Dette er en tråd hvor jeg samler den kunnskapen jeg har fått gjennom Krølle sine språkproblemer. Han har vært veldig sein i språkutviklinga og i tillegg hatt en veldig dårlig forståelse. Nå er han 3,5 år og har kommet seg betraktelig, Det går den rette veien, men han trenger litt mer trening og hjelp enn andre for å ta dem igjen til han begynner på skolen. Han har hatt problemer med ørebetennelse og perioder med væske på ørene. I tillegg har Bertram kraftig dysleksi.
Barn skjønner ofte flere hundre/tusen ord før de kan si så mye selv. De suger til seg og lagrer ord som de tar frem senere. Når de tar dem frem, kan være veldig individuelt. Uten at det skal måtte bety at noe er galt.
Noen sier sitt første ord før de er 7 mnd. Noen venter til de er rundt 2 år.
Og alt kan være like normalt.
Det første man kan se etter hos sitt barn, er hva det forstår. Om det forstår mye av det som blir sagt, er sjansen god for at språket vil komme uten problemer når barnet er klart for det. Det forstår ofte langt mer enn man tror. Selv om det kanskje ikke sier et eneste ord.
Sjekk dette med feks Hvor er ballen (sitt og leik sammen med ballen og spør), nå skal vi gå på badet, bytte bleie, nå skal vi spise, vil du ha melk? Osv osv.
Infoen nedenfor er hentet fra Norsk Logopedlag
www.norsk-logopedlag.no
Barn 1-2 år (vær OBS på at dette er 1-2 år, dvs kan ikke barnet alt dette enda, er det lenge til 2 års alderen og avvik er normalt!!):
I ettårsalderen er barnet en aktiv samtalepartner.
Barnet bruker både lyder, gster og enkeltord.
Kroppsspårk, gester og lyder er fremdeles dominerende.
Slik utrykker barn seg i denne alderen:
- De strekker seg mot noe de vil ha
- De skyver bort det de ikke vil ha
- De tiltrekker seg oppmerksomhet ved å lage lyder
- De rister på hodet når de sier NEI
- De har glede av å smile og lage bablelyder
- De vinker for å si hadet
Talespråket
Talespråket er i rask utvikling. Barnet bruker enkeltord. Det kan feks si Mamma eller Pappa for å få oppmerksomhet, Nei for å avvise noe, Det for å få noe, Opp for en kommande eller ønske, Der for å påpeke noe.
Mange barn kan ikke uttale ordene riktig, men det viktigste er Hva barnet sier og ikke Hvordan
Late som Lek begynner å utvikle seg, feks mate dokka med skje og legge bamsen i senga.
Sråkforståelse
Barnet forstår enkle beskjeder.
Det kan peke på kjente ting og bilder.
Talen blir mer forståelig.
Barnet begynner også å bli bevisst andres følelser (lei seg, sint, blid osv)
Barnet er på vei til å bli en god samtalepartner (samtale etter barnets nivå og hva det innebærer, en samtale er ikke bare ord!!)
Utvikling av kommunikasjon og samspill:
Dette skjer gjennom naturlige og dagligdagse gjøremål.
Språkutvikling ved middagsbordet kan feks gå slik for seg:
- Barnet ser på deg og paker på maten og sier Middag
- Du svarer og gjentar det barnet har sagt. I tillegg utvider du barnets ord til Ja, vi skal spise middag.
- Dersom barnet kun peker, sier du navnet på tingen, for eksempel Mat.
- Dersom barnet sier OPP, for KOPP, gjntar du ordet bekreftende med riktig uttale, men retter ikke på det. Barn skal ikke rettes på, men man skal gjenta det selv; Ja, det er en Kopp
Du kan også leke ryddeleken for å få barnet til å gi deg det som er brukt under måltidet. På den måten utvikles språkforståelsen og ordforrådet.
Du støtter språkutviklingen hos barnet ditt ved å:
-Være opmerksom på kropsspråket og gestene barnet bruker
-Lytte til ordene det bruker
-Alltid prøve å tolke hva barnet vil uttrykke.
-Gjenta med korrekt uttale det barnet ditt har sagt/uttrykt. Vær en god språkmodell
-Del barnets interesse og prat det barnet har rettet oppmerksomheten sin mot. Kommunikasjon skal være en positiv opplevelse.
-Når barnet ditt er to år gammelt, vil det kommunisere både med kroppsråk, gester og tale/ord.
-Lek er læring og barnet vil gjerne leke med deg.
Barnet vil forstå en hel del og si mange ord. Etter hvert vil det også sette sammen 2-3 ord til små fraser: Kjøre bil, Pappa kjøre bil (dette kan man ikke forvente før barnet er 1,5 til 2,5 år gammelt)
Ellers litt hva jeg har fra samtaler med fagpersoner i tillegg til det ovenfor:
Å ha fast lesestund med bøker hvor barna kan ta del si elv.
Ikke nødvendigis sitte å lese, men se på bilder, peke på, sette navn på.
Der er kua, den sier mø.
Bruke gjerne samme boka hver gang.
Må ikke lese så lenge.
Interessen kan være laber, men vil nok komme seg om man gjentar.
Det viser seg at barn som har fast lesestund hver dag (feks før legging) er bedre til å både skrive, lese og prate enn de barna som ikke har gjort det.
Bøker, pekebøker, rim og regler, sanger, gjerne med begevelser til, fremmer sråkutviklingen.
Sett ord på alt rundt deg, beskriv det. Selv om du ikke kan føre en samtale med barnet ditt hvor du får konkrete og verbale svar, gjør det til en vane å prate med barnet ditt om hva dere gjør, hva dere ser osv. Det er sånn barna lærer.
Noen barn kan sette sammen 2-4 ord og kan si 200 ord når de er 2 år gamle. Mens andre igjen kan toppen si 20 ord når de er 2 år, og klarer ikke å sette sammen noen av to eller flere ord enda. Begge deler er like normalt.
Føler du at barnet ditt har dårlig forståelse, kan du ta det opp med helsesøster. Hun kan sende henvisning til ØNH for å ta en hørselstest. Jo før, jo bedre.
Den testen som helsesøster tar, sier bare om barnet har sterkt nedsatt hørsel. På ØNH kan de sjekke om det er ulike lyder barnet ikke hører. Det skal ikke så mye til før barnet kan få problemer med å tilegne seg språk om hørselen er nedsatt, evt på noen områder. Å høre dårlig på en slags lyd kan gjør mye uforståelig. Fordi man mangler en tone og mister sammenhengen.
En del har væske i mellomøret. Selv uten å ha problemer med ørebetennelse. Innleggelse av dren kan ordne dette greit. Dette er det vanligste problemet hos småbarn som har sein språkutvikling. Og man vokser væske på øret av seg ettersom man blir større og øregangene også større og bedre utviklet.
Tips når det gjelder trening på farger:
*Lek fargelotto. Ikke forvent at barnet skal kunne uttale og ha navnet på alle fargene. Men heller at det skal kunne legge rødt kort på rødt osv. Ved å begynne med feks rød og grønn kan du også kalrtlegge om barnet er fargeblind eller ikke. Og dermed skulle trenge utredninge på dette for å evt slå det helt sikkert fast. Noen som har dysleksi, er også fargeblinde.
*Konsentrer deg om en farge av gangen når dere skal øve mer.
Ha en uke med feks rød. Leit etter røde ting rundt dere.
Neste uke tar dere grønn.
For deretter å ha både rød og grønn neste uke.
*Omtal det du ser i farger, form og beskrivelser. Den gule ballen, det røde trafikklyset, det grønne trafikklyset. Gjør det til en del av den daglige talen.
VIKTIGE LINKER FRA LOGOPEDLAGET
Om språkutvikling 0-12 mnd
Om språkutvikling 1-2 år
Om språkutvikling 2-3 års alderen
Om språkutvikling 3-4 år
Om utvikling av språket 6 mnd til 4 år
Sosiale Bokmerker