+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 14 av 14

Diskusjon: Sterilisering

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    Nov 2008
    Meldinger
    33

Sterilisering

Hvorfor er det bare sånn at det er de med keisersnitt som får dette gratis? Nå venter vi vårt 4 barn i okt/november men jeg vil jo føde vanlig som jeg har født med de andre og evt utføre en sterilisering etterpå? Men for å få utført en sterilisering så må man planlegge keisersnitt? Blir så feil synes jeg eller missforstår jeg helt?
    Noen med erfaring? Noen som har utført dette, angrer du etterpå? Man bør jo være 100 prosent sikker på at man ikke vil ha flere barn, men må si jeg føler meg ferdig med 4.
    Kan sikkert sende mannen for å gjøre det siden det er billigere. Men nå spør jeg ang. meg

2.  
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    2,572

Sv: Sterilisering

det koster ca 6000; for kvinner.. desverre.. hadde det ikke vert så dyrt hadde jeg gjort det for lenge siden.

det du spør om ang keisersnitt vet jeg ingenting om . beklager.
    MCP

"The past cannot be changed,the future is still in your power."

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    Nov 2008
    Meldinger
    33

Har bare hørt via andre som har fått det gratis.
    Lykkelig mamma til 3 -> snart 4

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Underlig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    1,724

Grunnen til at det ikke koster noe ved KS er at de allerede er der inne... For KS må operasjonsal bestilles, spinal settes (krever ekstra lege og sykepleier), lege må være tilstede (i mitt tilfelle to), man må ligge på oppvåkning og deretter er man flere dager på sykehus ekstra, krever ekstra oppfølging og bruker mer smertestillende. Det er svindyrt. At legen bruker et par minutter ekstra utgjør liten forskjell - det er ingen stor kostnad. Sterilisering alene koster (av overnevnte grunner) omtrent det samme som KS... (med unntak av liggedøgn)

Det man betaler for sterilisering er en brøkdel av kostnadene. Sykehusene sparer mye på at man velger å ta det samtidig fremfor at bare noen få hadde valgt å gjøre det i ettertid.

I tilegg gjør det køene for de som venter kortere. Færre inngrep = kortere kø.

Dette er forøvrig tilfelle for flere andre typer operasjoner. Fordi det totalt sett er billigere og utgjør lavere risiko.

Jeg hadde aldri sterilisert meg hvis jeg ikke skulle ta KS. Det er en stor operasjon med betydelig risiko. For menn er det et lite inngrep som koster lite, ikke krever innleggelse, lav risiko og i de fleste tilfeller reversibelt. Min mann hadde fått innvilget sterilisering da det ble klart at jeg desverre måtte ta et KS til.

Det innvilges ikke sterilisering hvis dere ikke er sikre. Du må regne med innleggelse, spinalbedøvelse, sårsmerter og luftsmerter. Det er vanskelig reverserbart.

I mitt tilfelle fikk jeg en ekstrem øknig i blødninger, dobbelt så langvarig mens og økte mens smerter i ca 6 mnd etter sterilisering. Nå er jeg tlbake på normalen.
    Sist endret av Underlig; 08-04-2011 kl 19:00
    + + +

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    Nov 2008
    Meldinger
    33

Det er fint å høre erfaringer. Takk underlig

Tidl. bruker
    Gjest

Fordi man allerede er på operasjonsstua med buken åpen og dermed gir det ingen ekstra faktisk kostnad.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Annba sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    på høyden!
    Meldinger
    1,718

Jøss... Dette var SVÆRT SVÆRT langt fra min opplevelse av sterilisering Underlig.

For det første, du har strengt tatt krav på å få bli sterilisert ifbm fødsel/barselopphold enten du tar keisersnitt eller ikke. Jeg skal lete etter forskriftene der dette står og komme tilbake med det.
    Det er ikke slik at det KUN er de som tar KS som får dette gratis.
    Jeg fødte minstebror på en tirsdagkveld og ble sterilisert påfølgende fredags morgen. (Ble utsatt fra torsdag pga endel akuttilfeller).

Jeg drøftet sterilisering med min fastlege da jeg var noen uker ut i svangerskapet. Da hun følte seg trygg på at det var et veloverveid valg fra min side, måtte jeg signere et skjema der det sto forklart at inngrepet er vanskelig reversibelt osv. Og at jeg bekreftet å ha forstått konsekvensene av steriliseringen.
    Deretter sendte hun det signerte skrivet samt en rekvisisjon til det sykehuset jeg skulle føde på. Så vanskelig var det.
    Jeg er imidlertid klar over at enkelte har fått nei, fordi man ikke kan prioritere planlagte steriliseringer på sykehus med stort "trykk", ettersom det ikke er akutt eller livstruende. Derfor kan det lønne seg å velge et mindre sykehus.

Når det gjelder selve inngrepet så var jeg jo allerede innlagt ifbm barseloppholdet. Jeg fikk lett narkose, inngrepet er utført med kikkhulsteknologi og jeg har derfor kun et bittelite usynlig arr på en cm i navelen... Ingen sårsmerter overhodet, og kun to sting som løste seg opp av seg selv etter en ukes tid. Jeg hadde heller ikke noe luftsmerter. (Som jeg derimot hadde mer enn nok av da jeg tok KS med storesnupp). Jeg lå en time på overvåkning/oppvåkning og dro hjem sammen med babyen min samme ettermiddag.

Jeg er forøvrig enig med det siste Underlig skriver. Mine menstruasjoner ble også kraftigere, varte lengre og var mer smertefulle enn tidligere. For meg varte dette i godt og vel et år. Nå blør jeg svært lite, uten smerter og i en liten uke.
    Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
    bitttittpassesegboAnnba er endelig Mrs. T
    flyttelittpå denne bortover h

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lex sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    5,105

Re: Sterilisering

Sterilisering er gratis også i forbindelse med vaginal fødsel, se f.eks her http://www.helsedirektoratet.no/seks...sterilisering/
    Lykke kommer i mange størrelser!

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Annba sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    på høyden!
    Meldinger
    1,718

Og der fant lex det for meg, så da slipper jeg det. Takk så mye!
    Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
    bitttittpassesegboAnnba er endelig Mrs. T
    flyttelittpå denne bortover h

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

Man må ikke planlegge keisersnitt for å bli sterilisert, og det er heller ikke "bare" å planlegge å ta et keisersnitt. Det skal medisinske grunner til at det skal bli innvilget, og detter er noe fødselsleger avgjør og ikke den gravide selv.
    Ang streilisering så er det som de andre sier gratis å få det gjort samtidig med et ks pga at man da allerede er inne i magen og man da kan få utført to fluer i en smekk. Så skal det gjøres utenom dette må man betale for det pga det er en operasjon som ikke er medisinsk nødvendig og en operasjon som krever sitt av personale og medisiner.

Jeg var bare 25 når jeg tok mitt tredje og siste keisersnitt, så jeg fikk ikke sterilisere meg, men mannen gjorde det høyst frivelig noen mnd etterpå. Dette ble gjort på privatklinikk pga lange ventetider på offentlige sykehus siden dette også er en operasjon som ikke er nødvendig og står nederst på prioriteringslisten. Men privat fikk han time innen noen uker og det hele var over på under en time.

Så om du skal føde normalt som jeg forstår du skal, så hadde jeg nok bedt mannen om å sterilisere seg siden det er mye enklere på menn enn på kvinner.

Nå ser jeg Lex har funnet at det er gratis i forbindelse med vaginal fødsel også, men da må en vel gjøre dte i forbindelse med at en ligger på barsel da sikkert? Hjelper vel ikke å komme noen mnd etterpå å få det gratis?

Seniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    Jun 2005
    Meldinger
    2,572

hmmm er dette nytt? for hadde jeg vist dette for 6 år siden hadde jeg gjort det ja.
    MCP

"The past cannot be changed,the future is still in your power."

Seniormedlem
    Rykte
    Underlig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    1,724

Ikke overasket over at KS + sterilisering er annen opplevelse enn bare sterilisering. Bortsett fra det er suatnevnte fortsatt et inngep som krever de ressursene jeg beskriver.

På "mitt" sykehus er ikke sterilisering gratis - men det er mulig det er det ifm fødsel. Hvorfor det skulle være andreledes enn ellers - eller at menn steriliserer seg aner jeg ikke. Mulig de sparer noe innleggelse på det? Eller at noen har synes det er urettferdig? I såfall burde all sterilisering være kostnadsfri - all prevensjon faktisk.

For ikke å snakke om elektivt KS.

Heldigvis har vi overskudd av penger i helsevesenet... Eller: ikke rart det er et Bunnløst pengesluk.
    + + +

Seniormedlem
    Rykte
    Ra-punzel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    1,690

På sykehuset om jeg har født ved gjøres ikke sterilisering i forbindelse med fødsel uten at det er keisersnitt. Jeg spurte flere ganger i forbindelse med min siste fødsel, men de hadde ikke kapasitet til det. Jeg hadde derfor med en erklæring om sterilisering i tilfelle akutt keisersnitt, noe det ikke ble. Jeg måtte derfor betale for steriliseringen maaaaange mnd etterpå, siden der var lang ventetid.
    Min mor fikk sterilisere seg ved dette sykehuset da hun fødte noen få år før meg, men da var det fremdeles gratis.
    Mamma til 5 jenter -99 -01 -02 -04 -06

Juniormedlem
    Rykte

Medlem siden
    Nov 2008
    Meldinger
    33

intressangt da skal jeg lukte litt på det nå som jeg skal til legen på onsdag, får jeg det så er jeg egentlig ikke i tvil,for jeg er ferdig med å få barn. Kraftige blødninger har jeg når jeg har brukt spiral og ppiler og vondt.
    Naboen sa også det at hun fikk sterilisering gratis i f.bindelse med fødsel men det er jo minst 20-25 år siden.

Men dere som har gjort det andre ulemper enn mer blødning den første tiden?

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Sterilisering
      Av Uregistrert i forum Seksualitet og samliv
      Svar: 1
      Siste melding: 25-10-2007, 10:51
    2. Sterilisering.
      Av minime i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 6
      Siste melding: 25-03-2007, 14:45