Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Fødselshistorier




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 29-01-2009, 21:01   #1
Medlem
 
Melin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 315
MP Rating: 0% (0)
Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.
Sen rapport- to små prinsesser kom til verden(lang)

Tiden flyr! Det er 11mnd siden jentene ble født. Det blir en sen rapport med litt om svangerskapet og tiden etter.

Vi hadde prøvd lenge å bli gravide, jeg har PCOS som gjør det vanskelig. Men, heldigvis ble jeg gravid på første hormonkur.
Sjokket og gleden var stooooor da vi ble fortalt at vi skulle ha TO mirakler på samme tid.
Magen ble synlig nesten med en gang syns jeg.

Svangerskapet ble vanskelig, jeg var mye sliten og slet med kynnere.
I uke 26 våknet jeg om natten med ekstremt vondt i magen. Jeg kastet opp og ristet og skalv av smerte. Mannen mente at vi burde dra på Ullevål og sjekke dette....
Da vi kom fram ble jeg undersøkt og legen sa kort og greit : Livmorhalsen er kort, du legges inn.
Den var 1.7cm.
Jeg var i sjokktilstand, det var ikke dette jeg hadde forventet.
Jeg måtte ligge på Ullevål fra uke 26(7 des 2007) til uke 32(18jan 2008), fikk bare reise meg opp for å gå på do og dusje i ny og ne. Herregud så kjedelig!
Det var ikke nett der så alt jeg hadde var noen få tv kanaler og bøker.
Jeg tilbrakte julaften og nyttårsaften i den senga.
De to første og de to siste ukene lå jeg på dobbeltrom. Det var så fælt å ligge der å knipe for harde livet mens naboen var fullgått og lå og ventet på fødestue.

Jeg ble sendt hjem i uke 32, da mente legen at det var "trygt" om jeg skulle gå i fødsel, det var viktigere nå at jeg fikk bevege meg.
Jeg hadde ikke lagt på meg et gram i løpet av tiden på sykehuset.
Jeg trodde at fødselen ville starte i løpet av et par uker.....

Så feil kan man ta.
Jeg var på kontroller 1 gang pr uke. Jeg ble dritstor, en hval, jeg greide til slutt nesten ikke å gå, jeg hadde halsbrann og sov nesten ikke om natten. På kontroll i uke 38 sa jeg at jeg ikke orket mer.
Legen hadde full forståelse og sa at jeg kunne settes i gang i løpet av uka.

Her kommer rapporten som ble skrevet 11 mars 2008:

Så over på rapporten......min fødsel var ikke ideell, ingenting gikk som det skulle.
Jeg ble lagt inn Fredag 29/2 for igangsetting. Det ble satt drypp og da var det bare å vente. Utpå kvelden hadde ingenting skjedd så de fjernet dryppet og bestemte at jeg skulle få modningsgele dagen etter fordi hodet sto for høyt. Siden jeg skulle ha to så måtte jeg bli over natta, selv om jeg ba om å få dra hjem.
Dagen etter ble gele satt i åtte tiden og ventingen fortsatte.
Ingenting skjedde på lang tid, plutselig kl 14.40 gikk vannet og da skjøt alt fart gitt. Jeg fikk knallrier sekunder etter at vannet gikk, med to min mellomrom.Riene ble verre og verre, 45 min etter vannavgang så hadde jeg rier uten pause.
Det var veldig liten framgang. Problemet var at baby 1 lå skjevt og hodet var ikke festet,sannsynligvis fordi nr 2 lå oppå henne.
Jeg fikk epidural og det ble litt bedre, men den sluttet å virke etter et par timer. Dermed var jeg tilbake til rier uten pause. Hodet var fremdeles ikke festet, babyen satt rett og slett fast og stanget i ryggen min.
Jeg fikk ikke lov til å reise meg, jeg måtte ligge hele tiden fordi jeg hadde ctg på konstant. Jeg fikk nesten ikke bestemme noe selv, fikk bare beskjed om at det var annerledes med tvillingfødsel.
Hadde jeg visst hvor vondt det var å bli satt i gang så hadde jeg aldri gjort det, legen sa ingenting om det.
Jeg hadde intense smerter hele tiden, uavbrutte rier og en baby som stanget i ryggraden. Til slutt var jeg helt hinsides, jeg greide ikke å skrike engang, jeg bare klynket litt.
I halv ti tiden bestemte legene at nok var nok, babyene måtte ut, for min del og deres. Jeg ble trillet opp på operasjonssalen for keisersnitt.

Der fortsatte problemene, spinalen virket ikke som den skulle så det var nummeret før det ble narkose. De stakk og jeg hylte " ikke skjær meg, jeg kjenner det" Herlighet så redd og sliten jeg var, jeg gråt hele tiden. plutselig tok spinalen tak og de kunne begynne.

Endelig kom jentene ut......friske og fine.
Det var helt fantastisk å høre det første skriket.
Jeg fikk dem ikke opp på brystet, de tok dem vekk nesten før jeg fikk sett dem.
Nå fikk jeg ekstra dop for å få meg til å sove litt mens de masserte livmoren, den ville ikke trekke seg sammen så de masserte en time ekstra.
I tillegg virket spinalen for høyt opp slik at jeg sluttet å puste, men det gikk fint, det sto flere personer ved hodet mitt og vekte meg hver gang jeg sovnet for dypt.
De ble nå endelig ferdige til slutt, jeg ble lagt på oppvåkning med ørten typer drypp og mannen min fikk til slutt lov til å komme å hilse på med jentene.
Det var deilig å se dem( Selvom jeg var rimelig dopet). Av en eller annen grunn måtte jeg ligge på oppvåkningen i 12 timer.....

De neste dagene ble jeg selvfølgelig syk, feber og infeksjon så jeg fikk antibiotika intravenøst.

Etter 3-4 dager var formen mye bedre. Jeg kom hjem på Fredag, det var godt, veldig deilig å komme hjem.

Så nå koser vi oss med amming og bleieskift og barn som ikke vil sove om natten(hehe).Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Mine skjønne og nydelige prinsesser heter Mathilde og Sofie, Mathilde var 3746g, 52cm. Sofie var 2848g og 46cm.


Jentene er nå 11 mnd gamle. De er fantastiske, morsomme og vakre. De går allerede faktisk.
Selv om fødselen og uken etter står for meg som et mareritt så var det verdt det..........
__________________
To skjønne prinsesser kom til verden 01.03.08




Melin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-01-2009, 22:39   #2
VIP-Medlem
 
silkepels sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Sted: På øya
Meldinger: 8,715
MP Rating: 100% (1)
silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Sen rapport- to små prinsesser kom til verden(lang)

Oi, jeg tror faktisk ikke jeg har fått lest dette før. Høres ut som en slitsom fødsel, men forhåpentligvis ikke ille nok til å skremme deg fra å evt. prøve det igjen?

Det var litt forskjell på jentene dine. Vet du hvorfor den ene var så mye større+tyngre enn den andre? Og har vekt/lengde jevnet seg ut nå?

__________________
silkepels
silkepels er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-02-2009, 20:19   #3
Medlem
 
Melin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 315
MP Rating: 0% (0)
Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.
Sv: Sen rapport- to små prinsesser kom til verden(lang)

Sitat:
Opprinnelig postet av silkepels Vis post
Oi, jeg tror faktisk ikke jeg har fått lest dette før. Høres ut som en slitsom fødsel, men forhåpentligvis ikke ille nok til å skremme deg fra å evt. prøve det igjen?

Det var litt forskjell på jentene dine. Vet du hvorfor den ene var så mye større+tyngre enn den andre? Og har vekt/lengde jevnet seg ut nå?


Størrelsesforskjellen er der enda. Lille Sofie er nesten to kg lettere enn Mathilde, og hun er 3,5cm kortere.

De fant to morkaker til i posen til Sofie, de visste ikke helt hva det betydde.......hun var muligens en trilling og at de to andre forsvant tidlig.
tenk om det var slik? Da hadde jeg fått 4! Gud, jeg har nok med to altså. Jeg er fornøyd slik det er ja.
__________________
To skjønne prinsesser kom til verden 01.03.08




Melin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-01-2009, 22:52   #4
VIP-Medlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 5,369
MP Rating: 100% (1)
lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Sen rapport- to små prinsesser kom til verden(lang)

Husker dette som om det var i går, vi vekslet jo noen meldinger du og jeg.. Jeg var så spent på dine vegne men samtidig hadde jeg så vondt av deg at jeg knapt turte å puste.. Jeg husker at jeg syntes at du var utrolig modig og at du utstrålte en styrke som jeg aldri hadde vært vitne til før. Selv om ingenting gikk som det skulle så holdt du deg rolig og fokusert. At dette er elleve månder siden allerede forundrer meg for så mye har skjedd siden den gang. Jentene er nydlige Melin! Kjenner jeg blir en smule sentimental her..
__________________
Awake and unafraid
Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
lucifine er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-02-2009, 23:42   #5
VIP-Medlem
 
tinwin sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Akershus
Meldinger: 9,331
MP Rating: 100% (2)
tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Sen rapport- to små prinsesser kom til verden(lang)

Så flink du var for jentene dine!
Godt at alt gikk bra til slutt!

Gratulerer så mye med to nydelige prinsesser
__________________
E 2005 & K 2007

Vi savner deg!
tinwin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 00:00   #6
Seniormedlem
 
Aimy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Enebakk
Meldinger: 1,550
MP Rating: 0% (0)
Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.Aimy har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Sen rapport- to små prinsesser kom til verden(lang)


Husker jeg beundret deg stort gjennom hele tiden vi var på SM!
Du var så tapper..
Nydelige jenter du har fått!
__________________
Aimy er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-02-2009, 21:07   #7
VIP-Medlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 5,369
MP Rating: 100% (1)
lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Sen rapport- to små prinsesser kom til verden(lang)

Melin jeg må bare spørre siden du nevner at Sofie muligens var trilling.. Beklager om dette har vært oppe før (elelr om du ikek ønsker å svare) men jeg lurer veldig nå.. Er jentene, ehm, hjemmelaget eller fikk dere hjelp? Er det vanlig med tvillinger/trillinger i familien deres? Gurimalla.. Tenke seg fire!
__________________
Awake and unafraid
Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
lucifine er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-02-2009, 08:14   #8
Medlem
 
Melin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 315
MP Rating: 0% (0)
Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.Melin har mye å være stolt av.
Sv: Sen rapport- to små prinsesser kom til verden(lang)

Jeg gikk på hormonkur, jeg har PCOS så det gikk ikke naturlig.
Men, i tillegg så er det to par tvillinger på min side av familien.
Det morsomme er at søstern til mannen fikk tvillingjenter nesten akkurat 1 år før oss.
Hehe, svigers fikk da 4 barnebarn på ett år, alle jenter. Tror ikke mange besteforeldre kan skryte av det, "Begge barna våre fikk tvillinger på ett år".
Vi har ganske livlige familieselskaper nå......
__________________
To skjønne prinsesser kom til verden 01.03.08




Melin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-02-2009, 16:24   #9
VIP-Medlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 5,369
MP Rating: 100% (1)
lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Sen rapport- to små prinsesser kom til verden(lang)

Aha! Takk for svar! Skal si, hele fire barnebarn på et år! Kan bare tenke meg hvor festlige selskapene er hos dere
__________________
Awake and unafraid
Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
lucifine er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-02-2009, 07:11   #10
Veteranmedlem
 
saramamma sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Sted: vestfold
Meldinger: 3,236
Blogginnlegg: 2
MP Rating: 0% (0)
saramamma har et ubeskrivelig bra rykte.saramamma har et ubeskrivelig bra rykte.saramamma har et ubeskrivelig bra rykte.saramamma har et ubeskrivelig bra rykte.saramamma har et ubeskrivelig bra rykte.saramamma har et ubeskrivelig bra rykte.saramamma har et ubeskrivelig bra rykte.saramamma har et ubeskrivelig bra rykte.saramamma har et ubeskrivelig bra rykte.saramamma har et ubeskrivelig bra rykte.saramamma har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Sen rapport- to små prinsesser kom til verden(lang)

OI, for en fødselsopplevelse!! Ikke rart du var slilten Gratulerer med to friske skjønne 1 år gaml jenter
__________________
Tanker og visvas: http://junesverden.blogspot.com/
saramamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:23.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com