Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 31-07-2008, 19:52   #1
VIP-Medlem
 
Tuppesjura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Sted: I eget hus!
Meldinger: 5,975
MP Rating: 100% (2)
Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.
Kan noen hjelpe meg litt?? Ang. sykepenger...

Jeg er sykemeldt, og var i utgangspunktet satt opp på ferie 3 uker i juli. De gikk jo glatt ut i og med at jeg er sykemeldt. Har ikke hatt noe særlig utbytte av ferien i og med at jeg er syk føler jeg....

Snakket med en kundekonsulent hos nav, og fikk beskjed om at så lenge jeg krysset av på sykemeldingen min at jeg ikke skulle ha lovbestemt ferie, så fikk jeg sykepenger for perioden, og avviklingen av ferie ble mellom meg og min arbeidsgiver.

I dag etterlyste jeg sykepengene mine fra nav, og fikk beskjed om at siden jeg var satt opp på ferie, så utbetalte de ikke sykepenger for den perioden. Da måtte jeg ta kontakt med arbeidsgiver og få de til å gi en skriftlig avklaring til nav ang dette.

Jeg er avhengig av å få lønna mi, så nå føler jeg at vi sitter i en knipe. Jeg skal derfor forfatte et brev til arbeidsgiveren min, men er usikker på hva jeg skal skrive.....
Er det noen som kan hjelpe???
__________________
Snuppa 04
Lillemann 07
Tuppesjura er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-08-2008, 09:35   #2
Veteranmedlem
 
muslingen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 4,653
MP Rating: 100% (2)
muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.
Sv: Kan noen hjelpe meg litt?? Ang. sykepenger...

Mitt tips er å skrive kort og konkret.

"Jeg har ikke tatt ferien jeg var satt opp på pga. sykdom og påfølgende sykemelding. Derfor ønsker jeg nå å få sykepengene mine for disse tre ukene (spesifiser gjerne hvilke). NAV trenger en skriftlig bekreftelse fra min arbeidsgiver på at min ferie er utsatt, foreløpig på ubestemt tid. Vennligst skriv dette til xx (din saksbehandler på NAV) snarest mulig, da jeg feilaktig er trukket 3 ukers sykepenger som ikke blir utbetalt før en slik bekreftelse er mottatt."

Med kopi til NAV. Kunne være at de godtok at du ikke har tatt ferie bare med det brevet. Jeg har ikke trengt noe slikt brev før, så lenge jeg ikke har hatt ferie...
__________________
Gullgutten 4 år
Lille 3 år
muslingen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-08-2008, 18:44   #3
VIP-Medlem
 
Tuppesjura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Sted: I eget hus!
Meldinger: 5,975
MP Rating: 100% (2)
Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Kan noen hjelpe meg litt?? Ang. sykepenger...

Det går kanskje å skrive det, ja. Har sendt en mail til arbeidsgiver, men ikke mottatt noe mer svar, verken derfra eller fra nav. Argumenterte overfor saksbehandler hos nav hvorfor jeg ikke hadde fullt utbytte av ferie, og at jeg derfor ikke benyttet meg av ferien....knotete forklart da...

Jeg har aldri måttet gjøre noe sånt som dette tidligere, da det har gått automatisk...Greit nok hvis jeg hadde vært sykemeldt frem til ferien også skulle begynt å jobbe igjen etter ferien, men jeg var sykemeldt nesten en måned før, og nå en måned etter ferien..... Blir så irritert over at jeg må krangle for å få det jeg har krav på.....
__________________
Snuppa 04
Lillemann 07
Tuppesjura er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-08-2008, 11:36   #4
VIP-Medlem
 
Tuppesjura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Sted: I eget hus!
Meldinger: 5,975
MP Rating: 100% (2)
Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Kan noen hjelpe meg litt?? Ang. sykepenger...

Arbeidsgiver vil ikke sende noen avklaring pga at jeg ikke ønsker å opplyse overfor dem hvorfor jeg er sykemeldt......vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Har forsøkt å komme gjennom til nav på tlf, men det er helt umulig. Mailer jeg sender til mitt lokale trygdekontor blir videresendt til nav forvaltning som har med utbetaling å gjøre, og derfra er det ingen svar......blir så frustrert.....

Man skal være nødt til å krangle seg til alt her i verden. Jeg blir så lei!!!!!
__________________
Snuppa 04
Lillemann 07
Tuppesjura er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-08-2008, 08:03   #5
Æresmedlem
 
Athiqa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2003
Sted: Sandnes
Meldinger: 13,781
MP Rating: 0% (0)
Athiqa har et ubeskrivelig bra rykte.Athiqa har et ubeskrivelig bra rykte.Athiqa har et ubeskrivelig bra rykte.Athiqa har et ubeskrivelig bra rykte.Athiqa har et ubeskrivelig bra rykte.Athiqa har et ubeskrivelig bra rykte.Athiqa har et ubeskrivelig bra rykte.Athiqa har et ubeskrivelig bra rykte.Athiqa har et ubeskrivelig bra rykte.Athiqa har et ubeskrivelig bra rykte.Athiqa har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Kan noen hjelpe meg litt?? Ang. sykepenger...

Hmm, trodde ikke arbeidsgiver hadde rett på å vite grunnen jeg?
Håper det ordner seg for deg!
__________________
Alva født 7 Mai 2006
Jonatan født 3 Oktober 2003
11 August 2007

Athiqa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-08-2008, 08:33   #6
VIP-Medlem
 
Tuppesjura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Sted: I eget hus!
Meldinger: 5,975
MP Rating: 100% (2)
Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Kan noen hjelpe meg litt?? Ang. sykepenger...

Sitat:
Opprinnelig postet av Athiqa Vis post
Hmm, trodde ikke arbeidsgiver hadde rett på å vite grunnen jeg?
Håper det ordner seg for deg!
Nei, de har jo ikke det.
Fikk beskjed om at jeg måtte ha legeerklæring for at de skulle ordne det, siden jeg ikke ville si hva som feiler meg.

Blir så irritert. Var i møte med arbeidsgiver og sa klart og tydelig fra om at jeg ikke ville si hva som feiler meg, og det respekterte hun sa hun.....Men, så begynner hun å spørre om jeg er gravid, om det er noe livstruende, om jeg skal opereres osv. Når hun spør så mye, så snører det seg jo sammen, og hun har lettere for å finne ut hva det er...

Har forresten bedt legen min om legeerklæring, men ikke fått den enda. Så jeg vet ikke om han har ordnet det. Håper det, ellers sliter vi big time her......huff.....det er så tungt å slite økonomisk når man er syk......
__________________
Snuppa 04
Lillemann 07
Tuppesjura er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-08-2008, 16:49   #7
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,212
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Kan noen hjelpe meg litt?? Ang. sykepenger...

De kan kreve legeerklæring på at du ikke kan nyttegjøre deg ferien din, ja. Men de kan ikke kreve å vite hva som feiler deg. Det skal holde at legen bare skriver at du ikke kan nyttegjøre deg ferien din, så skal det holde. Men få krever vel egentlig dette, kun de særeste, som i ditt tilfelle...
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-08-2008, 18:22   #8
Veteranmedlem
 
muslingen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 4,653
MP Rating: 100% (2)
muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.
Sv: Kan noen hjelpe meg litt?? Ang. sykepenger...

Dersom du har det skriftlig at de vil vite hva som feiler deg synes jeg du skal sende dette til NAV! Eller arbeidstilsynet?

NAV her jeg bor var veldig strenge på dette mot min arbeidsgiver. Da vi hadde et møte alle 3 begynte saksbehandleren fra NAV faktisk møtet klart med: "Her skal det ikke diskuteres diagnoser eller behandling overhodet, det har arbeidsgiver ingen rett til å få vite noe som helst om. Nå skal vi se på muligheter!".
__________________
Gullgutten 4 år
Lille 3 år
muslingen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-08-2008, 10:56   #9
VIP-Medlem
 
Tuppesjura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Sted: I eget hus!
Meldinger: 5,975
MP Rating: 100% (2)
Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Kan noen hjelpe meg litt?? Ang. sykepenger...

De har ikke sagt det rett ut. Men, da jeg spurte om de kunne sende et brev til nav om at jeg var syk i ferien og derfor ikke benyttet meg av den, fikk jeg beskjed om at de ikke kunne gjøre det fordi de ikke visste hva som feilet meg, og de ville derfor ikke hjelpe meg....

Har ikke fått noen legeerklæring i posten enda. Håper den kommer i dag, ellers blir jeg nødt til å ringe legen og spørre om jeg ikke får det. Kan ikke skjønne at jeg ikke skulle få det....får håpe at de bare er trege med å få det sendt avgårde derfra....
__________________
Snuppa 04
Lillemann 07
Tuppesjura er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-08-2008, 12:02   #10
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,212
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Kan noen hjelpe meg litt?? Ang. sykepenger...

Sitat:
Opprinnelig postet av Tuppesjura Vis post
De har ikke sagt det rett ut. Men, da jeg spurte om de kunne sende et brev til nav om at jeg var syk i ferien og derfor ikke benyttet meg av den, fikk jeg beskjed om at de ikke kunne gjøre det fordi de ikke visste hva som feilet meg, og de ville derfor ikke hjelpe meg....
Det er korrekt. Din arbeidsgiver kan ikke og skal ikke gjør dette. Dette er legens jobb, det er legen som skal dokumentere ovenfor NAV at din tilstand gjør at du ikke har kunnet benytte deg av ferien din. Det har ikke arbeidsgiver noe med ovenfor NAV.
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:12.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com