+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8

Diskusjon: Liten vektoppgang og amming...

Liten vektoppgang og amming...

Jeg har tittet litt på tidligere meldinger jeg har skrevet her, og kom over denne. Kunne vært skrevet i år...Amming har vært et "problem" med alle tre...
    11.05.08
    Snuppa har hatt 4 økeperioder på de to ukene vi har vært hjemme. Hun har sovet dårlig på dagen (sover heldigvis i 3-4 timers økter på natta, men har vært litt vanskelig å roe igjen etter pupp.) og gråter hele tiden bortsett fra når hun ligger ved puppen. Slitsomt!!! Ikke har hun lagt noe særlig på seg heller. I dag virker hun mer fornøyd. Liker ikke at hun ikke legger noe særlig på seg. Gnager i bakhodet at jeg aldri klarte å fullamme storebror og er redd for at det går samme vei med henne. Hun er mye flinkere til å suge enn storebror, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får nok melk..... Amme ofte sier alle, så øker produksjonen. Tydligvis ikke for meg. Jeg blir forferdelig sliten og storebror blir neglisjert. Etter å ha brukt hele dagen på å amme og ellers høre på en hylende unge hver gang jeg la henne fra meg for å gå på do eller spise, lekte jeg med tanken på å sette henne fra meg ute, lukke døra og la henne skrike.....:-(

Jeg husker ikke om jeg begynte å gi snuppa litt MME på kveldene i noen uker, men etterhvert la hun godt på seg. Husker hun hadde flere valker på lårene, noe aldri storebror hadde. Tror jeg avventer å gi ekstra MME til en siste veiing på mandag
    Sigurd f. 16.11.05
    Sunniva f. 20.04.08
    Siv f. 25.04.11

2.  
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kitty80 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    tilbake i Indre
    Meldinger
    1,201

Sv: Liten vektoppgang og amming...

Ta en telefon ned til helsestasjonen og hør med de. Det virker som du enten har lite melk, eller lite næring i melken din. Sånn er det bare for noen. Det er viktigere med en mett og glad baby enn at man absolutt må amme. Ville hørt med hs allerede i dag jeg da. Hvorfor vente hvis babyen er sulten?
    Mamma til verdens beste

Vet du, dette slet jeg med i begynnelsen på storesøster også, dog ikke like mye som deg. Jeg ammet og ammet, tårene rant og tulle la ikke på seg. Rett før vi hadde tenkt å gi henne mme på kvelden, så kom melken skikkelig- 4 uker etter fødsel.

Men, vet du hva? Ikke være redd for å ikke kunne fullamme til barnet er 1 eller 2 år. Konsentrer deg om her og nå! Snakk med helsesøster og legg en plan som ikke stresser deg. Betyr det litt ekstra påfyll med mme nå i begynnelsen, så la det stå til. Du blir også stresset av at vesla skriker og da holder kroppen tilbake melken- sånn er vi skrudd sammen! jeg er sikker på at hvis du får slappet litt av, slipper tankene langt frem i tid og får snakket godt med helsesøster at det er mye større sjanse for at melken kommer. Og skulle den ikke gjøre det, så er det INGEN barn som har vondt av MME. Jeg fikk det fra jeg var 1 mnd og er nå ei frisk og sunn jente

Jeg forstår dette med den følelsesmessige biten oppi dette her! Men en mamma må også ta vare på seg selv. SÅ jeg håper ikke du føler jeg bagatelliserer problemene dine. Jeg vil bare så gjerne at du også tar vare på deg selv oppi dette

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    saki78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,840

Jeg har også slitt med ammingen med alle tre, Gard sleit i 3 uker før han klarte å ta puppen og jeg var sååå close på å gi opp hele ammingen.. Brage og Jarand har tatt det raskere, men begge de to hadde gulsot, så har slitt med å få de til å være våkne slik at de kunne amme. Heldigvis så har de skjønt det etterhvert og da har de lagt fint på seg, men husker at det har vært nervepirrende og stressende å ikke få det til med en gang..

Det viktigste er å slappe av, men det er jo lettere sagt enn gjort.. men hør med ammepoliklinikken hvis det er det på sykehuset ditt og HS!
    Gard 31.05.06 Brage 14.07.08 Jarand 28.04.11

Var/er litt bekymra for dette jeg også, amming er vanskeligere enn jeg hadde trodd! Hadde hjemmebesøk av helsesøster i dag og spurte henne om dette. Hun sa jeg ikke skulle bekymre meg for å ødelegge noe ved å gi mme i tillegg innimellom. Det viktigste var at jeg først skulle amme, så evt gi mme om han ikke ble fornøyd. Dermed fikk jeg likevel stimulert produksjonen - og babyen blir mett og god Hun sa også at det ikke var sånn at man bare skal amme uansett: ikke bra for babyen eller noen andre at mamma sliter seg ut

Jeg er helt enig i at stress er ammedødaren over alt. Begynner du å tvile på om det kommer nok melk så kan du stoppe den bare med tanken altså. Et tips er å gjøre noe helt annet mens du ammer. Så snart mini er koblet på så se på TV eller en spennende serie eller noe annet som engasjerer deg litt. Ikke glem å spise og drikke nok heller! Å amme ofte er bra for produksjonen for de fleste, men vel så viktig er det å amme lenge. Puppen er ikke tom før en stund etter at det føles sånn, og det produseres stadig ny melk. La baby ligge der leeenge hvis hun har tålmodighet til det, og sørg for at du selv har tid og ikke blir stresset av at det tar lang tid. Har du mulighet til det, så ta med babyen i senga eller godstolen og bli der i mange timer eller til og med hele dagen. Les en bok, sov og slapp av og gi fri tilgang til puppen.

Har hatt økedag i dag selv, så kan si meg enig i at man ikke får gjort stort når det er sånn. La noen andre ordne huset og andre praktiske ting på sånne dager.

Forøvrig helt enig i at det er lurt med en plan som fungerer nå og ikke om et halvt år, og om du må ty til MME så gjør det absolutt ingenting.

Nå har hun roet seg litt og virker mer fornøyd. Jeg har selv hatt feber i tre dager og har derfor tatt det rolig, ligget mye på sofaen og slappet av med henne på puppen, og lagt meg tidlig. Kanskje det var det som skulle til.....
    Sigurd f. 16.11.05
    Sunniva f. 20.04.08
    Siv f. 25.04.11

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Helene Harefrøken sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

Ro og fred er kjempeviktig for ammingen, det psykiske er faktisk en av de tingene som går mest utover melkeflyten Jeg ante ikke hvor mye det hadde å si før jeg leste en bok om amming. Har dere forresten sjekket om barnet kan ha spenninger i kroppen som gjør at hun gråter så mye, det er ikke uvanlig for en fødsel er en påkjenning for den lille kroppen. Hvis hun har ubehag kan det jo være at hun ikke er så effektiv når hun suger. Bare et forslag. Lykke til videre
    Stolt nybakt mamma igjen til februar 11 og august 05

Min side: Sikring av barn i bil.

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Liten vektoppgang
      Av Christabella i forum Februar
      Svar: 3
      Siste melding: 06-04-2010, 22:58
    2. Svar: 19
      Siste melding: 12-12-2009, 00:45
    3. Liten vektoppgang