Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager


Svar
 
Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-11-2009, 10:11   #1
Kes
Supermedlem
 
Kes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2003
Sted: Vest-Agder
Meldinger: 871
MP Rating: 0% (0)
Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.
Hva kan en med melkeallergi spise ?

Sønnen min fyller 6 år på lørdag og skal ha guttebursdag med de i klassen.
Vet at en av de som kommer har melkeallergi.

Hva serverer jeg han ?
Kan han ha f.eks. vanlige pølser ?
Pølsebrød er vel melk i ? Eller ? Hva med lomper ?

Gele ?
Noe bakverk uten melk ?

Hadde planer om å ha en "vanlig" bursdagsfeiring med pølser, brus, sjokoladekake og gele, meen bør jo nesten ha noe å servere han med melkeallergi også ??

Sjokolade er vel selvfølgelig fy-fy ??

Noen som kan hjelpe
__________________
Mamma til;
--Nikolai - 07.11.03
--Rebekka - 27.08.08
Og i magen, ventes 23. mars

( Også kjent som Ingeniøren ... )
Kes er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 10:17   #2
Urt
Seniormedlem
 
Urt sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Sted: På toppen
Meldinger: 2,643
MP Rating: 0% (0)
Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hva kan en med melkeallergi spise ?

Go og mager sine pølser er i teorien uten melk.

Sjokoladekake er ikkje noko problem å lage uten melk. Søk på crazy kake på detsoteliv.no, så finner du oppskrifta på ei kjempegod sjokoladekake.
__________________
Trollet 04, Tulla 05 og Lille Tulla 07

Fotorier, min lille fotoblogg
Urt er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 10:19   #3
Medlem
 
LadyGaGa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 470
MP Rating: 0% (0)
LadyGaGa har slått av rykte
Sv: Hva kan en med melkeallergi spise ?

Ring mammaen og spør
__________________
....
....
.......
LadyGaGa
....
...
LadyGaGa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 10:24   #4
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 300
MP Rating: 0% (0)
desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.
Sv: Hva kan en med melkeallergi spise ?

Pølser er det melk i..men i Gildes serie go`mager er det melkefrie pølser(og pølsene fra vita)Pølsebrød er det ikke melk i som regel.
Den orginale non-stopen er melkefri(MEN OBS OM DET ER NØTTEALLERGI).
I vanlig potetgull er det ikke melk(les litt bakpå om du kjøper skruer ol).
Velger du noe bakst må du gå til innkjøp av blå soft ell margarin der er det ikke melk. Bak vanlige boller men bytt ut melka med havre ell ris melk f.eks( vi synes bakeprodukter ble bedre med bla margarin som har litt mere fett enn blå soft). Det finnes oppskrift på en deilig ostekake uten melk om du går inn på allergikokken..der får du masse tips.
Tror forresten den fedigblandingen med langpanne sjokoladekake fra møllrens er uten melk.
Det er også masse kjeks uten melk(bokstav kjeks,tom og Jerry osv fine i eventuelle gotteposer.)
desember 05 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 10:25   #5
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2003
Sted: Vestfold
Meldinger: 1,652
MP Rating: 0% (0)
Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hva kan en med melkeallergi spise ?

Om du baker selv, så bytt melken ut med f.eks rismelk.

Som nevnt over får du pølser uten melk. Andre ting du planlegger kan du jo bare sjekke innholdsdeklarasjonen.

Jeg har selv unger med melkeintoleranse og baker det meste selv pga det. Men, en god del kjøpebakverk er også uten melk, så du må sjekke hvert enkelt produkt. Ellers anbefaler jeg deg å sjekke om, det er "allergi-hylle" på en butikk i nærheten. Meny og Ica pleier i alle fall ha det. Der vil du finne erstating for det meste, inkl godteri. Melkefri is fås forresten ogå på helsekost, sammen med en del andre allergi-produkter.

Og, gele er helt ok.
__________________
Elsie



Elsie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 10:28   #6
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 300
MP Rating: 0% (0)
desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.desember 05 har en strålende fremtid.
Sv: Hva kan en med melkeallergi spise ?

Ja gele er okei!! Og freias vaniljesaus pulver er uten melk og kan lages med alternativ melk(blir litt rar men datteren min likte den)...vi andre foretrakk den vanlige som vi er vandt til.
desember 05 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 21:22   #7
Veteranmedlem
 
guttem@mm@ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 4,557
MP Rating: 100% (1)
guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.guttem@mm@ har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hva kan en med melkeallergi spise ?

Toro sin langpanne-sjokoladekake er uten melk, det går fint an å servere gele med vaniljesaus laget på havremelk. Pølser har vel melk her i Norge såvidt jeg vet, vi kjøper pølser i sverige og der er de uten melk. (som hovedregel synes jeg rismelk egner seg til drikke da den er veldig tynn, havremelk til baking og mattilbereding, men husk at den er litt søtere enn vanlig melk)

Ellers synes jeg det er et godt råd å ringe mammaen å høre med henne.

Jeg har jo en sønn selv med melkeallergi, jeg tar alltid kontakt med foreldrene når min sønn er bedt bort i bursdag. Jeg mener i grunnen at jeg ikke kan forvente at andres foreldre hverken vet at min sønn er allergiker og/eller at de skal ha kost som er tilpasset han.

Lurer du på noe mer er Uten melk en genial side som jeg anbefaler titt og tett! Melkeallergi er i grunnen veldig lite problematisk

Ha en super bursdagsfering!
__________________
Guttem@mm@
27. juli 02 - 21. januar 04 og 30. august 07.

Sist endret av guttem@mm@; 03-11-2009 kl 21:24.
guttem@mm@ er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-11-2009, 21:25   #8
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 1,734
MP Rating: 100% (1)
Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.Billa21 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hva kan en med melkeallergi spise ?

Hadde jeg vært mamman til dette barnet med allergi, så hadde jeg ringt til deg!! Men viss du ikke hører noe, så ta en tlf. kan hende han tåler vanlige pølser for den saks skyld.
__________________
Storesøster 05
Lillebror 06
Billa21 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-11-2009, 11:32   #9
Kes
Supermedlem
 
Kes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2003
Sted: Vest-Agder
Meldinger: 871
MP Rating: 0% (0)
Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.Kes har en strålende fremtid.
Sv: Hva kan en med melkeallergi spise ?

Takk for svar alle sammen !!

Ska kikke litt på disse linkene

Ang. å ringe mammaen så vet jeg ikke har hun heter...
De har ikke levert ut klasselister med tlf/navn på foreldre på skolen, så alt jeg vet er hva denne gutten heter...ikke etternavn eller foreldrenes navn..
Men han har fått invitsajon med mitt tlf, så mammaen burde jo ringe meg

Får bake en sjokoladekake, men fyllet da ??
Pleier å lage det med smør, kokesjokloade, melis og kaffi...
Er det melk i noe av dette ??

Ellers blir det nok ferdigprodukt for det meste

Men hva står det evt. på pakken dersom det er melk i et produkt ??
Står det melk, tørrmelk eller noe annet ??
__________________
Mamma til;
--Nikolai - 07.11.03
--Rebekka - 27.08.08
Og i magen, ventes 23. mars

( Også kjent som Ingeniøren ... )
Kes er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-11-2009, 11:54   #10
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2003
Sted: Vestfold
Meldinger: 1,652
MP Rating: 0% (0)
Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.Elsie har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hva kan en med melkeallergi spise ?

Hva om du lager fyllet med kakao og melkefri maragrin, i tillegg til kaffe og melis?
Kokesjokolade kan også brukes. (Dersom det står kakosmør, så er det melkefritt.)

I mat er det melk i dersom du finner f.eks :
Creme fraîche, fløte, fløteis, ghee, kasein, kaseinat, kefir,
kesam, kjernemelkpulver, kulturmelk, laktalbumin,
melk, melkeprotein, melkeproteinisolat, melkepulver,
melketørrstoff, myse, myseproteinisolat, mysepulver,
natriumkaseinat, ost, ostepulver,
rømme, skummetmelkpulver, smør, tørrmelk, valle,
vassle, yoghurt, yoghurtpulver, whey.

__________________
Elsie




Sist endret av Elsie; 04-11-2009 kl 12:02.
Elsie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 06:16.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com