+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 5 av 5

Diskusjon: Tenåringsmødre klarer seg bra når de støttes

  1. #1

    Tenåringsmødre klarer seg bra når de støttes

    Danmark har i flere år praktisert et program for tenåringsmødre. Når en tenåringsjente blir gravid, blir hun fanget opp av systemet. Hun blir sett på som en ressursperson med potensiale til å bli en god mor og til å fullføre skolegangen. Tenåringsmødrene blir fulgt opp ved at de får god oppfølging under svangerskapet, og frem til barnet er 3 år. Dette gjøres ved gruppesamtaler, mentorprogrammer, egne mødrehjem osv. Disse tiltakene har vist seg å ha gode resultater.

    Nå ser det ut som om de er i ferd med å innføre det samme i Norge. Det er gledelige nyheter.

    Se denne artikkelen:

    Vil hjelpe unge gravide - Østfold - NRK Nyheter

    Se også disse:
    http://www.bymisjon.no/upload/Forus/...l_Familien.pdf

    Her er også en link:
    egoistiske mødre (Julia Nyland Ørsahl)

    Er det virkelig slik bloggeren beskriver det eller representerer dette fordommer tenåringsmødre ofte møter? Kan støtte føre til at flere tenåringer planlegger et barn, fordi det "ordner seg?"

    Hva mener dere?

  2.  
  3. #2
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,628

    Sv: Tenåringsmødre klarer seg bra når de støttes

    Det er et veldig viktig forebyggende arbeide som gjøres i slike grupper. De finnes i Norge også, men kanskje ikke så landsdekkende og organisert som i Danmark, men vi lærer

    Om dette vil føre til at flere velger å få barn i tenårene tviler jeg på. Jeg opplever at dette er jenter som er uplanlagt gravide. Det er vel ingen (få?)som planlegger å få barn om de trenger et støtteapparat for å ta vare på mor og barn?
    Alt før du var unnfanget, var du ønsket -
    Alt før du var født, var du elsket -
    Fra den første gang jeg så deg kunne jeg gitt mitt liv for ditt.


    93, 96, 99 og 08

  4. #3

    Sv: Tenåringsmødre klarer seg bra når de støttes

    Nei, jeg tror ikke det, og etter min mening er England et godt eksempel. Dette er et land med meget dårlige fødselsordninger (for modne mødre også) og også det landet i Europa med statisktisk høyest forekomst av tenåringsforeldre.

  5. #4
    Isa
    Gjest

    Sv: Tenåringsmødre klarer seg bra når de støttes

    Tviler på at det vil føre til flere fødsler blant veldig unge mødre, men det er jo kjempe viktig å gi hjelp og støtte til de som blir gravide i den alderen - særlig fordi mange opplever motstand i større eller mindre grad fra de rundt seg.

    Og om de ikke får støtte, så er det jo til syvende og sist barna det går utover..

  6. #5

    Sv: Tenåringsmødre klarer seg bra når de støttes

    Jeg har skrevet en kronikk om dette på Aftenposten.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine