Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Fødselshistorier




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 12-05-2009, 09:19   #1
Medlem
 
lali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Sørlandet
Meldinger: 430
MP Rating: 0% (0)
lali er et navn alle kjenner.lali er et navn alle kjenner.lali er et navn alle kjenner.lali er et navn alle kjenner.lali er et navn alle kjenner.lali er et navn alle kjenner.lali er et navn alle kjenner.lali er et navn alle kjenner.lali er et navn alle kjenner.lali er et navn alle kjenner.lali er et navn alle kjenner.
glis lali's fødsels rapport! obs: lang!

Klokka 04:27 på morgenen mandag 20 april våknet jeg av følelsen av at jeg måtte tisse.. Da jeg reiste meg kjente jeg at det rant litt ned beinet og jeg fortet meg opp på doen. Skjønte med en gang at vannet hadde gått da.. for jeg satt der og det rant, men jeg tisset ikke, he he.. Ropte ned til samboer "Du skal ikke på jobb idag"

Han kom løpende opp og ringte til føden for meg (jeg stod nå i dusjen). Merket at jeg begynte å få vondt i magen.. måtte jo være svake rier det her.. De på føden sa at vi kunne bare komme inn hvis vi ville. Etter å ha hørt om flere som har født på badet og i bilen på veien så bestemte vi oss for å reise inn med en gang. Fikk dusjet meg ferdig og tatt på et stort bind og lagt håndklær og søppel sekk i bilen så var det bare å kjøre (baggen har jo ligget klar i bilen i over en mnd, hehe) På turen inn var vi veldig spente.. NÅ var det ikke lenge igjen til vi fikk truffet det lille vindunderet jeg hadde i magen..

Ankom sykehuset ca kvart på 6. Ble undersøkt og "sjekket inn" av en kjempe snill JM. Lå med ctg målinger i 20-30 min.. Hun sa at jeg hadde kaaanskje 1 cm åpning, men veldig langt bak. Kunne bli på sykehuset hvis vi ville og det ville vi. Så jeg fikk utdelt et digert bind (hehe) og vi fikk et rom på barsel som vi kunne vente på. Spurte JM om klyster også.. og de fikk jeg med det samme (lite vits egentlig når jeg tenker meg om nå, tihi.. var jo enda en stund igjen)

Så var det bare å veeeente... Riene kom.. tålig vonde.. men ikke regelmessige.. Følte vi satt på det rommet i en evighet.. (og det gjorde vi jo) Samboer var helt fantastisk. Strøk meg på ryggen og minnet meg på å puste, hentet mat og drikke til meg og var bare helt god!

Etter hvert kom det inn en gyn og en ny JM og hilste på. Jeg var litt små nervøs for hele fødselen nå (kom bare sånn plutselig over meg... Det skjer NÅ!! Og jeg fikk litt panikk..) Virket ikke som om noen av de brydde seg noe veldig.. Så skulle JM komme igjen om en time og undersøke meg.
Det gikk en time.. og hun kom og hørte på babyen med en doppler og tok noen prøver og jeg måtte ta en urinprøve (Kjempe lett, haha). Hun sjekket ikke for noe åpning.. menmen..

Så kom det inn noen og tok blodprøver av meg..

Så gikk det noen timer til... og vi ventet.. Begynte å gjøre skikkelig vondt det her synes jeg..

Så kom det enda en person og tok blodprøver...(???)

Kom enda en ny JM på jobb. Hun var bare helt herlig! Hun var god til å forklare og tok en ny ctg og roet meg ned. Jeg spurte hun om når jeg kunne bruke badekaret og det kunne jeg med en gang!! Ble så glad da!! Kom inn der og kunne ligge i det varme vannet og ha iskalde kluter i ansiktet og når det kom en ri så var samboer der å holde i hånda og han strøk meg på ryggen og hjalp så godt han kunne. Synes badekaret var deilig jeg!

Riene kom jo tettere nå og var litt mer regelmessige. Så JM ville sjekke åpningen. Kom meg opp av badekaret og inn på fødestua (som vi bare skulle være på nå). Nå var det gått ca 15-16 timer og jeg var veldig spent på hvor mye åpning det var! ...kaaanskje 1-2cm! Skikkelig nedtur... og så tøyet hun litt der nede og... helt uten varsel.. au au au.. men bare det
hjelper så!

Etter det ble riene kjempe sterke og super vonde.. Jeg spurte om ikke jeg kunne få lystgass da og hun sa ja og forsvant ut.. Ingen lystgass... og så kom hun inn og sa at hun mente at jeg hadde så vondt at jeg ville få bedre hjelp av petidin (hadde jo eeegentlig ikke lyst på det siden det påvirker barnet...) jeg sa ja.. for jeg hadde sååå vondt.. En ri som jeg trodde varte i 5 min sa samboer i ettertid at den varte i over en halvtime (ikke rart jeg hadde vondt nei..) Så forsvant hun ut igjen.. men kom aldri tilbake!

Det kom enda en ny JM på jobb. Hun her var også helt fantastisk! Hun sa at siden det var så vondt så bestilte hun epidural! Ble da tatt blodprøver av meg IGJEN.. Så kom det inn en anestesi lege og fikk satt den lille slangen i ryggen på meg. Var ikke vondt i det hele tatt.. bare utrolig merkelig... kunne kjenne at han rotet rundt i ryggen :P Bannet litt også da for riene var så j@vlig vonde... måtte si unnskyld til sykepleieren og legen da.. hehe.. pleier ikke å banne sånn.. De lo bare og sa at i sånne situasjoner sier og gjør folk mye de ikke gjør til vanlig. Så begynte det å virke... Kan ikke beskrive hvor deilig det var!! Kjente ingenting!! Var jo helt fantastisk!! Vi fikk sovet litt nå til og med!! Anestesi legen kom tilbake
etter en stund for å sjekke at alt var bra og det var det. Var en helt rar følelse i bena.. jeg kunne bevege de, men jeg kjente liksom ikke noe.. hehe..

Ble sjekket av JM etter en stund og siden det ikke var noe mer åpning så ble jeg satt på drypp for å få fortgang i ting. Hun ville prøve å få ut ungen før det var gått 24 timer.

Følte meg skikkelig oppkoblet.. hehe.. hadde epidural og drypp på den ene siden, blodtrykksmåler på den andre og ctg rundt magen :P

Det skal sies at jeg har ingen begrep på tid nå... Aner ikke når disse forskjellige tingene skjedde.. hehe..

Så gikk det en liten stund og hun kom og kjente på åpning igjen og tøyet litt (kjente fortsatt ikke noe! Helt herlig) Da var det plutselig 5 cm!! Tøyelig til 6!!

Så gikk hun ut igjen.. og jeg begynte å kjenne riene igjen.. skikkelig vonde.. og i tillegg kjente jeg nedpress.. Hun kom inn igjen for å sjekke åpning og nå var det plutselig 10cm!!! Og hun sa bare press du!! HÆÆÆ???!!! Jeg ble helt satt ut jeg.. bare press?? og så styrte hun og barnepleieren rundt... hva?? skal jeg presse mens de er rundt og holder på med andre ting? he he..

Presseriene kjentes ut som om jeg måtte virkelig på do.. Jeg trodde de ikke da de sa at det var babyen.. he he..

Så var det det at vi skulle prøve å få henne ut før det var gått 24 timer. Jeg stirret på klokka på dataen som hang på veggen og presset det jeg kunne når jeg kunne.. Lå i senga og fødte (selv om jeg har bekkenløsning) men synes det var helt fantastisk for det. Var godt å ha håndtakene på senga og holde i. Aner ikke hvor lenge jeg presset eller hvor mange rier det tok.. men hun kom ut 4 min for sent hvertfall. Men det gjør jo ingenting at hun fikk noen ekstra sjekk etter fødselen da.

Synes presseriene var bare godt egentlig.. selv om de var vonde.. Var godt å kunne gjøre noe liksom..

Klokka 04:31 tirsdags morgen 21. april kom det en helt perfekt liten jente til verden! 4130g 52cm lang og 35cm rundt hodet. Har ventet lenge på lille (store) Sofie.. hun ville virkelig ikke ut :P

Er super stolt!! Hadde ikke klart fødselen uten samboer da. Han støttet meg hele veien. Han klippet til og med navlestrengen! Stolt pappa!

JM spurte om vi ville se morkaka.. takket nei til det.. men fikk beskjed om at den var helt eksemplarisk! Så måtte jeg sy noen sting. Hadde fått noen små rifter, men merker ikke så altfor mye til de.

Nå er det godt mulig jeg har glemt ting som har skjedd.. var helt zombie etter 24 timer og 4 minutter!
__________________

Sist endret av lali; 13-05-2009 kl 19:18.
lali er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-06-2009, 15:59   #2
Veteranmedlem
 
Bimbeline sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Sted: Den blaude kyststribe
Meldinger: 3,370
MP Rating: 0% (0)
Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: lali's fødsels rapport! obs: lang!

Kjempeflott rapport! Gratulerer med ny sjef.
__________________
Stolt ikkesånybaktmamma til frk. Fryd f. 04 Sitter fremovervendt, må gå selv, får både godteri og brus og går i barnehagen selv om mamma er hjemme. AFJ and NTU


Bimbeline er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-06-2009, 06:09   #3
Medlem
 
Fluen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 285
Blogginnlegg: 11
MP Rating: 0% (0)
Fluen har et ubeskrivelig bra rykte.Fluen har et ubeskrivelig bra rykte.Fluen har et ubeskrivelig bra rykte.Fluen har et ubeskrivelig bra rykte.Fluen har et ubeskrivelig bra rykte.Fluen har et ubeskrivelig bra rykte.Fluen har et ubeskrivelig bra rykte.Fluen har et ubeskrivelig bra rykte.Fluen har et ubeskrivelig bra rykte.Fluen har et ubeskrivelig bra rykte.Fluen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: lali's fødsels rapport! obs: lang!

Gratulerer så masse med en datter
__________________
Fluen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-06-2009, 09:01   #4
Supermedlem
 
maja03 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Sted: Røyken
Meldinger: 1,287
MP Rating: 0% (0)
maja03 har en strålende fremtid.maja03 har en strålende fremtid.maja03 har en strålende fremtid.maja03 har en strålende fremtid.maja03 har en strålende fremtid.maja03 har en strålende fremtid.maja03 har en strålende fremtid.maja03 har en strålende fremtid.maja03 har en strålende fremtid.maja03 har en strålende fremtid.maja03 har en strålende fremtid.
Sv: lali's fødsels rapport! obs: lang!

Gratulerer med jenta!
__________________
Karoline 08.05.05 & Kristine 28.06.08

29.08.2009
maja03 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-06-2009, 23:18   #5
VIP-Medlem
 
tinwin sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Akershus
Meldinger: 9,331
MP Rating: 100% (2)
tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: lali's fødsels rapport! obs: lang!

Flott rapport!!!
Gratulerer så mye med prinsessa
__________________
E 2005 & K 2007

Vi savner deg!
tinwin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:23.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com