Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-03-2009, 22:02   #1
Seniormedlem
 
Karina sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 2,682
MP Rating: 0% (0)
Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.
Ung ufør, noen som vet noe om det?

Jeg har nå sendt inn søknad om tidsbegrenset ufør Det er en medfødt diagnose, som nå har medført at jeg ikke greier å jobbe fullt. Gjennom NAV og en innleid bedrift har vi kommet frem til at jeg skal søke en uføregrad på 65% og jobbe 35%. Saksbehandleren min på NAV mener jeg kommer inn under Ung ufør etter denne regelen:

Sitat:
Du må ha en alvorlig og klart dokumentert sykdom. Dersom du har en slik sykdom før du fyller 26 år, men fortsatt er mer enn 50 prosent yrkesaktiv, kan du likevel få garantert minste tilleggsytelse dersom du søker om uføreytelse før du fyller 36 år.
Hva vil det si for meg økonomisk at jeg kommer inn under Ung ufør? Spurte saksbehandleren, men han hadde ikke oversikten over det for det lå under en annen avdeling
__________________

16.08.08 Bryllupstråd Bilder fra den store dagen
Karina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-03-2009, 23:10   #2
VIP-Medlem
 
muslingen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 5,082
MP Rating: 100% (2)
muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Ung ufør, noen som vet noe om det?

Dersom du får minstesats er den høyere på ung ufør enn "vanlig ufør". Minstesatsen på ung ufør er vel 2,4 G, mens på vanlig ufør er den 1,6 (?).
__________________
Gullgutten 4 år
Lille 3 år
muslingen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-03-2009, 23:27   #3
Seniormedlem
 
Karina sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 2,682
MP Rating: 0% (0)
Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Ung ufør, noen som vet noe om det?

Tror ikke jeg kommer til å få minstesats. Slik jeg forstår det på saksbehandleren min kommer de til å regne ut fra årslønn på det tidspunktet jeg ble sykmeldt første gangen som førte til rehab. penger etterhvert. Altså at de bruker samme grunnlaget som de bruker på rehab. penger. Han snakket om at jeg kanskje fikk noe tillegg "på toppen" av dette siden jeg kom under Ung ufør
__________________

16.08.08 Bryllupstråd Bilder fra den store dagen
Karina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-03-2009, 14:41   #4
VIP-Medlem
 
muslingen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 5,082
MP Rating: 100% (2)
muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Ung ufør, noen som vet noe om det?

Åh, det vet jeg ingenting om. Om det er sånn så er jo det bra!
__________________
Gullgutten 4 år
Lille 3 år
muslingen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 19:24   #5
Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Meldinger: 88
MP Rating: 0% (0)
LøVe81 har mye å være stolt av.LøVe81 har mye å være stolt av.LøVe81 har mye å være stolt av.LøVe81 har mye å være stolt av.LøVe81 har mye å være stolt av.LøVe81 har mye å være stolt av.LøVe81 har mye å være stolt av.LøVe81 har mye å være stolt av.LøVe81 har mye å være stolt av.LøVe81 har mye å være stolt av.LøVe81 har mye å være stolt av.
Sv: Ung ufør, noen som vet noe om det?

Så vidt jeg vet, er det en slags kompensajon for at du kanskje ikke har tjent opp noe særlig grunnlag for feks uføretrygd dersom du blir syk før 26 år... normal minstesats for rehab og attføringspenger er nå 1,97G, men med status som ung ufør er minstesatsen 2,44G. Vet desverre ikke om det har noe å si når du har et høyere grunnlag for beregning av uføreytelser.
LøVe81 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 19:46   #6
Gus
Seniormedlem
 
Gus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Sted: hovedstaden
Meldinger: 2,869
MP Rating: 0% (0)
Gus har et ubeskrivelig bra rykte.Gus har et ubeskrivelig bra rykte.Gus har et ubeskrivelig bra rykte.Gus har et ubeskrivelig bra rykte.Gus har et ubeskrivelig bra rykte.Gus har et ubeskrivelig bra rykte.Gus har et ubeskrivelig bra rykte.Gus har et ubeskrivelig bra rykte.Gus har et ubeskrivelig bra rykte.Gus har et ubeskrivelig bra rykte.Gus har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Ung ufør, noen som vet noe om det?

Sitat:
Opprinnelig postet av Karina Vis post
Jeg har nå sendt inn søknad om tidsbegrenset ufør Det er en medfødt diagnose, som nå har medført at jeg ikke greier å jobbe fullt. Gjennom NAV og en innleid bedrift har vi kommet frem til at jeg skal søke en uføregrad på 65% og jobbe 35%. Saksbehandleren min på NAV mener jeg kommer inn under Ung ufør etter denne regelen:

Sitat:
Du må ha en alvorlig og klart dokumentert sykdom. Dersom du har en slik sykdom før du fyller 26 år, men fortsatt er mer enn 50 prosent yrkesaktiv, kan du likevel få garantert minste tilleggsytelse dersom du søker om uføreytelse før du fyller 36 år.

Hva vil det si for meg økonomisk at jeg kommer inn under Ung ufør? Spurte saksbehandleren, men han hadde ikke oversikten over det for det lå under en annen avdeling
Først en stor er ikke lett dette her.

Men du vil jo ikke jobbe MER enn 50% og da faller du vel utenom denne regelen?
__________________
BloGgen
bare send meg en pm du vil se
Gus er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 23:27   #7
Seniormedlem
 
Karina sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 2,682
MP Rating: 0% (0)
Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.Karina har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Ung ufør, noen som vet noe om det?

Sitat:
Opprinnelig postet av Gus Vis post
Først en stor er ikke lett dette her.

Men du vil jo ikke jobbe MER enn 50% og da faller du vel utenom denne regelen?
Nei, regelen gjelder om du har en alvorlig sykdom før du fylte 26, men kan jobbe lengre enn 26 år men søker uførepensjon før 36 år. Ikke enkelt det der
__________________

16.08.08 Bryllupstråd Bilder fra den store dagen
Karina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:18.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com