+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 19 av 19

Diskusjon: Hva får 11 åringen deres lov til?

Sil
    Gjest

Hva får 11 åringen deres lov til?

Hvor lenge er de ute på kvelden?

Hvor langt vekk fra hjemme får de gå?

Hva med plikter?

Hva med ukepenger?

Når må de legge seg på kvelden?

Flinke til å gjøre lekser?

LItt spørsmål fra meg.

2.  
    Lakrisstang
    Gjest

Sv: Hva får 11 åringen deres lov til?

Hvor lenge er de ute på kvelden? Nå på vinteren må hun være hjemme kl.19.30 på vanlige ukedager. I helgene kl.21.00
    Litt senere om sommeren, når det er lange, lyse kvelder.

Hvor langt vekk fra hjemme får de gå? Om kveldene:Til klassekamerater i nærheten (ca. 1km avstand) På dagtid også til de som bor 3-4 km unna.

Hva med plikter? Hun må holde rommet sitt i orden og rydde inn tøyet som jeg har vasket og brettet sammen. + å rydde opp etter seg når hun har vært på badet/kjøkkenet osv. Det får hun ikke betaling for.

Hva med ukepenger?Utenom dette kan hun ta småjobber som hun skriver opp og får ukepenger for. Hun passer da lillebror/henter han i barnehagen, rydder opp i videoene, bærer ut søpla, tømmer oppvaskmaskinen, skreller poteter/setter på poteter, bretter melkekartonger, støvsuger trappa osv....
    I gjennomsnitt blir dette som regel 50,- pr. uke.

Når må de legge seg på kvelden? På hverdager har hun egentlig leggetid (=slukke lyset!) kl.21.00, men det er nok ikke alltid hun greier/vil det
    Konsekvensen blir da at dagen etter får hun ikke være på dataen eller se på video.

Flinke til å gjøre lekser? Ja, hun er veldig pliktoppfyllende og flink på skolen, men det er nok ikke alltid "med glede" hun gjør lekser, nei...... Men ellers så liker hun å jobbe med de fleste skolefagene og er positiv og virker interessert i det meste.

Hva med din 11åring??

Gutten min ble 11 år rett før jul.

Han får av og til lov å være hos kamerater som bor i nærheten til 19.30 / 20.00. Om sommeren sikkert lenger.

Han beveger seg vel rundt i et område på maks 1 km hjemmefra. Han får lov å gå til byen med kamerater på lørdag formiddag. (Liten by).

Ikke noen faste plikter andre enn å rydde rommet. Ellers ta ut av oppvaskmaskinen osv. når jeg spør ham.

Har ikke faste ukepenger, han får penger når han trenger det. Har prøvd ukepenger / plikter før og syns ikke det fungerer så bra.

Han skal egentlig legge seg kl. 21 men det blir ofte 21.30 før dusjing, spising osv. er unnagjort. Han har to eldre brødre som er oppe senere, og det gjør vel sitt.

Han jobber bra med leksene, men kan være litt treig å få i gang. Har en tendens til å begynne for sent.

Sil
    Gjest

Takk for svar jenter. Ser vi har det ganske likt.

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lailaras sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    3,657

Hvor lenge er de ute på kvelden? kl 20.00 på hverdager og 21 i helgene. (ikke ute i gatene, men hjemme hos eller i hagen til venner)

Hvor langt vekk fra hjemme får de gå? Det er ca 1 km til den venninnen hun holder seg mest med. Da får hun gå/sykle/sparke hjem når hun skal hjem.

Hva med plikter? Hun må holde rommet sitt ryddig, og ellers hjelpe til med det jeg trenger. Å ta ut av og sette inn i oppvaskmaskinen og å hente posten er slike ting jeg nærmest spør om daglig.

Hva med ukepenger? Hun får penger til lørdagsgodteri som hun drar ut og kjøper selv på lørdagen. Ellers får hun penger i tillegg dersom hun har vært flink til å hjelpe til i uken.

Når må de legge seg på kvelden? Hun legger seg kl 22.00 (hun blir straks 12, og har nettopp begynt med dette. Som en prøveordning. Er hun trett om morgenene, vil vi revurdere leggetiden)

Flinke til å gjøre lekser? Hun gjør leksene med en gang hun kommer hjem fra skolen. Ikke med glede og ikke alltid så nøye, spørs hvor travelt hun har med å komme seg til venner, og om jeg er hjemme. Men vi går gjennom leksene når jeg kommer hjem (kl 14/19) og hun leverer alltid fra seg skikkelig arbeid. Håper hun snart skjønner at det går fortere om hun gjør det skikkelig første gang, istedenfor at hun ofte må viske vekk og gjøre ting på ny pga slurv...
    Laila
    Storebror -92 Lillesøster -98

Blogg:
    Brukt og Grønt

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kathinka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Meldinger
    4,298

Min er 10,5 år, men jeg svarer nå fordet Kjekt å se hvordan andre med store barn har det, siden han er vår eldste og "prøvekanin" for de som kommer etter

Nå bor ingen av vennene hans så nærme at han får gå selv nå på vinterstid (mørketid og glatt). Så da henter vi alltid, og det blir ikke senere enn 19.30.

Nærmeste venn bor ca 1 kilometer unna, og han spør ikke om å gå dit nå om vinteren, så jeg tror ikke han vil det, men vi kjører om han vil dit. Men om sommeren når det er lyst hele døgnet så kan han sykle opptil 3,5 km unna. Det begynte vi med i sommer når han fylte 10, etter han hadde tatt sykkelsertifikatet, og siden det da fortsatt var litt nytt syklet vi ofte i møte med han når han skulle hjem.

Hva med plikter?
    Han må rydde rommet sitt, men eller har han ingen faste plikter. Han hjelper til når vi spør.

Hva med ukepenger?
    Det varierer litt, han har en liste med ukes-plikter, men han MÅ ikke gjøre de, men dersom han gjør en eller flere av de så får han betalt deretter. Vi er fersk på ukepenger og han er eneste som har det, så det er ikke store summer det er snakk om. En tier her og en tier der.

Han legger seg 20.30-21. 21.30 i helgene. Ligger som regel å leser i 30 min uansett når han legger seg.

Tja, han gjør leksene rett etter han kommer hjem fra skolen, men jeg må (litt for) ofte minne han på at han må få gjort det ferdig dersom han sitter nede her. Skjønner jo at han lett blir ukonsentrert med tre småsøken, men han har skrivebord på rommet, og når jeg er litt streng og sier han MÅ gjøre leksene der så går det mye kjappere.
    Kathinka og gutta

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Delfinus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Some place in Norway
    Meldinger
    16,009

Inn/hjem ved 1930-2000 tiden i uken da det er skole dagen etterpå, kan få være litt lenger på helg

Hun får besøke venner/venninner der de bor, han ingen spesiell grense på avstand fra hjemmet, men de fleste bor jo i 1-2-3 km omkrets. Så lenge hun kan sykle/gå/sparke så får hun lov å reise dit hun vil, men nå er hun så lat at det er aldri snakk om de helt store avstandene

Hva med plikter?
    Hun må rydde rommet sitt, men eller har hun ingen faste plikter. Hun hjelper til når vi spør, men tar sjelden initiativ til noe selv

Hva med ukepenger?
    Får ikke ukepenger. Hun får det hun trenger da hun spør, eller jeg ser at hun trenger penger. I tillegg fyller jeg opp kontantkortet hennes ved behov, men max 50,- pr uke. Dette fungerer greit foreløpig.

Skal være i seng rundt 2030,kan få lese, surfe, spille nintendo ds til kl 21 i uka. I helgene legger hun seg mellom kl 21 og 22 ca

Hun er veldig flink til å gjøre lekser nå, og etter en litt ugrei periode med dette så har vi kommet inn i en god rutine på dette nå. Hun setter seg etter skolen mandag, og gjør det meste. Noen ganger fordeler vi fagene på dagene gjennom uka så hun slipper dra med seg alle bøkene hjem på en dag.
    IKKE nybaktmamma lenger J: 1998 og j: 2002

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Banan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    2,526

Denne var gammel, men 11 åringer går vel ikke ut på dato
    Split -07

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Delfinus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Some place in Norway
    Meldinger
    16,009

Nei sant det...
    IKKE nybaktmamma lenger J: 1998 og j: 2002

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Banan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    2,526

Trodde nesten Sil var tilbake her.
    Split -07

Veteranmedlem
    Rykte
    Lailaras sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    3,657

2005, ja. Ser at problemet med at gamle meldinger kommer opp når man søker etter nye, fortsatt gjelder...
    Laila

Blogg:
    Brukt og Grønt

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    2 fine barn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    1,845
    Blogginnlegg
    4

Selv om den er gammel så synes jeg tråden er interessant. Jeg ser det er å holde orden på rommet som er den vanligste "plikten" for 11-åringene, men hva mener dere med holde orden da? betyr det at det skal være ryddig til en hver tid, eller skal det være sånn noenlunde? Har en 11-åring her i huset annenhver uke, som roter noe helt forferdelig. Mer enn de på 4 og 6 til sammen. HUn er min stedatter da, så jeg synes det er vanskelig å gripe det an da faren etter min mening lar det skure å gå litt. Eller det vil si han ber henne rydde, men det blir liksom ingen konsekvenser om hun ikke gjør det..

Hvilke konsekvenser får det hvis barna ikke holder rommet i orden? Jeg er usikker på hvor strenge vi kan være, men noe må hvertfall skje for forrige uke satte hun nesten fyr på huset.. Hun har en liten radiatorovn oppe på rommet sitt, og den var det så rotete under/rundt så den hadde veltet mot en kommode. Jeg var tilfeldigvis inne mednoen klær til henne og kommodeskuffen var skikkelig varm. Skremmende.
    2 fine barn, Gutt 2003, Jente 2005 og bonusjente 1998

Det er vanskelig å være noe for andre, derfor er jeg noe for meg selv!!

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kathinka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Meldinger
    4,298

2 fine barn: Her må han rydde rommet en gang i uka, pluss at han må rydde litt visst han på forhånd vet om at han får besøk av venner. Nå har han i grunn ikke så mye stæsj på rommet, så det går raskt å rydde.

Skummelt med den ovnen da, kanskje vurdere en annen type ovn, en som står fast på veggen kanskje?
    Kathinka og gutta

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

Hvor lenge er de ute på kvelden?Til vanlig så skal hun være inne til ca kl 20 00 nå på vinteren, men her vi bor nå mens vi bygger er hun ikke ute alene uansett tid på døgnet.

Hvor langt vekk fra hjemme får de gå?Hun får oppholde seg i byggefeltet, og før vi flyttet i leil i påvente av nyhuset fikk hun og gå til venninder på nabofeltet, ca 10 min unna å gå.

Hva med plikter?Hun skal holde rommet ryddig, bære ut matbokser, tømme gymtøy/badetøy, legge på plass rene klær som jeg kommer med. men hun er elendig i å rydde, så vi har stadig dskusjoner ang dette. Ellers har hun ingen plikter, men jeg ber henne gjerne om å gå ut med bosset, pante flasker(hun får pengene), hjelpe til med på og avdekning av bordet til middag. Men det er sjeldent med glede hun hjelper til, da er det off og stønn i lange baner

Hva med ukepenger?har ikke ukepenger, men får penger når det er noe hun trenger penger til. Har hun gjort noe spesielt som å passet på småsøstrene, ryddet rommet deres el kan hun få noen kr for å evt spare eller for å dra på kino el noe.

Når må de legge seg på kvelden?Hun er i seng til ca 2100, men ofte blir den og 2130. Det er egentlig litt for sent for hun klager mye på hodepine og er sååå sur om morgene. Så den siste uken har vi prøvd å få henne i seng til 2030, men da med masse diskusjoner, kranglig og bråk.

Flinke til å gjøre lekser? Ja, hun gjør alltid leksene rett etter skolen, og det gjøres stort sett bra. Hun er veldig flink på skolen og det meste er lett for henne. Må hun ha hjelp så ender det ofte med surmuling fra henne siden hun ikke tåler å bli fortalt noe for tiden. Men stort sett går dette bra.

Ellers så er hun blitt en tikkende hormonbombe som er meget lite samarbeidsvillig med oss foreldre for tiden, hun er tydelig kommet i puberteten og svarer oss i hytt og vær, er sint det ene øyeblikket oggråter i det neste. så vi har en herlig tid foran oss

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

2fine barn: Vi har prøvd mange ting for å få storpia til å holde rommet i orden, og med orden så mener jeg at rene klær skal ligge iskapet og ikke i den samme haugen som de skitne ligger, at det ikke slenger rundt med papirboss, godteripapir, fat, glass ol.
    Bi har nå nektet henne å t amed både mat og drikke på rommet siden hun aldri tar det ut igjen, samt at hun har flere ganger kastet mat i søpla på rommet sitt og ikke bært det ut noe som har ført til muggel og lukt på rommet. Hvor mange matbokser som og er kastet pga at de aldri komme rpå kjøkkenet har jeg ikke tall på, men av prinsipp går jeg ikke å henter de.
    Nå i høst har vi brukt det å skulle få velge nye møbler og tapet til nyrommet i nyhuset som pressmiddel, men selv ikke den gulroten førte til at hun gadd å rydde noe mere. Bestefaren tilbød henne og 2000 kr som hun skulle få når vi flytter inn til å kjøpe til flatskjerm til nyrommet sitt siden hun sparer til det. Han sa at han da forlangte at rommet så ok ut når han kom på besøk, men neida, 2000 kr lokket heller ikke til å prøve å gjøre noe.
    Vi har prøvd å nekte med penger til kino, badeland, bowling, lørdagsgodt osv osv, men hun bryr seg rett og slett ikke. Totalt likegyldig, og mener såklar vi er de strengeste foreldre ever som forlanger noe slikt av henne.
    Så jeg vet faktisk ikke hva vi skal gjøre for å få henne til å gjøre noe. Men det plager meg noe voldsomt, og her for noen uker siden hadde hun samlet sammen litt og joda da fant jeg RENE, NYVASKA klær ballet i skittentøyet. Da syntes hun det var enklere å hyve det dit enn å legge det i skapet

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    2 fine barn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    1,845
    Blogginnlegg
    4

lol Sv: Hva får 11 åringen deres lov til?

Tini2: Høres ut som vi har litt like 11-åringer

Jeg vet ikke om det blir noe bedre om hun får en ovn som er festet i veggen, for det blir jo like mye rot rundt den.. Jeg vet rett og slett ikke hva vi skal gjøre. Vi vurderer nå og rydde bort en god del av sakene hennes for en stund i håp om at mindre stæsj gir ryddigere rom. Rent tøy i skittentøyet er en kjent sak her ja, ofte ligger alle klær både rene og skitne i en stor haug på gulvet. For å si det sånn så er det sjelden vi ser gulvet hennes

Hun ønsket seg tv på rommet, og avtalen var at det skulle hun få hvis hun holdt orden på rommet frem til jul, men det gikk ikke. Virker ikke som om det er noe som motiverer henne. Det forundrer meg at det er mulig å rote så mye også jeg da, hun er jo her bare annenhver uke, og flere ganger har jeg og faren hennes rydda rommet for henne når hun har vært til moren. Dette har vi gjort i håp om at hun skal se hvor koselig det er når det er rent og ryddig, men stort sett ser rommet bomba ut etter få dager.

Sist uke når hun var her så sa faren at hun måtte gå å rydde rommet, og vi skulle se gulvet når hun var ferdig. Når hun var ferdig gikk jeg opp for å se og vi så forsåvidt gulvet, men under senga og i senga var det jo kaos. Jeg prøvde å forklare henne at hvis hun hadde lagt alt på sin rette plass med en gang hadde hun spart seg for arbeid, for det ble jo dobbelt arbeid på henne når hun måtte rydde ut av senga før hun la seg, men jeg vet ikke om det hjelper da..

Det rommet hennes det har virkelig blitt hodebryet mitt, og ekstra vanskelig synes jeg det er å være stemor. Det er lettere å være streng med mine barn enn med henne.. Vi flyttet sammen i sommer så vi er i en innkjøringsfase enda egentlig så jeg håper det blir lettere etter hvert.
    2 fine barn, Gutt 2003, Jente 2005 og bonusjente 1998

Det er vanskelig å være noe for andre, derfor er jeg noe for meg selv!!

Veteranmedlem
    Rykte
    Lailaras sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    3,657

Skummelt med den ovnen. Jeg ville kanskje vurdert å fåt en slik som man fester oppe på veggen, over døra gjerne... Jenta mi har ikke ovn på rommet, liker å ha det ganske kaldt, men vi har døra oppe til gangen og der står varmekablene på (har varmekabler på rommet også, men hun synes det blir for varmt for å sove der, så de er avslått)

Tja, hvilke konsekvenser får det å ikke rydde rommet? Hvis rommet ikke er i god orden når hun legger seg, er rommet ikke "i orden" og da mister hun ukepenger. Hun er ikke ivrig til å rydde og må stort sett minnes på det hver dag.

Hvis det hadde vært mitt stebarn, hadde jeg alliert meg med pappaen, blitt enige om hvilke regler som gjelder alle barna. Det er ikke riktig at hun skal slippe unna selv om hun ikke er der hele tiden. Så samler dere hele gjengen og forteller de nye reglene. Eller tar det med en og en hvis det er lettere.
    Laila

Blogg:
    Brukt og Grønt

Veteranmedlem
    Rykte
    Lailaras sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    3,657

Et par ting til. Mindre ting på rommet, gir utrolig nok ikke ryddigere rom her. Jeg skjønenr det ikke, men vi har tatt vekk nesten alle tingene hennes like før jul, og likevel er det som regel bombet hver dag... Vi satte alt ut i garasjen etter siste rydding, og ga beskjed om hvor hun kunne hente det hun savnet. Hun har ikke hentet noe inn igjen.

Og kom på en regel til, nå når jeg leste innleggene deres. "Hvis de skitne klærne ikke ligger på vaskerommet i riktig kurv, blir de ikke vasket". Det ligger som regel en dunge etter henne hver dag når hun går i dusjen, og jeg bærer det noen ganger inn på rommet hennes, slik at hun skal sortere hva som er rent (nok til å brukes litt til) og hva som skal til vask. Da setter jeg henne til å sortere, legge sammen det som er rent, og legge det i skapet, mens det skitne skal i riktig kurv på vaskerommet.
    Laila

Blogg:
    Brukt og Grønt

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

Sitat Opprinnelig postet av Lailaras Vis post
    Et par ting til. Mindre ting på rommet, gir utrolig nok ikke ryddigere rom her. Jeg skjønenr det ikke, men vi har tatt vekk nesten alle tingene hennes like før jul, og likevel er det som regel bombet hver dag... Vi satte alt ut i garasjen etter siste rydding, og ga beskjed om hvor hun kunne hente det hun savnet. Hun har ikke hentet noe inn igjen.

Og kom på en regel til, nå når jeg leste innleggene deres. "Hvis de skitne klærne ikke ligger på vaskerommet i riktig kurv, blir de ikke vasket". Det ligger som regel en dunge etter henne hver dag når hun går i dusjen, og jeg bærer det noen ganger inn på rommet hennes, slik at hun skal sortere hva som er rent (nok til å brukes litt til) og hva som skal til vask. Da setter jeg henne til å sortere, legge sammen det som er rent, og legge det i skapet, mens det skitne skal i riktig kurv på vaskerommet.

Det var en god ide Den tror jeg jammen meg jeg skal prøve meg på, så får hun se hvor lang tid det tar før hun er oppråd for ting å ha på seg

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine