1.juni var vi på kosedag i den gamlebyden vår, søster og pappa kjørte ATV dit fordi søs hadde stor tung mage og masse vann i beina. Vi andre gikk dit.
Da vi gikk rundt i gatene der sa søs at det kjentes så rart...men vi trøstet oss med at vi alle blir litt rare i varmen, det var jo enda over 23 dager til termin.
2.juni var hun kjempehoven i beina, og litt tak i magen, men hun meinte det gikk greit og tuslet hjemme. Da jeg hadde siste timen min på jobb ringte hun og fortalte at hun hadde reist på fødeavd. Og hadde blitt innlagt da det rant fostervann og hun hadde begynt å åpne seg. Hun lurte også på om jeg kom innom da jeg var ferdig på jobb.
Jeg dro til våre foreldre og spiste middag og dro opp på fødeavd. Der hadde hun blitt plassert på ett undersøkelsesrom, og gikk frem og tilbake og bannet for hver rie.
Hun var kjempeflink og var veldig aktiv..gikk frem og tilbake og vugget med hoftene!!
Etterhvert fikk hun tildelt en fødestue, den samme som jeg hadde da jeg fikk nr 2. Var litt rart å være der uten å ha vondt..fikk se hva som var der og sjekket ut mange duppedingser!!!
Riene tok seg godt opp, men søs arbeidet godt. Samboeren hennes syns det var litt skummelt da hun fikk rier, men vi samarbeidet godt alle tre...han holdt hånda, mens jeg holdt en varmeflaske med kaldt vann mot magen da hun hadde rier.
Jordmor syns hun skulle prøve lystgass da hun hadde åpnet seg ca 5-6cm, tror hun brukte den en gang, før hun kastet den i veggen. Kanke skjønne det, jeg ELSKET den!!!
Etter en stund syns jordmor at det var på tide med mer smlertelindring, ettersom hun nå hadde veldig vondt, men søs har sprøyteskrekk til de grader og nektet lenge...men jeg fortalte henne hvordan epidural funket og hvordan de satte den osv..og hun ville tilslutt ha den, mot at jeg lovet at den virket...hehe
Jeg og hennes sambo gikk ut da den ble satt (vet nemlig hvordan den nåla ser ut), og da den begynte å virke hadde jeg igjen verdens blideste søster. Vi tullet, spilte pc-spill og tok bilder! Testet lystgass gjorde vi også
Rett før jordmorbytte ble det bestemt av vannet skulle tas, mens den jordmora som kom på nattvakt nektet å ta vannet, fødselen skulle visst gå sin gang. Søs ble temmelig oppgitt, men var alikevel blid!!
Mens vi slappet av og bare ventet på baby så kom mamma, lillebror og lillesøs innom en tur. Tror de sys det var rart å se søs slik, enda mamma har vært med da jeg har fått mine.
De avleverte litt godis og brus til oss.
Rundt kl 00.30 fikk vi beskjed om å legge oss for de ville ikke mase igang fødselen nå ettersom det var natta.
Kjente jeg ble litt sur på søs vegne, som hadde jobbet så bra for ingenting.
Men jeg måtte da reise hjem da jeg skulle inn på sykehus dagen etter med barn nr to for å fjerne mandler.
Oppgitt ga jeg søs en klem og ba hu ringe så fort tassen var ankommet.
2timer seinere ringte hu!! Da hadde hu blitt mamma til en liten gutt med keisersnitt. Han hadde blitt stresset i magen, så de måtte få han ut!
En nydelig liten tass på 3kg hadde endelig kommet til oss!!!!!
En stor takk til søs som lot meg få delta!!!!