rykte.Blånn har et ubeskrivelig bra rykte.Blånn har et ubeskrivelig bra rykte.Blånn har et ubeskrivelig bra rykte.Blånn har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
Hovedinnlegger her;

Barnet er snart 3 1/2 år. Jeg hadde han med meg i går da jeg var på helsestasjonen med lillesøster. Helsesøster kommenterte dette selv. Og at det var smart å ta tak i dette tidlig mens ungen er motivert.

Takk for svar og tips fra dere andre!
Jeg har snakket en del med logopeden på skolen der jeg jobber om barnas språkutvikling. Jeg har en gutt som ble 3 år i begynnelsen av april og som sliter med langt mer enn R. Han har nesten ikke snakket før nå, og veldig mye av det han sier er fremdeles utydelig. Vi bruker bevisst mye språk i nærheten av ham. "Tvinger" ham til å si ordene, f.eks. at han vil ha ost på brødskiva. I følge logopeden jeg har snakket med er det ikke grunn til stor bekymring enda, men vi følger med på utviklingen framover.

Bruk språket bevisst når du snakker med barnet. R-en kommer mest sannsynlig før skolestart uansett. Kjøre bil og lage rrrr-lyd går sikkert også ann, men ikke press barnet.
Houdini - 05
Blånn er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 21:47   #24
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a

Hovedinnlegger her;

Jeg skreiv et til innlegg her tidligere i dag, men det er ikke kommet med.

Jeg hadde gutten min med når jeg var på helsestasjonen med lillesøsteren i går. Og da påpekte helsesøsteren dette med R- ene til sønnen min. Hun mente at det var viktig å ta tak i dette tidlig mens ungen er motivert. Han er nesten 3 1/2 år da.

Han kan muligens ha kort tungebånd siden jeg har det. Det meste er vel genetisk. Jeg sleit en del med å uttale R selv, og etter å ha tenkt litt over dette synes jeg heller at det er synd når foreldrene/ barnehagen ikke tar tak i dette på et tidlig tidspunkt. Det er viktig for barnet å bli forstått.

På den andre siden har jeg hele tiden gått og tenkt at dette kommer nok av seg selv, at han fremdeles er veldig liten.

Jeg er selv lærer og har spesialpedagogikk i min utdanning. Jeg har kun jobbet med barn i skolealder og der møter jeg jo tilfeller av dårlig og svært dårlig artikulasjon. Logopeden som jobber med "mine" elever har ved to tilfeller måtte konkludere at en elev aldri vil få et helt normalt språk. Og jeg kan huske at hun ved flere tilfeller har beklaget seg over at problemene med språket ikke er tatt tak i mens de gikk i barnehagen. Jeg har ingen erfaring med barn i barnehage fra tidligere.

De ansatte på avdelingen til sønnen min har kun sagt på en konferansetime at sønnen min har litt dårlig uttale. De har aldri nevnt at det kan være nødvendig å kontakte PPT om dette med språket ikke skulle løsne. Det virker som det er veldig forskjellig terskel for dette fra barnehage til barnehage. Han går på 0- 6 årsavdeling hvor det er 3- (4) ansatte på 20 barn. Og jeg har lenge tenkt over hvor lite voksenkontakt barna får i denne barnehagen og at de umulig kan se og følge opp alle like godt.

Huffsann.....nå sklei jeg litt bort fra temaet her.

Takk til dere som har svart og delt tips og erfaringer med meg
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 22:06   #25
Uregistrert
Gjest

Hovedinnlegger igjen;

Jeg tar fremdeles imot konkrete tips Helsesøster sa at jeg kunne vise barnet at tungen skal rulles opp og langt bak i ganen og så uttale r- en. Og gjøre dette veldig tydelig og overdrevent.

Du som nevnte kort tungebånd; Hvordan ser du dette på et lite barn? Jeg oppdaget dette ganske sent på meg selv da jeg ikke kunne gjeipe slik som søsken og venner. Jeg syntes også det var skrekkelig flaut da jeg begynte å kline med gutter
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 23:36   #26
Uregistrert
Gjest

Barnet vårt blir 3 år i sommer, hun sier ikke r'en tydelig, jeg har aldri tenkt på at dette var et problem jeg, da hun enda er så liten. Vi må bare le litt når vi hører hun sier rr.. Jød (Rød) og rr..josa (rosa)
Gammel 08-05-2008, 09:48   #27
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: På øya
Meldinger: 9,072
silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.

Hei du. Det var jeg som snakket om dette med tungebånd.

Her kan du se bilder: http://prosites-otohouston.homestead.com/tonguetie.html og her: http://coe.unk.edu/hiltonlm/Ankylogl...nAyersFeb2003/

Les forøvrig også denne tråden: http://www.helsesoster-service.no/de...p?TOPIC_ID=350

PS, vet ikke om det er mulig å ta tungen opp langt bak og rrrrrrrrrrrrrrrrrulle på r'en jeg. Jeg klarte det i allefall ikke. Jeg hadde problemer med L også jeg. Du kan jo bare prøve å holde tunga bak tennene og prate. Ikke så lett å snakke rent da nei. Men etter jeg hadde kuttet båndet, kunne jeg rrrrrrrrrrrrrrrrrrulle som bare det, og stikke tunga ut lenger enn Ace Frehley (Men den trakk seg litt inn igjen etterhvert da). Eneste måten å se at jeg har hatt stramt tungebånd idag, er at det er lite søkk inn på tungespissen. At tunga er litt hjerteformet foran liksom. Men det bryr jeg meg ikke om

Sist endret av silkepels; 08-05-2008 kl 10:00.
silkepels er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-05-2008, 20:25   #28
Supermedlem

Munter sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 726
Munter har en strålende fremtid.Munter har en strålende fremtid.Munter har en strålende fremtid.Munter har en strålende fremtid.Munter har en strålende fremtid.Munter har en strålende fremtid.Munter har en strålende fremtid.Munter har en strålende fremtid.Munter har en strålende fremtid.Munter har en strålende fremtid.Munter har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av mlf Vis post
Liker ikke ordentlig skarre r jeg.

What?!?
Munter er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-05-2008, 20:51   #29
Jea
Supermedlem

Jea sin avatar

Medlem siden: Apr 2002
Sted: Buskerud
Meldinger: 539
Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.Jea har en strålende fremtid.

Jeg er enige med andre her om at det er altfor tidlig å ta tak i dette gjennom direkte trening (type: nå skal vi øve på r). Det verset man kan oppnå er et barn som begynner å velge bort ord med den lyden. Gjennom lek kan man likevel stimulere mye i språkutviklingen.

R og S er de siste lydene som faller på plass.

Når det er sagt så vet jeg alt om bekymring og vi gjør mye indirekte arbeid for gutten vår som stammer mye.

Lykke til!

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 19:06.