Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Amming og flaske

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 09-04-2009, 10:01   #1
Supermedlem

Annba sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: på høyden!
Meldinger: 918
MP Rating: 100% (2)
Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.
nodoki Hjelp! Babyen min har begynt å tulle så ved brystet...

Jeg har en liten skjønning på 6 uker som får fortrinnsvis bryst.
(Han har fått et par flasker av forskjellige årsaker da).

Han er mitt tredje og siste barn, og for første gang føler jeg at jeg endelig har fått dreisen på det med amming.
De to andre fikk tillegg veldig tidlig som supplement til pupp, fordi de hang i puppen konstant!

Lillemann derimot har "skjønt" det.
Han spiser et bryst, raper, spiser fra det andre brystet, raper,
og så går det alt fra 2,5 til 4 timer før han vil ha mat igjen. Deilig.

MEN... De siste to tre dagene har han begynt å surre noe voldsomt.
Han tar tak i puppen, spiser "fint" et par tre minutter, også begynner moroa.
Da begynner han ¨å fekte med armer og bein, stresser seg veldig opp, smågriner, puster og peser.
Slipper brystvorta og drar hodet bakover, før han "desperat" kaster seg over brystet igjen, suger og grynter og er helt vill!!!
Sånn holder han på resten av måltidet eller til vi begge er totalt utslitt.
Noe som fører til at han ikke greier å tømme brystet helt.

Noen som skjønner hva han driver med?
Eller hvorfor rettere sagt?
Det er ikke fordi det blir "for mye" melk, for han begynner å tulle en stund etter at utdrivningsrefleksen kicker inn.
Ikke har jeg for lite melk heller, for jeg har sjekket, og det kommer masse melk med godt trykk når jeg prøver å håndmelke litt for å se om han roer seg da. (noe han ikke gjør).
Han er jo så "stor" nå, at jeg trodde liksom vi var over tiden da slike dumme utfordringer skulle dukke opp.
Fatter ikke hva jeg skal gjøre for å få det tilbake på stell, for jeg er som sagt ingen ammeguru i det hele tatt...
Har så innmari lyst til å få det til denne gangen, siden dette er sistemann.
Vi koser oss jo egentlig masse med ammingen til vanlig...

Noen som kan hjelpe meg.
Gammel 13-04-2009, 22:04   #2
Juniormedlem

Medlem siden: Nov 2008
Meldinger: 43
MP Rating: 0% (0)
lily er et navn alle kjenner.lily er et navn alle kjenner.lily er et navn alle kjenner.lily er et navn alle kjenner.lily er et navn alle kjenner.lily er et navn alle kjenner.lily er et navn alle kjenner.lily er et navn alle kjenner.lily er et navn alle kjenner.lily er et navn alle kjenner.lily er et navn alle kjenner.
Sv: Hjelp! Babyen min har begynt å tulle så ved brystet...

Jeg kan vel egentlig ikke hjelpe her, men hadde akkurat tenkt å skrive om det samme! Jeg er kjempefortvilet for min baby suger, slipper, kaster seg bakover, fekter med armer og bein til vi begge er utslitt. Har vært på ammepolklinikken på riksjospitalet, ringt til ammehjelpen, og spurt på helsestasjonen (hvor det beste rådet de kunne gi meg var å drikke kamillete.......hadde det enda vært så enkelt....)
Nå er gutten min snart 3 måneder og jeg vet ikke hvor lenge jeg orker dette her. Kan jo ikke være noe koselig for ham heller. Jeg har nok melk og melken kommer raskt, så han kan ikke være irritert pga det. Nå skal han sjekkes ut for noe som heter KISS-KID-syndrom som er en låsning i nakken som gjør at de babyene som har det har vondt når de suger. Tror ikke han har det, for de på riksen trodde ikke det. Men må jo sjekke alt.
Prøver nå med flaske, men synes han er like urolig når han skal drikke av den. Virker som han ikke får ordentlig sugetak, for han "mister" hele tiden taket.
Ikke meningen å stjele tråden din, men ble nesten glad da jeg endelig hørte om andre babyer som var slik...
lily er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-04-2009, 22:10   #3
Supermedlem

~Sonja~ sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: Sørlandet...
Meldinger: 1,386
MP Rating: 100% (1)
~Sonja~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Sonja~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Sonja~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Sonja~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Sonja~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Sonja~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Sonja~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Sonja~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Sonja~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Sonja~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Sonja~ har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg bare abbonerer, i håp om råd jeg også...
C driver nemlig på slik på natten og kvelden.
~Sonja~ er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-04-2009, 22:29   #4
Seniormedlem

annka sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: nordnorge
Meldinger: 1,676
annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.

Er ikke sikkert jeg har så gode råd... Men mine har styrt litt på det viset....Jeg tok bare ungen ved brystet og gikk litt og vugget samtidig som jeg ga bryst, da roet de seg og spiste ordentlig..Er ikke lett for armene og gå mens man vugger og ammer da men....
Mine roet seg så jeg regnet egentlig med at de var veldig sulten,kanskje ikke fullt så sulten, ell knip i magen, ell...kan jo være så mye egenlig de styrer med...
Kanskje dere allerede har prøvd det? hvis ikke kan det jo hjelpe ...Mine var sånn innimellom, og de roet seg iallefall da..
Lykk til iallefall, til dere alle...
Gammel 13-04-2009, 22:48   #5
Seniormedlem

ElinM sin avatar

Medlem siden: Jul 2002
Meldinger: 1,751
ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.

Noen ganger er ungen urolig ved brystet uten noen åpenbar årsak, og så går det seg til etter noen dager. Andre ganger er det mer tydelige grunner til at de er urolige, og man greier å gjøre noe med det.

Uro etter at han har diet greit å noen minutter kan skyldest at utdrivningsrefleksen slutter, melka kommer tregere og han blir utålmodig (Utdrivningsrefleksen slår seg gjerne av og på flere ganger under en amming). Når han blir urolig kan du prøve å bytte bryst, for melka kommer da gjerne raskere på det andre brystet. Når han blir urolig på det brystet, bytter du bryst igjen. Du kan bytte fram og tilbake flere ganger. Ikke stress når han begynnerå kave, det hemmer utdrivningsrefleksen og gjør situasjonen enda verre. Behold roen.

Magevondt vil kunne føre til uro ved brystet. Kanskje en rapepause vil hjelpe. Trøtthet kan gi uro, men det er mest vanlig om kvelden og neppe ved hver amming. Tett nese, tenner på gang, ørebetennelse, osv vil kunne gi uro, men da helst fra starten av og ikke etter noen minutter.

Dersom du ikke finner ut av det, ville jeg prøvd å tatt det med ro og ammet som best det er, og satset på at det går over snart. Prøv gjerne å gå og amme, det fungerer som regel ganske bra.
Gammel 13-04-2009, 22:59   #6
Supermedlem

Tufso86 sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Utenfor Bergen.
Meldinger: 808
Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.

Når jenta mi holder på slik, så er det alltid en rap som skal opp. Hun blir illsint når jeg fjerner henne fra brystet, men roer seg når rapen kommer, og dier rolig resten av måltidet.
Håper det ordner seg for dere!!
Gammel 13-04-2009, 23:13   #7
Supermedlem

Teeny sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 830
MP Rating: 100% (1)
Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.

Det høres veldig likt ut slik tulla var, og da fant vi ut at det skyldtes skeivhet i nakken. Veldig typisk at hun bøyer hodet bakover/skyver seg bort fra brystet, selv om hun gaper og vil ha mat, slik at kroppen står i bue. Fikk skikk på det noen uker etter fødsel, men så slo det seg opp igjen og da var det akkurat likt. Nå har hun begynt på an igjen så vi må ta oss en tur til manuellterapeut igjen (det slår seg opp når hun vokser så hun må ha jevnlig oppfølging når vi merker at det har begynt igjen). Hun oppfører seg på samme måte om hun har en rap hun ikke får opp, men da skjer det ikke til nesten hvert måltid. Skjer det flere ganger i løpet av en og samme dag, og så flere dager etter hverandre, skjønner vi at det er nakken og ikke en rap. Siden du har opplevd dette i to-tre dager syns jeg absolutt du bør vurdere å kontakt med manuellterapeut for behandling Vi fikk nemlig beskjed om at skeivheten gjorde at det var smertefullt for henne å suge (fordi tungen strekkes ut og frem ved diing), i tillegg til at det var vondt når magen fylles opp fordi det da klemmer på nervene.
Gammel 19-04-2009, 20:44   #8
(-:
Supermedlem

Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 943
(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.(-: har en strålende fremtid.

Dette er nok ganske vanlig, tror jeg. Jeg har i hvert fall opplevd det med minst to barn (ammetåken var så tett da gutten var baby, så han kan jeg ikke helt gjøre rede for...).

Det som har hjulpet meg mest, er å gå og amme. Gjerne bruke slynge/mei tai e.l. Poenget er først og fremst å roe barnet, så jeg har gått og vugget litt, sunget/pratet beroligende. Da ble jeg roligere sjøl òg, og ofte var det halve problemet. Jeg prøvde også å bytte bryst/ammestilling, og det hjalp av og til.

Lykke til med resten av ammeperioden! Det hjelper ofte å vite litt om amming for å lykkes. Ikke for det at det vanligvis er så problematisk og man trenger å vite alle triksene for ditt og datt, men fordi man blir mer sikker på seg sjøl da. Det er særlig viktig hvis omgivelsene er skeptisk til at man skal lykkes, eller hvis man har dårlige ammeerfaringer fra før. Det man først og fremst tjener på å lære litt om amming, er at man da vet så mye at dette burde gå bra, så får man mer sjølsikkerhet, og det er faktisk halve greien med amming. At man tror på at det skal gå bra - såpass at man ikke bare tror det i hodet, men at tryggheten også sitter i magen. Kjøp (eller lån) gjerne amme-ABC'en til Gro Nylander. Den kommer med en DVD som jeg syntes var veldig bra.
Gammel 02-08-2009, 08:48   #9
Medlem

kiera sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Taremareby
Meldinger: 161
kiera har en strålende fremtid.kiera har en strålende fremtid.kiera har en strålende fremtid.kiera har en strålende fremtid.kiera har en strålende fremtid.kiera har en strålende fremtid.kiera har en strålende fremtid.kiera har en strålende fremtid.kiera har en strålende fremtid.kiera har en strålende fremtid.kiera har en strålende fremtid.

Vet du, dette var en perfekt beskrivelse av gutten min! Kunne ikke beskrevet ammingen bedre selv!

Veldig spent på hvordan dette gikk jeg altså, fikk dere behandling Annba?Ble ammingen bedre eller måtte du gi opp?

Tigergutt kom 11 mai 2009
kiera er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-08-2009, 09:13   #10
Supermedlem

Annba sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: på høyden!
Meldinger: 918
Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av kiera Vis post
Vet du, dette var en perfekt beskrivelse av gutten min! Kunne ikke beskrevet ammingen bedre selv!

Veldig spent på hvordan dette gikk jeg altså, fikk dere behandling Annba?Ble ammingen bedre eller måtte du gi opp?
Det gikk seg til med tiden.
Jeg fant ut at jeg hadde god effekt av å ligge og amme.
Litt slitsomt og kronglete å måtte gå og legge seg ned hver gang han sku ha mat, men da spiste han i allefall såpass bra at det tok noen timer før han var sulten igjen.
Dessverre ble jeg syk bare noen uker etter at jeg laget denne tråden.
Jeg var såpass dårlig at selv om jeg prøvde å amme så mye jeg klarte, så ble det endel flaskemating også.
Og da jeg var frisk var produksjonen gått så drastisk ned at gullgutten ikke ville ha mere bryst... Veldig sørgelig og vondt der og da, men jeg har forsonet meg med at det ble slik nå.

Ellers er jeg veldig med på rådene enkelte har tatt opp, om å dra til manuellterapeut hvis problemet vedvarer.
Masse lykke til, håper det løser seg for dere!
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 15:27.