For en uke siden skulle jeg lage pavlova.. Endte med brent marengs.
I dag skrudd jeg ned varmen, men likevel blir marengsen brent... Hva gjør jeg galt? Og hvorfor bruker noen salt i?
For en uke siden skulle jeg lage pavlova.. Endte med brent marengs.
I dag skrudd jeg ned varmen, men likevel blir marengsen brent... Hva gjør jeg galt? Og hvorfor bruker noen salt i?
2008 februar 2012
Legg bakepapir over den, eller skru varmen ned ytterligere.
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,the courage to change the things I can,and the wisdom to know the difference.”Reinhold Niebuhr
September 2005 Mai 2010
Hvor mange grader steker du den på? Jeg bruker å lage etter en oppskrift som heter "Pavlova med eggekrem" på www.detsoteliv.no, bare at jeg steker den på ca 145 grader istedenfor 150. Da blir marengsen helt perfekt, sprø utenpå og myk og passe seig inni
140 grader har jeg brukt, men tror kanskje jeg gjorde feil ved å lage en for stor firkant isteden for sirkel.. så den ble altfor tynn.. skal prøve bakepapir neste gang. Takk for tips
2008 februar 2012
Jeg steker på 125 grader, nederste rille, og dekker til med bakepapir etter en stund.
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,the courage to change the things I can,and the wisdom to know the difference.”Reinhold Niebuhr
September 2005 Mai 2010
Hvis du skal lage en firkant er det viktig at denne får samme areal som sirkelen som stekeanvisningen i oppskriften. Hvis du lager marengsen tynnere enn steketiden i oppskriften er beregnet på så vil den bli brent selv om du legger et stykke bakepapir over.Opprinnelig postet av ;8170698
Eks: Hvis oppskriften er beregnet på en form på 22 cm må hver side i firkanten være ca 19,5 cm. (kvadratroten av 3,14*11*11)
2003 2011
Min marengs blir alltid perfekt(ikke for å skryte, men ) og det jeg gjør er følgende: Varmer ovnen til 225 grader, skrur av ovnen, setter inn marengsen, og lar den stå til ovnen er kald. Da er den ferdig, og helt strøken
T mar-09
R jan-06
O okt-03
For verden er dere tre i mengden
For meg er dere alt
4 eggehviter
1/2 ts eddik
3 dl sukker
1 ts bakepulver
Ha eggehvitene i en ren bolle, og la de stå til de er romtempererte. Tilsett eddik, og pisk dem stive. Tilsett 2,5 dl sukker litt etter litt, pisk hele tiden til du får en blank og stiv marengs. (du skal kunne snu bollen på hodet uten at noe renner ut) Bland resten av sukkeret med bakepulveret, og vend det forsiktig inn i marengsen.
Jeg pleier å lage rund pavlova, da lager jeg marengsbunnen ca 22 cm i diameter. Da blir den ganske høy, så evnt kan du la diameteren bli et par cm lengre for å få en litt flatere marengs. Så varmer du altså opp ovnen til 225 grader, og skrur den av når du setter inn marengsen. Når ovnen er kald, er den ferdig. Kan gjerne stå ei natt og tørke, så jeg pleier å lage den kvelden før vi skal ha kaka, da kan jeg jo bare gå å legge meg når jeg setter den inn i ovnen
T mar-09
R jan-06
O okt-03
For meg er dere alt
Aner ikke?.. Har aldri prøvd oppskrifter på marengs uten eddik, så jeg vet ikke om den utgjør noen forskjell..Opprinnelig postet av ;8171300
T mar-09
R jan-06
O okt-03
For meg er dere alt
Glemte naturligvis dette når jeg lagde pavlova nå...
Satte på ovn på 180 grader. Satte ned til 140 da jeg satte inn kaka.. midt i ovnen.. etter 20 min er kaka bittelitt lysebrun på kantene, men håper det går bra... Slengte oppå bakepapir..
Er ikke verdens beste ovn, sikkert den billigste ovnen fra ikea.. (leier leilighet..) kan det være at ovnen er for varm og at termostaten ikke stemmer helt?
2008 februar 2012
Sosiale Bokmerker