14-08-2007, 19:26
|
|
Supermedlem
Medlem siden: May 2005
Sted: Stavanger
Meldinger: 748
|
Da keiser Thomas kom til verden!
|
|
Da var det vel på tide å få skrevet ned min fødselshistorie. Det ble ikke akkurat som forventet, og store deler husker jeg ikke noe av, men har blitt fortalt av JM og lege som opererte. Men jeg kan jo lese meg litt frem til hva som skjedde ut ifra partogrammet. So here goes....
Det begynte natt til tirsdag 29/5 klokken 03.30, 12 dager over termin, da jeg våknet med tak i magen. Disse tiltok, og da klokken var 08.30 ringte jeg inn til fødepoliklinikken, der jeg hadde time kl 10.00 for overtidsvurdering, og spurte om det var noen vits i om jeg kom inn. Hadde kraftige tak med 5-7 min mellomrom da. De sa at jeg bare kunne holde meg hjemme, og ringe føden når jeg følte tiden var inne.
Ringte føden etterpå, og de ba meg vente til jeg ikke orket være hjemme lenger, så jeg tok 2 paracet og gikk og la meg. Duppet vel kanskje litt innimellom. Sambo kjørte S til barnevakten, så alt var klart til å reise inn.
Da klokken var 10.30 orket jeg ikke være hjemme lenger, og vi kjørte inn. Takene var da så kraftige at jeg ikke orket å stå oppreist uten støtte.
Fikk relativt kjapt komme inn på mottaksrom, og ble lagt til registrering. Klokken 11.00 sjekket de åpning, som var skuffende 1 cm. Ville jeg skulle ut å gå, helt til hun så meg under en ri, da sa hun at de måtte vurdere måter for å prøve å få litt fortgang. Hun ville ikke sende oss hjem uten baby, og vi skulle få en fødestue. Klyx ble satt. Fy F så fælt!
Etter ei stund på fødestuen fikk jeg prøve lystgass, som var helt himmelsk ei stund!
Tingene begynte å bli ganske uutholdelig vonde, og under en registrering måtte jeg bare rive av meg beltene, orket ikke ha dem der. Da ble vannet tatt, og babyen fikk en STAN på hodet kl 14.00. Riene var fremdeles veldig vonde, og jeg hadde 4 cm åpning.
Kl 14.45 fikk jeg epidural, men den hadde ingen som helst virkning. Hadde i lengre tid hatt konstante smerter i og rundt det gamle ks-arret.
Kl 15.15 ble det satt riedempende for å dempe hyppighet og styrke på riene. De kom tette som hagl, og var veldig kraftige. Ble målt til 5 cm åpning.
Kl 15.30 ble det bestilt ks grad I pga truende uterus rupt. De trodde at arret var i ferd med å revne. Ble jo da lagt i narkose, og fikk ikke med meg selve forløsningen denne gangen.
Kl 15.40 ble verdens nydeligste lille Thomas født. De vitale målene var 3516 g, 51 cm og 35 cm rundt hodet.
Tiden på barselavd har vært fin, men det er godt å være hjemme igjen. Thomas er et fornøyd lite vesen som sover, spiser og bæsjer. Storesøster er helt betatt av sin lille bror!
Helt fersk
Noen timer, bare
3 dager
4 dager
Søskenkjærlighet
|
|
|