|
 |
|
14-11-2003, 12:50
|
|
Gjest
|
Noen her som har hatt det? Min datter har hatt feber og veldig opphovnet hals, hun har gått på pencillin og er bra for det nå.
Men hun har besvimt en gang og hildt på å besvime igjen i går.
Her om dagen var hele kroppen hennes dekket av masse røde prikker, hun så helt flambert ut.
Jeg begynner å lure på om det er kyssesyken hun har.
Noen som har hatt det å kan fortelle meg litt om hvordan symptonene var?
Takk!
|
|
|
14-11-2003, 12:57
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: May 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 9,296
|
jeg var veldig trøtt, kastet endel opp, alt luktet rart og smakte rart, hadde ikke matlyst og var hoven i kjertlene og vondt i halsen...
|
|
|
14-11-2003, 13:03
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2002
Meldinger: 1,723
|
Jeg har nesten nettopp hatt kyssesyken, men jeg hadde omtrent influensa (føltes det som).
Men det var det med å anstrenge seg etterpå som var verst for meg synes jeg. Da ble jeg veldig slapp, kvalm, uvel og svimmel hvis jeg anstrengte meg for mye.
Men hvis datteren din har utslett og besvimer, så synes hvertfall jeg at du burde ta henne til legen for en sjekk.
Lykke til
|
|
14-11-2003, 13:33
|
|
Gjest
|
Jeg fant bla dette inne på Lommelegen
Kyssesyke (mononukleose)
Kyssesyke er en infeksjon forårsaket av Epstein-Barr-virus (EBV). Sykdommen rammer særlig aldersgruppen 10–25 år. Det tar vanligvis mellom 2 og 4 uker fra du smittes til du får symptomer. Etter at du føler deg frisk igjen, har du fortsatt virus i spyttet i mange måneder. I denne perioden kan du smitte andre.
Av: Cecilie Arentz-Hansen og Kåre Moen, leger
Kyssesyke påvirker leveren og fører til leverbetennelse i 90 % av tilfellene. Leverbetennelsen er mild, og leveren blir helt fin igjen. Også milten påvirkes av kyssesyke, den blir større og mer skjør enn vanlig. Ved trykk eller slag mot magen er det fare for at den kan sprekke.
Sykdomstegn
I begynnelsen vil du sannsynligvis bare føle deg slappere og trettere enn vanlig, og kanskje ha hodepine og litt feber. I løpet av en uke får du sår hals, svelgvansker og dårlig ånde. Mandlene hovner opp og får et gråhvitt belegg. De fleste får store lymfekjertler forskjellige steder på kroppen (oftest på halsen, i armhulene eller i lyskene). Legen som undersøker deg kan eventuelt kjenne at leveren og milten er opphovnet.
Noen blir veldig syke, andre bare litt. Symptomene går i de fleste tilfellene over i løpet av 1 til 4 uker. Enkelte er trette og slappe lenge etter dette (opptil 2–3 måneder).
Små barn kan ha kyssesyke uten å få symptomer. Jo eldre du er når du får kyssesyke, jo hardere er ofte sykdommen.
Behandling
En blodprøve kan vise om du har kyssesyke. Legen tar også leverprøver for å se om leveren er betent (de fleste får leverbetennelse). Hvis du har tegn på leverbetennelse, bør du få tatt nye leverprøver etter en stund, for å se om leverbetennelsen er på retur.
Det finnes ingen legemidler som kan helbrede kyssesyke, og du er nødt til å vente på at kroppens eget forsvarssystem får bukt med sykdommen. I den akutte fasen er det nyttig med fysisk ro. Du bør avstå fra alkohol og ikke bruke paracetamol til leverprøvene er blitt normale. Du bør unngå fysisk aktivitet som kan utsette deg for å få trykk, slag eller støt mot magen i 3 måneder, for å unngå sprukken milt.
I sjeldne tilfeller kan kyssesyke føre til svært dårlig allmenntilstand. I såfall blir du lagt inn på sykehus.
|
|
|
14-11-2003, 16:02
|
|
Gjest
|
Jeg hadde kyssesyke når jeg var nesten 13 år. Og den gang (20 år siden *sukk*) så fikk jeg pensilin hos legen, for han visste ikke helt hva det kunne være. Men etter flere legebesøk siden jeg ikke ble noe bedre, bare dårligere. Så sa en lege at jeg hadde kyssesyke, og at pensilin ikke hjalp. Eneste som kunne hjelpe meg var å gi meg febernedsettende(dispril), og vente på at feberen gikk ned. Ved det legebesøket så ble jeg putselig veldig svimmel, og legen ba meg legge hodet mellom bena. Og selvfølgelig gikk ikke det bra *flaut*. Spydde jo ned gulvet hans...
Men i løpet av noen dager var jeg blitt bedre. Men vekta viste 7 kilo mindre, noe som var en del på ei lita jente.
Så symptomene mine var høy feber, og nesten helt igjengrodd hals. Og svimmel. Men ikke noe utslett.
Utslett kan man vel få ved 4. barnesykdom mener jeg.
En blodprøve vil vise om hun har forhøyet antall hvite blodlegemer. For jeg hadde veldig mye mer enn normalt da jeg var syk.
God bedring.
|
|
|
14-11-2003, 16:11
|
|
Medlem
Medlem siden: Apr 2003
Sted: Sarpsborg
Meldinger: 437
|
Utslettene kan komme av at hun er allergisk mot pensilinen hun har fått.
|
14-11-2003, 17:34
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 32,555
|
Jeg hadde kyssesyken for drøyt 20 år siden og legen var først overbevist om at det var kusma på grunn av den hovne halsen. Jeg hadde høy feber, men kom meg fort og var tilbake i normal gjenge etter tre uker.
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
|
|
|
14-11-2003, 18:02
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Some place in Norway
Meldinger: 15,857
|
Hadde kyssesyken når jeg var 14-15 år, og jeg var sinnsykt dårlig. Hadde ikke matlyst, lå bare i sengen, høy feber, gikk ned masse i vekt og måtte drikke med sugerør fordi jeg hadde så mange blemmer i munnen og svelget!
Har aldri hørt om utslett i forbindelse med kyssesyken!
|
14-11-2003, 20:01
|
|
Gjest
|
Man skal ikke gå på penicillin når man har kyssesyken. Dette fordi kyssesyken er et virus og kan ikke behandles med medisiner i det hele tatt...
Penicillin virker på bakterier, ikke virus - og dermed ikke kyssesyken. Noen kan faktisk bli litt værre om de får det.
Noen får p. fordi de legene ofte forveksler kyssesyken med halsbetennelse i første omgang, og dette virker penicillin på.
Utslettet kan være en reaksjon på penicillinet ja. Utslett har ikke noe med kyssesyken å gjøre.
Syns det er veldig rart at du har fått penicillin når barnet har kyssesyken... Den legen skjønner jeg ikke helt hva tenkte på om han visste det var kyssesyken barnet hadde
Jeg hadde kyssesyken nå jeg var 17 år. Var akutt sjuk i ca 2 uker og helt frisk etter 3-4 måneder. Var veldig sliten og klarte ikke en eneste full skoledag før etter 3-4 mnd. Det varerer hvilken grad man har. Jeg hadde en forholdsvis mild grad.
Da jeg var akkutt sjuk, hadde jeg hovne øyne, veldig hoven hals og måtte ofte spytte ut spyttet mitt for jeg klarte ikke engang å svelge det.
God bedring til barnet ditt!
|
|
|
14-11-2003, 23:47
|
|
Medlem
Medlem siden: Mar 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 246
|
Jeg hadde kyssesyken da jeg var 15. Legen trodde først det var halsbetennelse, fikk antibiotika. Det hjalp ikke, da trodde neste lege det var hjernehinnebetennelse og jeg ble sendt rett på sykehus med sykebil... Der fant de fort ut at det var kyssesyken.
Hadde høy feber i 2 uker, over 40,5, slapp, svimmel, kastet opp, blødde neseblod, hoven hals, hostet og hostet..... Gikk ned flere kilo (endte opp på 52kg er 1,74 høy) Slapp var jeg i flere mnd, bare å gå opp en trapp var slitsomt.
Lillebroren min hadde den nå i høst. Han hadde litt feber en ukes tid, og var slapp og sliten noen uker. Veldig varierende hvor hardt man blir rammet. Har hørt at små barn kan ha det uten at man merker det noe spesielt. Virker bare som en forkjølelse...
|
|
|
 |
|
Stikkord
|
Ingen Tags registrert Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden. Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.  |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:30.
|