+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 6 av 6

Diskusjon: Sosial angst- Hvordan bli kvitt?

  1. #1
    Uregistrert
    Gjest

    Sosial angst- Hvordan bli kvitt?

    Det bryter meg så mye ned Hva må jeg gjøre for å få det bort? Hva kvalifiserer til psykolog?

  2.  
  3. #2
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Snurreline sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    8,541

    Sv: Sosial angst- Hvordan bli kvitt?

    Hvem som helst kan gå til psykolog...man trenger ikke å være syk verken på den ene eller andre måten...Jeg synes du skal bestille deg en time hos legen og få en henvisning jeg*klem*!
    Sliter med angst selv men ikke sosial angst...Eller jo litt kanskje. Men man jobbe for at man skal bli bedre...Noen klarer det nok på egenhånd, spørs hvor ille man har det...mens andre trenger litt hjelp utenifra
    Livet må gå videre...

  4. #3
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Sosial angst- Hvordan bli kvitt?

    Noen å prate med er en del av biten, mens en annen og viktig del av å komme seg over kneika, er å jobbe med dette i praksis. Det kan du feks gjøre ved å jobbe med dette i gruppe eller ha en (feks psykolog) som jobber med deg, legger opp mål, delmål og konkrete planer og ting du skal gjøre (øvingsoppgaver) for å skaffe deg nye og positive erfaringer.

    Kognitiv terapi og eksponeringsterapi er sentrale ord i denne sammenhengen.

    Du kan lese litt om IPT og Sosial angst (en type eksponeringsterapi fordi en går i grupper og jobber med relasjoner) - Inter Personlig Terapi feks her:

    http://www.modum-bad.no/articlebox.aspx?m=417



    Ellers er det som Snurreline skriver - hvem som helst kan gå til feks psykolog.

  5. #4

    Sv: Sosial angst- Hvordan bli kvitt?

    Jeg har gjennom hele livet slitt med sosial angst. Det har vært skikkelig ille til tider, og jeg har isolert meg totalt. Det er skikkelig hemmende i sosiale situasjoner det å ha sosial angst. MEN det kan overvinnes, om ikke helt, så i hvert fall delvis.

    Da jeg fikk oppfølgning av en psykolog i tiden etter at jeg fikk datteren min, så anbefalte hun meg å delta på et kurs. Kurset heter "mestring av sosial angst" (eller noe i den duren, husker ikke helt). Jeg måtte fylle ut noen evalueringsskjemaer, før jeg kunne begynne på kurset. Sikkert for å sjekke om jeg trengte kurset.

    Kurset går ut på at det er en liten gruppe med personer som alle har sosial angst (i varierende grad). Det blir gitt oppgaver som man skal gjennomføre fra gang til gang. Dette går ut på at man skal utsette seg for situasjoner som man normalt ikke liker/tørr. Og man analyserer situasjonen i etterkant. På forhånd skriver man ned hvordan man tror det kommer til å gå. Som regel går det mye bedre enn det man forventet i forkant.

    Det er egentlig litt vanskelig å forklare alt... men det jeg kan si er at dette kurset er et veldig bra tilbud for alle med en eller annen form for sosial angst. Det kurset jeg deltok på ble holdt på den psykiatriske poliklinikken.

    Dette kurset har hjulpet meg veldig. Jeg har fremdeles sosial angst, men ikke i den grad jeg hadde tidligere. Jeg gjør ting nå som jeg aldri hadde trodd at jeg ville greie å gjennomføre for noen år siden.

    Husk at man hopper ikke ut i den mest vanskelige situasjonen med en gang. Man tar det gradvis, og dermed blir det lettere for hver gang. Det er bare å jobbe med seg selv, og stå på! Ikke gi opp! Det viktigste av alt er at man er glad i seg selv.

  6. #5
    PB
    Gjest

    Sv: Sosial angst- Hvordan bli kvitt?

    Møt frykten din.
    Er du redd for å gå på kafe? Ja så gå på kafe helt til det føles greit. bare for å ta et eks.
    Prøv å unngå medisiner mot det. Kansje det hjelper å vite at redningen ligger i en pilleeske i lomma Ros deg selv for hver dag du ikke trenger å ta den.
    Når du sitter i en setting som gir deg angst så bare la angsten komme og la den gå igjen også. Det er jo som en fjelltopp. Du må liksom opp den verste bakken, også kjenner du plutselig at det letter og at det er snart over. Bare tenkt at det er greit å få "anfall" og at det ikke er "farlig" og at det snart går over. Etterpå kan du rose deg selv for at du stod i det. Og husk - ingen legger merke til det

    Ellers er det positivt med fysisk aktivitet. Og møt det som trigger angsten så ofte du kan! Ufarliggjør situasjonen og kjenn at du m e s t r e r! Fortell deg selv hver gang at det gikk mye bedre enn du trodde!

    Masse lykke til! det er ikke godt å ha det sånn.

  7. #6
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Sosial angst- Hvordan bli kvitt?

    jeg har selv sosial angst, det har jeg hatt i 4 år nå. jeg sliter noe ekstremt med det og jeg føler at livet mitt ikke blir noe bedre av angsten. men jeg prøver så godt jeg kan med å tenke positivt og ta en dag om gangen. noen dager er det så ille at jeg kommer meg ikke ut av huset en gang. jeg har snakket med en psykolog men jeg var ferdig behandlet der i sommer. og jeg lover dere det er ikke lett men dere må stå på og ikke gi opp! kvar dag er en utfordring og noen ganger er utfordringene bra for da kan du se selv om du klarer det.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Stikkord for denne diskusjonen

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine