Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter


Svar
 
Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-08-2008, 22:40   #1
Medlem
 
escada sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 457
MP Rating: 0% (0)
escada har mye å være stolt av.escada har mye å være stolt av.escada har mye å være stolt av.escada har mye å være stolt av.escada har mye å være stolt av.escada har mye å være stolt av.escada har mye å være stolt av.escada har mye å være stolt av.escada har mye å være stolt av.escada har mye å være stolt av.escada har mye å være stolt av.
Erfaring som stallmedarbeider?

Er dette et generelt dårlig lønnet arbeid eller er det individuelt?
Skal muligens på et jobb intervjue og har kanskje liiitt lav selvtillit ..
Hva trengs av en stallmedarbeider ? Hva må til liksom..?(for å spørre dumt)
Har eid hest selv,men likevel.. Fali å begynne med noe nytt vetdu
Dette ble men håper noen har erfaring med dette.
escada er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-08-2008, 07:56   #2
Æresmedlem
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 21,691
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Erfaring som stallmedarbeider?

Så vidt jeg har observert (etter 10 år med sprangridning): dårlig betalt, ukurant arbeidstid, hardt arbeid, ofte dårlige arbeidsforhold... Det finnes sikkert gode unntak, og det skal sies at jeg la opp for 6-7 år siden.
__________________
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
the courage to change the things I can,
and the wisdom to know the difference.”
Reinhold Niebuhr

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-08-2008, 13:16   #3
Veteranmedlem
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 4,425
MP Rating: 0% (0)
Embriksmamma har et ubeskrivelig bra rykte.Embriksmamma har et ubeskrivelig bra rykte.Embriksmamma har et ubeskrivelig bra rykte.Embriksmamma har et ubeskrivelig bra rykte.Embriksmamma har et ubeskrivelig bra rykte.Embriksmamma har et ubeskrivelig bra rykte.Embriksmamma har et ubeskrivelig bra rykte.Embriksmamma har et ubeskrivelig bra rykte.Embriksmamma har et ubeskrivelig bra rykte.Embriksmamma har et ubeskrivelig bra rykte.Embriksmamma har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Erfaring som stallmedarbeider?

Sitat:
Opprinnelig postet av Niobe Vis post
Så vidt jeg har observert (etter 10 år med sprangridning): dårlig betalt, ukurant arbeidstid, hardt arbeid, ofte dårlige arbeidsforhold... Det finnes sikkert gode unntak.
Det er vel det jeg vet om yrket også... Men klart, man får drive mye med hest da - og det er jo kjempegøy!
__________________
(-93, -96, -00, -02 og fosterbarn -08)
Embriksmamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-08-2008, 18:46   #4
Supermedlem
 
Al-Kemia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Ski
Meldinger: 1,219
MP Rating: 0% (0)
Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.
Sv: Erfaring som stallmedarbeider?

Har jobbet noen år i stall og en ting er sikkert: dette er ikke en jobb du tar for å nedbetale huslån.

Negative sider: dårlig lønn, lang arbeidstid, tunge løft, man er lett erstattelig fordi det er skokker med ungjenter som drømmer om en slik jobb, skader, mye løping til tider. Lite lyst til å jobbe ekstra med egen hest etter jobb.

Positive sider: man blir ekspert på hest og ender opp med å være en potet som kan det meste, fra lett helsearbeid og krise-hovslageri til genetikk og ikke minst adferd. Man får ridd/kjørt/handtert hest i en grad de færreste har anledning til - dvs kompetansen man får er enorm. Det er en veldig givende jobb og det er spesielt å være elsket av en hel stall. Treningen er gratis og variert - man blir ekstremt sterk og utholdende. Og også den ekstra ridning/kjøring et.c. - den får et enormt boost når man holder på med mange hester pr dag. En plass jeg jobbet ridde jeg fort 3-4 hester pr dag minst tre kvarter eller mere pr hest. Selv om det for det meste var turtridning har jeg aldri lært så mye ridning på så kort tid før.

Hva trengs av en stallmedarbeider? For det første å være pålitelig. Møt opp når du skal møt opp, gjør det som skal bli gjort - ikke sitt og ha pause i utregnsmål når det er masse som skal gjøres. Generell erfaring fra egen hest og lærevilje om man skulle være litt bakpå med egen erfaring. Med en dose ydmykhet og lærevilje kommer man veldig langt. Og være nøye med utstyr og hester - behandle alt som ditt eget.

Men er man glad i hester og kommer til en plass som behandler medarbeiderne sine bra, har begrenset arbeidstid og en lønn du kan leve med, tror jeg ikke det finnes bedre type jobb enn hestejobb. Jeg tror det viktigste er å ha en sjef du kan leve med.

ps. Selv om du har hatt hest før, gjør deg ikke til en god stallmedarbeider automatisk. Alle de jeg har vært borti som har jobbet sammen med meg over kortere eller lengre periode og som har hatt hest selv, har fått en skikkelig nedtur (ok - de var unge jenter med kanskje et noe urealistisk syn på ting), mens ferskinger tar det som regel fortere. Det finnes nesten ikke likhet å bruke 2-3 timer på en hest hver dag i uka og å passe på mange hester 8-10 timer pr dag.

ps2: tar du jobben - pass på ryggen. Løft med beina, aldri med ryggen.
__________________
signatur?
Al-Kemia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-08-2008, 09:32   #5
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 463
MP Rating: 0% (0)
dorab01 har en strålende fremtid.dorab01 har en strålende fremtid.dorab01 har en strålende fremtid.dorab01 har en strålende fremtid.dorab01 har en strålende fremtid.dorab01 har en strålende fremtid.dorab01 har en strålende fremtid.dorab01 har en strålende fremtid.dorab01 har en strålende fremtid.dorab01 har en strålende fremtid.dorab01 har en strålende fremtid.
Sv: Erfaring som stallmedarbeider?

Det kommer helt ann på i hvilket felt det er snakk om. Feks i en gallopstall eller travstall er lønnen mye høyere. Hos gallopstaller (som jeg har erfaring fra) ligger lønnen på fulltids arbeidende på 18 000. Da jobber man fra 7 om morran til 13. og noen etter middager i uken.
dorab01 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-08-2008, 18:50   #6
Supermedlem
 
Al-Kemia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Ski
Meldinger: 1,219
MP Rating: 0% (0)
Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.
Sv: Erfaring som stallmedarbeider?

Det må være noen unikum-staller du har vært borti, dorab01. Sjekket opp tilbydt lønn på hestejobber som tilbys nå og det er veldig mange praktikant-jobber, betalt av NAV. Kan ikke tro at NAV arbeid har blitt mer generøs med årene... Ellers er det mye "jobbe mot hybel, stallplass og lommepenger" - slik som det var for noen år siden da jeg var praktikant og etterhvert fast ansatt.
Er nok lettere å leve av det om man er utdannet ridelærer eller har tilsvarende erfaring
__________________
signatur?
Al-Kemia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:28.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com